cpg1251 номер провадження справи 7/99/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.09.12 Справа № 5009/2943/12
За позовом : Першого заступника прокурора міста Запоріжжя, в інтересах держави в особі …(…?)
- орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах:
позивач Запорізька міська рада, м. Запоріжжя
до відповідача : Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекс-1", м.Запоріжжя
Суддя Н.С. Кутіщева - Арнет
Представники:
- прокуратури : Понятенко К.А., посвідчення № 184 від 09.07.2012р.
- позивача : Зубар О.А., довіреність № 01-38/01771 від 12.07.2012р.
- відповідача : не з'явився.
Заявлено позов про внесення змін до п. 3.1 договору оренди земельної ділянки від 19.01.2004р., укладеного між позивачем і відповідачем відносно земельної ділянки, загальною площею 0,1576га, яка знаходиться по вул. Кругова, 169, у м. Запоріжжі (кадастровий номер 2310100000:07:077:0037)
Ухвалою суду від 07.08.2012р. позовну заяву прийнято до розгляду, судове засідання призначено на 26.09.2012 р.
Ухвала суду була направлена в установленому законом порядку на адреси, зазначені позивачем в позовній заяві.
Від відповідача, поштовим відділенням з відміткою «За закінченням терміну зберігання», було повернуто ухвалу суду про порушення провадження по справі, яка була направлена за адресою: м. Запоріжжя, вул. Круглова, 169, тобто за адресою, вказаною позивачем у позовній заяві та яка зазначена у витязі з ЄДР, станом на 25.09.2012р.
Частиною 1 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" встановлено, якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Відповідно до п. 3.9.1 Постанови Пленуму ВГС від 26.12.2011р. № 18 "Про деякі питання практики застосування ГПК України", особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК ( 1798-12 ).
У разі присутності сторони або іншого учасника судового процесу в судовому засіданні, протокол судового засідання, в якому відображені відомості про явку сторін (пункт 4 частини другої статті 81-1 ГПК) (1798-12), є належним підтвердженням повідомлення такої сторони (іншого учасника судового процесу) про час і місце наступного судового засідання.
За змістом цієї норми, зокрема, в разі, якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом .
Судам на безоплатній основі надається безперешкодний доступ до відомостей названого державного реєстру (частина друга статті 7 і стаття 22 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців") (755-15 ). Порядок доступу до цього реєстру визначається відповідним Положенням, затвердженим наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 14.02.2011 N 17 ( v5710632-09) (зареєстрований в міністерстві юстиції України 16.02.2011 за N 1.3/6-49/5710).
Виходячи з вищевикладеного, сторони належним чином були сповіщенні судом про дату, час і місце проведення судового засідання.
Відповідно до п. п. 3.9.2, 3.9.3 Постанови Пленуму ВГС України від 26.12.2011р. № 18 "Про деякі питання практики застосування ГПК України", у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Згідно ст. 22 ГПК України, сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їх процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.
Згідно ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Докази додаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Згідно зі ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
В судовому засіданні 26.09.2012р. представники прокуратури та позивача підтримали позовні вимоги з підстав, зазначених у позовній заяві, надали пояснення по суті предмету спору.
Судове засідання 26.09.2012р., за клопотанням представників прокуратури та позивача велося без застосування засобів технічної фіксації судового процесу.
Спір розглянуто згідно ст. 75 ГПК України, по наявних у справі матеріалах.
Судовий процес завершено 26.09.2012р. оголошенням рішення суду в повному об'єм в присутності представників прокуратури та позивача по справі.
Заслухавши представників прокуратури та позивача, дослідивши матеріали справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно ст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ч.1 п. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Земельним кодексом України або за результатами аукціону.
Згідно ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно ст.125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно ч. 2 ст. 126 Земельного кодексу України (далі ЗК України), оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Алекс-1»укладено договір оренди землі (далі договір), за умовами якого, Запорізька міська рада (позивач), в особі міського голови, відповідно до рішення сесії Запорізької міської ради № 44 від 15.10.2003 р., надає, а ТОВ «Алекс-1»(відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,1576 га для розташування складських приміщень, яка знаходиться в м. Запоріжжі, вул. Кругова, 169, строком на десять років.
Вказаний договір зареєстрований у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 803 від 19.01.2004 р.
Пунктом 1.6 договору, встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 519686 грн. 00 коп.
Відповідно до п. 3.1 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 5196 грн. 86 коп. за календарний рік.
Відповідно до п. 7.1. договору, зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору оренди спір вирішується у судовому порядку.
28 березня 2008 року Запорізькою міською радою прийнято рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя., виконану Українським ДНДІПМ «Дніпромісто», затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008р., впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 року.
Рішення Запорізької міської ради від 15.06.01 № 17 «Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя»визнано таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки. Доручено управлінню земельних ресурсів у місті Запоріжжі Запорізької області до 01.05.08р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників.
Відповідно до ст. 274.1 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється в розмірі 1 % від їх нормативної грошової оцінки.
У відповідності до ст. 288.5 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 34 ч.1 ст. 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», до виключної компетенції рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ст. 59 вказаного Закону, рада в межах повноважень, приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.
27.07.2011 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя».
Рішенням міської ради від 27.07.2011 р. № 16 скасовано раніше прийняті рішення, які встановлювали розмір орендної плати за земельні ділянки у м. Запоріжжі, та затверджено нові розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення згідно з додатком, відповідно до якого для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м. Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт «3»- у відповідності до норм Земельного кодексу України та Податкового кодексу України.
Статтею 206 ЗК України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Законом України «Про плату за землю»(що був чинним на момент укладення договору оренди) та Податковим кодексом України, що набув чинності на час вирішення даного спору, передбачено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земельної ділянки (Розділ XIII Податкового кодексу України).
Відповідно до ст. 201 ЗК України, грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Стаття 288.1 Податкового кодексу України, визначає, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Таким чином, Запорізька міська рада прийняла рішення про зміну розміру орендної плати за земельні ділянки, що знаходяться в межах міста Запоріжжя (фактично прийнято рішення про збільшення розміру орендної плати).
Прийняття даних рішень потребує, в свою чергу, внесення змін в договір оренди землі.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 ЦК України).
Відповідно до ст. 759, 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Відповідно до ч.ч. 3,4 ст. 188 ГК України, сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
20.10.2011 року за № 01-32/3422 Запорізькою міською радою, на адресу відповідача, направлено пропозицію щодо внесення змін до договору оренди землі. Відповідачу було запропоновано, шляхом укладення додаткової угоди, внести зміни у договір оренди землі, шляхом викладення п. 3.1. договору у наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі: 11017 грн. 66 коп. (одинадцять тисяч сімнадцять гривень 66 коп.), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року та вноситься орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Шевченківського району 33213812700009 в відділенні Держказначейства у Шевченківському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 34676911, код 13050200, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця».
Вищезазначена пропозиція Запорізької міської ради про внесення змін до договору оренди землі в частині зміни розміру орендної плати була отримана відповідачем 15.11.2011р., що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, копію якого долучено до матеріалів справи.
Станом на дату розгляду спору відповідач не вжив дій, які б вказували на прийняття ним пропозиції, відзиву на позовну заяву та будь-яких інших заперечень по суті предмету спору не надав.
У відповідності до ст.13 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земель провадиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно ст. 18 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок провадиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативно грошова оцінка земельних ділянок проводиться :
- розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
На підставі вищезазначеного закону та рішення міської ради № 79 від 03.03.2008р. «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», Управлінням Держкомзему м. Запоріжжя було надано технічне завдання на розрахунок нормативної грошової оцінки (копію долучено до матеріалів справи), на підставі якого зроблено розрахунок орендної плати за договором оренди землі.
Позивачем до матеріалів справи, в обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий № 2310100000:07:077:0037), додано технічну документацію згідно якої нормативна грошова оцінка спірної ділянки станом на 2011р. складає 367255,28 грн.
Ст. 632 ЦК України передбачено застосування, у встановлених законом випадках, цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі»передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Пунктом 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних спорів»визначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору землі спір вирішується в судовому порядку.
Оскільки, сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Такі ж висновки наведені у постановах Вищого господарського суду України -від 28.07.2011 р. у справі № 5005/2715/211 (11/224-10), від 02.08.2011 р. у справі № 6/474-10, від 05.08.2011 р. у справі № 5005/431/2011, від 09.08.2011 р. у справі № 41/81пд. Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у своїх постановах від 06.12.2010 року у справі №2-1/10068-2008 та від 30ю.05.2011 року у справі № 17/299-10.
Отже, з підстав, зазначених вище, суд вважає позовні вимоги про зміну п. 3.1 договору оренди землі, укладеного відносно земельної ділянки, загальною площею 0,1576 га, яка знаходиться по вул. Кругова, 169, у м.Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:07:077:0037), між Запорізькою міською радою та ТОВ «Алекс-1», зареєстрованого 19.01.2004 у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 803, обґрунтованими, а позов таким, що задоволенню.
Судові витрати, згідно ст. 49 ГПК України, покладаються на відповідача, оскільки спір доведено до судового розгляду з його вини.
Керуючись ст.ст. 3, 22, 33, 34, 43, 49, 75, 82, 84, 85 ГПК України, ст. 188 ГК України, ст. ст. 651, 652, 653 ЦК України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов І заступника прокурора міста Запоріжжя, в інтересах держави в особі…(…?) - орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах (позивач) Запорізька міська рада до Товариства з обмеженою відповідальністю «Алекс-1»задовольнити.
Змінити п. 3.1 договору оренди землі, укладеного відносно земельної ділянки,
загальною площею 0,1576 га, яка знаходиться по вул. Кругова, 169, у М.Запоріжжі
(кадастровий номер: 2310100000:07:077:0037), між Запорізькою міською радою та
ТОВ «Алекс-1», зареєстрованого 19.01.2004 у Запорізькій регіональній філії
Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному
комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель
вчинено запис № 803, виклавши його в такій редакції:
«Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 11017 грн. 66 коп. (одинадцять тисяч сімнадцять грн. шістдесят шість коп.), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року, та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Шевченківського району 33213812700009 в відділенні Держказначейства у Шевченківському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 34676911, код 13050200»
Стягнути з Товариством з обмеженою відповідальністю «Алекс-1», 69068, м.Запоріжжя, вул. Кругова, 169, (ЄДРПОУ 31260660) на користь Державного бюджету України (одержувач: УДУСУ у м. Запоріжжі (Орджонікідзевський район), 22030001, код ЄДРПОУ 38025409, банк одержувача: ГУДКСУ в Запорізькій області, МФО 813015, р/р 31215206783007) 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 00коп. судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає чинності протягом 10 днів із дня його прийняття.
Присутнім в судовому засіданні представникам прокуратури і позивача судом роз'яснено ст. 87 ГПК України.
Суддя Н.С. Кутіщева-Арнет
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2012 |
Оприлюднено | 08.10.2012 |
Номер документу | 26315153 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Кутіщева-Арнет Н.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні