ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
26 вересня 2012 р. (22:00) Справа №2а-10539/12/0170/28
Окружний адміністративний суд АР Крим колегією суддів у складі головуючого судді Калініченко Г.Б., суддів Трещової О.Р., Тоскіної Г.Л., при секретарі Колосовій Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №10 ОСОБА_1
до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №10, Голови Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №10 Синило Надії Павлівни
про визнання протиправними дій та спонукання до виконання певних дій
ВСТАНОВИВ:
Кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №10 ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 10, Голови Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 10 Синило Надії Павлівни, про:
- визнання дії окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №10 з проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України противоправними;
- визнання результатів жеребкування в одномандатному виборчому окрузі №10 щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України недійсними;
- визнання дій голови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №10 Синило Надії Павлівни - грубим порушенням законодавства України про вибори.
- зобов'язання окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу №10 провести жеребкування відповідно до Порядку проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 13 вересня 2012 року №895.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачами процедури жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 21.09.12 р., зокрема, проведення вказаного жеребкування з порушеннями вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України", Постанови ЦВК від 17.05.12 р. № 88, Постанови ЦВК від 13.09.12 р. № 895, Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдуму, затвердженого Постановою ЦВК від 15.09.2010 №350. А саме, позивач посилається на те, що перед поміщенням жеребків (конвертів з вкладеними листами з цифрою) у пристрій для жеребкування (урна) кандидатам у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №10, а також уповноваженим особам політичних партій, не було надано можливості оглянути всі жеребки. Також, позивач стверджує, що після поміщення жеребків у пристрій, вони не були перемішані належним чином уповноваженою особою. Крім того, позивач посилається, що Протокол №8 засідання ОВК ОВО №10 від 21 вересня 2012 року не вівся належним чином та оформлений неналежним чином і не відповідає тим подіям, які були під час засідання.
У судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов у повному обсязі.
В судовому засіданні представником відповідача надані письмові заперечення проти позову з тих підстав, що процедура жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України відбулась згідно чинного законодавства, що зафіксовано у протоколі засідання Комісії № 8 від 21.09.12 р.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши осіб, які беруть участь у справі, з урахуванням положень ст. 172 КАС України, дослідивши надані докази та оцінивши їх у сукупності, суд не знаходить підстав для задоволення позову виходячи з наступного.
ОСОБА_1 є кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №10 висунутий політичною партією Народний Рух України, про що свідчить посвідчення НОМЕР_1 від 06.08.2012 року.
Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 10 є юридичною особою, ЄДРПОУ 38318355, утворена відповідно до Постанови ЦВК № 604 від 26.08.12 р. "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28.10.12 р.".
Синило Надія Павлівна є Головою Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 10, про що видано посвідчення № ОВК-4233 від 31.08.12 р., свідчить Витяг з додатку до постанови Окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 10 від 05.09.12 р. № 3 "Розподіл обов'язків між членами Окружної виборчої комісії", наявний в матеріалах справи.
21.09.12 р. Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 10 було проведено жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України 28.10.12 р., про що складено протокол засідання Комісії № 8 від 21.09.12 р.
Згідно з вказаним протоколом № 8 від 21.09.12 р. присутніми на засіданні були 18 осіб - членів комісії, в тому числі: Голова комісії - Синило Н.П., заступник голови комісії Дика Ж.Д., секретар комісії ОСОБА_5 Крім того, присутніми на засіданні також були офіційні спостерігачі, уповноважені особи, довірені особи, кандидати в народні депутати, позаштатний працівник ТОР "Чорноморська телерадіокомпанія".
Вказаним протоколом затверджено результати жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України.
Організація і порядок виборів народних депутатів України визначені Законом України "Про вибори народних депутатів України"(далі - Закон України № 4061).
Спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів депутатів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про вибори депутатів, є виборчі комісії, про що зазначено у ч. 1 ст. 25 Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 24 Закону України № 4061 систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів депутатів, становлять:
1) Центральна виборча комісія;
2) окружні виборчі комісії;
3) дільничні виборчі комісії.
Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів депутатів здійснюються:
1) Центральної виборчої комісії - на всій території України та закордонних виборчих дільницях;
2) окружної виборчої комісії - у межах одномандатного округу;
3) дільничної виборчої комісії - у межах виборчої дільниці.
Відповідно до ч.5 ст. 25 Закону України № 4061 окружна виборча комісія є юридичною особою, має печатку, зразок якої затверджується Центральною виборчою комісією. Окружна виборча комісія є комісією вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій в межах відповідного одномандатного округу.
Відповідно до ч. 2 ст. 31 Закону України № 4061 до повноважень Окружної виборчої комісії відноситься в тому числі: забезпечення підготовки та проведення виборів депутатів у межах територіального виборчого округу, утворення дільничних виборчих комісій.
Відповідно до ч. 1 ст. 33 Закону України № 4061 виборча комісія є колегіальним органом. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.28 Закону України № 4061 дільнична виборча комісія утворюється відповідною окружною виборчою комісією не пізніш як за тридцять один день до дня голосування у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.
Дільнична виборча комісія утворюється у складі:
1) для малих дільниць - 10 - 18 осіб;
2) для середніх дільниць - 14 - 20 осіб;
3) для великих дільниць - 18 - 24 особи.
Відповідно до ч. 4 ст. 28 Закону України № 4061 право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій мають суб'єкти подання, зазначені у частині другій статті 27 цього Закону, та кандидати у депутати у відповідному одномандатному окрузі.
Відповідно до ч. 5 ст. 28 Закону України № 4061 до складу дільничної виборчої комісії звичайної чи спеціальної виборчої дільниці, за винятком випадків, передбачених частиною дванадцятою цієї статті, обов'язково включаються (за наявності відповідного подання) по одному представнику суб'єкта подання, зазначеного у пункті 1 частини другої статті 27 цього Закону. Не більше ніж по одному представнику від суб'єктів подання, зазначених у пункті 2 частини другої статті 27 цього Закону, та кандидатів у депутати у відповідному одномандатному окрузі включаються до складу дільничної виборчої комісії шляхом жеребкування, що проводиться окружною виборчою комісією не пізніш як на третій день після закінчення строку внесення подань, зазначених у частині шостій цієї статті, в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією. Кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, встановленим статтею 26 цього Закону, або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною, а також внесення подання з порушенням вимог частин шостої, сьомої, дев'ятої цієї статті.
Відповідно до ч.ч. 6, 7 ст. 28 Закону України № 4061 суб'єкт подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій не пізніш як за тридцять дев'ять днів до дня голосування подає до відповідної окружної виборчої комісії на паперових носіях та в електронному вигляді за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, список осіб від цього суб'єкта подання, не більше однієї кандидатури до однієї виборчої комісії, для включення їх до складу відповідних дільничних виборчих комісій. У поданні зазначаються особи, запропоновані відповідним суб'єктом подання на посаду голови, заступника голови та секретаря виборчої комісії. Подання від партії підписується керівником партії (або особою, яка виконує його повноваження) та скріплюється печаткою цієї партії. Подання від кандидата у депутати вносяться за підписом відповідного кандидата у депутати.
Так, відповідно до п. 8,9 Порядку проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 13.09.2012 р. № 895 "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 17 травня 2012 року № 88 "Про Порядок проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України"(далі -Порядок № 895), кількість місць, на які включаються кандидатури шляхом жеребкування (далі -вакантні місця), визначається окремо для кожної дільничної виборчої комісії знаходженням різниці між максимально можливою кількістю членів цієї комісії, зазначеною у пунктах 2 та 3 цього Порядку, та кількістю кандидатур, що обов'язково включаються до складу цієї комісії.
Жеребкування проводиться у разі, якщо кількість внесених кандидатур, які відповідають вимогам Закону і можуть включатися до складу відповідної дільничної виборчої комісії шляхом жеребкування, є більшою ніж кількість вакантних місць у складі цієї комісії, щодо заповнення яких проводиться жеребкування.
Відповідно до п.11 Порядку № 895 для проведення жеребкування окремо для кожної дільничної виборчої комісії складається у вигляді таблиці список кандидатур, які відповідають вимогам Закону та можуть бути включені до її складу шляхом жеребкування. До такого списку включаються кандидатури із зазначенням порядкового номера кожної з них, визначеного за датою та часом надходження подання до окружної виборчої комісії (для виборчих комісій звичайних, спеціальних виборчих дільниць) або до Центральної виборчої комісії (для дільничних виборчих комісій закордонних виборчих дільниць), їх прізвищ, власних імен (усіх власних імен), по батькові (за наявності), суб'єкта їх подання (для політичної партії -її повна назва, для кандидата у депутати у відповідному одномандатному виборчому окрузі -прізвище, власне ім'я (усі власні імена), по батькові (за наявності). Список також містить графу для фіксації результатів жеребкування шляхом проставлення проти кандидатур, які включаються до складу комісії за результатами жеребкування, відповідної відмітки.
Згідно з п. 4 Порядку № 895 суб'єктами подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій звичайних та спеціальних виборчих дільниць є:
1) політична партія, депутатська фракція якої зареєстрована в Апараті Верховної Ради України поточного скликання (на чергових виборах народних депутатів України 2012 року -депутатські фракції, про сформування та реєстрацію яких у Верховній Раді України шостого скликання було оголошено на пленарному засіданні);
2) політичні партії - суб'єкти виборчого процесу;
3) кандидати у депутати у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
Згідно з п. 6 Порядку № 895 за наявності відповідного подання та за умови його відповідності вимогам Закону до складу дільничної виборчої комісії звичайної, спеціальної виборчої дільниці (за винятком випадків, коли спеціальна виборча дільниця утворена на судні, яке в день голосування перебуває у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України) включаються:
по одній кандидатурі від суб'єктів подання, зазначених у підпункті 1 пункту 4 цього Порядку, - обов'язково;
не більше ніж по одній кандидатурі від суб'єктів подання, зазначених у підпунктах 2, 3 пункту 4 цього Порядку, -шляхом жеребкування, що проводиться окружною виборчою комісією на її засіданні не пізніш як на третій день після закінчення строку внесення відповідних подань.
Відповідно до п.п. 12-13 Порядку № 895 жеребкування проводиться на засіданні виборчої комісії.
Жеребкування проводиться за допомогою барабана, скриньки або іншого пристрою, який дає змогу провести жеребкування (далі -пристрій), з використанням однакових за розміром та кольором аркушів паперу, карток, кульок тощо (далі -жеребки), з нанесенням на кожному жеребку одного з порядкових номерів згідно зі списком кандидатур, які відповідають вимогам Закону та можуть бути включені до складу комісії шляхом жеребкування.
Кількість жеребків повинна дорівнювати найбільшій кількості кандидатур, запропонованих для включення до складу цих дільничних виборчих комісій.
Якщо жеребки виготовляються чи запаковуються у спосіб, що унеможливлює ознайомлення з їх змістом до моменту діставання з пристрою, жеребкування проводиться за допомогою пристрою з прозорого матеріалу.
Якщо жеребки виготовляються у спосіб, що дає можливість ознайомитися з їх змістом до моменту діставання з пристрою, жеребкування проводиться за допомогою пристрою з непрозорого матеріалу.
Види матеріалу пристрою (прозорий чи непрозорий) та жеребків для проведення жеребкування визначаються виборчою комісією до початку її засідання, на якому відбувається жеребкування.
Окружною виборчою комісією до проведення процедури жеребкування визначаються:
член комісії для фіксування результатів жеребкування;
член комісії або особа з числа спеціалістів, експертів та технічних працівників для діставання жеребків із пристрою, оголошення та демонстрації присутнім на засіданні комісії нанесеного на кожному жеребку порядкового номера;
особа з числа спеціалістів, експертів та технічних працівників для виконання технічної роботи (вкидання жеребків у пристрій, його обертання, розкриття конвертів тощо);
два члени комісії для опрацювання результатів жеребкування.
Відповідно до п. 14 Порядку № 895 перед початком жеребкування головуючий на засіданні виборчої комісії (чи за його дорученням - інший член комісії) оголошує: максимальний граничний склад кожної дільничної виборчої комісії, у якому вона буде утворена, кількість кандидатур, які включаються до складу дільничної виборчої комісії обов'язково, та кількість кандидатур, які за результатами розгляду подань можуть бути включені до складу дільничної виборчої комісії шляхом жеребкування.
Жеребки поміщаються визначеною окружною виборчою комісією особою з числа спеціалістів, експертів, технічних працівників (за дорученням головуючого на засіданні Центральної виборчої комісії - працівником її Секретаріату) в пристрій для жеребкування та перемішуються. При цьому кандидати у народні депутати України та уповноважені особи політичних партій перед поміщенням жеребків у пристрій можуть їх оглянути.
За дорученням головуючого на засіданні виборчої комісії член цієї комісії або особа з числа спеціалістів, експертів, технічних працівників (працівник Секретаріату Центральної виборчої комісії) дістає з пристрою жеребок і розпаковує його, якщо жеребок запакований, демонструючи та оголошуючи нанесений на ньому номер.
Після діставання із барабана останнього жеребка всі номери оголошуються та заносяться членом окружної виборчої комісії (працівником Секретаріату Центральної виборчої комісії) до відповідної відомості у порядку визначеної жеребкуванням черговості.
Таким чином, Постановою ЦВК № 895 від 13.09.12 р. визначений чіткий порядок проведення процедури жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України, який передбачає певний послідовний механізм дій Окружної виборчої комісії.
Відповідно до п. 1.4 Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях і комісіях з референдумів затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 15.09.2010 р. № 350 (далі -Порядок № 350) відповідальність за організацію та стан діловодства, а також за дотримання цього Порядку в комісії покладається на голову комісії.
Відповідно до п.п 3.1., 3.2 Порядку № 350 обговорення питання і рішення, що розглядається та приймається на засіданні комісії, фіксуються у протоколі засідання комісії (далі - протокол), який оформляється на підставі записів, зроблених під час засідання секретарем комісії чи секретарем засідання комісії за дорученням комісії. Протокол має містити такі реквізити: назву документа; порядковий номер; назву виду діяльності комісії - засідання; назву комісії; дату і місце проведення засідання; загальну кількість членів комісії, кількість присутніх на засіданні членів комісії, кількість осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення комісії та без дозволу або запрошення (у разі потреби до протоколу додається реєстраційний листок); порядок денний з формулюванням питань у називному відмінку. Текст протоколу складається з трьох частин, що починаються словами: "Слухали", "Виступили", "Вирішили" ("Постановили"). У протоколі повинні бути відображені зміст та номер постанови, протокольного рішення, протоколу чи акта, які були відповідно прийняті або складені на засіданні комісії.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 35 Закону України № 4061 документування діяльності окружних та дільничних виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цією статтею та порядком ведення діловодства виборчих комісій, який затверджується Центральною виборчою комісією.
На засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання, який веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов'язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання).
Відповідно до п. 17 Порядку № 895 результати жеребкування заносяться до протоколу засідання відповідної виборчої комісії.
Відповідно до п.п. 4.2 п. 4 Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженого Постановою ЦВК від 15.09.2010 р. № 350 (зі змінами, внесеними Постановою ЦВК від 19.01.12 р.№ 4) протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.
На засіданні Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 10, яке відбулось 21.09.2012, були присутні 18 осіб-членів комісії, всі були зареєстровані, що підтверджується реєстраційним листом від 21.09.12 р.
За результатами проведеного 21.09.12 р. засідання щодо проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України був складений протокол № 8 від 21.09.12 р.
З матеріалів справи вбачається, що жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 10 було проведено за допомогою прозорої скриньки, з використанням однакових за розміром та кольорів конвертів.
Так, згідно з Витягом з протоколу № 6 засідання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 10 від 19.09.12 р., було визначено пристрій та вид жеребків, за допомогою яких буде проведено жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій. За результатами голосування було вирішено провести жеребкування за допомогою прозорої скриньки. Визначено, що в якості жеребків будуть використані однакові за розміром, за кольором поштові конверти з вкладеними до них аркушами з номерами суб'єктів виборчого процесу.
Зі змісту протоколу засідання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 10 від 21.09.12 р. № 8 вбачається, що Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 10 шляхом голосування до проведення процедури жеребкування були визначені:
- член комісії для фіксування результатів жеребкування;
- член комісії для діставання жеребків із пристрою, оголошення та демонстрації присутнім на засіданні комісії нанесеного на кожному жеребку порядкового номера;
- особу з числа технічних працівників, залучених до роботи ОВК № 10, - для виконання технічної роботи (вкидання жеребків у пристрій, його обертання, розкриття конвертів, тощо);
- члени комісії для опрацювання результатів жеребкування,
про що наявні відповідні записи в протоколі засідання Комісії 21.09.12 р.
Зокрема, на засіданні Комісії 21.09.12 р. було проголосоване більшістю голосів за обрання:
- Хайбуллаєвої В.Р. від фракції "Блок Юлії Тимошенко""Батьківщина"- у якості члена комісії для фіксування результатів жеребкування;
- Секретаря комісії ОСОБА_5 від ПП "Руська Єдність"- для діставання жеребків із пристрою, оголошення та демонстрацію присутнім на засіданні комісії нанесеного на кожному жеребку порядкового номера;
- ОСОБА_8, особу з числа технічних працівників, залучених до роботи ОВК № 10, - для виконання технічної роботи (вкидання жеребків у пристрій, його обертання, розкриття конвертів, тощо);
- Положай Л.М. від Ліберальної партії України, ОСОБА_10 від Партії "Руський блок"- у якості членів комісії для опрацювання результатів жеребкування.
Протоколом засідання Комісії № 8 від 21.09.12 р. підтверджується, що Голова Комісії перед початком жеребкування оголосила, хто є суб'єктами подання кандидатур до складу ДВК звичайних та спеціальних виборчих дільниць; оголосила суб'єктів подання, від яких необхідно обов'язково включити по одній кандидатурі.
Жеребки були поміщені особою з числа технічних працівників, залучених до роботи ОВК, ОСОБА_8, у скриньку та перемішані.
Секретарем комісії, ОСОБА_5, по черзі були дістані жеребки зі скриньки, оголошені та продемонстровані присутнім на засіданні комісії нанесений на кожному жеребку порядковий номер.
Вказане підтверджується протоколом засідання Комісії від 21.09.12 р., у якому, зокрема, вказано наступне.
ОСОБА_8 помістив конверти з жеребками до скриньки та перемішав їх. Член комісії ОВК № 10 ОСОБА_5 почергово діставала конверти з жеребками із прозорої скриньки, оголошувала та демонструвала присутнім на засіданні комісії нанесеного на кожному жеребку порядкового номера. Член комісії, обрана для фіксування результатів голосування, Хайбуллаєва В.Р., заносила результати жеребкування до відповідного документу - відомості результатів жеребкування щодо черговості включення кандидатур, поданих політичними партіями - суб'єктами виборчого процесу, кандидатами у народні депутати України до складу кожної ДВК одномандатного виборчого округу № 10.
В протоколі засіданні Комісії №8 від 21.09.12 р. вказано, що ОСОБА_5 до останнього жеребка дістала конверти зі скриньки. Усі номери були занесені до відповідної відомості у порядку визначеної результатом жеребкування черговості.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги і заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.
Змагальність реалізується передусім через доказування, тобто підтвердження сторонами обставин, на які вони посилаються для обґрунтування своїх вимог чи заперечень, доказами, що супроводжується посиланням на відповідну норму права.
Відповідно до ч. 1 ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів.
Відповідно до ч. 3 ст. 86 КАС України суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
При цьому належність доказу означає встановлення інформації (фактичних даних), які визначають предмет доказування. Зміст фактичних даних повинен відповідати їх формі, а саме документально підтверджувати певні обставини, на які посилається сторона, тобто мати ознаку допустимості, що виключає суперечливість поєднання змісту та форми доказу. Останній критерій є обов'язковою ознакою для правової придатності доказу та його достовірності, що, в свою чергу, визначає якісну оцінку вже наявного доказу як належного та допустимого, тобто дозволяє перевірити його правдоподібність та відповідність реальній дійсності у співвідношенні з іншими засобами доказування.
Позивачем та відповідачем в обґрунтування позовних вимог надані відеозаписи процедури жеребкування, які досліджені в судовому засіданні, та являються належними доказами по справі.
Вказані відеозаписи не містить доказів порушення відповідачами одномандатного виборчого округу № 10 положень Постанови № 895 від 13.09.12 р.
Вказаними відеозаписами підтверджуються дії Голови ОВК та членів ОВК одномандатного виборчого округу № 10 під час проведення процедури жеребкування 21.09.12 р., які зафіксовані в протоколі засідання комісії № 8 від 21.09.12 р.
Так, згідно з вказаним відеозаписом особам, які були присутні на засіданні комісії, у тому числі членам комісії, була надана можливість оглянути жеребки. При цьому жеребки лежали на столі головуючого, особи та член комісії ОСОБА_11 безперешкодно отримували жеребки, оглядали їх на просвіт та повертали секретарю комісії. З цього приводу зауважень від присутніх не надходило.
Зазначені факти також підтверджені свідками ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_5, ОСОБА_10, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, що були допитані в судовому засіданні.
Згідно відеозапису встановлено, що після огляду всіх жеребків та підготовки їх до вкидання до барабану, член комісії Хайбуллаєва В.Р., ще раз намагалася перевірити жеребки, які раніше вже оглядалися особами, присутніми в судовому засіданні, проти чого заперечувала голова комісії з посиланням на порушення процедури.
Суд вважає, що такі дії голови не є порушенням процедури, оскільки жеребки своєчасно до вкидання до барабану були оглянути і не викликали сумніву в їх однаковості.
Стосовно зауважень позивача та свідків ОСОБА_20, ОСОБА_11, ОСОБА_16, ОСОБА_21, ОСОБА_22, про те, що надали для огляду лише декілька конвертів, суд зазначає, що згідно відеозапису зацікавлені особи інші конверти для огляду не вимагали та їм ніхто не відмовляв в проханні оглянути всі без виключення конверти.
Тобто в судовому засіданні не знайшли підтвердження доводи позивача, що під час жеребкування зацікавленим особам не була надана можливість оглянути всі жеребки.
Згідно протоколу засідання № 8 особа, яка була обрана для виконання технічних робіт, зокрема, ОСОБА_8, помістив у пристрій для жеребкування - прозору скриньку -жеребки (поштові конверти однакового кольору) та перемішав їх.
Згідно відеозапису було встановлено, що ОСОБА_8 перед вкиданням жеребків у скриньку, спочатку перетісував їх, потім поклав до скриньки та повністю всі конверти перемішав.
Крім того, згідно відеозапису особа, яка виймала жеребки зі скриньки, також неодноразово їх перемішувала.
Данні обставини були підтверджені свідками ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_5, ОСОБА_10, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19
Суд критично відносить до пояснень свідків ОСОБА_20, ОСОБА_11, ОСОБА_16, ОСОБА_21, ОСОБА_22, що перемішування було здійснено поверхово, оскільки ці пояснення не підтверджені в судовому засіданні, оскільки у результаті перегляду відеозапису судова колегія не може прийти до такого висновку.
Доказів того, що при цьому були порушені вимоги чинного законодавства, не надано, судом не встановлено.
Доводи позивача, що під час проведення жеребкування було допущено порушення, що виявилося в тому, що конверти (жеребки) не були заклеєні, а також були розміщені в скриньки в певному порядку - одні - закриваючим клапаном вниз, а інші - вгору, також не знайшли підтвердження в судовому засіданні.
Суд зазначає, пристрій та види жеребок були визначені на засіданні, що відбулося 19.09.2012 року та оформлене протоколом № 6, згідно якого було передбачено, що в якості жеребків використовуються однакові конверти з вкладеними до них аркушами з номерами суб'єктів виборчого процесу.
В протоколі не було передбачено заклеювання конвертів, або інше їх запакування, а тому в цій частині будь-яких порушень відповідачем допущено не було.
Той факт, що конверти в скриньці були розташовані певним чином також не підтверджений, оскільки вони перемішувалися особою, яка біла відповідальна за їх переміщення, а також особою, яка виймала жеребки зі скриньки.
Згідно протоколу № 8 жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій завершено після заповнення вакантних місць у всіх дільничних виборчих комісіях. Результати жеребкування були занесені до протоколу № 8 від 21.09.12 р. Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 10.
Будь-яких фактів невідповідності протоколу № 8 від 21.09.2012 року фактичним обставинам, що відбувалися під час засідання, в судовому засіданні не встановлено.
Таким чином, дії по визначенню члена комісії для фіксування результатів жеребкування; члена комісії для діставання жеребків із пристрою, оголошення та демонстрації присутнім на засідання комісії нанесеного на кожному жеребку порядкового номера; особи з числа технічних працівників для виконання технічної роботи (вкидання жеребків у пристрій); двох членів комісії для опрацювання результатів жеребкування; надання можливості оглянути жеребки зацікавленими особами; поміщенню жеребків у пристрій для жеребкування та перемішуванню; діставанню з пристрою жеребків та оголошенню нанесеного на ньому номеру; оголошення всіх номерів після діставання з пристрою та занесення до відповідної відомості у порядку визначеної жеребкуванням черговості відповідають вимогам Порядку проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України, затвердженого Постановою ЦВК від 13.09.12 р. № 895.
Так судова колегія прийшла до висновку, що доводи позивача ґрунтуються на припущеннях, а позивачем не надано беззаперечних доказів, які безумовно підтверджують те обставини, на які він посилається.
Таким чином, правові підстави для задоволення позову відсутні.
Відповідно до статті 163 КАС України суд при вирішенні справи по суті вирішує питання про розподіл судових витрат.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, колегія суддів встановила, що такі не понесені, оскільки в силу частини 9 статті 172 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом, а відтак судовий збір належить стягнути з позивача у розмірі 32,20 грн.
Постанову у повному обсязі складено 26.09.12 р.
Керуючись статтями 69-71, 160-163, 172, 174, 175, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. В задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
2. Стягнути з Кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №10 ОСОБА_1 32,20 грн. судового збору на користь Державного бюджету України.
Постанова набирає законної сили через два дні з моменту проголошення у разі неподання апеляційної скарги.
У разі апеляційного оскарження судове рішення набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення судом апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд АР Крим протягом 2 днів з дня проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Калініченко Г.Б.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2012 |
Оприлюднено | 28.09.2012 |
Номер документу | 26163089 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Калініченко Г.Б.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Калініченко Г.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні