Постанова
від 22.08.2012 по справі 2а-1467/12/2770
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

ПОСТАНОВА

Іменем України

22.08.12Справа №2а-1467/12/2770

Окружний адміністративний суд міста Севастополя у складі:

суддя - Водяхін С.А.,

секретар -Авчиян К.Е.,

за участю сторін:

представника позивача -Товариства з обмеженою відповідальністю «МК-Фіш»- Гладковського Геннадія Ігоровича, довіреність від 03 липня 2012 року б/н;

представника відповідача -Державної податкової інспекції у Гагарінському районі м. Севастополя Державної податкової служби -Таточенко Інни Віталіївни, довіреність від 12 березня 2012 року № 10/9/10-025;

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду в м. Севастополі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МК-Фіш»до Державної податкової інспекції у Гагарінському районі м. Севастополя Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

У липні 2012 року Товариство з обмеженою відповідальністю «МК-Фіш»звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Гагарінському районі м. Севастополя Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 26 червня 2012 року № 0000080222 про зменшення суми від'ємного значення податку на додану вартість у розмірі 5347,0грн. та № 0000070222 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на додану вартість у загальному розмірі 128023,75грн., у тому числі за основним платежем -102419,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями -25604,75грн.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 06 липня 2012 року відкрито провадження у адміністративній справі № 2а-1467/12/2770.

Позовні вимоги мотивовані тим, що згідно з нормами законодавчих актів, презумпції правомірності угоди, укладена між сторонами угода є дійсною якщо її недійсність прямо не передбачена законом (нікчемний правочин). В інших випадках питання недійсності правочину повинно розглядатися судом, про що приймається відповідне рішення. Отже, оскільки укладена між позивачем та контрагентом угода з придбання палива не віднесена до категорії нікчемного правочину, рішення суду про визнання угоди недійсною відсутнє, придбання товару (палива) підтверджується належним чином оформленими первинними документами бухгалтерської та податкової звітності, які були надані відповідачу на перевірку, тому висновки податкового органу про нікчемність правочину не підтверджуються матеріалами справи, у зв'язку з чим збільшення позивачу суми грошового зобов'язання та зменшення суми від'ємного значення також не засновано на нормах законодавства.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі та наполягав на їх задоволенні.

Представник відповідача у судовому засіданні з позовом не погодився у повному обсязі з підстав викладених у письмових запереченнях. Зазначив, що позивачем сума заявленого податкового кредиту не підтверджена належним чином оформленими первинними документами у розумінні податкового законодавства, оскільки матеріалами перевірки не підтверджено фактичне здійснення господарської операції саме з цим контрагентом, який зазначений у податкових накладних, - Товариством з обмеженою відповідальністю «Промтехойл». У зв'язку з зазначеним вважає, що операції з придбання палива не могли бути фактично виконані, що свідчить про укладення договору постачання та складання первинних документів про його виконання, в тому числі податкових накладних, без мети реального настання передбачених наслідків, виключно з метою заниження об'єкту оподаткування, несплати податків, у зв'язку з чим такі дії підприємства призвели до втрат дохідної частини Державного бюджету України, тобто спричинили завищення податкового кредиту з податку на додану вартість. У задоволенні позову просив відмовити.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, встановивши обставини у справі, перевіривши докази та вивчивши матеріали справи, вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що Державною податковою інспекцією у Гагарінському районі м. Севастополя Державної податкової служби проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ТОВ «МК-Фіш»з питань фінансово-господарських взаємовідносин ТОВ «Промтехойл»ЄДРПОУ 37463021 за серпень 2011 року.

За результатами перевірки відповідачем складено акт від 18 червня 2012 року № 467/22-212/24877222/15, у якому зафіксовані наступні порушення: частини п'ятої статті 203, частин першої, другої статті 215, статті 216 Цивільного кодексу України у частині недодержання вимог зазначених статей у момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених ТОВ «МК-Фіш»при придбанні товарів; підпунктів 198.1, 198.2, 198.6 статті 198 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на додану вартість у загальної сумі 102419,00грн., у тому числі: за серпень 2011 у сумі 46717,00грн., вересень 2011 у сумі 52324,00грн., жовтень 2011 у сумі 2010,00грн., листопад 2011 у сумі 482,00грн., грудень 2011 у сумі 843,00грн., січень 2012 у сумі 43,00грн..

Висновки про порушення позивачем вимог цивільного та податкового законодавства зроблені посадовими особами відповідача з урахування отриманого від Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Севастополя ДПС акту про результати позапланової невиїзної документальної перевірки ТОВ «Промтехойл»ЄДРПОУ 37463021 дотримання вимог податкового законодавства по ПДВ за період діяльності з 01 серпня 2011 року по 31 серпня 2011 року по взаємовідносинам по ланцюгу постачання від постачальників ПП «Нольга»ЄДРПОУ 36880724 та ТОВ «Таврія Славутич Торг»ЄДРПОУ 37066011 до покупців ТОВ «МК-Фіш»ЄДРПОУ 24877222 та ТОВ «Транс-НК-Плюс»ЄДРПОУ 37084264.

Згідно висновків даного акту перевіркою встановлено відсутність факту придбання ТОВ «Промтехойл»паливно-мастильних матеріалів від постачальника ПП «Нольга». Задекларовані показники ТОВ «Промтехойл»в адресу покупця -ТОВ «МК-Фіш»по ланцюгу постачання товарів та послуг від ПП «Нольга»не спричиняють реального настання правових наслідків, є такими, що складені на підставі недійсних податкових накладних за наслідками нікчемного правочину. ДПІ в Ленінському районі м. Севастополя ДПС зроблений висновок про порушення ТОВ «Промтехойл»частини п'ятої статті 203, частин першої та другої статті 215, статті 216 Цивільного кодексу України у частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених з ТОВ «Промтехойл»при придбанні та продажу товарів.

Отже, Державна податкова інспекція у Гагарінському районі м. Севастополя ДПС дійшла до висновку, що договір між позивачем і ТОВ «Промтехойл»відповідно до пунктів 1, 2 статті 215, пункту 5 статті 203 Цивільного кодексу України є нікчемним, і в силу ст.216 Цивільного кодексу України не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю (нікчемністю).

26 червня 2012 року Державною податковою інспекцією у Гагарінському районі м. Севастополя Державної податкової служби прийняти податкові повідомлення-рішення № 0000080222 про зменшення розміру від'ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 5347,0 грн. та № 0000070222 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на додану вартість у загальному розмірі 128023,75 грн., у тому числі за основним платежем -102419,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями -25604,75 грн.

У ході розгляду справи судом встановлено, що між Товариством з обмеженою відповідальністю «МК-Фіш»та Товариством з обмеженою відповідальністю «Промтехойл»був укладений договір постачання нафтопродуктів (суднового малов'язкового палива) від 12 серпня 2011 року № 6.

На підтвердження виконання договору з боку Товариства з обмеженою відповідальністю «Промтехойл»складені акти прийому-передачі товарів, податкові, видаткові та товарно-транспортні накладні. Товариством з обмеженою відповідальністю «МК-Фіш»складені накладні на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів, ведуться журнали нафтових операцій, судновий журнал та машинний журнал теплоходу, які фіксують операції в машинному відділенні судна.

Судом встановлено, що позивач до складу податкового кредиту включив суми по операціях з купівлі-продажу продукції за податковими накладними, оформленими від імені Товариства з обмеженою відповідальністю «Промтехойл». Сума податку на додану вартість, включена Товариством з обмеженою відповідальністю «МК-Фіш»до складу податкового кредиту за серпень, вересень 2011 року по податковим накладним від 12 серпня 2011 року №4, від 29 серпня 2011 №14, оформленими Товариством з обмеженою відповідальністю «Промтехойл», склала 102419,00грн., номенклатура товару -суднове малов'язке паливо.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадови особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 2 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-ХІV (із змінами та доповненнями) зазначено, що сфера дії Закону поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, які зобов'язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.

Виходячи з вимог пункту 2 статті 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Статті 1, 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»встановлюють, що господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства; підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій; первинний документ -це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Згідно з підпунктами 2.1, 2.4 пункту 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 червня 1995 року за №168/704, первинні документи -це письмові свідоцтва, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Відповідно до пункту 2.15 та пункту 2.16 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, пункту 44.1 статті 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Отже, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Аналіз реальності господарських операції здійснюється на підставі даних податкового та бухгалтерського обліку платника податків. Для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.

Правила податкового обліку визначаються відповідними нормативними документами, що регламентують порядок оподаткування в Україні. Правовідносини, що виникають у зв'язку з формуванням платником податку податкового кредиту з податку на додану вартість, регулюються статтями 198-201 Податкового кодексу України, податкових зобов'язань -статтями 185-188,200 Податкового кодексу України.

Підпунктами 14.1.179, 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що податкове зобов'язання для цілей розділу V цього Кодексу -загальна сума податку на додану вартість, одержана (нарахована) платником податку в звітному (податковому) періоді; податковий кредит -сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов'язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Відповідно до п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України встановлює, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, але не нижче звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів), а також збору на обов'язкове державне пенсійне страхування на вартість послуг стільникового рухомого зв'язку).

Згідно п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до п.200.1 ст.200 Податкового кодексу України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно п.198.1 ст.198 Податкового кодексу України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг (абз. а п.198.1 ст.198 Кодексу).

Відповідно до п.198.3 ст.198 Податкового кодексу України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Пунктом 198.2 статті 198 Податкового кодексу України передбачено, що датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.

Згідно статті 201 Податкового кодексу України платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою (за наявності) податкову накладну, яка має обов'язкові реквізити. Податкова накладна виписується у двох примірниках у день виникнення податкових зобов'язань продавця. Податкова накладна є податковим документом і одночасно відображається у податкових зобов'язаннях і реєстрі виданих податкових накладних продавця та реєстрі отриманих податкових накладних покупця. Податкова накладна виписується на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). Право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу (п.201.8). Податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу покупця та є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (201.10).

Відповідно до п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку органом державної податкової служби суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим пунктом документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Пункт 201.11 статті 201 Податкового кодексу України визначає, що підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту без отримання податкової накладної, також є: а) транспортний квиток, готельний рахунок або рахунок, який виставляється платнику податку за послуги зв'язку, інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, що містять загальну суму платежу, суму податку та податковий номер продавця, крім тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами; б) касові чеки, які містять суму отриманих товарів/послуг, загальну суму нарахованого податку (з визначенням фіскального номера та податкового номера постачальника). При цьому, з метою такого нарахування загальна сума отриманих товарів/послуг не може перевищувати 200 гривень за день (без урахування податку).

Тобто, необхідною умовою для віднесення сплачених у ціні товарів (послуг) сум ПДВ до складу податкового кредиту платника податків є факт придбання товарів з метою їх використання в господарської діяльності та підтвердження податковими накладними, що виписані платником податку на додану вартість.

У ході судового розгляду справи судом встановлено, що позивач є власником судна «Черемош»згідно свідоцтва про право власності на судно СЕ №05203 від 15 лютого 2000 року.

12 серпня 2011 року між ТОВ «МК-Фіш»(покупець) та ТОВ «Промтехойл»(постачальник) укладено договір постачання нафтопродуктів №6, згідно з яким постачальник зобов'язується поставити на адресу покупця товар, а покупець зобов'язується оплатити за товар шляхом передплати та прийняти товар. Відповідність якості палива підтверджується паспортом №3 Паливо малов'язке суднове, вид 1 ТУ 0251-003-55551313-2010, строк дії до 11 серпня 2012 року, декларація відповідності №Д-RU.АІО68.В.00215 строк дії до 03 грудня 2012 року.

ТОВ «Промтехойл»зареєстровано Ленінською районною державною адміністрацією 11 січня 2011 року як юридична особа, взято на податковий облік в органах державної податкової служби 12 січня 2011 року, є платником податку на додану вартість, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію від 12 березня 2011 року №100328429, видане ДПІ в Ленінському районі м. Севастополя.

Підтвердженням виконання умов договору та постачання палива на адресу позивача є: акти прийому-передачі товару від 12 серпня 2011 року та 29 серпня 2011 року, накладні від 12 серпня 2011 року №27 та від 29 серпня 2011 року №36, товарно-транспортні накладні від 12 серпня 2011 року та 28 серпня 2011 року, та податкові накладні від 12 серпня 2011 року №4 та від 29 серпня 2011 року №14.

Паливо, придбане за договором постачання №6, оприбутковано на судно «Черемош», що підтверджується накладними-вимогами на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів від 12 серпня 2011 року №15 та від 29 серпня 2011 року №19, журналом нафтових операцій №2 частина І операції в машинному відділенні, судновим журналом №39/397, машинним журналом теплоходу №29 та листом Державного агентства рибного господарства України від 06 серпня 2012 року №19-14/36.

Зазначені документи досліджені судом під час розгляду справи та підтверджують факт виконання робіт з бункеровки дизельним паливом 12 та 29 серпня 2011 року СРТМ-К «Черемош», який належить ТОВ «МК-Фіш», судном портового флоту СЛВ «Фауна», та прийомки дизельного палива до кормового прийомнику.

Фактичне використання у господарської діяльності придбаного палива позивачем підтверджується судовим журналом теплоходу «Черемош».

Вартість палива сплачена ТОВ «МК-Фіш»платіжними дорученнями від 19 серпня 2011 року, 23 серпня 2011 року, 25 серпня 2011 року, 29 серпня 2011 року, 01 вересня 2011 року, 05 вересня 2011 року, 09 вересня 2011 року,12 вересня 2011 року та 13 вересня 2011 року на загальну суму 614514,00грн, у тому числі податок на додану вартість у сумі 102419,00грн.

На підтвердження отримання та постачання на адресу позивача палива постачальник -ТОВ «Промтехойл»суму отриманих в рахунок відшкодування вартості товару грошових коштів, в тому числі податок на додану вартість, включило до складу податкового зобов'язання з податку на додану вартість, а ТОВ «МК-Фіш»понесені в ціні товарів суми витрат по сплаті податку на додану вартість на підставі виданих податкових накладних включило до складу податкового кредиту з податку на додану вартість.

Доказів того, що придбані у ТОВ «Промтехойл»товари (нафтопродукти) не були використані в господарської діяльності ТОВ «МК-Фіш», відповідачем до суду не надано.

Отже, зазначені обставини підтверджують факт виконання сторонами умов договору в повному обсязі, свідчать про виникнення змін в структурі активів (майновому стані) та зобов'язань, як продавця товарів, так й покупця, тобто підтверджують реальність господарської операцій. Тому, договір постачання нафтопродуктів №6 між ТОВ «МК-Фіш»та ТОВ «Промтехойл»укладений з дотриманням вимог статті 203 Цивільного кодексу України, оскільки не суперечить цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особи, які вчинили правочин мають необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення сторін правочину вільне і відповідає їх внутрішній волі; договір спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Суд зазначає, що несплата одним з постачальників товару (робіт, послуг) у ланцюгу постачання податкових зобов'язань, порушення ним вимог податкового законодавства та правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону щодо формування податкового кредиту.

Платник податку на додану вартість (покупець товару) не має обов'язку та повноважень здійснювати контроль за дотриманням усіма постачальниками товару у ланцюгу постачання вимог законодавства щодо здійснення господарської діяльності, дотримання вимог податкового законодавства тощо і в подальшому зазнавати певних негативних наслідків у вигляді позбавлення права на податковий кредит чи бюджетне відшкодування за можливу неправомірну діяльність будь-кого з контрагентів. Отже, платник податків, який придбав товар у особи, що порушує вимоги податкового законодавства, не повинен притягуватися до відповідальності в тому випадку, якщо він здійснював реальну господарську операцію та не знав про певні порушення правил ведення господарської діяльності та оподаткування своїм контрагентом.

Лише встановлення в ході судового розгляду факту узгодженості дій платника податків з недобросовісними постачальниками з метою незаконного отримання податкових вигод або його обізнаності з такими діями постачальників чи сприяння ухиленню постачальниками товару від виконання податкових зобов'язань може слугувати підставою для відмови у праві на податковий кредит. При цьому такі висновки не можуть ґрунтуватися на припущеннях, а можуть ґрунтуватися лише на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Така правова позиція суду узгоджується із практикою Європейського Суду з прав людини. Так, у справі «БУЛВЕС»АД проти Болгарії»(заява № 3991/03) Європейський Суд з прав людини у своєму рішення від 22 січня 2009 року зазначив, що платник податку не повинен нести наслідків невиконання постачальником його зобов'язань зі сплати податку і в результаті сплачувати податок на додану вартість другий раз, а також сплачувати пеню. На думку Суду, такі вимоги стали надмірним тягарем для платника податку, що порушило справедливий баланс, який повинен підтримуватися між вимогами суспільного інтересу та вимогами захисту права власності.

Крім того, відповідно статті 228 Цивільного кодексу України правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним. Правочин, який порушує публічний порядок, є нікчемним.

У разі недодержання вимоги щодо відповідності правочину інтересам держави і суспільства, його моральним засадам такий правочин може бути визнаний недійсним. Якщо визнаний судом недійсний правочин було вчинено з метою, що завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, то при наявності умислу у обох сторін -в разі виконання правочину обома сторонами - в дохід держави за рішенням суду стягується все одержане ними за угодою, а в разі виконання правочину однією стороною з іншої сторони за рішенням суду стягується в дохід держави все одержане нею і все належне -з неї першій стороні на відшкодування одержаного. При наявності умислу лише у однієї із сторін все одержане нею за правочином повинно бути повернуто іншій стороні, а одержане останньою або належне їй на відшкодування виконаного за рішенням суду стягується в дохід держави.

Тобто, починаючи з 01 січня 2011 року (зміна редакції статті 228 Цивільного кодексу України), правочини, які були укладені з метою суперечною інтересам держави та суспільства, не є у розумінні Цивільного кодексу України нікчемним правочином, тобто є оспорюваним правочином. Таким чином, повноваження на встановлення законності правочинів, вчинених позивачем за тими критеріями ознак, що містяться в складеному відповідачем акті, належать виключно до компетенції суду.

Крім того, відповідно пункту 18 Постанови Пленуму Верховного суду України № 9 від 06 листопада 2009 року «Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними», перелік правочинів, які є нікчемними як такі, що порушують публічний порядок, визначений статтями 228 Цивільного кодексу України: 1) правочини, спрямовані на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина; 2) правочини, спрямовані на знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, АР Крим, територіальної громади, заволодіння ним.

Такими є правочини, що посягають на суспільні, економічні та соціальні основи держави, зокрема, правочини, спрямовані на використання всупереч закону комунальної, державної або приватної власності; правочини, спрямовані на незаконне відчуження або незаконне володіння, користування, розпорядження об'єктами права власності українського народу - землею як основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, її надрами, іншими природними ресурсами (ст. 14 Конституції України); правочини щодо відчуження викраденого майна; правочини, що порушують правовий режим вилучених з обігу або обмежених в обігу об'єктів цивільного права тощо.

Усі інші правочини, спрямовані на порушення інших об'єктів права, передбачені іншими нормами публічного права, не є такими, що порушують публічний порядок.

Також суд зазначає, що відповідно до частин першої, другої статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин).

Згідно висновків акту перевірки правочин, вчинений позивачем, відповідач кваліфікує як такий, що не направлений на реальне настання правових наслідків, а отже визнає його нікчемним. Проте, за приписами статті 234 Цивільного кодексу України правочин, який вчинено без наміру створення правових наслідків, є фіктивним. Фіктивний правочин визнається недійсним судом. Між тим, відповідачем не наведено посилань на судові рішення щодо недійсності вчиненого позивачем правочину як фіктивного або інших доказів щодо фіктивності здійснюваної позивачем діяльності.

Відповідно до частин першої, другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

У ході судового розгляду доводи представника відповідача щодо правомірності дій Державної податкової інспекції у Гагарінському районі м. Севастополя ДПС та наявності порушень з боку ТОВ «МК-Фіш»не знайшли свого підтвердження та спростовані фактичними обставинами та доказами, встановленими судом.

З урахуванням викладеного, суд вважає, що спірні податкові повідомлення-рішення підлягають визнанню протиправними та скасуванню.

Відповідно до частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Керуючись статтями 158-163,167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С ТА Н О В И В :

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Гагарінському районі м. Севастополя Державної податкової служби від 26 червня 2012 року № 0000080222 про зменшення Товариству з обмеженою відповідальністю «МК-Фіш»розміру від'ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 5347,0грн.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Гагарінському районі м. Севастополя Державної податкової служби від 26 червня 2012 року № 0000070222 про збільшення Товариству з обмеженою відповідальністю «МК-Фіш»суми грошового зобов'язання з податку на додану вартість у загальному розмірі 128023,75грн., з яких за основним платежем -102 419 грн. 00 коп., за штрафними санкціями -25 604 грн. 75 коп.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «МК-Фіш»судовий збір у розмірі 1280 гривень 24 копійки.

Постанова набирає законної сили у порядку, встановленому статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути оскаржена до Севастопольського апеляційного адміністративного суду у порядку і строки, передбачені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України повний текст постанови складено 27 серпня 2012 року.

Суддя С.А. Водяхін

СудОкружний адміністративний суд міста Севастополя
Дата ухвалення рішення22.08.2012
Оприлюднено27.09.2012
Номер документу26142955
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1467/12/2770

Ухвала від 30.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 26.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 02.12.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 01.02.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

Ухвала від 14.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Карась О.В.

Ухвала від 16.02.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Карась О.В.

Ухвала від 16.01.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Омельченко В'ячеслав Анатолійович

Постанова від 22.08.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Водяхін С.А.

Ухвала від 06.07.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Водяхін С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні