5013/1141/12 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД Кіровоградської області ІМЕНЕМ УКРАЇНИ РІШЕННЯ "28" вересня 2012 р.Справа № 5013/1141/12 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Тимошевської В.В. при секретарі судового засідання Приліпко О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 5013/1141/12 за позовом: Прокурора Петрівського району Кіровоградської області в інтересах держави в особі позивачів: І - Петрівської районної ради Кіровоградської області, Кіровоградська область, Петрівський район, смт. Петрове ІІ - Кіровоградської обласної ради, м. Кіровоград до відповідача: Луганської сільської ради, Кіровоградська область, Петрівський район, с. Луганка за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державної інспекції сільського господарства в Кіровоградській області, м.Кіровоград про стягнення 10 112,00 грн. Представники сторін: від прокуратури - участі не брали; від позивача І - участі не брали; від позивача ІІ - участі не брали; від відповідача - участі не брали; від 3-ї особи - участі не брали. Прокурором Петрівського району Кіровоградської області в інтересах держави в особі позивачів: І - Петрівської районної ради Кіровоградської області та ІІ - Кіровоградської обласної ради подано позовну заяву про стягнення з Луганської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області втрат сільськогосподарського виробництва в розмірі 10112грн., з них: 25% - на користь обласного бюджету Кіровоградської області: код доходів 24144695, р/р 31523901700001, МФО 823016, банк одержувача - ГУДКУ у Кіровоградській області; 15 % - на користь Петрівського районного бюджету: код доходів 21110000, р/р№31516901700375, МФО 823016, банк одержувача - ГУ ДКСУ у Кіровоградській області; 60% - на користь Луганської сільської ради: код доходів 21110000, р/р № 33214848700385, МФО 823016, банк одержувача - ГУ ДКСУ у Кіровоградській області. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до розпорядження голови Петрівської районної державної адміністрації №340-р від 16.05.2008 р. та внесених до нього змін згідно розпорядження №430 від 06.05.2011 р. відповідачу за рахунок земель сільськогосподарського призначення надано в постійне користування земельну ділянку під місцезнешкодження і утилізації відходів та визначено розмір втрат сільськогосподарського виробництва, пов'язаних з вилучення земель сільськогосподарських угідь в сумі 10112,00 грн., які підлягали відшкодуванню відповідачем у двомісячний термін. Однак, відповідач нараховану суму втрат сільськогосподарського виробництва у розмірі 10112,00 грн. не відшкодував, чим завдав шкоди державним інтересам в особі визначених прокурором органів. Ухвалою суду від 10.08.2012р. вказану позовну заяву прийнято до розгляду і порушено провадження у справі № 5013/1141/12, а також залучено як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державну інспекцію сільського господарства в Кіровоградській області. Позивачем І (Петрівська районна рада) позовні вимоги прокурора підтримано в повному обсязі та заявлено клопотання про розгляд справи за відсутності представника вказаної ради (а.с.26). Позивачем ІІ (Кіровоградська обласна рада) позовні вимоги не підтримано з тих підстав, що в даному випадку було відсутнє вилучення земельної ділянки; заявлені до стягнення кошти повертаються назад до бюджету села в розмірі 60%. Просить розглядати справу за відсутності представника обласної ради (а.с. 21-22). Відповідач (Луганська сільська рада) позов заперечив та просить відмовити у його задоволенні з тих підстав, що вилучення земельної ділянки в даному випадку не відбувалося; сільська рада є бюджетною установою, в якої видатки на відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва не передбачені. Просить розглядати справу за відсутності представника відповідача (а.с. 43). Господарським процесуальним кодексом України передбачено представництво прокуратурою інтересів держави в господарському суді у формі участі у розгляді справ, порушених за його позовами. Відповідно до частини 3 статті 2 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. За частинами 5, 6 статті 29 Господарського процесуального кодексу України відмова прокурора від поданого ним позову не є обов'язковою для позивача, і так само відмова позивача від позову не є обов'язковою для прокурора. У відповідних випадках спір підлягає вирішенню по суті. Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору. Враховуючи вищенаведене, належне повідомлення учасників процесу про дату, час і місце судового засідання, наявність клопотань про розгляд справи за відсутності представників сторін, господарський суд розглядає справу за відсутності представників прокурора і сторін та за наявними у справі матеріалами. Розглянувши наявні у справі документі та оцінивши подані сторонами докази, господарський суд, ВСТАНОВИВ: Розпорядженням голови Петрівської районної державної адміністрації №340-р від 16.05.2008 р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано Луганській сільській раді у постійне користування земельну ділянку загальною площею 0,5400 га, з них земель сільськогосподарського призначення, у тому числі пасовищ – 0,5400 га, із земель державної власності (землі запасу) на території Луганської сільської ради під місце знешкодження та утилізації відходів (а.с. 8, 104). 06.05.2011 р. за розпорядженням голови Петрівської районної державної адміністрації №430-р внесено зміни до вказаного вище розпорядження, а саме: пункт 2 доповнено частиною 2 наступного змісту: “Визначити категорію земель - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, склад угідь – забудовані землі, в тому числі, які використовуються для технічної інфраструктури, в тому числі для видалення відходів”; пункту 3 викладено в редакції: “Луганській сільській раді у двомісячний термін відшкодувати 10112 грн. втрат сільськогосподарського виробництва, пов'язаних з вилученням сільськогосподарських угідь. Після завершення використання земельної ділянки під місце знешкодження та утилізації відходів, здійснити рекультивацію згідно з розробленим робочим проектом землеустрою щодо рекультивації порушених земель (а.с. 9, 105). 16.06.2010 р. Луганській сільській раді видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою в розмірі 0,5400 га (а.с. 11, 107). Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. В силу вимог статті 17 та положень п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України місцеві державні адміністрації уповноважені розпоряджатися земля державної власності в межах, визначених цим кодексом, а до розмежування земель державної та комунальної власності - розпоряджатися землями, що знаходяться за межами населених пунктів. Частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. У відповідності до частини 1 статті 123 Земельного кодексу України рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або у разі надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Згідно зі статтею 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Стаття 23 Земельного кодексу України встановлює пріоритет земель сільськогосподарського призначення по відношенню до інших видів цільового використання. Так, за положеннями наведеної норми землі, придатні для потреб сільського господарства, повинні надаватися насамперед для сільськогосподарського використання. В напрямку забезпечення пріоритетності земель сільськогосподарського призначення статтями 207-209 Земельного кодексу України передбачено відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, до яких включаються втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеженням у землекористуванні та погіршенням якості земель. Згідно зі статтею 207 Земельного кодексу України відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом. Відшкодуванню підлягають також втрати, завдані обмеженням прав власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, або погіршенням якості угідь внаслідок негативного впливу, спричиненого діяльністю громадян, юридичних осіб, органів місцевого самоврядування або держави, а також у зв'язку з виключенням сільськогосподарських угідь, лісових земель і чагарників із господарського обігу внаслідок встановлення охоронних, санітарних та інших захисних зон. Зі змісту зазначеної норми випливає, що відшкодування втрат передбачає компенсацію негативних наслідків соціально-економічного, екологічного характеру, що настають внаслідок переведення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та лісового фонду до інших категорій земель, а також у разі обмеження землекористування чи погіршення якості земель, які втрачають свою функцію головного засобу виробництва у сільському і лісовому господарстві та вибувають з господарського обігу. Порядок визначення втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.97 року N 1279. Згідно названого Порядку зазначені в статті 207 Земельного кодексу України втрати розраховуються на основі нормативів цих втрат по Автономній Республіці Крим, областях, містах Києву та Севастополю згідно формул, наведених у Порядку. Пунктом 4 Порядку передбачено, що відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання. Як вбачається з матеріалів справи, при надані відповідачеві в постійне користування земельної ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення одночасно було змінено цільове призначення зазначеної земельної ділянки на землі промисловості, транспорту, зв'язку, оборони, енергетики та іншого призначення і встановлено двомісячний строк для відшкодування відповідачем втрат сільськогосподарського виробництва, пов'язаних з вилученням сільськогосподарських угідь, в розмірі 10112 грн. Розрахунок втрат, вимога про відшкодування яких міститься в розпорядженні голови РДА, проведений Державним підприємством "Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" на основі проекту землеустрою відповідної земельної ділянки (а.с. 95, 124). Право Державного підприємства "Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" на проведення розрахунку втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва випливає з п. 4 таблиці 6.1. розділу 6.1. спільного наказу Держкомзему України, Мінфіну України, Мінекономіки України "Про розміри оплати земельно-кадастрових робіт та послуг від 15.06.2001 N 97/298/124, який зареєстровано у Мін'юсті 10 липня 2001 року за N 579/5770. Вказаний розрахунок втрат містився в проекті землеустрою, що затверджений розпорядженням голови РДА (а.с. 78-102, 108-131). Заперечення відповідача, яке ґрунтується на тому, що правові підстави для відшкодування втрат відсутні, оскільки при надані земельної ділянки в постійне користування Луганській сільській раді її вилучення не відбувалося, а змінено лише цільове призначення, відхиляється господарським судом в силу наступного. Під втратами сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва, наведеними в ст. 207 Земельного кодексу України, слід розуміти також і зміну цільового призначення сільськогосподарських угідь, лісових земель та ділянок під чагарниками в зв'язку з необхідністю їх використання для несільськогосподарських потреб. При зміні цільового призначення землі відбувається фактичне вилучення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників із господарського обігу. В даному випадку важливим є те, що рілля, багаторічні насадження, перелоги, сінокоси, пасовища, лісові землі та землі під чагарниками втрачають свою функцію головного засобу виробництва в сільському й лісовому господарстві. Відшкодування втрат сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва здійснюється незалежно від того, в якій власності перебувають зазначені землі. Підставою для відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва є затверджена в установленому порядку землевпорядна документація щодо відведення земельної ділянки. Як передбачено Порядком визначення втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, відшкодування таких втрат провадиться юридичними особами, до яких згідно ст. 16 Закону України “Про місцеве самоврядування” віднесено органи місцевого самоврядування. Так, згідно наведеної норми органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Статтею 209 Земельного кодексу України та статтею 69 Бюджетного кодексу України визначена форма відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також загальні засади, розміри і порядок використання коштів, що надходять в порядку компенсації цих втрат. У відповідності до наведених норм, втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються до відповідних бюджетів у наступному порядку: 100 відсотків - до бюджетів міст Києва та Севастополя, 25 відсотків - до бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів, 75 відсотків - до бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, 15 відсотків - до районних бюджетів, 60 відсотків - до бюджетів міст районного значення, селищ і сіл. Згідно інформації Головного управління казначейської служби у Кіровоградській області від 24.09.2012 р. №15-6/387-8444, отриманої за запитом господарського суду у даній справі, кошти від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва по Луганській сільській раді Петрівського району Кіровоградської області зараховуються на розподільчий рахунок №3314848700385, з подальшим розподілом коштів між рівнями бюджетів, а саме: до районного бюджету зараховується – 15% сплаченої суми, до обласного бюджету – 25%, до бюджету Луганської сільської ради – 60% (а.с. 60). Відповідно до ст. 43 Бюджетного кодексу України казначейське обслуговування бюджетних коштів забезпечує Державне казначейство України. Втім, Головним управлінням казначейської служби у Кіровоградській області у наданій інформації зауважено, що розподілення у відсотковому відношенні по відповідним рахункам не є виключною компетенцією органів казначейської служби. Згідно розрахунку втрат та пояснень прокурора від 25.09.2012 р. №02-3456 (а.с.75), розмір втрат сільськогосподарського виробництва, що підлягають відшкодуванню Луганською сільською радою, складає: Луганській сільській раді (60%) - 6067,00 грн.; Петрівській районній раді (15%) - 1517,00 грн.; Кіровоградській обласній раді (25%) - 2528,00 грн. Відповідно до ч. 2 ст. 209 Земельного кодексу України кошти, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, використовуються на освоєння земель для сільськогосподарських і лісогосподарських потреб, поліпшення відповідних угідь, охорону земель відповідно до розроблених програм та проектів землеустрою, а також на проведення інвентаризації земель, проведення нормативної грошової оцінки землі, розмежування земель державної та комунальної власності. Використання цих коштів на інші цілі не допускається. Держкомзем України у листі “Про функціонування відділів технічного нагляду та перелік робіт з охорони земель” від 23.04.1996 року №720/07 конкретизує цільове використання бюджетних надходжень від втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а саме: освоєння боліт, мілководь, водоймищ, чагарників, лісів, кам'янистих місць, солонців і солончаків, ділянок, що вивільняються з-під господарських дворів, садиб тощо, та інших непродуктивних земель у сільськогосподарські угіддя або для створення лісових насаджень; засипка та виположування ярів, освоєння схилових земель під багаторічні насадження та кормові угіддя, будівництво комплексу гідротехнічних споруд для захисту земель від ерозії, підтоплення, зсувів тощо та під'їзних схилів до земельних ділянок, що освоюються; рекультивація порушених земель, хімічна меліорація, залуження багаторічними травами еродованої та забрудненої шкідливими речовинами ріллі, посів сільгоспкультур на ділянках біологічної рекультивації земель, проведення інших робіт з освоєння нових земель і підвищення їх родючості; будівництво і реконструкція зрошувальних систем з джерелами зрошення, осушувальних систем, захист сільгоспугідь і лісових насаджень від підтоплення і висушення, розкорчовка списаних лісових і багаторічних плодових насаджень; проведення топографо-геодезичних, ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень і розвідок, а також проектних робіт, пов'язаних з освоєнням нових земель та підвищенням їх родючості або поліпшенням наявних земель та розробка проектів землеустрою з контурно-меліоративною організацією території, регіональних програм і схем з охорони земель. Отже, цільове використання коштів, які надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спрямоване на компенсацію суспільству, державі, а не певній територіальній громаді, негативних наслідків, в тому числі, внаслідок вилучення земель. Зарахування таких коштів відбувається до спеціального фонду відповідного бюджету та їх використання на інші цілі не допускається. Враховуючи викладене та наведені норми чинного законодавства, позов прокурора Петрівського району Кіровоградської області до Луганської сільської ради про стягнення втрат сільськогосподарського виробництва в розмірі 10 112 грн., з них: 2528,00 грн. (25%) - на користь обласного бюджету Кіровоградської області: код доходів 24144695, р/р 31523901700001, МФО 823016, банк одержувача - ГУДКУ у Кіровоградській області; 1517,00 грн. (15 %) - на користь Петрівського районного бюджету: код доходів 21110000, р/р №31516901700375, МФО 823016, банк одержувача - ГУ ДКСУ у Кіровоградській області; 6067,00 грн. (60%) - на користь Луганської сільської ради: код доходів 21110000, р/р № 33214848700385, МФО 823016, банк одержувача - ГУ ДКСУ у Кіровоградській області підлягають задоволенню в повному обсязі. Судовий збір у відповідності до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача та стягується в доход державного бюджету. Керуючись ст.ст. 33, 34, 44, 49, 82, 84, 85, 87, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд ВИРІШИВ: Позовні вимоги задовольнити повністю. Стягнути з Луганської сільської ради (28335, Кіровоградська область, Петрівський район, с. Луганка, вул. Гагаріна, 21"а", ідентифікаційний код 05517141) втрати сільськогосподарського виробництва в розмірі 10112 грн., з них: 2528,00 грн. (25%) - на користь обласного бюджету Кіровоградської області: код доходів 24144695, р/р31523901700001, МФО 823016, банк одержувача - ГУДКУ у Кіровоградській області; 1517,00 грн. (15 %) - на користь Петрівського районного бюджету: код доходів 21110000, р/р№31516901700375, МФО 823016, банк одержувача - ГУ ДКСУ у Кіровоградській області; 6067,00 грн. (60%) - на користь Луганської сільської ради: код доходів 21110000, р/р№33214848700385, МФО 823016, банк одержувача - ГУ ДКСУ у Кіровоградській області. Наказ видати після набрання рішенням законної сили. Стягнути з Луганської сільської ради (28335, Кіровоградська область, Петрівський район, с. Луганка, вул. Гагаріна, 21"а", ідентифікаційний код 05517141) в доход Державного бюджету України (отримувач коштів: Управління Державної казначейської служби України у м. Кіровограді Кіровоградської області, банк: ГУ ДКСУ у Кіровоградській області, МФО: 823016, ідентифікаційний код: 38037409, рахунок: 31211206783002, код: 22030001) судовий збір в сумі 1609,50 грн. Наказ видати після набрання рішенням законної сили. Згідно частини 5 статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом. Дане рішення може бути оскаржено до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області в порядку, встановленому Господарським процесуальним кодексом України. Примірники рішення направити учасникам судового процесу, тому що їх представники не були присутні у судовому засіданні, за адресами: прокурор Петрівського району Кіровоградської області (28300, Кіровоградська область, Петрівський район, смт. Петрове, вул. Дружби, 1); Петрівська районна рада Кіровоградської області (28300, Кіровоградська область, Петрівський район, смт. Петрове, вул. Жовтнева, 20); Кіровоградська обласна рада (25022, м. Кіровоград, пл. Кірова, 1), Луганська сільська рада (28335, Кіровоградська область, Петрівський район, с. Луганка, вул. Гагаріна, 21"а"), Державна інспекція сільського господарства в Кіровоградській області (25006, м. Кіровоград, вул. Кірова, 36А), а також прокуратурі Кіровоградської області (5006, м. Кіровоград, вул. Велика Пермська, 4). Суддя В.В.Тимошевська
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2012 |
Оприлюднено | 03.10.2012 |
Номер документу | 26240897 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Тимошевська В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні