Постанова
від 31.07.2012 по справі 2а-14161/11/0170/26
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 липня 2012 р. Сімферополь Справа №2а-14161/11/0170/26

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Петренко В.В., за участю секретаря Асєєвої Л.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ХОЛДІНГ"

до Державної податкової інспекції в м. Сімферополі АР Крим

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

за участю представників сторін:

від позивача - не з'явився;

від відповідача - не з'явився.

Суть спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС-ХОЛДІНГ" звернулось до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції в м. Сімферополі АР Крим про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0026461501 від 10.10.2011 року щодо зменшення суми від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток на 4 634 485,00грн.

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 08.11.2011 року відкрито провадження в адміністративній справі.

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 08.11.2011 року закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 08.12.2011 року у справі була призначена судова економічно-бухгалтерська експертиза.

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 08.12.2011року зупинено провадження у справі.

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 24.07.2012 року поновлено провадження у справі та справу призначено до судового розгляду.

Позивач явку свого представника у судове засідання не забезпечив, повідомлений належним чином, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.191), надав клопотання про розгляд справи за його відсутності (а.с.193).

Відповідач явку свого представника у судове засідання не забезпечив, про день, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином, про що свідчить розписка (а.с.190), клопотань, заперечень на позов не надав, про поважність причин неприбуття у судове засідання суду не повідомив.

Приймаючи до уваги, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, суд вважає можливим на підставі статті 128 КАС України розглядати справу за відсутністю представників позивача та відповідача.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією або законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до п. 1 частини 2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Пунктом 7 частини 1 статті 3 КАС України дано визначення суб'єктів владних повноважень, до яких належать орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Частинами 1, 3 статті 4 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" від 04.12.1990 року № 509-ХІІ Державна податкова адміністрація України є центральним органом виконавчої влади. Державні податкові інспекції у районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах, міжрайонні та об'єднані державні податкові інспекції підпорядковуються відповідним державним податковим адміністраціям в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

Відповідно до п.п. 41.1.1 п .41.1 ст.41 Податкового кодексу України контролюючими органами є органи державної податкової служби - щодо податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, крім зазначених у підпункті 41.1.2 цього пункту, а також стосовно законодавства, контроль за дотриманням якого покладається на органи державної податкової служби.

Отже, органи державної податкової служби, в даному випадку Державна податкова інспекція в м. Сімферополі АР Крим є суб'єктом владних повноважень, яка у правовідносинах з фізичними та юридичними особами реалізує надані владні управлінські функції, а тому спори за участю Державної податкової інспекції в м. Сімферополі АР Крим є публічно-правовими і відносяться до юрисдикції адміністративних судів.

Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно.

Тому, вирішуючи справу стосовно позовних вимог позивача про визнання недійсним та скасування податкового повідомлення-рішення, суд зобов'язаний перевірити, чи являлися правомірними дії відповідача -Державної податкової інспекції в м. Сімферополі АР Крим у зв'язку з дотриманням порядку, строків та підстав проведення перевірки та прийняттям такого повідомлення -рішення.

Відповідно до частини 1 статті 55 Господарського кодексу України суб'єктом господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків встановлених законом. Згідно з п. 1 частини 2 статті 55 ГК України юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, підприємства, створені відповідно до Господарського кодексу України та зареєстровані в установленому законом порядку визнаються суб'єктами господарювання.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Альянс-Холдинг» є юридичною особою, яка 14.04.1992 року зареєстрована Виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи (а.с.6) та статутом ТОВ «Альянс-Холдинг», реєстрацію якого проведено 25.05.2011 року №18821050009003782 (а.с.7-17).

З матеріалів справи вбачається, що 30.09.2011 року Державною податковою інспекцією в м. Сімферополі АР Крим проведена камеральна перевірка податкової звітності з податку на прибуток підприємств за 2 квартал 20011 року, за результатами якої складено акт №14026/15-1/16508580 (а.с.21).

Згідно з висновками акту №14026/15-1/16508580 від 30.09.2011 року перевіркою встановлено завищення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток на 4 634 485,00грн, у зв'язку з порушенням вимог пункту 150.1 статті 150, пункту 3 підрозділу 4 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі -ПКУ) (зворотній бік а.с.21).

Вказані висновки акту мотивовано тим, що у позивача в уточнюючому розрахунку податкові декларації на прибуток підприємства за 2 квартал 2011 року у рядку 06.6 -«від'ємне значення об'єкта оподаткування попереднього податкового періоду» платником вказано 4634485,00грн. З урахуванням уточнюючих розрахунків за 1квартал 2011 року №117173 від 13.05.2011 року та №12360 від 03.06.2011 року ряд.0.8 - «об'єкт оподаткування» складає - 4634485,00грн., в тому числі збиток 2010 року - 15127214,00грн.

Згідно даних Державної податкової інспекції в м. Сімферополі АР Крим ряд.06.6 декрації за 2 квартал 2011 року повинен складати 0,0грн, тому що збиток у 1 кварталі 2011 року відсутній.

Як свідчать матеріали справи, на підставі акту перевірки №14026/15-1/16508580 від 30.09.2011року Державною податковою інспекцією в м. Сімферополі АР Крим винесене податкове повідомлення-рішення від 10.10.2011 року № 0026461501, яким зменшено суму від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток за 2 квартал 2011 року у розмірі 4634485,00грн (а.с.22).

Відповідно до п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться органами державної податкової служби в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на органи державної податкової служби.

Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні органу державної податкової служби виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків.

В силу п. 76.1 ст. 76 даного Кодексу камеральна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби без будь-якого спеціального рішення керівника такого органу або направлення на її проведення.

Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.

Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов'язкова.

Згідно з п. 76.2 ст. 76 Податкового кодексу України порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 цього Кодексу.

Так, в силу п. 86.2 ст. 86 Податкового кодексу України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації в органі державної податкової служби вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Ч. 2 ст.19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Отже "на підставі" означає, що суб'єкт владних повноважень повинний бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України та зобов'язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.

"У межах повноважень" означає, що суб'єкт владних повноважень повинен вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов'язків, встановлених законами.

"У спосіб" означає, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний дотримуватися встановленої законом процедури вчинення дії, і повинен обирати лише встановлені законом способи правомірної поведінки при реалізації своїх владних повноважень.

Суд з'ясовує, чи використане повноваження, надане суб'єкту владних повноважень, з належною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотивовані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупередженості до особи, стосовно якої вчиняється дія; добросовісно, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудливо, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральних стандартів; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорційно та адекватно; досягнення розумного балансу між публічними інтересами та інтересами конкретної особи.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що для повного та всебічного з'ясування обставин справи, вивчення та дослідження первинних бухгалтерських документів позивача, по справі необхідно призначити судову економічну експертизу.

Ухвалою окружного адміністративного суду від 08.12.2011р. по справі було призначено судову економічну експертизу на розгляд якої були винесені такі питання:

- Чи обґрунтовані та чи підтверджуються даними податкового та бухгалтерського обліку, а також первинними документами ТОВ "АЛЬЯНС-ХОЛДІНГ" висновки Державної податкової інспекції в м. Сімферополі АР Крим, викладені в акті перевірки № 14026/15-1/16508580 від 30.09.2011року про порушення п. 150.1 ст. 150, п. 3 підрозділу 4 ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України щодо порушенн порядку заповнення податкової звітності з податку на прибуток за період, що перевірявся ?

- Чи обґрунтовані та чи підтверджуються даними податкового та бухгалтерського обліку, а також первинними документами ТОВ "АЛЬЯНС-ХОЛДІНГ" висновки Державної податкової інспекції в м. Сімферополі АР Крим, викладені в акті перевірки № 14026/15-1/16508580 від 30.09.2011року щодо завищення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток на 4634485 грн. за період, що перевірявся ?

В результаті експертного дослідження було встановлене наступне:

Згідно із п.3.1 ст.3 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" №334/94-ВР від 28.12.1994р., зі змінами, що діяли у дослідженому періоді з 01.01.2010р. по 31.03.2011р. (далі - Закон №334/94-ВР), об'єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток, який визначається шляхом зменшення суми скоригованого валового доходу звітного періоду, визначеного згідно з пунктом 4.3 цього Закону, на суму валових витрат платника податку, визначених статтею 5 цього Закону, і суму амортизаційних відрахувань, нарахованих згідно із статтями 8 і 9 цього Закону.

Відповідно до п.4.1 ст.4 Закону №334/94-ВР валовий доход - це загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за її межами.

Згідно з абзацом другим п.п.4.1.6. п.4.1. ст.4 Закону №334/94-ВР валовий доход включає доходи з інших джерел, у тому числі, але не виключно, у вигляді сум поворотної фінансової допомоги, отриманої платником податку у звітному періоді, що залишається неповерненою на кінець такого звітного періоду від осіб, що не є платниками цього податку (у тому числі нерезидентів), або осіб, які згідно із законодавством мають пільги з цього податку. У разі коли у майбутніх податкових періодах платник податку повертає таку поворотну фінансову допомогу (її частину) особі, яка її надала, такий платник податку збільшує суму валових витрат на суму такої поворотної фінансової допомоги (її частини) за наслідками податкового періоду, в якому відбулося таке повернення. При цьому валові доходи такого платника податку не збільшуються на суму умовно нарахованих процентів, а податкові зобов'язання особи, що надала поворотну фінансову допомогу, не змінюються як при її видачі, так і при її зворотному отриманні.

Дата збільшення валового доходу нормативне визначена у п.п.11.3.1 п.11.3 ст.11 Закону №334/94-ВР, а саме: датою збільшення валового доходу вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

- або дата зарахування коштів від покупця (замовника) на банківський рахунок платника податку в оплату товарів (робіт, послуг), що підлягають продажу у разі продажу товарів (робіт, послуг) за готівку - дата її оприбуткування в платника податку, а за відсутності такої - дата інкасації готівки у банківскій установі, що обслуговує платника податку;

- або дата відвантаження товарів, а для робіт (послуг) - дата фактичного надання результатів робіт (послуг) платником податку.

Валові витрати виробництва та обігу відповідно до п.5.1 ст.5 Закону №334/94 (далі - валові витрати) - це сума будь-яких витрат платника податку у грошовій матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаються (виготовляються) таким платником податку для подальшого використання у власній господарській діяльності.

Згідно із п.1.32. ст.1 Закону №334/94-ВР з метою оподаткування господарська діяльність - це будь-яка діяльність особи, яка направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою.

Склад валових витрат платника податку нормативно приведено у п.5.2. ст. 5 Закону №334/94-ВР, у тому числі відповідно до п.п.5.2.1 якого до складу валових витрат включаються суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці.

За вимогами п.п.5.3.9 п.5.3 ст.5 Закону №334/94-ВР не належать до складу валових витрат будь-які витрати, не підтверджені відповідними розрахунковим платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення і зберігання як передбачена правилами ведення податкового обліку.

Датою збільшення валових витрат виробництва (обігу) згідно із п.п.11.2.1 п.11 ст. 11 Закону №334/94-ВР вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

- або дата списання коштів з банківських рахунків платника податку на оплату товарів (робіт, послуг), а в разі їх придбання за готівку - день їх видачі з каси платника податку;

- або дата оприбуткування платником податку товарів, а для робіт (послуг) дата фактичного отримання платником податку результатів робіт (послуг).

Відповідно до п.5.9. ст.5 Закону №334/94-ВР платник податку веде податковий облік приросту (убутку) балансової вартості товарів (окрім цінних паперів і тих, які підлягають амортизації), сировини, матеріалів, комплектуючих виробів, напівфабрикатів, малоцінних предметів на складах, в незавершеному виробництві залишках готової продукції, витрати на придбання і поліпшення яких включаються до складу валових витрат відповідно до цього закону (за виключенням, отриманих безкоштовно).

Якщо балансова вартість таких запасів на кінець звітного періоду перевищує їх балансову вартість на початок того ж звітного періоду, різниця включається до складу валових доходів платника податків в такому звітному періоді.

У випадку якщо балансова вартість таких запасів на кінець звітного періоду менше їх балансової вартості на початок того ж звітного періоду, різниця включається до складу валових витрат платника податків в такому звітному періоді (абзац 4 п.5.9 ст.5 Закону про прибуток).

Відповідно до п.11.1 ст.11 Закону №334/94-ВР для цілей цього Закону використовуються такі податкові періоди: календарні квартал, півріччя, три квартали, рік. Податковий період починається з першого календарного дня податкового періоду і закінчується останнім календарним днем податкового періоду. Платники податку у строки визначені законом подають до податкового органу податкову декларацію про прибуток за звітний період, розраховану наростаючим підсумком з урахуванням від'ємного значення об'єкта оподаткування минулих податкових періодів у разі його наявності відповідно до пункту 6.1 статті 6 цього Закону. Форми декларацій з цього податку встановлюються центральним податковим органом за узгодженням з комітетом Верховної Ради України, що відповідає за проведення податкової політики (п.16.4. ст.16 Закону №334/94-ВР).

Згідно з п.1.5. Порядку складання декларації з податку на прибуток підприємства, затвердженого наказом ДПАУ №143 від 29.03.2003р., узгодженого рішенням Комітету Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності №06-10/239 від 31.03.2003, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.04.2003р. за №271/7592, зі змінами, податок на прибуток за квартал, півріччя, три квартали та рік розраховується за правилами, встановленими п.11.1 ст.11 і п.16.4 ст.16 Закону №334, наростаючим підсумком з початку звітного календарного року (надалі - Порядок №143).

Відповідно до п.1.6 Порядку №143 дані, наведені в декларації, повинні підтверджуватись первинними документами обліку та відповідати податковому обліку (звітності) платника податку.

Згідно із п.п.14.1.56 п.14.1 ст.14 Податкового Кодексу України №2755 від 02.12.2010р. (далі - Податковий Кодекс) доходи - загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її х континентальному шельфі у виключній (морській) економічній зоні, так і за їх межами.

Згідно із п.п.14.1.36 п.14.1 ст.14 Податкового Кодексу господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання прибутку і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Відповідно до п. 135.2 - п. 135.4 ст.135 розділу III Податкового Кодексу доходи визначаються на підставі первинних документів, що підтверджують отримання платником податку доходів, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу. Суми, відображені у складі доходів платника податку, не підлягають повторному включенню до складу його доходів. Дохід від операційної діяльності визнається в розмірі договірної (контрактної) вартості, але не менше ніж сума компенсації, отримана в будь-якій формі, в тому числі при зменшенні зобов'язань, та включає у тому числі дохід від реалізації товарів, виконаних робіт, наданих послуг.

Згідно із п.137.1 ст.137 розділу III Податкового Кодексу дохід від реалізації товарів визнається за датою переходу покупцеві права власності на такий товар.

Дохід від надання послуг та виконання робіт визнається за датою складення акта або іншого документа, оформленого відповідно до вимог чинного законодавства, який підтверджує виконання робіт або надання послуг.

Склад витрат та порядок їх визнання перелічені у статті 138 Податкового Кодексу, згідно із п.138.4 якої витрати, що формують собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг, визнаються витратами того звітного періоду, в якому визнано доходи від реалізації таких товарів, виконаних робіт, наданих послуг.

Відповідно до п.2 ст.З Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999р. №996, із змінами та доповненнями (надалі-Закон про бухгалтерський облік), що визначає правові засади регулювання, організації ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні, дія поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, які зобов'язані бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.

Бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Згідно до п.1 ст. 9 розділу І Закону про бухгалтерський облік підставок бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, що фіксують факти здійснення господарських операцій.

Первинні документи повинні бути складені при здійсненні господарської операцій, а якщо це неможливо - безпосередньо після її завершення.

Для контролю і впорядкування обробки даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Поняття первинного документа наведено в статті 1 розділу І Закону бухгалтерський облік, а саме: первинний документ - це документ, що містить відомості про господарську операцію й підтверджує її здійснення.

Згідно із п.2 - п.8 ст.9 Закону про бухгалтерський облік первинні й зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні наступні обов'язкові реквізити:

- назва документа (форми);

- дату й місце складання;

- назва підприємства, від імені якого складений документ;

- зміст й обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції

- посадових осіб, відповідальних за здійснення господарської операі. правильність її оформлення;

- особистий підпис або інші дані, що дають можливість ідентифікувати особу приймала участь у здійсненні господарської операції.

Інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичною аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов'язаних рахунках бухгалтерського обліку.

Дані аналітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним рахункам синтетичного обліку на перше число кожного місяця. Регістри бухгалтерського обліку повинні мати назву, період реєстрації господарських операцій, прізвища і підписи інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь у їх складанні.

Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені. У разі складання та зберігання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку на машинних носіях інформації підприємство зобов'язане за свій рахунок виготовити їх копії на паперових носіях на вимогу інших учасників господарських операцій, а також правоохоронних органів відповідних органів у межах їх повноважень, передбачених законами. Підприємство вживає всіх необхідних заходів для запобігання несанкціонованому та непомітні виправленню записів у первинних документах і регістрах бухгалтерського обліку забезпечує їх належне зберігання протягом встановленого строку.

Відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Відповідно до п.1.2 ст.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995р., зареєстрованого Міністерством юстиції України 05.06.1995р. під №168/704 (надалі - Положення №88), господарські операції відображаються у бухгалтерському обліку методом їх суцільного і безперервного документування. Записи в облікових регістрах провадяться на підставі первинних документів, створених відповідно до вимог цього Положення.

Згідно із п.2.4 ст.2 Положення №88 первинні документи (на паперових і машинозчитуваних носіях інформації) для надання їм юридичної сили і доказовості повинні мати такі обов'язкові реквізити: назва підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), код форми, дата і місце складання, зміст господарської операції та її вимірники (у натуральному і вартісному виразі), посади, прізвища і підписи осіб, відповідальних за дозвіл та здійснення господарської операції і складання первинного документа.

Проведеним дослідженням господарських операцій, відображених Позивачем за період з 01.01.2010р. по 30.06.2011р., встановлене, що в бухгалтерському обліку TOB «Альянс-Холдінг» станом на 31.12.2009р. обліковується від'ємне значення об'єкта оподаткування податком на прибуток у розмірі 16718492 грн.

За даними актів передачі нежитлових приміщень, видаткових та податкових накладних TOB «Альянс-Холдінг», відбитих в регістрі бухгалтерського обліку журнал - ордер і відомість по балансовому субрахунку 3772 «Розрахунки з іншими дебіторами» (у розрізі замовлень), оформлених відповідно до вимог чинного законодавства, валові доходи, отримані від продажу нежитлових приміщень за облігаціями та за договорами купівлі - продажу, а також від продажу товарів, послуг, визначені за правилом першої події (враховуючи авансові платежі), відповідно до п.4.1 ст.4, п.п.11.3.1 п.11.3 ст.11 Закону №334/94-ВР, які підлягають декларуванню в рядку 01.1 за період з 01.01.2010р. по 31.03.2011 року складають:

за 2010 рік в сумі 12870689,52 грн., за 1 квартал 2011 року в сумі 4364984 грн.

За період з 01.04.2011р. по 30.06.2011р. доходи від операційної діяльності (реалізації товарів і надання послуг), які підлягають декларуванню у рядку 02, обґрунтовані документами бухгалтерського та податкового обліку TOB «Альянс- Холдінг», оформлених належним чином, проведеним дослідженням встановлені в сумі 1155898 грн., визначені за правилами п.135.2 - п.135.4 ст.135, п.137.1 ст.137 розділу III Податкового Кодексу України.

Суми інших доходів, що включає отриману готівкою зворотну фінансову допомогу від фізичних осіб, курсові різниці та суми від списання необоротних малоцінних активів (НМА) і безнадійної заборгованості за рішенням суду, які підлягають декларуванню у рядку 01.6 податкових декларацій з податку на прибуток за період з 01.01.2010р. по 31.03.2011р. та в рядку 03 податкової декларації з податку на прибуток підприємства за період з 01.04.2011 р. по 30.06.2011 р. складають: за 2010 рік в сумі 5268030,72 грн.; за 1 квартал 2011 року в сумі 117842,38 грн.; за 2 квартал 2011 року в сумі 500000,60 грн.

Експертним дослідженням встановлено, що позивачем у 1 кварталі 2011 року був отриманий прибуток від операцій з цінними паперами, задекларований у рядку 01.4 в сумі 11097635 грн., та доход від списання кредиторської заборгованості перед TOB «Пері Україна», ЄДРПОУ 16508580, згідно рішення Господарського суду АР Крим від 22.03.2011 р справі №5002 - 33/666-2011 в сумі 24311 грн., задекларований Позивачем у рядку 02.3

Проведеним дослідженням встановлено, що скориговані валові витрати TOB «Альянс-Холдінг» за період з 01.01.2010р 30.06.2011р., що враховуються при визначенні об'єкта оподаткування, обґрунтовані його документами бухгалтерського та податкового обліку (актами надання (передачі) послуг, прибутковими і податковими накладними з придбання товарів, робіт, послуг, платіжними дорученнями, рахунками - накладними за спожиті газ та електроенергію, видатковими касовими ордерами, платіжними дорученнями):

- за 2010 рік та 1 квартал 2011р. в сумі 20241084 грн. і 20633398 грн., відповідно, визначені згідно п.5.1, п.п.5.2.1 п.5.2 ст.5, п.п.11.2.1 п.11.2 ст.11 Закону №334/94-ВР;

- за 2 квартал 2011р. в сумі 9685948 грн., визначеної за правилами ст.138 розділу III Податкового Кодексу України.

За своїм складом валові витрати TOB «Альянс-Холдінг» за період з 01.01.2010р. по 30.06.2011р. включають: витрати з придбання товарів (робіт, послуг), рядок 04.1 декларацій; собівартість реалізації нежитлових приміщень, рядок 05.1 декларацій; витрати на оплату праці; суми страхових внесків (зборів) на пенсійне та інші види загальнообов'язкового соціального страхування фізичних осіб; суми нарахованих податків, зборів (обов'язкових платежів), витрат зі страхування та інші витрати.

Проведеним дослідженням при співставленні даних первинних документів, що містять відомості про господарську операцію й підтверджують її здійснення, з даними регістрів синтетичного і аналітичного бухгалтерського обліку, а також з даними регістрів податкового обліку встановлене, що позивачем до складу валових витрат за 2010 рік врахована сума від'ємного значення об'єкта оподаткування попереднього податкового року, задекларована у рядку 04.9 у розмірі 3343698 грн. - 20 відсотків суми від'ємного значення об'єкта оподаткування з податку на прибуток, яке утворилося станом на 1 січня 2010 року у розмірі 16718492 грн., що нормативне обґрунтоване згідно із абзацом першим п.22.4 ст.22 Закону №334/94-ВР (16718492 грн. х 20%).

Проведеним дослідженням об'єкт оподаткування податком на прибуток TOB «Альянс-Холдінг» за 2010 рік встановлений в сумі 2162265 грн. - як від'ємне значення, враховуючи 20% суми від'ємного значення об'єкта оподаткування з податку на прибуток, яке утворилося станом на 1 січня 2010 року у розмірі 16718492 грн.

За перший квартал 2011 року відповідно до п.150.1 ст.150 Податкового кодексу України підлягає декларуванню в рядку 04.9 і включенню до складу валових витрат у порядку, встановленому статтею 6 Закону №334/94-ВР, без обмежень, встановлених цим пунктом, сума 15537059 грн., у тому числі: 1)сума від'ємного значення об'єкту оподаткування попереднього податкового року, яка відповідно до абзацу першого пункту 22.4 ст.22 Закону №334/94-ВР не була врахована у складі валових витрат за 2010 рік, у розмірі 13374794 грн. (16718492 грн. - 3343698 грн.); 2)результат розрахунку об'єкта оподаткування платника податку з числа резидентів за підсумками податкового 2010 року, який є від'ємним значенням об'єкту оподаткування податком на прибуток за 2010 рік TOB «Альянс-Холдінг», встановлений проведеним дослідженням в сумі 2162265 грн., що підлягає включенню до витрат першого календарного кварталу наступного податкового року за правилами п. 150.1 ст.150 Податкового кодексу України.

Експертним дослідженням встановлено, що позивачем за 1 квартал 2011 р. у рядку 04.9 задеклароване від'ємне значення об'єкту оподаткування попереднього податкового року в сумі 15127214 грн., що нормативне обґрунтоване.

При проведенні дослідження об'єкту оподаткування податку на прибуток за перший квартал 2011 року TOB «Альянс-Холдінг» враховане від'ємне значення об'єкту оподаткування попереднього податкового року у сумі 15537059 грн., встановлене проведеною по справі судово-економічною експертизою, підтверджене первиними документами і регістрами бухгалтерського та податкового обліку позивача, оформлених належним чином.

Проведеним дослідженням встановлене, що первинними документами бухгалтерського та податкового обліку TOB «Альянс-Холдінг» висновки Державної податкової інспекції в м. Сімферополі АР Крим, викладені в акті камеральної перевірки податкової звітності з податку на прибуток TOB «Альянс-Холдінг» №14026/15-1/16508580 від 30.09.2011р., про порушення п.150.1 ст.150, п.3 підрозділу 4 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VI, щодо порушення порядку заповнення податкової звітності з податку на прибуток за звітний податковий період 2 квартал 2011 року, не підтверджуються.

Даними податкового та бухгалтерського обліку, підтвердженими первинними документами, оформленими у відповідності до вимог п.2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999р. №996-XV, п.2.4 ст.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995р., зареєстрованого міністерством юстиції України 05.06.1995р. під №168/704, висновки Державної податкової інспекції в м. Сімферополі АР Крим, викладені в акті камеральної перевірки податкової звітності з податку на прибуток TOB «Альянс-Холдінг» від 30.09.2011р. №14026/15-1/16508580, щодо завищення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток за звітний податковий період 2 квартал 2011 року на 4634485 грн., не підтверджуються.

Суд враховує, що відповідно до ч.5 ст.82 КАС України висновок експерта для суду не є обов'язковим, проте, враховуючи, що експертом було досліджено бухгалтерські документи позивача в повному обсязі, для чого потребувалось спеціальні знання, відповідно до ч. 1 ст.86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Суд також зазначає, що відповідач не надав пояснень на висновки судової економічної експертизи та не надав заперечень стосовно фактів встановлених судовою економічною експертизою.

Відповідно до ч.1,2 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Судом встановлено, що податкове повідомлення-рішення №0026461501 від 30.09.2011 року, яке винесено Державною податковою інспекцією в м. Сімферополі АР Крим, є необґрунтованими, не підтверджується матеріалами справи та не відповідають вимогам діючого законодавства.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Під час прийняття постанови суд, зокрема, вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати (стаття 161 Кодексу адміністративного судочинства України).

Якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа) (частина перша статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до підпункту 3 пункту 9 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України у разі безспірного списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) Державна казначейська служба України відображає в обліку відповідні бюджетні зобов'язання розпорядника бюджетних коштів, з вини якого виникли такі зобов'язання. Погашення таких бюджетних зобов'язань здійснюється виключно за рахунок бюджетних асигнувань цього розпорядника бюджетних коштів. Одночасно розпорядник бюджетних коштів зобов'язаний привести у відповідність з бюджетними асигнуваннями інші взяті бюджетні зобов'язання.

Водночас пунктом 19 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ встановлено, що безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів і їх перерахування на рахунок, зазначений у виконавчому документі про стягнення надходжень бюджету та/або заяві про виконання рішення про стягнення надходжень бюджету, здійснюються органами Казначейства з відповідного рахунка, на який такі кошти зараховані, шляхом оформлення розрахункових документів.

З огляду на викладене та з урахуванням принципу пріоритетності законів над підзаконними актами суд вважає необхідним стягнути судові витрати із Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунка суб'єкта владних повноважень - відповідача.

Судом встановлено, що відповідно до калькуляції вартості провадження економічної експертизи вартість проведення економічної експертизи склала 17 625,00 гривень (а.с.138).

Пунктом 3 ч.3. ст. 87 КАС України встановлено, що витрати пов'язані з проведенням судових експертиз віднесено до виду судових витрат.

Суд вважає необхідним стягнути на користь позивача судовий збір у сумі 28,23 грн. та здійснені витрати позивача на проведення судової економічної експертизи у сумі 17 625,00грн.

Керуючись ст.ст. 71, 87, 94, 98, 158-163 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0026461501 від 10.10.2011 року щодо зменшення суми від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток на 4 634 485,00грн.

3. Стягнути з Державного бюджету України за рахунок відповідача на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянс-Холдинг» (ідентифікаційний код юридичної особи-16508580) судові витрати по сплаті судового збору у сумі 28,23грн. та судові витрати, пов'язані з проведенням судової економічної експертизи, в сумі 17 625,00грн.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Петренко В.В.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення31.07.2012
Оприлюднено02.10.2012
Номер документу26207829
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-14161/11/0170/26

Ухвала від 08.12.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Петренко В.В.

Ухвала від 08.11.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Петренко В.В.

Постанова від 31.07.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Петренко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні