cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
01.10.2012Справа №5002-24/2727-2012
За позовом Судацької міської ради, АР Крим, м. Судак
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Парус», АР Крим, м. Судак
про зміну умов договору оренди землі
Суддя Колосова Г.Г.
ПРЕДСТАВНИКИ:
Від позивача - Ніколаєнко К.М., представник, дов. №02.1-16/6 від 03.02.2012;
Від відповідача - не з'явився;
СУТЬ СПОРУ: Судацька міська рада звернулася до господарського суду Автономної Республіки Крим з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Парус» про внесення змін до договору оренди землі.
У судовому засіданні 18.09.2012 року оголошувалася перерва.
Суд продовжує розгляд справи після перерви.
Представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Відповідач явку свого представника у судове засідання не забезпечив, причини неявки суду не відомі. Про час, місце та дату розгляду справи сповіщений належним чином, що підтверджується матеріалами справи (а.с.42).
Відповідач проти позову заперечував, на підставах викладених у відзиві. У задоволенні позовних вимог просить відмовити (а.с.32).
Розгляд справи відкладався в порядку статті 77 Господарського процесуального кодексу України, в межах строку встановленого статтею 69 Господарського процесуального кодексу України.
Суд вважає, що матеріали справи в достатній мірі характеризують правовідносини, що склалися між сторонами, та вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши|розгледівши| матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд
ВСТАНОВИВ:
27.08.2009 року між Судацькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Парус» було укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано у Судацькому міському відділі Кримської регіональної філії ДП «ЦДЗК», про що в державному реєстрі земель вчинено запис від 21.04.2010 року за №041001600024.
Відповідно до пункту 1 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове, платне користування земельну ділянку площею 0,0322 га для обслуговування існуючого фотоательє «Бриг», яка знаходиться за адресою: вул. Набережна, 27 у м. Судак, АР Крим.
Цільове призначення земельної ділянки відповідно УКЦВЗ 1.11.6 - інша комерційна діяльність.
Економіко-планувальна зона - КЗ - 1.
Кадастровий №0111700000:01:001:0036
Категорія земель - землі житлової та громадської забудови.
Згідно пункту 2 Договору в довгострокову оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0322 га, із земель Судацької міської ради у тому числі угіддя - забудовані землі, у т.ч. комерційного та іншого використання.
Відповідно до пункту 3 Договору на земельній ділянці розміщений об'єкт нерухомого майна - фотоательє «Бриг», інших об'єктів інфраструктури має.
Приписами пункту 4 Договору передбачено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 2009 рік становить 272318,62 грн.
Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку, який встановлюється Законом України «Про плату за землю», пункт 8 Договору.
Пунктом 10 Договору встановлено, що орендна плата за земельну ділянку сплачується щомісячно протягом 30 календарних днів наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
30 червня 2010 року на 56 сесії 5-го скликання Судацької міської ради прийнято рішення «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, розташованих в межах населеного пункту м. Судак» №2843/56.
Дане рішення опубліковано в засобах масової інформації, а саме в Інформаційній газеті Судацької міської ради №28 (210) від 09.07.2010 року
Даним рішенням затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель загальною площею 1429,40 га.
Пунктом 2 рішення встановлено ввести в дію нормативну грошову оцінку земель, розташованих в межах населеного пункту м. Судак з 01 липня 2010 року.
Згідно пункту 3 рішення землекористувачам м. Судак в строк до 01 жовтня 2010 року необхідно отримати у відділі Держкомзему в м. Судак витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для виконання розрахунку орендної плати.
З виданого Відділом Держкомзему України в м. Судак витягу №791-21/10-22 від 18.05.2012 вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки переданої відповідачу в оренду за договором оренди земельної ділянки складає 602020,86 грн. (а.с.15).
З метою приведення діючого Договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства 31.05.2012 року Судацькою міською радою на адресу відповідача було направлено лист вих. №02.1-15/688, яким позивачем була запропонована відповідачу для підписання додаткова угода до договору оренди землі (а.с. 11-12).
В матеріалах справи наявний фіскальний чек про направлення даного листа на адресу відповідача (а.с. 13).
Однак до теперішнього часу жодної відповіді з боку відповідача до Судацької міської ради не надходило, що й стало підставою для звернення Судацької міської ради до суду з позовом про внесення змін до договору в судовому порядку.
Суд зазначає, що земельні відносини в Україні регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України та Законом України «Про оренду землі», а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з частиною 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Відповідно до положень статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно зі статтею 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Відповідно до пункту 14.1.147 статті 14 Податкового кодексу України, плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України).
Статтею 271 Податкового кодексу України закріплено, що базою оподаткування є:
- нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом;
- площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Отже, саме нормативна грошова оцінка земельної ділянки є вихідною базою для обчислення розміру плати за землю.
Згідно з пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу за користування земельною ділянкою «інших категорій земель» не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до пункту 274.1 статті 274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 288.4 статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно з частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
В пункті 33 Договору оренди землі сторони передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.
Відповідно до пункту 11 Договору розмір орендної плати переглядається за необхідності у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Отже, сторонами на договірних засадах була обумовлена можливість зміни умов договору щодо розміру орендної плати у разі зміни розміру земельного податку та у випадках, передбачених законодавством (зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством).
Відповідно до статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Частиною 1 статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до частини 1 статті 628 Цивільного кодексу України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Згідно з частиною 1 статті 638 Цивільного кодексу України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до статті 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Відповідно до частин 3, 4 статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Згідно з частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Як вже було вказано вище, аналогічні умови були закріплені сторонами в пункті 33 Договору оренди землі.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. При цьому, суд враховує, що сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною.
Відповідно до статті 1 Господарського процесуального кодексу України, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Статтею 16 Цивільного кодексу України закріплено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Причому способом захисту цивільних прав та інтересів, може бути, у тому числі, зміна правовідношення.
Суд дійшов висновку про те, що прийняття Судацькою міською радою рішення щодо затвердження ставок орендної плати за землю та нормативної грошової оціни земель м. Судак, яке є обов'язковим для виконання, є підставами для перегляду розміру орендної плати, та дає підстави для висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог про внесення змін до договору оренди земельної ділянки щодо розміру нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати.
Необхідність внесення змін у пункт 8 Договору обумовлена зміною нормативного акту, яким встановлюється розмір орендної плати, а саме Податкового кодексу, а не Закону України «Про плату за землю».
Представник відповідача у відзиві на позов та у судовому засіданні проти позову заперечував, посилаючись на те, що із договору вбачається, що нормативну грошову оцінку землі визначено у конкретній сумі, випадків збільшення орендної плати у зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки діючим договором не передбачено.
Вказані доводи суд до уваги не приймає з урахуванням вищевикладеного.
Таким чином суд вважає, що вимоги позивача обґрунтовані та підлягають задоволенню, а відповідні зміни необхідно внести у договір з моменту набрання рішенням законної сили.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення, відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України.
Судові витрати розподілити згідно із статтею 49 Господарського процесуального кодексу України та покладаються на відповідача.
Рішення оформлено відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України та підписано 03.10.2012.
З урахуванням викладеного, керуючись статтями 33, 34, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Змінити договір оренди землі, укладений між Судацькою селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Парус» 27 серпня 2009 року, зареєстрований в Судацькому міському відділі Кримської регіональної філії ДП «ЦДЗК» 21 квітня 2010 року за №041001600024, виклавши пункти договору у наступній редакції:
4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0322 га станом на 2012 рік становить 602020,86 гривень.» починаючи з дня набрання законної сили рішенням, яким внесені ці зміни з дня набрання законної сили рішенням, яким внесені ці зміни.
8. «Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на розрахунковий рахунок місцевого бюджету у відповідності з рішенням Судацької міської ради у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України». з дня набрання законної сили рішенням, яким внесені ці зміни.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Парус» на користь Судацької міської ради 1073,00 грн. судового збору.
4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили .
Суддя Г.Г. Колосова
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2012 |
Оприлюднено | 05.10.2012 |
Номер документу | 26284499 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
Г.Г. Колосова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні