cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" жовтня 2012 р. Справа № 5027/644/2012
За позовом Чернівецької міської ради
до товариства з обмеженою відповідальністю «Завод будівельних конструкцій»
про внесення змін до договору оренди землі
суддя Байталюк В. Д.
представники сторін:
від позивача -Баланецький О. Д., довіреність від 02.04.2012 № 01/02-18/451,
Марараш Д. В., довіреність від 09.07.2012 № 01/02-18/799;
від відповідача -Мороз В. Г. -директор.
СУТЬ СПОРУ: Чернівецька міська рада звернулася з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Завод будівельних конструкцій», м. Чернівці, про внесення змін до договору оренди землі № 3696 від 14.05.2007 в частині розміру орендної плати за землю.
Позов мотивується тим, що на підставі пункту 13.2 рішення Чернівецької міської ради від 24.11.2011 № 338 відповідача зобов'язано привести у відповідність договір оренди землі від 14.05.2007 № 3696 на земельну ділянку площею 3,2523 га, яка знаходяться в м. Чернівці по провулку Індустріальний, 2. Зокрема, укласти додаткову угоду до нього з внесенням змін в частині розміру орендної плати за землю. Відповідач не виконав умов зазначеного рішення.
Відповідач проти позову заперечує з підстав, викладених у його письмовому відзиві на позовну заяву. Зокрема, зазначає, що вимога позивача суперечить пункту 9 укладеного сторонами договору, а також те, що відповідач не отримував від департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради пропозицій щодо розгляду додаткового договору.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини у справі, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, дослідивши та оцінивши в сукупності надані докази, проаналізувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини між сторонами, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню у повному обсязі з наступних підстав .
Відповідно до укладеного сторонами договору оренди землі № 3696 від 14.05.2007 (далі -Договір), який зареєстрований у Чернівецькій регіональній філії ДП «Центр ДЗК», про що у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних ділянок № 4 АА007058 вчинено запис за номером 040780900124 від 16.07.2007, відповідачу передано в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться в м. Чернівці, на провулку Індустріальному, 2, загальною площею 3,2523 га.
Згідно з пунктом 5 Договору, річна орендна плата становить 139 706,18 грн. Відповідно до пункту 9 Договору, розмір орендної плати переглядається у разі:
ь зміни умов господарювання, передбачених цих Договором;
ь зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;
ь погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
ь в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі», орендна плата за землю -це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Частиною першою статті 286 Податкового кодексу України передбачено, що відповідні центральні органи виконавчої влади з питань земельних ресурсів та державної реєстрації речових прав на нерухоме майно щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Разом із цим, згідно з частиною першою статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Згідно з пунктом 6.2 Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки в м. Чернівцях, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради від 23.10.2008 № 715 (зі змінами, внесеними рішенням Чернівецької міської ради від 28.07.2011 № 221), розмір орендної плати переглядається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України, в тому числі рішеннями Чернівецької міської ради, що набрали чинності, у порядку визначеному законодавством, або умовами Договору оренди землі.
Рішенням Чернівецької міської ради від 12.02.2008 № 510 «Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення», затверджено технічну документації з грошової оцінки земель міста Чернівців, у складі текстових та графічних матеріалів, розроблену Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто». Згідно з пунктом 11 рішення, грошова оцінка земель міста Чернівців ввелась в дію з 01.07.2008.
Відповідно до листа Управлінням Держкомзему у місті Чернівці від 11.11.2011 № 1263, нормативно-грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки, якою користується відповідач по провулку Індустріальному, 2, становить 642,34 грн. За наслідками проведених розрахунків, річна орендна плата за земельну ділянку, загальною площею 3,2523 га становить 626 724,72 грн.
Згідно з пунктом 13.2 рішення Чернівецької міської ради від 24.11.2011 № 338 відповідача зобов'язано привести у відповідність договір оренди землі від 14.05.2007 № 3696 на земельну ділянку площею 3,2523 га, яка знаходяться на провулку Індустріальному, 2.
Пунктом 26 Договору передбачено, що зміна умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв'язується у судовому порядку.
Згідно приписів статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, внаслідок чого у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (п. 2.19 Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»№ 6 від 17.05.2011).
Таким чином, суд погоджується з позицією позивача, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору спір вирішується у судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (Інформаційний лист Вищого господарського суду України від 15.03.11 № 01-06/249 та п. 2.19 Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»№ 6 від 17.05.2011).
Судом береться до уваги, що згідно листа Вищого господарського суду України «Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами»від 01.01.2011, установивши, що законодавчо змінено розмір орендної плати за землю, про що орендар був повідомлений, але ухилявся від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренди землі, суди повинні враховувати вказані нормативні акти при вирішенні спорів про внесення змін до договорів у частині зміни орендних ставок.
Враховуючи той факт, що відповідачем станом на день винесення рішення не виконано пункт 13.2 рішення Чернівецької міської ради від 24.11.2011 № 338, а саме, не укладено додаткової угоди до Договору в частині розміру орендної плати за землю, то виконавчий орган міської ради -департамент містобудівного комплексу та земельних відносин, звернувся до відповідача з листом від 26.12.2011 № 04/5025 про необхідність виконання вказаного рішення. Однак, жодної відповіді не отримано. Про те, що відповідач не виконує умови рішення позивача, свідчить і лист від 02.03.2012 № 04/1067, оскільки відповідач на нього також не відреагував, станом на день винесення судом рішення додаткових угод не уклав.
Згідно з частиною третьою статті 179 Господарського кодексу України, укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Разом із цим, відповідно до частини першої статті 187 Господарського кодексу України, спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.
Згідно рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09.02.1999, положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи), а не юридичної особи.
Цивільний кодекс України у частині другій статті 651 передбачає, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно частини третьої статті 653 Цивільного кодексу України, у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Оскільки, сторонами в Договорі передбачена можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами Договору.
Таким чином, для приведення у відповідність вищезазначеного Договору вимогам діючого законодавства, необхідно внести зміни до пункту 5, а саме в частині визначення розміру орендної плати.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що встановивши підстави для перегляду розміру орендної плати у договорі через зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, позивач вправі був вимагати від відповідача приведення цього Договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін, зокрема шляхом звернення з позовною заявою до суду.
Враховуючи викладене, позовні вимоги позивача про внесення змін до пункту 5 Договору, саме в частині визначення розміру орендної плати є обґрунтованими, і тому підлягають задоволенню.
Судовий збір, у розмірі 1 073,00 грн. відповідно до положень статті 49 Господарського процесуального кодексу України підлягає стягненню з відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни до договору оренди землі № 3696 від 14 травня 2007 року, який укладений між Чернівецькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Завод будівельних конструкцій»та зареєстрований у Чернівецькій регіональній філії ДП «Центр ДЗК», про що у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних ділянок № 4 АА007058 вчинено запис за номером 040780900124 від 16.07.2007, який стосується земельної ділянки, яка знаходиться в м. Чернівці, на провулку Індустріальному, 2, загальною площею 3,2523 га, виклавши пункт 5 договору в такій редакції: «Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 626724,72 грн. (шістсот двадцять шість тисяч сімсот двадцять чотири грн.. 72 коп.)».
3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Завод будівельних конструкцій»(м. Чернівці, провулок Індустріальний, 2, ідентифікаційний код 05758530) на користь Чернівецької міської ради (м. Чернівці, Центральна площа, 1, ідентифікаційний код 36068147) судовий збір в розмірі 1 073,00 грн.
Повне рішення складено 05.10.2012.
Суддя В. Байталюк
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2012 |
Оприлюднено | 08.10.2012 |
Номер документу | 26316121 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Байталюк Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні