cpg1251
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"03" жовтня 2012 р.Справа № 16/44/5022-728/2012 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Хоми С.О.
Розглянув справу
за позовом Прокурора Чортківського району Тернопільської області, в інтересах держави, в особі Міністерства охорони навколишнього природного середовища, в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль.
до відповідача Товстеньківської сільської ради, с. Товстеньке, Чортківський район, Тернопільська область.
За участю представників сторін:
Позивача: Мазур Т.В., представник, довіреність № 1-1/23-1 від 05.01.2012 року.
Відповідача: не з'явився.
прокуратури: Халанич Г.М. -стажист (на посаді прокурора) прокуратури Тернопільської області, посвідчення № 71 від 03.08.2012 року.
Суть справи: Ухвалою суду від 25.09.2012 року розгляд справи було відкладено на 03.10.2012 року на 10 год. 30 хв., керуючись п.п.1,2,3 ч.1 ст.77 ГПК України в межах строків, встановлених ст.69 ГПК України.
Прокурор Чортківського району Тернопільської області, в інтересах держави, в особі Міністерства охорони навколишнього природного середовища, в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль, звернувся до суду з позовом до Товстеньківської сільської ради, с. Товстеньке, Чортківський район, Тернопільська область, про cтягнення 4200 грн. 73 коп. збитків, з яких 30% перерахувати в дохід спеціального фонду Державного бюджету України, 50% в дохід спеціального фонду місцевого бюджету Товстеньківської сільської ради, 20 % в дохід спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради на р/р 33114331700589, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37938481 в ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО 838012 .
Як зазначив прокурор в своїй позовній заяві підставою для звернення до суду з позовом є факт порушення природоохоронного законодавства відповідачем, який виражається у несанкціонованому розміщенні твердих побутових відходів на землях запасу сільської ради, чим заподіяно державі збитків на суму 4200 грн. 73 коп.
Представник позивача в судове засідання з'явився. Представником позивача подано уточнення №1-1/3995 від 03.10.2012 року щодо ідентифікаційного коду відповідача, в якому повідомляє, що ідентифікаційний код відповідача (Товстеньківська сільська рада) - 04393870. Також представником позивача подано заяву № б/н від 03.10.2012 року, в якій просить вважати ідентифікаційним кодом позивача (Державної екологічної інспекції у Тернопільській області) - 37977693.
Представник прокуратури в судове засідання з'явився, підтримав позов заявлений в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області.
Представником прокуратури погоджено уточнення №1-1/3995 від 03.10.2012 року щодо ідентифікаційного коду відповідача та заяву № б/н від 03.10.2012 року.
В судове засідання представник відповідача не з'явився. Відповідач обґрунтований нормативно та документально підтверджений відзив на позов не подав, хоча судом було дотримано вимоги статті 64 Господарського процесуального кодексу України, своєчасно винесено і надіслано за вказаною в позовній заяві позивачем адресою відповідача: с. Товстеньке, Чортківський район, Тернопільська область ухвалу від 13.09.2012 року про порушення провадження у справі та призначення справи до розгляду в засіданні господарського суду 25.09.2012 року і необхідні дії щодо підготовки справи до розгляду, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, відправленого 13.09.2012 року з відміткою про вручення його відповідачу 14.09.2012 року (повідомлення знаходиться в матеріалах справи).
Таким чином, відповідач проінформований про розгляд справи № 16/44/5022-728/2012 в господарському суді Тернопільської області.
Крім того, відповідач будь-яких додаткових документів суду не надав, а тому згідно ст.75 ГПК України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
Учаснику судового процесу -представнику позивача Мазур Т.В. роз'яснено його процесуальні права та обов'язки згідно ст.ст.20,22,81-1 ГПК України; наслідки відмови позивача від позову та укладення мирової угоди.
Технічна фіксація судового процесу у відповідності до ст.81-1 ГПК України не здійснювалась за відсутності відповідних клопотань представника позивача та представника прокуратури.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, представника прокуратури, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 17.08.2012 року державним інспектором Державної екологічної інспекції у Тернопільській області проводилась перевірка Товстеньківської сільської ради на предмет дотримання природоохоронного законодавства, про що складено акт (належним чином засвідчена копія акту перевірки знаходиться в матеріалах справи).
Перевіркою було встановлено, зокрема, що: Товстеньківською сільською радою не розроблено та не затверджено схему санітарного очищення населеного пункту, не затверджено місцеву програму поводження з відходами, комісія по безхазяйних відходах не створена, не здійснюється контроль за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; рішенням Товстеньківської сільської ради від 14.11.2011 року № 44 виділено земельну ділянку розміром 0, 30 га під сміттєзвалище в урочищі Ставки Товстеньківської сільської ради, проектна документація, що включає санітарно-технічний паспорт, позитивний висновок екологічної експертизи по проектній документації не розроблялась; згідно проведених замірів площа засміченої ділянки становить 544 м 2 ., об'єм відходів, яким відбулось засмічення вказаної земельної ділянки становить 59,84 м 3 ; розміщення відходів проводиться без дозволу ДУ ОНПС у Тернопільській області, що є порушенням ст. 33, 35-1 Закону України "Про відходи"; облік відходів не ведеться у журналі встановленого зразка 1-ВТ "Облік відходів та пакувальних матеріалів та тари", що є порушенням ст. 17 Закону України "Про відходи".
В Рішенні Товстеньківської сільської ради № 44 від 14.10.2011 року "Про тимчасове відведення земельної ділянки площею 0,30 га під громадське сміттєзвалище в урочищі "Ставки" зазначено, що враховуючи те, що на території села, на якій було розміщене сміттєзвалище розпочалось будівництво крохмального заводу, тому виникла потреба у переміщенні громадського сміттєзвалища на іншу територію, відтак сільська рада вирішила виділити земельну ділянку площею 0,30 га під громадське сміттєзвалище в урочищі "Ставки" (копія рішення знаходиться в матеріалах справи).
Як вбачається з Акту обстеження засміченої земельної ділянки від 17.08.2012 року, складеного державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області та землевпорядником Товстеньківської сільської ради площа засмічення земельної ділянки, яка знаходиться в межах Товстеньківської сільської ради становить 544 м 2 , об'єм відходів, яким відбулось засмічення становить 59,84 м 3 , земельна ділянка належить Товстеньківській сільській раді, категорія земель -землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення -пасовище (копія Акту знаходиться в матеріалах справи).
У зв'язку з порушенням відповідачем природоохоронного законодавства 17.08.2012 року було складено протокол про адміністративне правопорушення № 001019, здійснене головою Товстеньківської сільської ради Качмарським Б.П.
В даному протоколі зазначено, зокрема, про порушення правил збирання, розміщення і утилізації відходів, що є порушенням ст.ст. 21, 35-1 Закону України "Про відходи".
17.08.2012 року Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області винесено постанову № 001019 про накладення адміністративного стягнення, згідно якої визнано сільського голову Товстеньківської сільської ради Качмарського Б.П. винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ч. 1 ст. 82 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 850 грн.
Згідно квитанції № 131 від 01.09.2012 року на суму 850 грн. сільським головою Товстеньківської сільської ради Качмарським Б.П. вказаний штраф в розмірі 850 грн. сплачено.
Як вбачається із розрахунку розмірів відшкодування збитків, розмір збитків заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного розміщення без відповідних дозвільних документів твердих побутових відходів Товстеньківською сільською радою Чортківського району на землях сільськогосподарського призначення (пасовища) за межами населеного пункту складає 4200 грн. 73 коп.
Розрахунок розміру збитків, заподіяних державі відповідачем в результаті його неправомірних дій проведено позивачем згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом міністерства охорони навколишнього природного середовища від 27.10.1997 р. № 171 в редакції Наказу Мінприроди від 04.04.2007 р. № 149.
Згідно ст.13 Конституції України передбачено, що природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об'єктами права власності українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.
Згідно ст.66 Конституції України передбачено, що кожний повинен не заподіювати шкоду природі.
Відповідно до ст.40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог.
Пунктом „з" частини 2 статті 68 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що особи, винні у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів, несуть відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Особливості застосування відповідальності за порушення природоохоронного законодавства визначено у статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", в якій, зокрема, визначено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Згідно пункту "в" частини 1 статті 211 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за таке порушення як засмічення сільськогосподарських угідь та інших земель промисловими, побутовими та іншими відходами.
У відповідності до ч.4 ст. 68 Закону України ''Про охорону навколишнього природного середовища'' підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Відповідно до ст.21 Закону України "Про відходи" органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують, зокрема, організацію збирання і видалення побутових відходів, створення полігонів для їх захоронення, ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів.
Згідно з п. а частини 1 статті 42 Закону України "Про відходи", особи винні у порушенні законодавства про відходи, несуть відповідальність, в тому числі цивільну відповідальність за порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків.
У відповідності до пункту 2 та підпункту 3.2. пункту 3 "Порядок визначення забруднення (засмічення) земель" зазначеної вище Методики відповідно засмічення земель -наявність на території земельних ділянок сторонніх предметів і матеріалів та землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.
У відповідності до ч.2 ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.
У відповідності до ст. 43 Закону України "Про відходи" підприємства, установи, організації та громадяни, зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.
Матеріалами справи доведено, що відповідачем порушено норми природоохоронного законодавства; станом на день вирішення спору відповідачем не подано будь-яких відомостей, які б свідчили про перерахування суми завданої шкоди, а тому позов підлягає задоволенню як обґрунтовано заявлений, підтверджений матеріалами справи та не суперечить нормам чинного законодавства.
Судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 43,49,82,85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1.Позов задовольнити.
2.Стягнути з Товстеньківської сільської ради, с. Товстеньке, Чортківський район, Тернопільська область, ідентифікаційний код 04393870, - 4200 грн. 73 коп. збитків, заподіяних державі в результаті засмічення земельних ресурсів побутовими відходами внаслідок порушення природоохоронного законодавства, з них:
- 1260 грн. 22 коп. (30%) - в доход спеціального фонду Державного бюджету України;
- 2100 грн. 36 коп. (50%) - в доход спеціального фонду місцевого бюджету Товстеньківської сільської ради;
- 840 грн. 15 коп. (20%) - в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради
на р/р № 33114331700589, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37938481 в ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО 838012.
3. Стягнути з Товстеньківської сільської ради, с. Товстеньке, Чортківський район, Тернопільська область, ідентифікаційний код 04393870 :
- 1609 грн. 50 коп. -судового збору в доход Державного бюджету України;
4.Накази видати після набрання рішенням законної сили.
5.Рішення надіслати сторонам по справі та прокурору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
На рішення суду, яке не набрало законної сили, сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки мають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст.84 ГПК України, через місцевий господарський суд.
Рішення підписано: 10 жовтня 2012 року
Суддя С.О. Хома
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2012 |
Оприлюднено | 12.10.2012 |
Номер документу | 26386177 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Хома С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні