34/193-08-4230
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"03" грудня 2008 р.Справа № 34/193-08-4230
За позовом Прокурора Тарутинського району Одеської області в інтересах держави в особі Тарутинської районної державної адміністрації
до відповідачів Рівненської сільської ради Одеської області
Фермерського господарства «АВК»
про визнання тимчасової угоди недійсною та зобов'язання звільнити земельну ділянку
Суддя Фаєр Ю.Г.
В судовому засіданні приймали участь представники
від прокурора Одеської області: Горяйнова А.О.- діюча на підставі посвідчення №321 від 27.10.08р.;
від Тарутинської РДА: не з'явилися;
від Рівненської сільської ради: не з'явилися;
від ФГ "АВК": не з'явилися.
СУТЬ СПОРУ: Прокурор Тарутинського району Одеської області до господарського суду Одеської області в інтересах держави в особі Тарутинської районної державної адміністрації звернувся з позовною заявою та уточненням до неї, в якій просить визнати тимчасову угоду №14 від 01.03.2008р. на внесення плати за землю до місцевого бюджету Рівненської сільської ради, укладену між Рівненською сільською радою та Фермерським господарством «АВК»недійсною на підставі ст.215 Цивільного кодексу України та зобов'язати Фермерське господарство «АВК»звільнити земельну ділянку площею 1300кв.м.
Представник прокуратури позовну заяву підтримує, наполягає на її задоволенні посилаючись на те, що чинним законодавством не передбачено укладення Угод на внесення плати за землю до місцевого бюджету до укладання договору оренди земельної ділянки. Поряд з цим, на думку представника прокуратури, фактично оскаржувана Угода є договором оренди земельної ділянки, укладеним з порушенням умов діючого законодавства, зокрема ст.ст.15, 18 Закону України „Про оренду землі”, ст.124, 125 Земельного кодексу України.
Позивач Тарутинська районна державна адміністрація позовну заяву прокурора підтримує та просить суд розглядати справу за відсутністю представника позивача згідно клопотання від 26.11.08р. №01/17-1170.
Відповідач Рівненська сільська рада Одеської області проти позову не заперечує та просить суд розглядати справу за відсутністю представника відповідача згідно клопотання від 23.10.08р. №197.
Відповідач Фермерське господарство «АВК»про місце та час судових засідань, згідно повідомлень про вручення поштового відправлення, повідомлявся вчасно та належним чином. Поряд з цим, в судові засідання не з'являвся, відзив на позов та витребувані судом документи не надав, своє право на захист не використав.
Справа розглядається по наявним в ній матеріалам у порядку ст.75 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив.
01.03.2008р. між Рівненською сільською радою та Фермерським господарством «АВК» (Платник) було укладено Тимчасову угоду №14 на внесення плати за землю до місцевого бюджету Рівненської сільської ради до укладання договору оренди земельної ділянки, згідно якої Платник вносить плату за користування землею у розмірі 0,775грн. у сумі 1007,5грн. за рік за земельну ділянку загальною площею 1300 кв.м, відповідно до п.п.1.2, 1.3 якої, ця Угода укладена на підставі рішення сесії Рівненської сільської ради Одеської області №124-У від 22.01.08р. «Про надання дозволу на укладання тимчасових угод на внесення плати за землю», набирає чинність після підписання її сторонами та діє до укладання договору оренди землі.
Згідно Довідки Тарутинського РВ ОРФ ДП „Центр державного земельного кадастру” від 26.09.2008р. №180 зазначена Угода не була зареєстрована.
Під час розгляду справи, 18.11.08р. між Рівненською сільською радою та Фермерським господарством «АВК»підписана угода про розірвання цієї оскаржуваної тимчасової угоди на внесення плати за землю до місцевого бюджету Рівненської сільської ради до укладення договору оренди земельної ділянки, згідно якої розірвана тимчасова угода від 01.03.08р. на оренду земельної ділянки розташованої за межами населеного пункту за погодженням сторін, та зобов'язано Фермерське господарство «АВК»скласти договір оренди на земельну ділянку площею 1300 кв.м згідно діючого земельного законодавства з Районною державною адміністрацією.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог з наступних підстав.
Відповідно до приписів ст.ст.13, 41 Конституції України від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією, і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Згідно ст.93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземним громадянам і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
За змістом п.1 ст.124 Земельного кодексу України передача земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальної власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Як вбачається з договірних правовідносин сторін, та зазначається прокурором та позивачем фактично за умовами оскаржуваної Угоди відповідачу передавалася земельна ділянка у користування на певний строк і між сторонами існували орендні правовідносини щодо земельної ділянки, яка перебуває в комунальній власності, у зв'язку з чим судом застосовуються до спірних правовідносин приписи законодавства, які регулюють відносини найму (оренди) земельної ділянки.
Згідно ст.792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Детальне регулювання відносини найму земельної ділянки міститься в Законі України «Про оренду землі».
Так, згідно ст.13 Закону України «Про оренду землі»договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Закон України «Про оренду землі»(ст.15) встановлює перелік таких істотних умов договору оренди землі: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог ст.ст. 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Законом.
Згідно ч.6 ст.123 Земельного кодексу України проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Згідно п.«в»ч.1 ст.20 Закону України «Про землеустрій», на землях усіх категорій незалежно від форм власності в разі надання земельних ділянок в обов'язковому порядку проводиться землеустрій. Згідно ст.50 зазначеного закону, у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок, складаються проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до п.2 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004р. №677, проект відведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли: земельна ділянка, межі якої визначено в натурі (на місцевості), надається у користування або безоплатно передається у власність без зміни її цільового призначення; земельна ділянка набувається у власність шляхом купівлі-продажу, дарування, міни, на підставі інших цивільно-правових угод, успадкування, без зміни її меж та цільового призначення; земельна ділянка придбана на конкурентних засадах (за результатами земельних торгів).
Відповідно до п.9 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004р. №677, проект відведення земельної ділянки погоджується із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Після цього погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі (п.10 Порядку).
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок підлягають обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації також і відповідно до ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації».
Відповідно до ст.1 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації»встановлює, що державна експертиза землевпорядної документації (далі - державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.
Згідно ст.35 названого закону результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією. Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.
Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов'язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об'єктів державної експертизи.
Крім того, згідно п.11 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004р. №677, після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.
Відповідно до ст.13 Закону України «Про оцінку землі»нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом; визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Разом з тим, згідно статті 2 Закону України «Про плату за землю»плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення у порядку, визначеному цим Законом.
Відповідно до ст.20 Закону України «Про плату за землю»платежі за землю зараховуються до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Приписами статті 203 Цивільного кодексу України визначені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, а саме: 1. Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; 2. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; 3. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; 4. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; 5. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Частиною першою статті 215 Цивільного кодексу України встановлено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 Цивільного кодексу.
Отже, відповідність змісту правочину Цивільного кодексу України, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства є однією з необхідних умов визнання останнього дійсним, натомість його суперечність зазначеним вимогам і є підставою для визнання такого договору недійсним.
Матеріали справи не містять доказів дотримання сторонами положень діючого законодавства при фактичному укладенні Тимчасової угоди на внесення плати за землю до місцевого бюджету Рівненської сільської ради до укладання договору оренди земельної ділянки.
Враховуючи вищезазначене, Тимчасову угоду №14 від 01.03.2008р., укладену між Рівненською сільською радою та Фермерським господарством «АВК»слід визнати недійсною на підставі ст.215 Цивільного кодексу України.
Відповідно до ч.2 п.4 Роз'яснень Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод недійсними»від 12.03.99р. N02-5/111 (із змінами і доповненнями) прокурор, звертаючись до господарського суду в інтересах держави з заявою про визнання договору недійсним, зазначає у ній позивачем державний орган або установу, організацію, уповноважені здійснювати відповідні функції держави у спірних правовідносинах і визначає відповідачами, як правило, обох контрагентів за договором.
Виходячи з викладеного вище, Фермерське господарство «АВК»безпідставно використовує земельну ділянку загальною площею 1300 кв.м, розташовану на території Рівненської сільської ради у зв'язку з чим слід зобов'язати відповідача повернути позивачу спірну земельну ділянку.
За таких обставин, згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України, слід стягнути солідарно з відповідачів на користь бюджету витрати по сплаті держмита на суму 42,50грн. з кожного та витрати на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справ у судах на суму 59грн. з кожного.
Керуючись ст.ст.44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсною на майбутнє Тимчасову угоду №14 на внесення плати за землю до місцевого бюджету Рівненської сільської ради до укладання договору оренди земельної ділянки, укладену 01.03.2008р. між Рівненською сільською радою та Фермерським господарством «АВК».
3.Зобов'язати Фермерське господарство «АВК»(68555, Одеська область, Тарутинський район, с. Рівне, вул.Мічуріна, 26, код ЄДРПОУ 3247811) звільнити земельну ділянку загальною площею 1300 кв.м, розташовану на території Рівненської сільської ради Тарутинського району Одеської області.
4. Стягнути з Фермерське господарство «АВК»(68555, Одеська область, Тарутинський район, с. Рівне, вул.Мічуріна, 26, код ЄДРПОУ 3247811) на користь Державного бюджету України (код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095, р/р31114095700008, Банк одержувача –ГУДКУ в Одеській області, МФО –828011, одержувач –ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ - 23213460) витрати по сплаті державного мита у сумі 42(сорок дві)грн. 50коп.
5. Стягнути з Рівненської сільської ради (68555, Одеська область, Тарутинський район, с. Рівне) на користь Державного бюджету України (код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095, р/р31114095700008, Банк одержувача –ГУДКУ в Одеській області, МФО –828011, одержувач –ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ - 23213460) витрати по сплаті державного мита у сумі 42(сорок дві)грн. 50коп.
6. Стягнути з Фермерське господарство «АВК»(68555, Одеська область, Тарутинський район, с. Рівне, вул.Мічуріна, 26, код ЄДРПОУ 3247811) на користь бюджету (р/р 31217259700008 отримувач ГУДКУ в Одеській області код ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одеській області МФО 828011 код платежу 22050000) витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу на суму 59(п'ятдесят дев'ять)грн.
7. Стягнути з Рівненської сільської ради (68555, Одеська область, Тарутинський район, с. Рівне) на користь бюджету (р/р 31217259700008 отримувач ГУДКУ в Одеській області код ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одеській області МФО 828011 код платежу 22050000) витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу на суму 59(п'ятдесят дев'ять)грн.
Рішення господарського суду Одеської області набирає чинності у порядку ст.85 ГПК України.
Накази видати у порядку ст.116 ГПК України.
Суддя Фаєр Ю.Г.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2008 |
Оприлюднено | 06.01.2009 |
Номер документу | 2639298 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Фаєр Ю.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні