Ухвала
від 16.12.2008 по справі 22-а-1311/08
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦ ІЙНИЙ

АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Ухвала

Іменем України

16.12.2008 Справа № 22-а-1311/08

Попередня справ а № 2-а-252/08

Севастополь ський апеляційний адміністр ативний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Щепанської О.А.,

суддів Ілюхіної Г.П. ,

Санакоєвої М.А.

секретар судового за сідання Шелемет'єва О.В.

за участю представників сторін:

представника позивача: Товариства з обмеженою відп овідальністю "Кримська буров а компанія" - не з' явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином та своєчасно, про причину нея вки суд не повідомив,

представника відповідача : Міністерства охорони нав колишнього природного серед овища України - не з' явився, п ро час та місце розгляду спра ви повідомлений належним чин ом та своєчасно, про причину н еявки суд не повідомив,

представник відповідача: Міжвідомчої робочої групи з питань надрокористування - не з' явився, про час та місце розгляду справи повідомлени й належним чином та своєчасн о, про причину неявки суд не по відомив,

розглянувши апеляційну с каргу Міністерства охоро ни навколишнього природного середовища України на поста нову Окружного адміністрати вного суду Автономної Респу бліки Крим (колегії суддів Тр ещова О.Р., Яковлєв С.В., Циганов а Г.Ю.) від 01.09.08 у справі № 2-а-252/08 (№22а -1311/08),

за позовом Товари ства з обмеженою відповідаль ністю "Кримська бурова компа нія" (вул. Рози Люксембург, 22, Сі мферополь, Автономна Республ іка Крим, 95000, вул. Київська, 125-Б, С імферополь, Автономна Респуб ліка Крим, 95034)

до Міністерства о хорони навколишнього природ ного середовища України (вул . Урицького, 35, Київ, 03035)

Міжвідомчої робочої групи з питань надрокористування (пров. Поштовий, 7, смт. Теплик, 2103 5, вул. Урицького, 35, Київ, 03035)

про визнання частково нечи нними рішень (правових актів індивідуальної дії) суб'єкті в владних повноважень,

ВСТАНОВИВ:

Постановою Окружного ад міністративного суду Автоно мної Республіки Крим від 01 вер есня 2008 року (колегії суддів: Тр ещової О.Р., Яковлєва С.В., Циган ової Г.Ю.) у справі №2а-252/08 (№22а-1311/08) ч астково задоволено позов тов ариства з обмеженою відповід альністю "Кримська бурова ко мпанія" до Міністерства охор они навколишнього природног о середовища України, Міжвід омчої робочої групи з питань надрокористування про визна ння частково нечинними рішен ь (правових актів індивідуал ьної дії) суб'єктів владних по вноважень.

Суд визнав протиправними т а скасував наказ Міністерств а охорони навколишнього прир одного середовища України ві д 18 червня 2008 року № 310 та рішення Міжвідомчої робочої групи з питань надрокористування, о формленого протоколом № 1 від 21 травня 2008 року, в частині анул ювання спеціального дозволу від 13 грудня 2007 року № 3224 на корис тування надрами Керлеутсько ї площі (Мошкарівське та Керл еутське родовища), виданого т овариству з обмеженою відпов ідальністю "Кримська бурова компанія".

Суд у задоволенні інших поз овних вимог відмовив.

Суд стягнув на користь пози вача товариства з обмеженою відповідальністю "Кримська б урова компанія" з Державного бюджету України судовий збі р у розмірі 0,65грн.

Не погодившись з постаново ю суду, Міністерство охорони навколишнього природного се редовища України звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить постанову суду перш ої інстанції скасувати, у зад оволенні позову відмовити.

Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністратив ного суду від 14.10.2008 року було ві дкрито апеляційне проваджен ня стосовно апеляційної скар ги Міністерства охорони нав колишнього природного серед овища України.

Апеляційна скарга була мо тивована порушенням но рм матеріального та процесуа льного права. Заявник апеляц ійної скарги посилався на те , що 13.12.2007 року товариство з обме женою відповідальністю "Крим ська бурова компанія" отрима ло спеціальний дозвіл на кор истування надрами, який був п ереоформлений з Дочірнього п ідприємства Національної ак ціонерної компанії “Надра Ук раїни” “Кримгеологія”. Але в ідповідно до Ліцензійних умо в провадження господарської діяльності з пошуку (розвідк и) корисних копалин суб' єкт господарювання повинен мати фахівців, обладнання, технол огічні засоби, приміщення та інші потужності для здійсне ння діяльності. Оскільки поз ивач на час переоформлення д озволу надав неправдиві відо мості стосовно фахівців та т ехніки, було прийнято рішенн я про анулювання дозволу.

Представники сторін у суд ове засідання не з'явились, пр о причини неприбуття у судов е засідання суд не повідомил и. Про дату, час та місце судов ого розгляду були повідомлен і належним чином.

Чинне законодавство не обм ежує коло представників осіб , які беруть участь у справі, п ри апеляційному розгляді адм іністративної справи.

Крім того, згідно з частиною четвертою статті 196 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, неприбуття у судо ве засідання сторін або інши х осіб, які беруть участь у спр аві, належним чином повідомл ених про дату, час і місце апел яційного розгляду, не перешк оджає судовому розгляду спра ви.

При викладених обставинах , враховуючи те, що позивач та відповідачі викликались в с удове засідання, але в суд не з ' явились, суд вважає можлив им розглянути справу у відсу тність представників сторін .

На підставі та за правилами статті 195 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, розглянувши справу, судова к олегія встановила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено с удом першої інстанції, до Окр ужного адміністративного су ду Автономної Республіки Кри м звернулося товариство з об меженою відповідальністю "Кр имська бурова компанія" з адм іністративним позовом до Мін істерства охорони навколишн ього природного середовища У країни, Міжвідомчої робочої групи з питань надрокористу вання про визнання частково нечинними рішення Міністерс тва охорони навколишнього пр иродного середовища України від 18 червня 2008 року № 310 та рішен ня Міжвідомчої робочої групи з питань надрокористування в частині анулювання спеціа льного дозволу від 13 грудня 2007 року № 3224 на користування надр ами Керлеутської площі (Мошк арівське та Керлеутське родо вища) та зобов' язання відпо відачів частково скасувати з азначені рішення.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду Автономної Р еспубліки Крим від 09 липня 2008 р оку було вжито заходи забезп ечення позову шляхом заборон и Міністерству охорони навко лишнього природного середов ища України, Міжвідомчій роб очій групі з питань надрокор истування вчиняти будь-які д ії, а також приймати будь-які р ішення щодо встановлення пор ядку користування надрами Ке рлеутської площі (Мошкарівсь ке та Керлеутське родовища), у тому числі шляхом видачі спе ціальних дозволів будь-яким іншим суб' єктам.

Позивачем було уточнено по зов та заявлено вимоги про ви знання частково нечинними на казу Міністерства охорони на вколишнього природного сере довища України від 18 червня 2008 року № 310 та рішення Міжвідомч ої робочої групи з питань над рокористування в частині ан улювання спеціального дозво лу від 13 грудня 2007 року № 3224 на кор истування надрами Керлеутсь кої площі (Мошкарівське та Ке рлеутське родовища) та зобов ' язання відповідачів частк ово скасувати зазначені ріше ння.

27.08.2008 року до суду першої інст анції надійшло клопотання До чірнього підприємства Націо нальної акціонерної компані ї “Надра України” “Кримгеоло гія” про залучення у якості т ретьої особи, яка заявляє сам остійні вимоги на предмет по зову, в якому було зазначено, щ о всі доводи будуть приведен і у судовому засіданні. Ухвал ою суду від 01.09.2008 року клопотанн я залишено без розгляду у зв' язку з ненаданням заявником адміністративного позову, як ий дає право особі вступити в процес з самостійними вимог ами.

Крім того, у судовому засіда нні за ініціативою суду перш ої інстанції вирішувалося пи тання про притягнення Дочірн ього підприємства Національ ної акціонерної компанії “На дра України” “Кримгеологія” у якості третьої особи, яка н е заявляє самостійних вимог на предмет позову. Але врахов уючи думку представника пози вача, який вважав, що рішення у справі не може вплинути на пр ава та обов' язки Дочірнього підприємства Національної а кціонерної компанії “Надра У країни” “Кримгеологія”, думк у представника відповідача, який підтримав позицію предс тавника позивача у справі, ду мку самого представника Дочі рнього підприємства Націона льної акціонерної компанії “ Надра України” “Кримгеологі я”, який зазначив, що не залежн о від того, яке рішення буде пр ийнято судом, підприємство в же не зможе повернути право к ористування родовищем, тому рішення у справі не впливає н а його права та обов' язки, су д прийняв рішення не залучат и Дочірнє підприємство Націо нальної акціонерної компані ї “Надра України” “Кримгеоло гія” третьою особою, яка не з аявляє самостійних вимог на предмет спору.

Суд першої інстанції позов ні вимоги задовольнив частко во.

Перевіривши матеріали спр ави на предмет правильності юридичної оцінки обставин і додержання норм матеріально го та процесуального права п ри прийнятті судом першої ін станції постанови, судова ко легія вважає, що апеляційна с карга не підлягає задоволенн ю з наступних підстав.

Згідно з частиною 1 статті 55 Господарського кодексу Укра їни, суб' єктом господарюван ня визнаються учасники госпо дарських відносин, які здійс нюють господарську діяльніс ть, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність госп одарських прав та обов' язкі в), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов' язаннями в ме жах цього майна, крім випадкі в встановлених законом. Згід но з пунктом 1 частини 2 статті 55 Господарського кодексу Укр аїни, юридичні особи, створен і відповідно до Цивільного к одексу України, підприємства , створені відповідно до Госп одарського кодексу України т а зареєстровані в установлен ому законом порядку визнають ся суб' єктами господарюван ня.

Як було встановлено судом п ершої інстанції, товариство з обмеженою відповідальніст ю "Кримська бурова компанія" я вляється юридичною особою (і дентифікаційний код юридичн ої особи 35593281), яка 23.11.2007 року заре єстрована виконавчим коміте том Сімферопольської місько ї ради Автономної Республіки Крим згідно свідоцтва про де ржавну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 633955, довідки Го ловного управління статисти ки в Автономній Республіці К рим з Єдиного державного реє стру підприємств та організа цій України № 05.3.-06-25/962 від 29.11.2007 року .

Отже, місцевим судом встано влено, що товариство з обмеже ною відповідальністю "Кримсь ка бурова компанія" являєтьс я суб' єктом господарювання , юридичною особою, зобов' яз ано виконувати обов' язки, п окладені на нього законами у зв' язку зі здійсненням гос подарської діяльності.

На підставі пункту 1 частини 1 статті 17 Кодексу адміністра тивного судочинства України , компетенція адміністративн их судів поширюється на спор и фізичних чи юридичних осіб із суб' єктом владних повно важень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів інди відуальної дії), дій чи бездія льності.

Пунктом 7 частини 1 статті 3 К одексу адміністративного су дочинства України дано визн ачення суб' єктів владних по вноважень, до яких належать о рган державної влади, орган м ісцевого самоврядування, їхн я посадова чи службова особа , інший суб' єкт, який здійсню є владні управлінські функц ії на основі законодавства, в тому числі на виконання деле гованих повноважень.

Відповідно до пункту 1 Полож ення про Міністерство охорон и навколишнього природного с ередовища України, затвердже ного постановою Кабінету Мін істрів України від 2 листопад а 2006 року № 1524, Міністерство охо рони навколишнього природно го середовища України (Мінпр ироди) є центральним органом виконавчої влади, діяльніст ь якого спрямовується та коо рдинується Кабінетом Мініст рів України.

Мінприроди є головним (пров ідним) органом у системі цент ральних органів виконавчої в лади з питань охорони навкол ишнього природного середови ща, раціонального використан ня, відтворення і охорони при родних ресурсів, здійснення державного контролю за викор истанням та охороною земель, екологічної безпеки, запові дної справи, поводження з від ходами, формування, збережен ня та використання екологічн ої мережі, геологічного вивч ення та забезпечення раціона льного використання надр, а т акож топографо-геодезичної т а картографічної діяльності .

Міжвідомча робоча група з питань надрокористування є постійно діючим органом при Міністерстві охорони навкол ишнього природного середови ща України, яка діє на підстав і Положення про Міжвідомчу р обочу групу з питань надроко ристування, яке затверджене Наказом Міністерства охорон и навколишнього природного с ередовища України від 17 травн я 2008 року № 259 "Про затвердження Положення про Міжвідомчу ро бочу групу з питань надрокор истування".

Серед повноважень Міжвідо мчої робочої групи з питан ь надрокористування у Полож енні про Міжвідомчу робочу г рупу з питань надрокористува ння, яке затверджене Наказом Міністерства охорони навкол ишнього природного середови ща України від 17 травня 2008 року № 259 "Про затвердження Положен ня про Міжвідомчу робочу гру пу з питань надрокористуванн я", значиться таке, як: прийман ня рішень щодо надання Мінпр ироди дозволів, переоформлен ня, надання дублікатів, зупин ення, поновлення, продовженн я терміну дії, анулювання доз волів, внесення змін до дозво лів та угод про умови користу вання надрами.

Таким чином, Міністерство о хорони навколишнього природ ного середовища України, Між відомча робоча групи з питан ь надрокористування у відно синах з суб' єктами господар ювання, під час реалізації св оїх завдань та функцій, встан овлених законодавством Укра їни, являються суб' єктами в ладних повноважень.

Згідно з частиною 3 статті 2 К одексу адміністративного су дочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій ч и бездіяльності суб' єктів в ладних повноважень, адмініст ративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у м ежах повноважень та у спосіб , що передбачені Конституціє ю та законами України, обґрун товано, тобто з урахуванням у сіх обставин, що мають значен ня для прийняття рішення; без сторонньо (неупереджено); доб росовісно.

Так, вирішуючи справу стосо вно позовних вимог позивача щодо визнання нечинними ріше нь Міністерства охорони навк олишнього природного середо вища України, Міжвідомчої ро бочої групи з питань надроко ристування, які являються су б' єктами владних повноваж ень, суд зобов' язаний перев ірити, чи прийнято рішення у с праві на підставі закону, у ме жах повноважень, безстороннь о, обґрунтовано та добросові сно.

Спірні правовідносини рег улюються Конституцією Украї ни, Кодексом України про надр а, Законом України "Про нафту і газ" від 12 липня 2001 року № 2665-ІІІ, З аконом України "Про Державни й бюджет України на 2007 рік" від 19 грудня 2006 року № 489-V, Порядком на дання у 2007 році спеціальних до зволів на користування надра ми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 березня 2007 року № 480, Порядк ом переоформлення та видачі дублікатів спеціальних дозв олів на користування надрами у 2007 році, затвердженого наказ ом Міністерства охорони навк олишнього природного середо вища України №140 від 03 квітня 2007 року, зареєстрованого в Міні стерстві юстиції України 05 кв ітня 2007 року за № 315/13582.

На підставі частини другої статті 6 Конституції України органи законодавчої, викона вчої та судової влади здійсн юють свої повноваження у вст ановлених цією Конституцією межах і відповідно до законі в України.

Відповідно до статті 19 Конс титуції України, органи держ авної влади та органи місцев ого самоврядування, їх посад ові особи зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.

Згідно з статтею 2 Кодексу У країни про надра, завданням К одексу України про надра є ре гулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціон ального, комплексного викори стання надр для задоволення потреб у мінеральній сировин і та інших потреб суспільног о виробництва, охорони надр, г арантування при користуванн і надрами безпеки людей, майн а та навколишнього природног о середовища, а також охорона прав і законних інтересів пі дприємств, установ, організа цій та громадян.

Але при цьому, статтею 3 Коде ксу України про надра встано влено те, що якщо законом з пит ань користування нафтогазон осними надрами встановлені і нші норми, ніж ті, що встановле ні у цьому Кодексі, то застосо вуються норми такого закону.

Спеціальним законом з пита нь користування нафтогазоно сними надрами є Закон Україн и "Про нафту і газ", який, згідно його Преамбули, визначає осн овні правові, економічні та о рганізаційні засади діяльно сті нафтогазової галузі Укра їни та регулює відносини, пов ' язані з особливостями кори стування нафтогазоносними н адрами, видобутком, транспор туванням, зберіганням та вик ористанням нафти, газу та про дуктів їх переробки з метою з абезпечення енергетичної бе зпеки України, розвитку конк урентних відносин у нафтогаз овій галузі, захисту прав усі х суб' єктів відносин, що вин икають у зв' язку з геологіч ним вивченням нафтогазоносн ості надр, розробкою родовищ нафти і газу, переробкою нафт и і газу, зберіганням, транспо ртуванням та реалізацією наф ти, газу та продуктів їх перер обки, споживачів нафти і газу та працівників галузі.

Згідно з нормами статті 5 За кону України "Про нафту і газ", державна політика в нафтога зовій галузі базується на пр инципах створення умов для р озвитку та підвищення ефекти вності діяльності нафтогазо вої галузі, забезпечення рац іонального використання над р в інтересах Українського н ароду і надрокористувачів; з абезпечення захисту прав та інтересів усіх суб' єктів ві дносин, що виникають у зв' яз ку з геологічним вивченням н афтогазоносності надр.

Так, частиною другою статті 6 цього ж Закону передбачено, що Кабінет Міністрів України та інші уповноважені на це ор гани виконавчої влади в межа х повноважень, визначених за коном, реалізують державну п олітику в нафтогазовій галуз і та здійснюють управління н ею.

Державне регулювання діял ьності в нафтогазовій галузі відповідно до статті 7 Закону 5 Закону України "Про нафту і г аз" здійснюється шляхом вста новлення загальних правил зд ійснення цієї діяльності суб 'єктами підприємницької діял ьності, надання ліцензій на з дійснення окремих видів діял ьності, спеціальних дозволів на користування нафтогазоно сними надрами та формування тарифної політики та іншими засобами, що визначаються за конами.

Відповідно до статті 11 Зако ну України "Про нафту і газ" ко ристування нафтогазоносним и надрами, пошук і розвідка ро довищ нафти і газу, їх експлуа тація здійснюються лише за н аявності спеціальних дозвол ів на користування нафтогазо носними надрами, що надаютьс я спеціально уповноваженим ц ентральним органом виконавч ої влади з геологічного вивч ення та забезпечення раціона льного використання надр, на умовах, визначених чинним за конодавством.

Принципи надання спеціаль них дозволів на користування нафтогазоносними надрами ви значені статтею 12 зазначеног о Закону відповідно до яких н адання спеціальних дозволів на користування нафтогазоно сними надрами здійснюється з додержанням принципів: наяв ності у заявника відповідної кваліфікації, матеріально-т ехнічних та фінансових можли востей для користування нафт огазоносними надрами; забезп ечення державою гарантій вла сникам спеціальних дозволів на користування нафтогазоно сними надрами та захист їх ін тересів відповідно до законо давства протягом усього стро ку дії спеціального дозволу на користування нафтогазоно сними надрами.

Згідно з Положенням про Мін істерство охорони навколишн ього природного середовища У країни, затвердженого постан овою Кабінету Міністрів Укра їни від 02 листопада 2006 року № 1524, с аме Відповідач є головним (п ровідним) органом у систем і центральних органів вико навчої влади з питань геол огічного вивчення та забезп ечення раціонального вик ористання надр.

Відповідно до підпункту 15 п ункту 4 цього Положення Мінпр ироди видає в установленому порядку спеціальні дозвол и на користування ділянками надр.

Статтею 5 Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік" встановлено, що у 2007 роц і продаж спеціальних дозволі в на користування надрами зд ійснюється на аукціонах, крі м випадків, визначених Кабін етом Міністрів України. Поря док проведення аукціонів з п родажу спеціальних дозволів на користування надрами та п орядок їх надання встановлюю ться Кабінетом Міністрів Укр аїни.

Порядок надання у 2007 році спе ціальних дозволів на користу вання надрами був затверджен ий постановою Кабінету Мініс трів України від 14 березня 2007 р оку № 480.

Оскільки оскаржувані пози вачем дії відповідачів були здійснені, а оскаржуваний сп еціальний дозвіл на користув ання надрами був наданий у 2007 р оці, колегія суддів вважає, що правовідносини між сторонам и регулюються відповідно нор мами Закону України "Про Держ авний бюджет України на 2007 рік " та Порядку надання у 2007 році с пеціальних дозволів на корис тування надрами.

Згідно з пунктом 2 Порядку н адання у 2007 році спеціальних д озволів на користування надр ами у випадках, передбачених пунктом 7 цього Порядку, дозв оли без проведення аукціону надаються Мінприроди за рез ультатами розгляду поданих заявок Міжвідомчою робочою групою з питань надрокорист ування, склад якої та положен ня про яку затверджуються Мі нприроди.

Відповідно до пункту 1 цьог о Положення про Міжвідомчу р обочу групу з питань надроко ристування, затвердженого Н аказом Мінприроди від 03 квітн я 2007 року № 139 Міжвідомча робоча група з питань надрокористу вання (надалі - Міжвідомча р обоча група) є постійно діючи м органом при Мінприроди. Згі дно з пунктом 3 Положення скла д Міжвідомчої робочої групи формується та затверджуєтьс я наказом Мінприроди за проп озиціями центральних органі в виконавчої влади, Служби бе зпеки України, народних депу татів України.

Так, пунктом 7 Положення вст ановлено, що рішення Міжвідо мчої робочої групи приймають ся шляхом відкритого голосув ання простою більшістю голос ів. Прийняті рішення оформлю ються протоколом та підписую ться головою та членами Міжв ідомчої робочої групи.

Отже, порядок та умови надан ня спеціальних дозволів на к ористування надрами без пров едення аукціону регулюються вищезазначеними нормативно -правовими актами, а рішення п ро їх надання приймаються Мі нприроди та Міжвідомчою робо чою групою з питань надрокор истування. У зв' язку з зазна ченим суд першої інстанції, в ірно на думку судової колегі ї визначив, що належними відп овідачами оскаржуваних у дан ій справі рішень щодо наданн я спеціального дозволу на ко ристування надрами та його п ереоформлення являється сам е Міністерство охорони навко лишнього природного середов ища України та Міжвідомча ро боча група з питань надрокор истування.

Як було встановлено судом п ершої інстанції, 04 листопада 2 004 року Дочірнє підприємство " Кримгеологія" Національної а кціонерної компанії "Надра У країни" отримало спеціальний дозвіл на користування надр ами Державного комітету при родних ресурсів України №2590 в ід 04 листопада 2004 року, який був погоджений Республіканськи м комітетом Автономної Респу бліки Крим по екології та при родних ресурсах - від 06.05.2004 року №2577/10-4, Держнаглядохоронпраці - 28.05.2004 року № 5.3 - 12/3327, термін дії с пеціального дозволу: п' ять років. Об' єктом надрокорист ування є Керлеутська площа (М ошкарівське та Керлеутське р одовища), вид користування на драми: геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промисл ова розробка, корисні копали ни: природний газ, нафта. Місце знаходженням об' єкту є: Авт ономна Республіка Крим, Лені нський район, південно-захід на частина Керченського піво строву, мета надрокористуван ня: пошуки і розвідка покладі в вуглеводнів у відкладах ма йкопу та верхньої крейди, у то му числі дослідно-промислова розробка; затвердження запа сів ДКЗ України.

Також, судом першої інстанц ії встановлено, що товариств ом з обмеженою відповідальні стю "Кримська бурова компані я" 07.12.2007 року була подана заява № 07/12-05 на переоформлення спеціал ьного дозволу Дочірнього під приємства "Кримгеологія" Нац іональної акціонерної компа нії "Надра України" № 2590 від 04 лис топада 2004 року на геологічне в ивчення, у тому числі дослідн о-промислову розробку Керлеу тської площі на товариство з обмеженою відповідальністю "Кримська бурова компанія".

Порядок переоформлення та видачі дублікатів спеціальн их дозволів на користування надрами у 2007 році був затвердж ений наказом Міністерства ох орони навколишнього природн ого середовища України №140 від 03 квітня 2007 року, зареєстрован ого в Міністерстві юстиції У країни 05 квітня 2007 року за № 315/13582.

Відповідно до пункту 1.2. Поря дку переоформлення та видачі дублікатів спеціальних дозв олів на користування надрами у 2007 році, рішення про переофор млення дозволу приймається М інприроди.

Згідно з вимогами пункту 1.3. П орядку переоформлення та вид ачі дублікатів спеціальних д озволів на користування надр ами у 2007 році, для переоформлен ня дозволу суб'єкт господарю вання подає до Мінприроди за яву про переоформлення дозво лу разом з дозволом, що підляг ає переоформленню.

Так, відповідно до абзацу тр етього пункту 16 Порядку перео формлення та видачі дублікат ів спеціальних дозволів на к ористування надрами у 2007 році , переоформлення спеціальног о дозволу на користування на драми здійснюється, коли юри дична особа (надрокористувач ) виступає засновником юриди чної особи, утвореної з метою продовження діяльності на н аданій їй у користування діл янці надр, за умови передачі н овоутвореній відповідно до з аконодавства юридичній особ і майна, необхідного для кори стування надрами згідно з до зволом, наявності у такої юри дичної особи необхідної ліце нзії на провадження виду гос подарської діяльності, пов'я заної з користуванням надрам и, та якщо частка юридичної ос оби (надрокористувача) в стат утному фонді новоутвореної ю ридичної особи на час переда чі права користування надрам и становить не менш як 50 відсо тків.

Таким чином, відповідно до вимог підпункту а пункту 1.3. По рядку переоформлення та вида чі дублікатів спеціальних до зволів на користування надра ми у 2007 році, у випадку, визначе ному абзацом третім пункту 16 П орядку надання у 2007 році спеці альних дозволів на користува ння надрами, - до заяви додають ся, зокрема, нотаріально засв ідчені копії установчих доку ментів заявника; нотаріально засвідчена копія свідоцтва про державну реєстрацію заяв ника; нотаріально засвідчена копія довідки про включення заявника до ЄДРПОУ; оригінал або нотаріально засвідчена копія передавального акта (р озподільчого балансу), склад еного відповідно до вимог за конодавства, або нотаріально засвідчена копія цивільно-п равового договору, які засві дчують факт передачі майна, н еобхідного для користування надрами; інформація (у формі д овідки, яка складається надр окористувачем і засвідчуєть ся його підписом та печаткою ) щодо виконання особливих ум ов дозволу, що підлягає перео формленню, та програми робіт , виконання якої було обумовл ено угодою про умови користу вання надрами; інформація у ф ормі довідки щодо кількості залишкових запасів корисної копалини на початок поточно го року за встановленими фор мами статистичної звітності (для об'єктів, на які були нада ні дозволи на користування н адрами з метою видобування к орисних копалин); лист-погодж ення від надрокористувача на переоформлення дозволу; коп ія ліцензії на вид господарс ької діяльності з пошуку (роз відки) корисних копалин.

Отже, судом першої інстанці ї встановлено, що для переофо рмлення спеціального дозвол у на користування надрами ві дповідно до абзацу третього пункту 16 Порядку переоформле ння та видачі дублікатів спе ціальних дозволів на користу вання надрами у 2007 році законо давство вимагає виконання на ступних умов:

- надання повного пере ліку документів, визначених підпунктом а пункту 1.3. Порядк у;

- утворення юридичної особи з метою продовження ді яльності на наданій їй у кори стування ділянці надр іншою юридичною особою (надрокорис тувачем),

- передачі новоутворе ній відповідно до законодавс тва юридичній особі майна, не обхідного для користування н адрами згідно з дозволом,

- наявності у такої юри дичної особи необхідної ліце нзії на провадження виду гос подарської діяльності, пов'я заної з користуванням надрам и,

- частка юридичної осо би (надрокористувача) в стату тному фонді новоутвореної юр идичної особи на час передач і права користування надрами становить не менш як 50 відсот ків.

Крім того, як вбачається з п редставлених доказів в матер іалах справи, судом першої ін станції було перевірено вико нання позивачем зазначених в имог нормативних актів, в рез ультаті чого було встановлен о наступне.

Власником спеціального до зволу на користування надрам и Державного комітету приро дних ресурсів України №2590 від 04 листопада 2004 року являлося Д очірнє підприємство "Кримгео логія" Національної акціонер ної компанії "Надра України".

Товариство з обмеженою від повідальністю "Кримська буро ва компанія" було засновано в ласником спеціального дозво лу, що підтверджується Стату том товариства з обмеженою в ідповідальністю "Кримська бу рова компанія", затвердженог о рішенням Установчих Зборі в Учасників товариства з обм еженою відповідальністю "Кри мська бурова компанія" від 06 л истопада 2007 року, відповідно д о якого учасниками товариств а з обмеженою відповідальніс тю "Кримська бурова компанія " є Дочірнє підприємство Наці ональної акціонерної компан ії "Надра України" "Кримгеолог ія", код ЄДРПОУ 01432055, зареєстрова не Виконавчим комітетом Сімф еропольської міської ради Ав тономної Республіки Крим 23.08.200 1 року, про що зроблено запис п ро державну реєстрацію за № 188 21200000001238 (свідоцтво серії АОО № 432101), з місцезнаходженням за адре сою: Україна, Автономна Респу бліка Крим, 95007, місто Сімферопо ль, вулиця Беспалова, 47 та Това риство з обмеженою відповіда льністю "Українська торгівел ьна компанія" юридична особа , що належним чином створена т а діє за законодавством Укра їни, код ЄДРПОУ 30972531, зареєстров ана Шевченківською районною у місті Києві державною адмі ністрацією 08.06.2000 року, про що зр облено запис про державну ре єстрацію № 10741050007011287 (свідоцтво се рії АО1 № 126133), з місцезнаходженн ям за адресою: Україна, 04050, міст о Київ, вулиця Мельникова, буд инок 12.

Згідно з протоколом №1 Уста новчих зборів учасників това риства з обмеженою відповіда льністю "Кримська бурова ком панія" від 06 листопада 2007 року с татутний (складений) капітал Товариства розподіляється н аступним чином:

1.Дочірнє підприємство Наці ональної акціонерної компан ії "НАДРА УКРАЇНИ" "Кримгеолог ія" - 23000,00 гривень, що складає 50% Ст атутного (складеного) капіта лу;

2.Товариство з обмеженою від повідальністю "Українська то ргівельна компанія" - 23000,00 гриве нь, що складає 50% Статутного (ск ладеного) капіталу.

Відповідно до довідки Голо вного управління статистики в Автономній Республіці Кри м з Єдиного державного реєст ру підприємств та організаці й України №05.3.-06-25/962 від 29.11.2007 року ви ди діяльності за КВЕД товари ства з обмеженою відповідаль ністю "Кримська бурова компа нія" наступні: розвідувальне буріння; надання послуг, пов' язаних з добуванням нафти та газу; діяльність у сфері геол огії та геологорозвідуванн я; добування нафти; добування природного газу; оптова торг івля паливом.

Як встановлено судом першо ї інстанції, 07.12.2007 року товарист ву з обмеженою відповідальн істю "Кримська бурова компан ія" було надано Ліцензію Сері ї АВ № 378990, згідно якої вид госпо дарської діяльності товарис тва з обмеженою відповідальн істю "Кримська бурова компан ія" наступний: пошук (розвідка ) корисних копалин: геологічн е супроводження геологорозв ідувальних робіт; буріння св ердловин з метою пошуку (розв ідки) нафти і газу; монтаж - дем онтаж бурових комплексів з п ошуку (розвідки) нафти і газу; дослідно-промислова розробк а родовищ нафти і газу; цемент ування обсадних колон, капіт альний ремонт, тампонування та консервування нафтових і газових свердловин. Рішення про видачу ліцензії - від 03.12.2007 р оку, протокол № 13, строк дії ліц ензії: 07.12.2007 року - 07.12.2012 року.

Також, судом першої інстанц ії встановлено, що 07.12.2007 року ли стом - погодженням №04-1546 "Щодо пе реоформлення спеціального д озволу на користування надр ами" Дочірнє підприємство "Кр имгеологія" Національної ак ціонерної компанії "Надра Ук раїни" погоджує переоформлен ня спеціального дозволу на к ористування надрами Керлеут ська площа (Мошкарівське та К ерлеутське родовища) №2590 від 4 листопада 2004 року з Державног о підприємства "Кримгеологія " на товариство з обмеженою відповідальністю "Кримська б урова компанія".

Матеріалами справи підтве рджується, що 06 грудня 2007 року м іж Національною акціонерною компанією "Надра України", від імені та в інтересах якої, на підставі Договору доручення № 381/07 від 23 листопада 2007 року, діє Дочірнє підприємство Націон альної акціонерної компанії "Надра України" "Кримгеологія ", з однієї сторони та товарис твом з обмеженою відповідаль ністю "Кримська бурова компа нія", з іншої сторони було укл адено договір оренди №179/07. Пред метом вищезазначеного догов ору є оренда технологічного обладнання відповідно до спе цифікації (Додаток № 1 до Догов ору).

Відповідно до Специфікаці ї, яка є Додатком до Договору о ренди технологічного обладн ання №179/07 від 06 грудня 2007 року, по тужність технологічного об ладнання, зазначеного у вище вказаній Специфікації відпо відає потужності технологіч ного обладнання, зазначеного у договорі.

Так, 06 грудня 2007 року Дочірнє п ідприємство Національної ак ціонерної компанії "Надра Ук раїни" "Кримгеологія" ("Повірен ий") та товариство з обмеженою відповідальністю "Кримська бурова компанія" ("Орендар") пі дписали акт прийому-передачі за договором оренди технол огічного обладнання №179/07 від 06 грудня 2007 року про передачу П овіреним та прийманням Оренд арем у користування майна у в ідповідності з вищевказаним договором.

Отже, в ході переоформлення спеціального дозволу на кор истування надрами між надрок ористувачами було досягнуто домовленості з усіх суттєви х питань.

Судом першої інстанції бул о встановлено, що відповідно до переліку документів, нада них товариством з обмеженою відповідальністю "Кримська б урова компанія" Мінприроди д ля переоформлення спеціальн ого дозволу, вони повністю ві дповідають установленим зак онодавством вимогам та надан і ним у повному обсязі з дотри манням вимог, встановлених п ідпунктом а пункту 1.3. Порядку переоформлення та видачі ду блікатів спеціальних дозвол ів на користування надрами у 2007 році.

Таким чином позивачем у пов ному обсязі виконані вимоги пунктів 1.3., 16 Порядку переофор млення та видачі дублікатів спеціальних дозволів на кори стування надрами у 2007 році.

ДНВП "Геоінформ України" бул о надано висновок на переофо рмлення спеціального дозвол у від 04.11.2004 року №2590 на користува ння надрами з метою геологіч ного вивчення, в тому числі до слідно-промислової розробки Керлеутської площі (Мошкарі вське та Керлеутське родовищ а), затверджений директором Д НВП "Геоінформ України" 07.12.2007 ро ку, яким встановлено, що за інф ормацією підприємства - над рокористувача всі пункти осо бливих умов попереднього спе ціального дозволу виконують ся (інформація про виконання робіт до на ліцензійній діля нці станом на 01.12.2007 року додаєть ся).

Як було встановлено судом п ершої інстанції, відповідаче м на підставі наданих докуме нтів прийнято рішення про пе реоформлення зазначеного сп еціального дозволу.

Крім того, згідно з Спеціаль ним дозволом на користування надрами Міністерства охоро ни навколишнього природного середовища України № 3224 від 13 г рудня 2007 року, переоформленим замість спеціального дозвол у № 2590 від 4 листопада 2004 року, вла сником спеціального дозволу є товариство з обмеженою від повідальністю "Кримська буро ва компанія", спеціальний доз віл погоджено Республікансь ким комітетом Автономної Рес публіки Крим по екології та п риродних ресурсах - від 06.05.2004 ро ку №2577/10-4, Держнаглядохоронпра ці - 28.05.2004 року № 5.3 - 12/3327, термін ді ї спеціального дозволу: два р оки, дійсний до 4 листопада 2009 р оку. Об' єктом надрокористув ання є Керлеутська площа (Мош карівське та Керлеутське род овища), вид користування надр ами: геологічне вивчення, у то му числі дослідно-промислова розробка, корисні копалини: п риродний газ, нафта. Місце зна ходженням об' єкту є: Автоно мна Республіка Крим, Ленінсь кий район, південно-західна ч астина Керченського півостр ову, мета надрокористування: пошуки і розвідка покладів в углеводнів у відкладах майко пу та верхньої крейди, у тому ч ислі дослідно-промислова роз робка; затвердження запасів ДКЗ України.

Згідно з статтею 28 Закону Ук раїни "Про нафту і газ", угода п ро умови користування нафтог азоносними надрами є невід'є мним додатком до спеціальног о дозволу на користування на фтогазоносними надрами, який регулює і конкретизує перед бачені законодавством Украї ни та спеціальним дозволом т ехнічні, технологічні, орган ізаційні, фінансові, економі чні, соціальні, екологічні ас пекти користування нафтогаз оносними надрами на відповід ній ділянці нафтогазоносних надр.

Невід' ємною частиною спе ціального дозволу № 3224 від 13 гр удня 2007 року є Угода про умови к ористування надрами від 13 гру дня 2007 року, укладена між товар иством з обмеженою відповіда льністю "Кримська бурова ком панія" та Мінприроди.

Враховуючи вищенаведене, н а думку судової колегії, суд п ершої інстанції вірно дійшов висновку щодо правомірності дій відповідачів в частині п ереоформлення спеціального дозволу на користування над рами Керлеутської площі (Мош карівське та Керлеутське род овища) № 2590 від 4 листопада 2004 рок у товариству з обмеженою від повідальністю “Кримська бур ова компанія”.

Згідно з статтею 27 Закону Ук раїни "Про нафту і газ" передба чені випадки анулювання спе ціального дозволу на користу вання нафтогазоносними надр ами, яке здійснюється у разі відмови користувача нафтога зоносними надрами від корист ування нафтогазоносними над рами; ліквідації суб'єкта гос подарської діяльності, якому надано спеціальний дозвіл н а користування нафтогазонос ними надрами; вилучення в уст ановленому законодавством п орядку наданої у користуванн я ділянки нафтогазоносних на др; визнання виданого спеціа льного дозволу на користуван ня нафтогазоносними надрами недійсним; зупинення дії спе ціального дозволу на користу вання нафтогазоносними надр ами і невжиття користувачем нафтогазоносними надрами за ходів для усунення причин ць ого зупинення; якщо користув ач нафтогазоносними надрами без поважних причин протяго м 180 календарних днів з момент у початку строку дії спеціал ьного дозволу на користуванн я нафтогазоносними надрами н е приступив до користування нафтогазоносними надрами; ви користання нафтогазоносних надр не за призначенням.

В статті 25 Закону України "Пр о нафту і газ" передбачено, що спеціальні дозволи на корист ування нафтогазоносними над рами, видані з порушенням вст ановленого порядку їх отрима ння, визнаються недійсними в судовому порядку.

Так, частиною 2 статті 27 Закон у України "Про нафту і газ" пер едбачено, що анулювання спец іального дозволу на користув ання нафтогазоносними надра ми здійснюється спеціально у повноваженим центральним ор ганом виконавчої влади з гео логічного вивчення та забезп ечення раціонального викори стання надр.

Підстави анулювання спеці ального дозволу також передб ачені пунктом 19 Порядку надан ня у 2007 році спеціальних дозво лів на користування надрами №480 від 14.03.2007 року, відповідно до якого Мінприроди анулює дозв іл у разі:

відсутності потреби у кори стуванні надрами;

ліквідації надрокористува ча, якому надано дозвіл;

подання надрокористувачем свідомо неправдивих відомос тей;

користування надрами із за стосуванням методів і способ ів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забр уднення навколишнього приро дного середовища або шкідлив их наслідків для здоров'я люд ей;

використання надр не за при значенням;

визнання аукціону, за резул ьтатами якого був наданий до звіл, недійсним;

неодноразового порушення надрокористувачем умов дозв олу або угоди про умови корис тування ділянкою надр;

визнання дозволу недійсни м у судовому порядку;

невжиття надрокористуваче м заходів для усунення причи н зупинення дії дозволу;

вилучення в установленому законодавством порядку нада ної у користування ділянки н адр;

коли суб'єкт господарської діяльності протягом двох ро ків, а для нафтогазоперспект ивних площ, родовищ нафти і га зу - 180 календарних днів, з почат ку дії спеціального дозволу не приступив до користування ділянкою надр без поважних п ричин;

дострокового розірвання д оговору про оренду цілісних майнових комплексів для підп риємств, яким був наданий доз віл відповідно до абзацу дев 'ятого пункту 7 цього Порядку.

Судом першої інстанції бул о встановлено, що згідно Нака зу Міністерства охорони навк олишнього природного середо вища України від 18 червня 2008 ро ку №310 "Про анулювання, зупинен ня та поновлення дії спеціал ьних дозволів на користуванн я надрами" анульовані спеціа льні дозволи на користування надрами згідно з переліком, н аведеним у додатку 3. Відповід но до переліку спеціальних д озволів на користування надр ами, які підлягають анулюван ню (Додаток 3 до Наказу Мініст ерства охорони навколишньог о природного середовища Укра їни) спеціальний дозвіл на к ористування надрами товарис тву з обмеженою відповідальн істю "Кримська бурова компан ія" анульовано у зв' язку з по данням надрокористувачем св ідомо неправдивих відомосте й, протокол № 1 Засідання Міжві домчої робочої групи з питан ь надрокористування від 21.05.2008 р оку (Керлеутська площа (Мошка рівське та Керлеутське родов ища), корисна копалина: газ при родний, нафта).

Відповідач вважає, що підст авою для анулювання зазначен ого дозволу був лист Головно го управління по боротьбі з к орупцією та організованою зл очинністю Служби безпеки Укр аїни від 31 березня 2008 року №14/7644 "С тосовно порушення чинного за конодавства", в якому зазначе но, що Головним управлінням по боротьбі з корупцією та ор ганізованою злочинністю Слу жби безпеки України отримано інформацію стосовно порушен ня чинного законодавства під час переоформлення спеціаль ного дозволу на геологічне в ивчення, у тому числі дослідн о-промислову розробку Керле утської площі (Мошкарівське та Керлеутське родовища) газ у природного та нафти, розташ ованій на південно-західній частині Автономної Республі ки Крим. У вищезазначеному ли сті вказано, що для переоформ лення спеціального дозволу, керівництво Дочірнього підп риємства "Кримгеологія" та то вариство з обмеженою відпові дальністю "Кримська бурова к омпанія" надали завідомо неп равдиві дані, а саме: інформац ія стосовно наявності у Держ авного підприємства "Кримгео логія" 50 відсотків статутног о фонду спільного підприємст ва товариства з обмеженою ві дповідальністю "Кримська бур ова компанія" не відповідає д ійсності, встановлено, що роз мір внеску Дочірнього підпри ємства "Кримгеологія" у стату тний фонд спільного підприєм ства товариства з обмеженою відповідальністю "Кримська бурова компанія" становить 7739 07,22 гривні, що складає лише 3% ста тутного капіталу спільного п ідприємства товариства з об меженою відповідальністю "Кр имська бурова компанія". Тако ж, в вищевказаному листі вказ ано, що на момент отримання то вариством з обмеженою відпов ідальністю "Кримська бурова компанія" ліцензії на вид дія льності у підприємства не бу ло в наявності ні відповідни х фахівців, ні техніки для про ведення геологорозвідуваль них робіт.

Вказана інформація Головн ого управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби безпеки У країни від 31 березня 2008 року, як а стала підставою для прийня ття рішення про анулювання д озволу не була належним чино м перевірена відповідачами.

Також, зазначена інформаці я була частково спростована безпосередньо Національною акціонерною компанією "Надр а України" в своєму листі від 0 7.05.2008 року №03-783/2-12/2/2, в якому зазначе но, що на момент переоформлен ня дозволу №3224 від 13.12.2007 року час тка в статутному капіталі то вариства з обмеженою відпові дальністю "Кримська бурова к омпанія" Дочірнього підприєм ства "Кримгеологія", як учасни ка даного товариства, склада ла 50%. Лише після отримання заз наченого дозволу рішенням зб орів учасників товариства з обмеженою відповідальністю "Кримська бурова компанія" ві д 17.12.2007 року (протокол № 2) була за тверджена нова редакція Стат уту товариства з обмеженою відповідальністю "Кримська б урова компанія". Відповідно д о статті 6 нової редакції Стат уту частка Дочірнього підпри ємства "Кримгеологія" в стату тному капіталі товариства ст ановить 3%.

Стосовно доводів Націонал ьної акціонерної компанії "Н адра України" відносно того, що на момент отримання товар иством з обмеженою відповіда льністю "Кримська бурова ком панія" ліцензії на вид діяльн ості у підприємства не було в наявності ні відповідних фа хівців, ні техніки для провед ення геологорозвідувальних робіт, встановлено наступне .

Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено с удом першої інстанції, 07.12.2007 рок у товариству з обмеженою від повідальністю "Кримська буро ва компанія" було надано Ліце нзію Серії АВ № 378990. Відповідно до Ліцензійних умов провадж ення господарської діяльнос ті з пошуку (розвідки) корисни х копалин, така Ліцензія може бути видана при наявності ві дповідних фахівців. Приймаюч и до уваги, що на час видання Л іцензії такі фахівці були у п озивача, що не спростовано у с удовому засіданні, ліцензія до цього часу діє, не анульов ана, та така ліцензія видана м айже одночасно зі спеціальни м дозволом, судова колегія вв ажає, що у відповідача відсут ні підстави вважати, що в цій ч астині позивачем повідомлен і неправдиві відомості.

Факт наявності техніки, нео бхідної для геологорозвідув альних робіт підтверджуєтьс я договором оренди №179/07, укладе ним 06.12.2007 року саме між Націона льною акціонерною компанією "Надра України", від імені та в інтересах якої, на підставі Д оговору доручення №381/07 від 23 ли стопада 2007 року, діяло Дочірнє підприємство Національної а кціонерної компанії "Надра У країни" "Кримгеологія" та това риством з обмеженою відповід альністю "Кримська бурова ко мпанія".

У судовому засіданні суду п ершої інстанції встановлено , що цей договір реально викон аний, оскільки за актом прийо му-передачі від 06 грудня 2007 рок у Орендар отримав у користув ання майно у відповідності з вищевказаним договором.

Крім того, у судовому засіда нні суду першої інстанції вс тановлено, що цей договір діє до цього часу та позивачем сп лачується орендна плата за о бладнання, що підтвердив у су довому засіданні представни к позивача та безпосередньо представник Дочірнього підп риємства Національної акціо нерної компанії "Надра Украї ни" "Кримгеологія".

На думку судової колегії ап еляційної інстанції, суд пер шої інстанції вірно визнав н еобґрунтованими посилання М іністерства охорони навколи шнього природного середовищ а України на норми Ліцензійн их умов провадження господар ської діяльності з пошуку (ро звідки) корисних копалин, оск ільки відповідно до пункту 1.1. Ліцензійних умов вони розро блені відповідно до Закону У країни "Про ліцензування пев них видів господарської діял ьності", Кодексу України про надра та постанови Кабінету Міністрів України від 14.11.2000 №1698 " Про затвердження переліку ор ганів ліцензування". Відпові дно до преамбули Закону Укра їни "Про ліцензування певних видів господарської діяльно сті" цей Закон визначає види г осподарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, пор ядок їх ліцензування, встано влює державний контроль у сф ері ліцензування, відповідал ьність суб' єктів господарю вання та органів ліцензуванн я за порушення законодавства у сфері ліцензування. Ліценз ією в розумінні даного Закон у є документ державного зраз ка, який засвідчує право ліце нзіата на провадження зазнач еного в ньому виду господарс ької діяльності протягом виз наченого строку за умови вик онання ліцензійних умов. Від повідно до норм статті 1 Закон у України "Про нафту і газ" від 12.07.2001 року №2665-ІІІ "спеціальний д озвіл на користування нафтог азоносними надрами - докумен т, що видається спеціально уп овноваженим центральним орг аном виконавчої влади з геол огічного вивчення та забезпе чення раціонального викорис тання надр та засвідчує прав о юридичної чи фізичної особ и, якій цей документ виданий, н а користування нафтогазонос ними надрами протягом часу, в межах ділянки надр, на умовах , передбачених в цьому докуме нті. Всі питання, пов' язані з отримання та переоформлення м такого дозволу регулюються не Законом України "Про ліцен зування певних видів господа рської діяльності", а спеціал ьним законодавством, а саме З аконом України "Про нафту і га з" від 12 липня 2001 року № 2665-ІІІ, Пор ядком надання у 2007 році спеціа льних дозволів на користуван ня надрами, затвердженого по становою Кабінету Міністрів України від 14 березня 2007 року № 480, Порядком переоформлення т а видачі дублікатів спеціаль них дозволів на користування надрами у 2007 році, затверджено го наказом Міністерства охор они навколишнього природног о середовища України № 140 від 03 квітня 2007 року, зареєстровано го в Міністерстві юстиції Ук раїни 05 квітня 2007 року за № 315/13582.

Отже, з метою отримання пере оформленого спеціального до зволу на користування надрам и Керлеутської площі (Мошкар івське та Керлеутське родови ща) товариство з обмеженою ві дповідальністю "Кримська бур ова компанія" не повинно було та й не подавало відомості, пе редбачені Ліцензійними умов ами провадження господарськ ої діяльності з пошуку (розві дки) корисних копалин. У зв' я зку з чим, висновок відповіда ча про подання надрокористув ачем свідомо неправдивих від омостей, яке воно не подавала та й не зобов' язано було над авати, являється надуманим т а необґрунтованим.

Згідно з статтею 2 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, завданням адміні стративного судочинства є за хист, зокрема, прав та інтерес ів юридичних осіб у сфері пуб лічно-правових відносин від порушень з боку органів держ авної влади, їхніх посадових і службових осіб, інших суб' єктів при здійсненні ними вл адних управлінських функцій на основі законодавства, в то му числі на виконання делего ваних повноважень.

Відповідно до частини друг ою статті 9 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, суд вирішує справи на підст ав Конституції та законів Ук раїни, а також міжнародних до говорів, згода на обов' язко вість яких надана Верховною Радою України.

За нормами статті 104 Кодексу адміністративного судочинс тва України, до адміністрати вного суду має право звернут ися з адміністративним позов ом особа, яка вважає, що поруше но її права чи інтереси у сфер і публічно-правових відносин .

Більше того, відповідно до ч астини 3 статті 27 Закону Украї ни "Про нафту і газ" Рішення пр о анулювання спеціального до зволу на користування нафтог азоносними надрами може бути оскаржене у судовому порядк у. Зазначене право також пере дбачене пунктом 20 Порядку над ання у 2007 році спеціальних доз волів на користування надрам и № 480 від 14.03.2007 року, згідно з яким рішення Мінприроди про відм ову в наданні дозволу та його анулювання може бути оскарж ено у порядку, визначеному за конодавством.

Згідно з частиною другою ст атті 71 Кодексу адміністратив ного судочинства України, в а дміністративних справах про протиправність рішень, дій ч и бездіяльності суб' єкта вл адних повноважень обов' язо к щодо доказування правомірн ості свого рішення, дії чи без діяльності покладається на в ідповідача, якщо він запереч ує проти адміністративного п озову.

Відповідно до частини перш ої статті 71 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, кожна сторона повинна дове сти ті обставини, на яких ґрун туються її вимоги та запереч ення, крім випадків, встановл ених статтею 72 цього Кодексу.

Матеріалами справи підтве рджується той факт, що відпов ідачами не спростовані довод и позивача щодо неправомірно сті анулювання переоформлен ого на нього спеціального до зволу на користування надрам и.

Наданими позивачем матері алами підтверджується, що пе реоформлення спеціального д озволу на користування надра ми на Керлеутській площі (Мош карівське та Керлеутське род овища) з Дочірнього підприєм ства "Кримгеологія" Націонал ьної акціонерної компанії "Н адра України" на товариство з обмеженою відповідальністю "Кримська бурова компанія", вн аслідок чого було видано спе ціальний дозвіл № 3224 від 13 груд ня 2007 року, було здійснено у від повідності з абзацом 3 пункту 16 Порядку № 480 і з додержанням у мов, вказаних у абзаці 4 пункт і 16, підпункті 1.3. Порядку № 480, в з в'язку з тим що, Дочірнє підпри ємство "Кримгеологія" Націон альної акціонерної компанії "Надра України" виступив засн овником товариства з обмежен ою відповідальністю "Кримськ а бурова компанія ", утворено го з метою продовження дія льності на Керлеутській пло щі. Відповідно до підпункту а пункту 1.3. Порядку № 140 було нада но всі документи, що необхідн і для прийняття рішення про п ереоформлення спеціального дозволу. Зокрема, було надано нотаріально засвідчену копі ю цивільно-правового договор у оренди технологічного обла днання, який засвідчує факт передачі майна, необхідного для користування надрами. Та ким чином, на момент прийнятт я рішення про переоформлення спеціального дозволу на кор истування надрами та видачі спеціального дозволу № 3224 від 13 грудня 2007 року було додержан о всі положення пункту 16 Поря дку № 480 та підпункту 1.3 абзацу б ) підпункту 1.3. Порядку № 140.

Порядком № 480 визначено виче рпний перелік підстав зупине ння дії або анулювання спеці ального дозволу на користува ння надрами.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачі не надал и суду доказів на підтвердже ння того, що документи, подані відповідачам товариством з обмеженою відповідальністю "Кримська бурова компанія" дл я переоформлення спеціально го дозволу на користування н адрами, не відповідають факт ичним обставинам чи містять недостовірну інформацію, том у дослідивши матеріали спра ви щодо переоформлення спеці ального дозволу на користува ння надрами № 3224 від 13 грудня 2007 року, колегія суддів дійшла в исновку щодо правомірності д ій відповідачів в частині йо го переоформлення та визнає зазначений спеціальний дозв іл таким, що наданий з дотрима нням вимог чинного законодав ства.

Отже, наказ Міністерства ох орони навколишнього природн ого середовища України від 18 ч ервня 2008 року № 310 та рішення Між відомчої робочої групи з пит ань надрокористування, оформ леного протоколом № 1 від 21 тра вня 2008 року, в частині анулюван ня спеціального дозволу від 13 грудня 2007 року №3224 на користув ання надрами Керлеутської пл ощі (Мошкарівське та Керлеут ське родовища), виданого това риству з обмеженою відповіда льністю "Кримська бурова ком панія" являються протиправни ми, підлягають скасуванню та в цій частині позовні вимоги підлягають задоволенню.

Судом першої інстанції вст ановлено, що факт надання поз ивачем свідомо неправдивих в ідомостей відповідачам не зн айшов свого підтвердження у судовому засіданні.

Згідно з частиною 2 статті 11 с уд може вийти за межі позовни х вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захист у прав, свобод та інтересів с торін чи третіх осіб. Приймаю чи до уваги, що позивач невірн о зазначив позовні вимоги пр о визнання рішень нечинними та зобов' язання відповідач ів їх скасувати, а не про визна ння їх протиправними та скас ування, як це передбачено для актів індивідуальної дії, су д першої інстанції визнав за необхідне в цій частини вийт и за межи позовних вимог, оскі льки це було необхідно для по вного захисту прав та інтере сів сторін у справі.

Суд першої інстанції враху вав, що рішення, дії суб' єкта владних повноважень не можу ть бути упередженими, тобто з дійснюватися дискримінацій но через власний, у тому числі фінансовий, корпоративний і нтерес. Приймаючи рішення у с праві або вчинюючи дію, суб' єкт владних повноважень не м оже ставати на сторону будь-я кої з осіб та не може проявлят и себе заінтересованою сторо ною у справі, виходячи з будь-я кого нелегітимного інтересу , тобто інтересу, який не випли ває із завдань цього суб' єк та, визначених законом.

Суд також врахував, що суб' єкт владних повноважень зобо в' язаний діяти добросовісн о, тобто з щирим наміром щодо р еалізації владних повноваже нь та досягнення поставлених цілей і справедливих резуль татів. Крім того, рішення суб' єкта владних повноважень пов инно бути обґрунтованим, тоб то прийнятим з урахуванням у сіх обставин, що мають значен ня для прийняття рішення.

Таким чином, судова колегія апеляційної інстанції погод жується з висновком суду пер шої інстанції про те, що рішен ня відповідачів щодо безпідс тавного та необґрунтованого анулювання спеціального доз волу від 13 грудня 2007 року № 3224 на к ористування надрами Керлеут ської площі (Мошкарівське та Керлеутське родовища) не мож уть бути визнані такими, що вч инені на підставі, у межах пов новажень, безсторонньо (неуп ереджено), обґрунтовано та до бросовісно, тому позовні вим оги позивача підлягають част ковому задоволенню.

При викладених обставинах , судова колегія Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду вважає, що по станову Окружного адміністр ативного суду Автономної Ре спубліки Крим (колегії судді в Трещова О.Р., Яковлєв С.В., Цига нова Г.Ю.) від 01.09.08 у справі № 2-а-252/08 (№22а-1311/08) було прийнято з додерж анням норм матеріального та процесуального права, у зв'яз ку із чим, апеляційна скарга п ідлягає залишенню без задово лення, а постанова Окружного адміністративного суду Авт ономної Республіки Крим (кол егії суддів Трещова О.Р., Яковл єв С.В., Циганова Г.Ю.) від 01.09.08 у сп раві № 2-а-252/08 (№22а-1311/08) підлягає зал ишенню без змін.

Керуючись статтями 195, 198, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного с удочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

1.Апеляційну скаргу Міні стерства охорони навколишнь ого природного середовища Ук раїни залишити без задоволен ня.

2.Постанову Окружного адмін істративного суду Автономн ої Республіки Крим (колегії с уддів Трещова О.Р., Яковлєв С.В ., Циганова Г.Ю.) від 01.09.08 у справі № 2-а-252/08 (№22а-1311/08) залишити без змін .

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення згідно з частиною п' ятою ст атті 254 Кодексу адміністратив ного судочинства України.

Ухвалу може бути оскаржено в порядку статті 212 Кодексу ад міністративного судочинств а України, згідно з якою касац ійна скарга на судові рішенн я подається безпосередньо до Вищого адміністративного су ду України протягом одного м ісяця після набрання законно ї сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків, передбачених цим К одексом, а в разі складення по станови в повному обсязі від повідно до статті 160 цього Код ексу - з дня складення постано ви в повному обсязі.

Головуючий суддя О.А.Щепанс ька

Судді Г.П.Ілюхіна

М.А.Санакоєва

СудСевастопольський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2008
Оприлюднено09.11.2009
Номер документу2639911
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —22-а-1311/08

Ухвала від 04.09.2008

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Кушнерик М.П.

Ухвала від 16.12.2008

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Щепанська О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні