Постанова
від 06.06.2011 по справі 2а-13945/10/14/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

06 червня 2011 р. 14:18 Справа №2а-13945/10/14/0170

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючої судді Кірєєва Д.В., при секретарі Жигаловій К.Ю.,

за участю представників сторін:

позивача - не з'явився;

відповідача - не з'явився.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кримагросоюз" до Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим Республіканського комітету АР Крим з охорони навколишнього природного середовища Верховод Володимира Олександровича про визнання протиправними дій

Суть спору: До Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим звернулося з позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Кримагросоюз" до Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим Республіканського комітету АР Крим з охорони навколишнього природного середовища Верховод Володимира Олександровича про визнання протиправними дій щодо проведення позапланової перевірки 07.10.2010 року на підприємстві ТОВ "Кримагросоюз", та визнання протиправним дій щодо складання акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства.

Ухвалами Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 11.11.2010 року відкрито провадження у справі, закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.

У судове засідання представник позивача не з'явився, надав на адресу суду клопотання про задоволення позовних вимог в повному обсязі, та просив справу розглянути за його відсутністю.

У судове засідання представник відповідача не з'явився, про день та час слухання справи, повідомлений належним чином.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши доказі по справі в їх сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Кримагросоюз" було зареєстровано у якості юридичної особи 23.05.2005р. виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради Автономної Республіки Крим, ідентифікаційний код 31003441, про що свідчить свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 434398 (а.с. 13).

07 жовтня 2010 року державним інспектором Республіканського комітету АР Крим з охорони навколишнього природного середовища Верховод В.О. проведено позапланову перевірку дотримання природоохоронного законодавства за адресою : м. Бахчисарай, вул. Промислова, 8.

За підсумками даної перевірки було складено акт перевірки дотримання природоохоронного законодавства ТОВ "Кримагросоюз" в якому вказано, що при візуальному огляді території встановлений факт порушення правил водовідведення, а саме: водовідведення здійснюється у бетону яму, яка надміру переповнена та нечистоти з неї стікають на прилеглу до підприємства земельну ділянку.

Перевіряючи питання законності дій відповідача під час проведення перевірки ТОВ "Кримагросоюз" , суд зазначає наступне.

Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь встановлені в Законі України "Про охорону навколишнього природного середовища ". У ст.1 цього Закону визначено, що завданням законодавства про охорону навколишнього природного середовища є регулювання відносин у галузі охорони, використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання і ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження природних ресурсів, генетичного фонду живої природи, ландшафтів та інших природних комплексів, унікальних територій та природних об'єктів, пов'язаних з історико-культурною спадщиною.

У ст. 20 Закону України " Про охорону навколишнього природного середовища " встановлена компетенція спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях, до якої, зокрема, належить обмеження чи зупинення (тимчасово) діяльності підприємств і об'єктів, незалежно від їх підпорядкування та форм власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин .

Завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами (ст.34 Закону) .

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені в Законі України " Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ".

У ст. 2 цього Закону вказано, що його дія поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, митного контролю, контролю за дотриманням бюджетного і податкового законодавства та касових операцій, контролю за дотриманням порядку проведення розрахунків, за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, використанням державного та комунального майна, банківського і страхового нагляду, інших видів спеціального державного контролю за діяльністю суб'єктів господарювання на ринку фінансових послуг, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, телекомунікації, поштовий зв'язок, радіочастотний ресурс України, під час проведення процедур, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення, а також оперативно-розшукової діяльності, дізнання, прокурорського нагляду, досудового слідства і правосуддя, державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки, державного нагляду (контролю) за дотриманням ліцензійних умов транспортування природного і нафтового газу трубопроводами та його розподілу, постачання природного газу, зберігання природного газу в обсягах, що перевищують рівень, який встановлюється ліцензійними умовами провадження господарської діяльності із зберігання природного газу.

Згідно зі ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" підставою для здійснення позапланових заходів є, зокрема подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання; перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю); звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення; неподання у встановлений термін суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів; настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.

Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення державного нагляду (контролю).

Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, якщо інше не передбачається законом або міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 464 від 10.09.2008 р., який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.01.2009р. за N 18/16034, затверджений Порядок організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства (далі Порядок № 64), у п.1.2 якого визначено, що він визначає процедуру проведення перевірок з питань здійснення державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища та оформлення їх результатів.

Порядок проведення планових та позапланових перевірок визначений у р. 3 Порядку № 464. Відповідно до п. 3.6 зазначеного Порядку позапланова перевірка проводиться за наявності, подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу Мінприроди про здійснення заходу державного нагляду (контролю) на його бажання; виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання; перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом Мінприроди; звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення; неподання у встановлений термін суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів.

Під час проведення позапланової перевірки державні інспектори перевіряють питання, необхідність висвітлення яких стала підставою для її проведення, з обов'язковим зазначенням цих питань у направленні на проведення перевірки (п.3.7 Порядку № 464) .

Представник позивача під час судових засідань пояснив суду, що він не звертався до Республіканського комітету АР Крим з охорони навколишнього природного середовища з письмовою заявою про проведення перевірки за власним бажанням, що також не спростовувалося відповідачем.

Судом встановлено, що під час проведення посадовими особами відповідача перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства 07 жовтня 2010 року вони повинні були керуватися не Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а здійснювати заходи прокурорського нагляду щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ "Кримагросоюз" на підставі вимоги Сімферопольської природоохоронної прокуратури від 07.10.2010 року № 348/к (а.с.12).

Проте матеріали справи вказують на те, що відповідачем було проведено позапланову перевірку, під час якої відповідач керувався вимогами Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року № 877.

Перевіряючи дотримання відповідачем порядку проведення перевірки ТОВ "Кримагросоюз", встановленому Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", суд зазначає наступне.

Статтею 7 Закону передбачено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

Дослідивши акт перевірки від 07.10.2010 року, суд зазначає, що в ньому вказана адреса проведення перевірки : м.Бахчисарай, вул. Промислова,8 та ТОВ "Кримагросоюз", як підприємство, стосовно якого призначено проведення позапланової перевірки.

Суд не може взяти до уваги дані акту перевірки дотримання природоохоронного законодавства позивачем за адресою: м. Бахчисарай, вул. Промислова,8 , тому що відповідно до договору оренди обєкта нерухомості з правом подальшого викупу від 01.09.2010 року, укладеним між Бахчисарайським ремонтно-транспортним підприємством та ТОВ «Торговий дім «Єдінство», орендарем будівлі за адресою: м. Бахчисарай, вул. Промислова, 8, з 01.09.2010 року є ТОВ «Торговий дім «Єдінство».

Відповідно до частини 3 статті 6 Закону суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного документа.

Але під час розгляду справи судом встановлено, що відповідачем при проведенні перевірки позивачу такий документ вручений не був.

Згідно статті 7 Закону на підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою.

У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються:

найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід;

найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід;

місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід;

номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється захід;

перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові;

дата початку та дата закінчення заходу;

тип заходу (плановий або позаплановий);

вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо);

підстави для здійснення заходу;

предмет здійснення заходу;

інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).

Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання.

Крім того, згідно вимог п. 12 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю), перед початком здійснення державного нагляду (контролю) посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить запис до відповідного журналу суб'єкта господарювання (за його наявності).

Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2009 року № 502 "Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду(контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року" встановлено обмеження щодо проведення позапланових перевірок суб'єктів господарювання, крім перевірок, що проводяться за зверненнями фізичних і юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства або за поданням суб'єктом господарювання до відповідного органу письмової заяви про проведення перевірки за його бажанням.

Та як вже було зазначено вище позивач з такою заявою до Республіканського комітету АР Крим з охорони навколишнього природного середовища не звертався.

З урахуванням вищевикладеного, суд зазначає, що жодних підстав визначених ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а також пунктами 3.6., 3.7 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 464 від 10.09.2008 р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.01.2009р. за N 18/16034 для проведення позапланового заходу на підприємстві ТОВ "Кримагросоюз" у Республіканського комітету АР Крим з охорони навколишнього природного середовища не було.

Відповідно до ч. 7, 8 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акту, який складено за результатами здійснення планового заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, протягом п'яти робочих днів з дня завершення заходу складається припис, розпорядження або інший розпорядчий документ про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Проте ані у встановлені законом строки, ані на час подання цього адміністративного позову до суду позивачеві на виконання вимог закону припис виданий не був.

Враховуючи вищевикладене , оцінивши надані сторонами докази у їх сукупності, суд дійшов висновку що дії посадової особи державного інспектора - головного спеціаліста по Бахчисарайському району відділу екологічного контролю по Центрально-Кримському регіону управління екологічної інспекції Центрально-Кримського регіону Республіканського комітету АР Крим з охорони навколишнього природного середовища Верховод В.О. щодо проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ "Кримагросоюз" є протиправними та позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

Таким чином, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача суму державного мита у розмірі 3,40 грн.

Відповідно до ст. 163 КАСУ постанову складено у повному обсязі 06.06.2011 року.

На підставі викладеного, керуючись статтями 94, 158-163, 167 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

1.Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

2.Визнати протиправними дії державного інспектора - головного спеціаліста по Бахчисарайському району відділу екологічного контролю по Центрально-Кримському регіону управління екологічної інспекції Центрально-Кримського регіону Республіканського комітету АР Крим з охорони навколишнього природного середовища Верховод Володимира Олександровича щодо проведення позапланової перевірки та складання акту 07.10.2010 року на підприємстві ТОВ "Кримагросоюз".

3.Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Кримагросоюз" судовий збір в розмірі 3 гривень 40 копійок.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Кірєєв Д.В.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення06.06.2011
Оприлюднено28.09.2012
Номер документу26163238
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-13945/10/14/0170

Постанова від 06.06.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кірєєв Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні