ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
26 вересня 2012 р. (13:00 год.) Справа №2а-10551/12/0170/8
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря Богацької А.О., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Виконавчого комітету Масандрівської селищної ради
до Громадської організації «Фрирайт»
про обмеження права на мирні зібрання
представники сторін не з'явились
Суть спору: Виконавчий комітет Масандрівської селищної ради звернувся до Окружного адміністративного суду АРК з адміністративним позовом до Громадської організації «Фрирайт» ОСОБА_1, в якому просить заборонити Громадській організації «Фрирайт» проведення мітингів і демонстрацій за адресою: смт. Масандра, автодорога Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта (від 726 км + 500 - 733 км + 200), яка підвідомча Масандрівській селищній раді, з 09:00 години 27, 28, 29, 30 вересня 2012р. із залученням представників громадських організацій, політичних партій та інших громадян, відповідно до поданого Громадською організацією «Фрирайт» повідомлення від 25.09.2012 року; заборонити Громадській організації «Фрирайт» проведення мітингів і демонстрацій за адресою: смт. Масандра, вул. Умельців, район будинків № 2, № 4, № 6; вул. Єгорова, район будинків № 20, № 22, № 24, № 26, № 30, територія, що підвідомча Масандрівській селищній раді з 09:00 години 27, 28, 29, 30 вересня 2012 року із залученням представників громадських організацій, політичних партій та інших громадян, відповідно до поданого Громадською організацією «Фрирайт» повідомлення від 25.09.2012 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем був порушений встановлений законодавством порядок організації мирних зібрань, порушені строки подання до виконкому повідомлення на проведення мітингу, що позбавило позивача можливості узгодити місце та час проведення мірних зібрань з урахуванням необхідності забезпечення нормальної життєдіяльності міста та роботи установ, підприємств та організацій.
Крім того, позивач зазначив, що актуальність питання погодження місця та часу проведення масового заходу, у даному випадку, полягає в тому, що у період з 27 по 30 вересня 2012 року буде проводитися засідання Ради глав урядів СНД та бізнес-форум «Ялтинські ділові зустрічі». З програми проведення засідання Ради глав урядів СНД та бізнес-форуму «Ялтинські ділові зустрічі» вбачається, що учасники зустрічі відвідують смт.Масандра (ДК НВАТ «Масандра»), смт. Лівадія (Лівадійський палац), м. Ялта (готель «Ореанда») м. Ялта (санаторний комплекс «Росія»). Подібні заходи супроводжуються великою кількістю людей, як місцевого населення, так і гостей міста.
Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 26.09.2012 року відкрито провадження в адміністративній справі закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.
У судове засідання, яке відбулось 26.09.2012 о 12:30, сторони явку своїх представників не забезпечили.
До судового засідання від позивача надійшла заява, у якій він пояснив, що відповідачем по даній справі є Громадська організація «Фрирайт», а ОСОБА_1 вказаний як контактна особа та позовні вимоги до нього не пред'являються. Також позивачем надано письмове пояснення стосовно того, що у повідомленні відповідач зазначив місце проведення демонстрацій та мітингів - Південнобережне шосе, протягом від смт. Гурзуфське до смт. Форос, із заїздом до ДК НВАТ «Масандра», готель «Ореанда», санаторія «Росія» і до Лівадійського палацу, а позивачем деталізовані місця можливого проведення демонстрації та мітингів для полегшення виконання виконавчою службою судового рішення, у разі задоволення адміністративного позову. Також позивач просив розглянути адміністративний позов у відсутність його представника.
Відповідач надіслав до суду клопотання, згідно якого просить розглянути справу у відсутність його представника та прийняти рішення у відповідності до чинного законодавства.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані до матеріалів справи докази, суд
ВСТАНОВИВ:
25.09.2012 року до Виконавчого комітету Масандрівської селищної ради надійшло повідомлення від Громадської організації «Фрирайт», відповідно до якого Громадська організація «Фрирайт» повідомляє про проведення демонстрацій (велопробігу) і мітингів, дата проведення - 27, 28, 29, 30 вересня 2012 року з 09:00 години. Місце проведення Південнобережне шосе, протягом від смт. Гурзуфське до смт. Форос, із заїздом до ДК НВАТ «Масандра», готель «Ореанда», санаторія «Росія» і до Лівадійського палацу. Кількість учасників демонстрації - від 3-5 тис. осіб та більше. Тема мітингів та демонстрацій - протест проти ущемлення прав молоді, нестабільної політики держави в області освіти та спорту, а також проблеми екології на південному березі АР Крим. Мітинги і демонстрації планується провести у вказаних місцях із залученням представників громадських організацій, політичних партій та інших громадян. Демонстрація планується проводитися у вигляді велопробігу і пішохідної ходи.
Повідомлення подане Громадською організацією «Фрирайт» та зареєстроване Виконавчим комітетом Масандрівської селищної ради 25.09.2012 року, про що свідчить штамп вхідної кореспонденції на повідомленні, та йому привласнений вхідний номер 02-20/1974.
Зазначене повідомлення розглянуте Виконавчим комітетом Масандрівської селищної ради та листом від 25.09.2012 року за № 02-19/1692 повідомлено Громадську організацію «Фрирайт» про те, що Виконавчий комітет Масандрівської селищної ради заперечує проти проведення зазначених заходів з посиланням на ст. 39 Конституції України у зв'язку із несвоєчасним повідомленням про її проведення, що робить неможливим підготовку проведення масового заходу.
Перевіряючи обґрунтованість позовних вимог, суд зазначає наступне.
Згідно ст. 39 Конституції України громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування. Обмеження щодо реалізації цього права може встановлюватися судом відповідно до закону і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку - з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Стаття 11 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод містить два пов'язаних між собою права: право на свободу зібрань та право на свободу об'єднань, так, зокрема передбачено, що:
- кожен має право на свободу мирних зібрань та на свободу об'єднання з іншими, включаючи право створювати профспілки і вступати до них для захисту своїх інтересів;
- здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, які встановлені законом в інтересах національної або громадської безпеки, для охорони порядку або запобігання злочинам, для охорони здоров'я або моралі чи з метою захисту прав і свобод інших осіб і є необхідними в демократичному суспільстві. Ця стаття не перешкоджає запровадженню законних обмежень на здійснення цих прав особам, що входять до складу збройних сил, поліції або органів державного управління.
На думку суду, таке поєднання двох свобод в одному положенні не є випадковим, адже свобода об'єднання фактично містить як компонент свободу зібрань.
Відповідно до сталої практики Європейського суду з прав людини свобода мирних зібрань, як і свобода вираження, «є фундаментальним правом у демократичному суспільстві та … є однією з підвалин такого суспільства» (Rassemblement jurassien et Unite jurassienne v. Switzerland, 1980).
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 19.04.2001р. у справі № 4-рп/2001 (справа щодо завчасного сповіщення про мирні зібрання) тривалість строків завчасного сповіщення має бути у розумних межах і не повинна обмежувати передбаченого статтею 39 Конституції України права громадян на проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій. Такі строки мають слугувати гарантією реалізації цього права громадян. Упродовж цього строку зазначені органи мають здійснити і ряд підготовчих заходів, зокрема, для забезпечення безперешкодного проведення громадянами зборів, мітингу, походу чи демонстрації, підтримання громадського порядку, охорони прав і свобод інших людей. У разі необхідності органи виконавчої влади чи місцевого самоврядування можуть погоджувати з організаторами масових зібрань дату, час, місце, маршрут, умови, тривалість їх проведення тощо. Строк завчасного сповіщення має бути достатнім і для того, щоб органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування могли визначитися, наскільки проведення таких зібрань відповідає закону, та в разі потреби, згідно з частиною другою статті 39 Конституції України, звернутися до суду для вирішення спірних питань.
Таким чином, держава, наділяючи громадян України правом збиратися мирно та проводити мітинги та акції, покладає на них обов'язок завчасно сповіщати органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування.
Питання тривалості таких строків законодавцем не вирішено, але вони мають бути достатніми як для громадян, так і для органів влади для організації та забезпечення безпеки проведення мірних зібрань.
Згідно рекомендацій Венеціанської комісії та ОБСЄ/БДІПЛ «Щодо свободи мірних зібрань в Україні», прийнятих Венеціанською комісією на 84-й пленарній сесії 15-16 жовтня 2010 року, визнано прийнятним чотириденний строк повідомлення організаторами компетентного органу в письмовій формі про зібрання.
У чинному законодавстві України поняття «збори», «мітинг» та «демонстрація» наведені лише в наказі МВС України «Про затвердження Статуту патрульно-постової служби міліції України» від 28.07.94 № 404, відповідно до якого зборами є спеціально організована невелика присутність громадян в громадському або іншому місці, викликана необхідністю обговорення різних політичних, соціальних, економічних, культурних та інших проблем, під мітингом розуміють масові збори з питань злободенних, переважно політичних питань, які проводяться, як правило, на вулицях, майданах, стадіонах, парках. Неодмінні атрибути мітингу - масова аудиторія, промовці, лозунги, прапори, заклики (усні, друковані, письмові); демонстрація визначена як масове находження громадян з приводу висловлення будь-яких громадсько-політичних настроїв, в тому числі з питань протесту або незгоди будь з чим. Цей захід може проводитись з метою підкреслення свого відношення до будь-якої події чи посадової особи тощо.
Особливості провадження у справах за адміністративними позовами суб'єктів владних повноважень про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання передбачені статтею 182 КАС України.
За вимогами ч. 5 ст. 182 КАС України суд задовольняє позов про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання в інтересах національної безпеки та громадського порядку у разі, якщо визнає, що проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій чи інших зібрань може створити реальну небезпеку заворушень чи злочинів, загрози здоров'ю населення або правам і свободам інших людей.
Судом встановлено, що відповідач повідомив позивача про проведення масових заходів, що плануються на 27, 28, 29, 30 вересня 2012 року лише 25.09.2012 року, тобто у відношенні дат - 27, 28, 29, вересня 2012 року відповідач не дотримався строків, необхідних позивачу для здійснення певних підготовчих заходів, зокрема, для забезпечення безперешкодного проведення громадянами зборів, мітингу, походу чи демонстрації, підтримання громадського порядку, охорони прав і свобод інших людей.
Більш того, строк сповіщення відповідачем виконавчого комітету Масандрівської селищної ради є недостатнім для того, щоб органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування могли визначитися, наскільки проведення таких зібрань відповідає закону.
При цьому суд враховує, що позивач, як орган місцевого самоврядування, наділений правом погодження з організаторами масових зібрань дати, часу, місця, маршруту, умов, тривалості їх проведення тощо.
Дослідивши повідомлення Громадської організації «Фрирайт» від 25.09.2012 року суд зазначає, що воно не містить строку закінчення зазначених у повідомленні масових заходів, що також позбавляє орган місцевого самоврядування належним чином організувати та забезпечити належне супроводження мирного заходу, запланованого Громадською організацією «Фрирайт».
Відповідно до статті 1 Закону України «Про основи національної безпеки України» національна безпека це, зокрема, захищеність життєво важливих інтересів людини і громадянина, суспільства і держави, за якої забезпечуються сталий розвиток суспільства, своєчасне виявлення, запобігання і нейтралізація реальних та потенційних загроз національним інтересам у сферах правоохоронної діяльності.
Статтею 3 вищезгаданого Закону передбачено, що об'єктом національної безпеки є людина і громадянин - їхні конституційні права і свободи. Згідно із статтями 27, 34, 49 та 50 Конституції України кожен має право захищати своє життя і здоров'я, життя і здоров'я інших людей від протиправних посягань; держава забезпечує санітарно-епідемічне благополуччя; кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля.
Законодавчого визначення громадського правопорядку не має. Водночас, суд дійшов висновку про те, що під «громадським правопорядком» слід розуміти зумовлену закономірностями соціального розвитку систем правил та інститутів, що забезпечують упорядкованість суспільних відносин і надають їм певну організаційну форму. Отже громадський порядок у вузькому розумінні означає відсутність правопорушень.
Тобто умовою можливого обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання є створення реальної небезпеки заворушень чи злочинів, загрози здоров'ю населення або правам і свободам інших людей через проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій чи інших зібрань та лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку.
До матеріалів справи позивачем надані копії Протокольного рішення за результатами першого засідання Організаційного комітету з питань підготовки та проведення засідання Ради глав урядів СНД і бізнес-форуму «Ялтинські ділові зустрічі» (27-28 вересня 2012 року, м. Ялта) від 22.08.2012 року, План заходів із підготовки та проведення засідання Ради глав урядів СНД та бізнес-форуму «Ялтинські ділові зустрічі» (27-28 вересня 2012 року, м. Ялта), Робочий план з підготовки бізнес-форуму «Ялтинські ділові зустрічі» (27-30 вересня 2012 року, м. Ялта), Програма проведення засідання Ради глав урядів СНД та бізнес-форуму «Ялтинські ділові зустрічі» (27-30 вересня 2012 року, м. Ялта), з яких вбачається, що учасники зустрічі відвідують смт.Масандра (ДК НВАТ «Масандра»), смт.Лівадія (Лівадійський палац), м.Ялта (готель «Ореанда») м.Ялта (санаторний комплекс «Росія»), та лист Департаменту охорони в АР Крим Управління державної охорони України від 20.09.12 №2/5-406, яким повідомлено, що з 27 по 30 вересня 2012 року у м. Ялта відбудеться засідання Ради глав урядів СНД за участю осіб, щодо яких здійснюється державна охорона, з метою належного забезпечення безпеки посадових осіб та об'єктів, щодо яких здійснюється державна охоронна відповідно до ст. 39 Конституції України, ст.38 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 14 Закону України «Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб» заступник начальника Управління - директор Департаменту охорони в АР Крим звернувся до міського голови м. Ялта ОСОБА_2 з проханням про сприяння у вирішенні питання щодо не проведення зборів, мітингів, демонстрацій у зазначений вище період в оточенні об'єктів відвідування згідно програми заходу та на маршрутах пересування автомобілів особливої норми.
Таким чином, в період часу - з 27 по 30 вересня 2012 року, який запланований Громадською організацією «Фрирайт» для проведення масових заходів мирного характеру, заплановане проведення засідання Ради глав урядів СНД та бізнес-форуму «Ялтинські ділові зустрічі» - заходи державного масштабу, що передбачають певні заходи державної охорони посадових осіб - глав урядів СНД та інших учасників засідання Ради глав урядів СНД та бізнес-форуму «Ялтинські ділові зустрічі».
Крім того, відповідачем заплановані масові заходи саме у місцях, де проходить автодорога, по якій учасники засідання Ради глав урядів СНД та бізнес-форуму «Ялтинські ділові зустрічі» будуть пересуватися до місця засідання, а саме: смт. Масандра, автодорога Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта (від 726 км + 500 - 733 км + 200), яка підвідомча Масандрівській селищній раді, смт. Масандра, вул. Умельців, район будинків № 2, № 4, № 6; вул. Єгорова, район будинків № 20, № 22, № 24, № 26, № 30, територія, що підвідомча Масандрівській селищній раді.
Відповідно до ст. 15 Закону України «Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб» від 04.03.1998 року № 160/98-ВР зі змінами та доповненнями державна охорона здійснюється шляхом:
1) пошуку і фіксації даних про протиправну діяльність окремих осіб або груп, яка загрожує нормальному функціонуванню органів державної влади України, життю чи здоров'ю, честі та гідності посадових осіб і членів їх сімей, для вжиття заходів щодо її припинення;
2) особистої охорони осіб;
3) охорони об'єктів і підтримання на них відповідного порядку проходу громадян, проїзду транспортних засобів, проносу і провозу речей (далі - режиму);
4) оснащення об'єктів технічними засобами охорони за рахунок коштів юридичних осіб, в користуванні яких ці об'єкти перебувають;
5) проведення профілактичних заходів з метою запобігання протиправним посяганням.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що проведення відповідачем мирного заходу - демонстрацій (велопробігу) і мітингів 27, 28, 29, 30 вересня 2012 року з 09:00 години на Південнобережному шосе, протягом від смт. Гурзуфське до смт. Форос, із заїздом до ДК НВАТ «Масандра», готель «Ореанда», санаторія «Росія» і до Лівадійського палацу з кількістю учасників демонстрації - від 3-5 тис. осіб та більше разом із проведенням запланованого державою заходу державного значення - засідання Ради глав урядів СНД та бізнес-форуму «Ялтинські ділові зустрічі», зважаючи на масовість та масштаб вказаних заходів, може спричинити порушення громадського спокою, виникнення правопорушень та ускладнення контролю правоохоронними органами громадського правопорядку, а також додержання вимог щодо державної охорони посадових осіб.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що зважаючи на масовість запланованого Громадською організацією «Фрирайт» заходу - 3-5 тис осіб і більше та проведення його одночасно із заходом державного масштабу - засідання Ради глав урядів СНД та бізнес-форуму «Ялтинські ділові зустрічі» існує реальна небезпека порушення громадського порядку, а також порушення руху транспорту на ділянках автодороги Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта, що може ускладнити належне забезпечення державної охорони посадових осіб - учасників засідання Ради глав урядів СНД та бізнес-форуму «Ялтинські ділові зустрічі» та спричинити певні конфліктні ситуації.
За таких обставин, суд вважає, що дійсно існує небезпека порушень громадського правопорядку, а також інтересів національної безпеки.
Крім того, у повідомленнях відповідача про проведення акції не зазначені її організатори, особи, відповідальні за забезпечення громадського порядку та безпеку учасників заходу, а також час, до якого планується проведення масового заходу Громадською організацією «Фрирайт», що створить загрозу правам свободам та безпеці інших осіб.
Відповідно до ч. 2 ст. 11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою і не може виходити за межі позовних вимог.
Враховуючи, що територія проведення мітингів та демонстрацій, підвідомча виконавчому комітету Масандрівської селищної ради, у даному спорі знаходиться за адресою: смт. Масандра, автодорога Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта (від 726 км + 500 - 733 км + 200) та за адресою: смт. Масандра, вул. Умельців, район будинків № 2, № 4, № 6; вул. Єгорова, район будинків № 20, № 22, № 24, № 26, № 30, територія, що підвідомча Масандрівській селищній раді, приймаючи до уваги, що суд знаходить доведеними факти наявної загрози національній безпеці, громадському порядку під час запланованої відповідачем акції, позовні вимоги підлягають задоволенню, право на проведення мирної акції ініційоване відповідачем слід обмежити та заборонити організацію і проведення мирних заходів Громадській організації «Фрирайт» за адресою: смт. Гурзуф, автодорога Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта (від 718 км+200 - 726+500) з 9-00 години 27, 28, 29, 30 вересня 2012 року з залученням представників громадських організацій, політичних партій та інших громадян, відповідно до поданого Громадською організацією «Фрирайт» повідомлення від 25.09.2012 року.
За таких обставин суд вважає, що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз.
Керуючись ст.ст. 19, 39 Конституції України, ст. 160-163, 182 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Обмежити реалізацію права на мирні зібрання шляхом заборони Громадській організації «Фрирайт» (адреса місцезнаходження: АДРЕСА_1; ідентифікаційний код 36657597) проведення мітингів і демонстрацій за адресою: смт. Масандра, автодорога Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта (від 726 км + 500 - 733 км + 200), яка підвідомча Масандрівській селищній раді, з 09:00 години 27, 28, 29, 30 вересня 2012р. із залученням представників громадських організацій, політичних партій та інших громадян, відповідно до поданого Громадською організацією «Фрирайт» повідомлення від 25.09.2012 року.
2. Обмежити реалізацію права на мирні зібрання шляхом заборони Громадській організації «Фрирайт» (адреса місцезнаходження: АДРЕСА_1; ідентифікаційний код 36657597) проведення мітингів і демонстрацій за адресою: смт. Масандра, вул. Умельців, район будинків № 2, № 4, № 6; вул. Єгорова, район будинків № 20, № 22, № 24, № 26, № 30, територія, що підвідомча Масандрівській селищній раді з 09:00 години 27, 28, 29, 30 вересня 2012 року із залученням представників громадських організацій, політичних партій та інших громадян, відповідно до поданого Громадською організацією «Фрирайт» повідомлення від 25.09.2012 року.
3. Стягнути з Громадської організації «Фрирайт» (адреса місцезнаходження: АДРЕСА_1; ідентифікаційний код 36657597) на користь Виконавчого комітету Масандрівської селищної ради (98600, смт. Масандра, вул. Стаханівська, 21) витрати на сплату судового збору в розмірі 32,19 грн.
Постанова підлягає виконанню негайно.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2012 |
Оприлюднено | 27.09.2012 |
Номер документу | 26140151 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кушнова А.О.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні