5020-12/596
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
Іменем України
РІШЕННЯ
"19" грудня 2008 р. справа № 5020-12/596
За позовом: Закритого акціонерного товариства «Комісійний магазин №12»
до Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради
Севастопольської міської Ради
про визнання незаконними дії Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради по розгляду заяви позивача про приватизацію шляхом викупу нежитлового приміщення, визнання права на приватизацію шляхом викупу, спонукання Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради підготувати та передати на розгляд Севастопольської міської Ради усі необхідні документи про приватизацію, здійснити приватизацію нерухомого майна, спонукання Севастопольської міської Ради розглянути та прийняти рішення про включення об'єкту до переліку об'єктів, що підлягають приватизацію шляхом викупу,
Суддя Харченко І.А.,
Представники сторін
Від позивача –Іванова А.В., довіреність б/н від 03.11.2008, представник;
Від відповідача Фонд комунального майна СМР - Михайлова О.Є., довіреність №25-м/08 від 12.11.2008, головний спеціаліст юридичного відділу;
Від відповідача Севастопольська міська Рада - Михайлова О.Є., довіреність №03-15/4998 від 09.12.2008, головний спеціаліст юридичного відділу ФКМ СМР;
Суть спора:
13.11.2008 Закрите акціонерне товариство «Комісійний магазин №12»звернулось до суду з позовною заявою (вх. №3102) до Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради про визнання незаконними дії Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради по розгляду заяви позивача про приватизацію шляхом викупу нежитлового приміщення, визнання права на приватизацію шляхом викупу, спонукання Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради підготувати та передати на розгляд Севастопольської міської Ради усі необхідні документи про приватизацію, здійснити приватизацію нерухомого майна, спонукання Севастопольської міської Ради розглянути та прийняти рішення про включення об'єкту до переліку об'єктів, що підлягають приватизацію шляхом викупу.
Ухвалою від 14.11.2008 позовна заява прийнята до розгляду та порушено провадження у справі №5020-12/596.
Ухвалою від 20.11.2008 залучено до участі у справі іншого відповідача Севастопольську міську Раду, розгляд справи почато заново.
Відповідач Фонд комунального майна СМР позовні вимоги не визнав, заперечення виклав згідно відзиву на позов, пояснив, що спірне нерухоме майно згідно рішення виконавчого комітету Севастопольської міської Ради народних депутатів входить до переліку пам'ятників архітектури та містобудівництва. На момент звернення позивача з питанням приватизації даного об'єкту діяв Закон України ««Про тимчасову заборону приватизації пам'яток культурної спадщини»». Крім того, вирішення питання щодо приватизації об'єктів нерухомості входить до виключної компетенції Севастопольської міської Ради та якщо таке рішення буде Радою прийняте, то Фонд комунального майна здійснить приватизацію даного об'єкту у відповідності з діючим законодавством України.
Розгляд справи відкладався, строк вирішення спору продовжувався в порядку статей 69, 77 Господарського процесуального кодексу України.
Згідно статей 20, 22 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні представникам сторін роз'яснені процесуальні права та обов'язки.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухав представників сторін, суд,
в с т а н о в и в :
17 березня 1994 року між Орендним підприємством «Комісійний магазин №12»(орендар) та Фондом комунального майна м. Севастополя (орендодавець) був укладений договір №444 оренди нерухомого майна –нежитлове приміщення будівлі по вул. Велика Морська, 32 в м. Севастополі для комісійного магазину (арк.с. 11-12).
10 листопада 2000 року між Закритим акціонерним товариством «Комісійний магазин №12» (орендар) та Управлінням з питань майна комунальної власності Севастопольської міської державної адміністрації, правонаступник якого відповідно до рішення Севастопольської міської Ради №4657 від 31.01.2006 є Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради, (орендодавець) укладений договір №482-00 оренди нерухомого майна –вбудованого приміщення (відокремленого будинку), загальною площею 144,4 кв.м., що знаходиться на першому поверсі та розташовано в м. Севастополі по вул. Велика Морська, 32. Термін дії договору встановлений до 10 листопада 2005 року. Пунктом 5.2 договору передбачено, що Орендар має право проводити при наявності згоди Орендодавця реконструкцію, перепланування та переоснащення приміщення. В подальшому до договору вносилися зміни щодо об'єкту оренди та строків оренди (арк.с. 13-18).
08 липня 2002 наказом №286 Управління з питань майна комунальної власності Севастопольської міської державної адміністрації дало дозвіл (узгодило) на проведення ремонтних робіт на орендованому позивачем об'єкті по вул. В. Морська,32 за рахунок власних коштів орендаря –Закритого акціонерного товариства «Комісійний магазин №12». Орендар по закінченню ремонтних робіт повинен надати Управлінню акт прийому виконаних робіт (арк.с. 21).
04 березня 2008 року між Закритим акціонерним товариством «Комісійний магазин №12»та Територіальною громадою м. Севастополя, в особі Севастопольської міської Ради, від імені якої діє Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради, був укладений договір оренди №482-00, який є нової редакцією договору від 10.11.2000, нерухомого майна –вбудованих приміщень комісійного магазину (№ І-1, І-2, І-4, з І-5 по І-7), загальною площею 140,0кв.м, в цілому, що знаходиться в м. Севастополі по вул. Велика Морська, 32. Вказаний договір нотаріально посвідчений. Відповідно до п.5.2 Договору №482-00 Орендар має право за згодою Орендодавця робити реконструкцію, розширення, технічне переустаткування орендованого майна (арк.с. 19-20).
При проведенні капітального ремонту, зроблені поліпшення, які неможливо відділити від орендованого майна без нанесення йому шкоди. 18 квітня 2008 наказом №449 Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради узгодив об'єм вартості витрат на виконання невіддільних поліпшень у сумі 38642грн., здійснених у нежитловому приміщені по вул. В. Морська,32 (арк.с. 22).
Згідно пункту 1.3. договору №482-00, вартість об'єкту оренди складає 985130,0 грн. Залишкова балансова вартість згідно довідки-характеристики за №151, виданою Комунальним підприємством «Бюро технічної інвентаризації та державної реєстрації об'єктів нерухомого майна»Севастопольської міської Ради від 27.02.2008, складає 41123,31грн.
Таким чином, вартість невіддільних поліпшень, виконаних позивачем, перевищує 25% від остаточної вартості об'єкту оренди.
Після закінчення капітального ремонту об'єкту оренди в 04 вересня 2008 року ЗАТ «Комісійний магазин №12»направило до Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради заяву (з доданими документами) про включення об'єкту оренди до переліку об'єктів, що підлягають приватизації (арк.с.23).
Листом від 04 вересня 2008 року №3159 Фонд комунального майна СМР повідомив позивача, що його заява зареєстрована, однак, оскільки відповідно до п.1.1 рішення Севастопольської міської Ради №1926 від 15.05.2007 «Про внесення доповнень та змін до рішення міської Ради №359 від 11.12.2002 «Про затвердження переліку об'єктів культурної спадщини та об'єктів соціально значимих для міста (в тому числі нежитлових приміщень, що займаються ними), яки відносяться до комунальної власності, приватизація яких не допускаються»введені обмеження та встановлена заборона на приватизацію об'єктів комунальної власності, в тому числі об'єктів, розташованих на 1-х поверхах будівель та вище у будинку, розташованих в межах центру (вул. Леніна, Велика Морська, пр. Нахімова) та на площах міста. Крім того, Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради також повідомив, що будинок по вулиці В.Морська,32 включений до Реєстру нерухомих пам'яток об'єктів культурної спадщини національного та місцевого значення по м. Севастополю, у зв'язку з чим на нього розповсюджуються обмеження, які діють відповідно до Закону України «Про тимчасову заборону приватизації пам'яток культурної спадщини»від 01.02.2005 (арк.с. 24).
11 грудня 2002 року Севастопольська міська Рада прийняла рішення №359 «Про затвердження Переліку об'єктів культурної спадщини і об'єктів, соціально значущих для міста (у тому числі нежилих приміщень, займаних ними), що відносяться до комунальної власності, приватизація яких не допускається».
15 травня 2007 року Севастопольська міська Рада прийняла рішення №1926 «Про внесення доповнень і змін в рішення Севастопольська міська Рада №359 від 11.12.2002 «Про затвердження Переліку об'єктів культурної спадщини і об'єктів, соціально значущих для міста (у тому числі нежилих приміщень, займаних ними), що відносяться до комунальної власності, приватизація яких не допускається»(арк.с. 38-39).
Рішення №1926 значно розширило круг об'єктів, що не підлягають приватизації, включивши туди об'єкти торгівлі, сфери громадського харчування, побутових послуг населенню, офісні приміщення і інші об'єкти, що знаходяться на перших поверхах і вище в будівлях, розташованих в центрі міста, такі ж приміщення, розташовані в інших частинах міста, нежилі приміщення, розташовані в гуртожитках і т.д.
Таким чином, під перелік об'єктів, визначених як «соціально значущі для міста»можна підвести практично більшість об'єктів на території міста Севастополя.
Згідно статті 1 Закону України «Про приватизацію державного майна»приватизація державного майна - це відчуження майна, яке перебуває в державній власності і майна, що належить Автономній Республіці Крим, на користь фізичних і юридичних осіб, які можуть бути покупцями, відповідно до цього Закону, з метою підвищення соціально-економічної ефективності виробництва і залучення коштів на структурну перебудову економіки України.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про приватизацію державного майна»покупцями об'єктів приватизації можуть бути, у тому числі юридичні особи, зареєстровані на території України. При цьому стаття 3 Закону України «Про приватизацію державного майна»передбачає, що відчуження майна, що є комунальною власністю, регулюється положеннями цього Закону, інших законів з питань приватизації і здійснюється органами місцевого самоврядування.
Разом з тим, частиною 1 статті 7 Закону України «Про приватизацію невеликих
державних підприємств»визначено: Фонд державного майна України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, місцеві Ради; затверджують за поданням органів приватизації переліки об'єктів, які знаходяться відповідно в державній власності, власності Автономної Республіки Крим і комунальній власності. При цьому Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради виступає органом приватизації по об'єктах права комунальної власності, відповідно до Положення про Фонд комунального майна Севастопольського міського Ради, затвердженого рішенням Севастопольської міської Ради № 339 від 12.11.2002.
Рішенням сесії Севастопольської міської Ради №2061 від 12.06.2007 затверджена Програма оптимізації структури комунального майна та підвищення ефективності його використання на 2007-2010 роки у місті Севастополі згідно додатку №1.
Розділом 6 вказаної Програми встановлено, що приватизація майна, яке знаходиться у комунальної власності територіальної громади м. Севастополя, здійснюється відповідно з Законом України «Про приватизацію майна державних підприємств», Законом України «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію) та діючої Державної програмою приватизації. Продаж об'єктів приватизації здійснюється по викупу, на аукціоні, по конкурсу. Спосіб приватизації «викуп»застосовується у випадках, визначених Державною програмою приватизації та діючим законодавством.
Відповідно до пункту 51 Державної програми, затвердженої Законом України від 18.05.2000 №1723-Ш, визначено: у разі прийняття рішення про приватизацію орендованого державного майна (будівлі, споруди, приміщення) орендар одержує право на викуп цього майна, якщо орендарем за згодою орендодавця здійснено за рахунок власних коштів поліпшення орендованого майна, яке неможливе відділити від відповідного об'єкту без нанесення йому шкоди, вартістю не менше, як 25 відсотків залишкової (відновної за вирахуванням зносу) і вартості майна.
В рішенні Конституційного суду України від 13.12.2000 по справі №1-16/2000 вказано, що відмова в приватизації можлива лише за наявності підстав вичерпний перелік яких передбачений в положеннях частини п'ятої статті 7 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (мала приватизація)". Відмова в приватизації можлива тільки у випадках, коли: особа, яка подала заяву, не може бути визнана покупцем підприємства згідно з цим Законом; є законодавчо встановлене обмеження на приватизацію цього підприємства; не затверджені переліки, передбачені частиною першою цієї статті.
В цьому ж рішенні, щодо офіційного тлумачення окремих положень статті 7 Закону України «Про малу приватизацію», положення частини 5 вказаної статті слід розуміти таким чином, що орган приватизації, який отримав заявку від покупця, зобов'язаний розглянути її, і у разі відсутності підстав для відмови включити конкретне підприємство до переліку об'єктів підлягаючих приватизації встановленим способом, або відмовити в приватизації. Недотримання органом приватизації термінів розгляду заяви покупця, а так само включення підприємства в іншій, ніж пропонувалося покупцем, перелік об'єктів приватизації, не може розглядатися, як відмова в приватизації.
Статтею 2 Закону України «Про малу приватизацію»передбачено, що об'єктами, які не можуть бути приватизовані є будівлі (споруди, приміщення) або їх окремі частини, які складають національну, культурну та історичну цінність і знаходяться під охороною держави, а також спеціалізовані підприємства торгівлі, які обслуговують виключно громадян, що мають пільги, відповідно до чинного законодавства. Стаття 6 цього ж Закону передбачає можливість виключення з переліку об'єктів малої приватизації за рішенням Фонду держмайна України, його регіональних відділень, Верховної Ради АРК і місцевих рад установ культури, приміщень і будівель соціально-побутового призначення, побудованих за рахунок коштів державних підприємств, які обслуговують населені пункти, райони, мікрорайони.
Спірне майно, не потрапляє ні під одну з вказаних категорій об'єктів і на нього не розповсюджуються обмеження на приватизацію, встановлені вказаними законами, а відповідно позивач має право на приватизацію об'єкту шляхом викупу.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малої приватизації)», в редакції від 27.04.2007, до об'єктів малої приватизації відносяться цілісні майнові комплекси невеликих державних підприємств, віднесених Державною програмою приватизація до групи А, окреме індивідуально визначене майно, об'єкти незавершеного будівництва і законсервовані об'єкти.
В своїй відмові Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради не вказує, який закон України або нормативний акт буде порушено (окрім рішення №1926) при приватизації об'єкту. П при цьому прямої заборони на приватизацію в чинному законодавстві України немає. Об'єкт оренди належить Територіальній громаді м. Севастополя в особі Севастопольської міської Ради.
Частиною 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України закріплено: «Господарський суд не застосовує акти державних та інших органів, якщо ці акти не відповідають законодавству України».
Судом встановлено, що рішення №1926 від 15 травня 2007 року Севастопольської міської Ради «Про внесення доповнень і змін в рішення Севастопольська міська Рада №359 від 11.12.2002 «Про затвердження Переліку об'єктів культурної спадщини і об'єктів, соціально значущих для міста (у тому числі нежилих приміщень, займаних ними), що відносяться до комунальної власності, приватизація яких не допускається», - не відповідає вимогам Закону України «Про малу приватизацію»та Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (мала приватизація)", а тому судом як доказ по справі не застосовується.
Крім того, слід зазначити, що рішення №1926 прийнято після того, як ФКМ СМР узгодив, а позивач здійснив поліпшення орендованого майна більш ніж на 25% і тим самим придбав право на приватизацію шляхом викупу.
Таким чином на той момент коли орган приватизації відповідно до закону був зобов'язаний прийняти рішення про приватизацію орендованого майна ніяких обмежень по таких об'єктах не існувало, позивач мав право на приватизацію шляхом викупу об'єкту, який знаходиться у нього в оренді.
Відносно наявності законодавчо встановлених обмежень щодо приватизації пам'яток культурної спадщини згідно Закону України «Про тимчасову заборону приватизації пам'яток культурної спадщини»та визначення його пам'яткою архітектури та містобудування, то в даному випадку на вказаний об'єкт не може розповсюджуватися поняття пам'ятнику архітектури та містобудування, оскільки не відповідає нормам законодавства України, що діяло на момент прийняття такого рішення та діюче на момент відмови Фондом комунального майна позивачу у здійсненні приватизації.
Згідно статті 1 Закону України «Про тимчасову заборону приватизації пам'яток культурної спадщини»від 01.02.2005, який набрав чинності з 23.02.2005, заборонено приватизацію пам'яток культурної спадщини до затвердження Верховною Радою України переліку пам'яток культурної спадщини, які не підлягають приватизації.
Однак, 23 вересня 2008 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про затвердження Переліку пам'яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації», згідно якого спірний об'єкт нерухомості до нього не входить.
Таким чином на теперішній час відсутні законодавчо встановлені обмеження щодо приватизації орендованого майна та позивач мав право на приватизацію шляхом викупу об'єкту оренди –вбудованих нежилих приміщень комісійного магазину площею 140,0кв.м. у будинку по вул. Велика Морська,32.
На підставі зазначеного, дії Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради по розгляду заяви позивача про приватизацію шляхом викупу нежитлового приміщення порушують цивільні права позивача, а тому є незаконними.
Таким чином, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню повністю.
Керуючись ст. 1, 8 Закону України “Про приватизацію державного майна”, ст. 2, 7 Закону України „Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)”, ст. 4, 49, 69, 77, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд –
В и р і ш и в :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати дії Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради по розгляду заяви Закритого акціонерного товариства «Комісійний магазин №12»про приватизацію шляхом викупу нежитлового приміщення, розташованого за адресою: м. Севастополі по вул. В. Морська,32 незаконними.
3. Визнати за Закритим акціонерним товариством «Комісійний магазин №12» право на проведення приватизації нерухомого майна –вбудованих приміщень комісійного магазину (№ І-1, І-2, І-4, з І-5 по І-7), загальною площею 140,0кв.м., що знаходиться в м. Севастополі по вул. В. Морська,32, шляхом викупу.
4. Зобов'язати Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради (99011, м. Севастополь, вул. Луначарського, 5, ідентифікацій код 25750044) підготувати та передати на розгляд Севастопольської міської Ради усі необхідні документи щодо приватизації Закритим акціонерним товариством «Комісійний магазин №12»(99011, м. Севастополь, вул. В. Морська,32, ідентифікаційний код 19013614) нерухомого майна –вбудованих приміщень комісійного магазину (№ І-1, І-2, І-4, з І-5 по І-7), загальною площею 140,0кв.м, що знаходиться в м. Севастополі по вул. В. Морська,32, шляхом викупу.
5. Зобов'язати Севастопольську міську Раду (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3, ідентифікацій код 24872845) після набрання рішення законної сили, на черговому пленарному засіданні Севастопольської міської Ради розглянути питання щодо включення об'єкту комунальної власності –вбудованих приміщень комісійного магазину (№ І-1, І-2, І-4, з І-5 по І-7), загальною площею 140,0кв.м, що знаходиться в м. Севастополі по вул. В. Морська,32 до переліку об'єктів, що підлягають приватизації шляхом викупу.
6. Зобов'язати Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради (99011, м. Севастополь, вул. Луначарського, 5, ідентифікацій код 25750044) здійснити приватизацію шляхом викупу Закритим акціонерним товариством «Комісійний магазин №12»(99011, м. Севастополь, вул. В. Морська,32, ідентифікаційний код 19013614) нерухомого майна –вбудованих приміщень комісійного магазину (№ І-1, І-2, І-4, з І-5 по І-7), загальною площею 140,0кв.м, що знаходиться в м. Севастополі по вул. В. Морська,32, після прийняття Севастопольською міською Радою рішення про включення об'єкту нерухомого майна до переліку об'єктів, що підлягають приватизації шляхом викупу.
Примірники рішення направити на адресу сторін рекомендованою кореспонденцією.
Суддя І.А. Харченко
Рішення оформлено та підписано
в порядку ст. 84 ГПК України
20.12.2008.
Розсилка:
1. ЗАТ «Комісійний магазин №12»(99011, м. Севастополь, вул. В.Морська, 32)
2. Фонду комунального майна СМР (99011, м. Севастополь, вул. Луначарського, 5)
3. Севастопольської міської Раді (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3)
Суд | Господарський суд м. Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2008 |
Оприлюднено | 07.01.2009 |
Номер документу | 2642047 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд м. Севастополя
Харченко І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні