ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 жовтня 2012 р. Справа № 125330/12 /9104
Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі :
головуючого судді: Запотічного І.І.,
суддів: Довгої О.І., Савицької Н.В.,
при секретарі судового засідання: Васильків А.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 07.05.2012 року у справі № 2а-0770/557/12 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Міністерства надзвичайних ситуацій України, Управління МНС в Закарпатській області про скасування наказу про звільнення з посади та поновлення на займаній посаді та стягнення компенсації за період вимушеного прогулу за вказаною посадою,
В С Т А Н О В И Л А:
16.02.2012 року ОСОБА_1 звернувся в Закарпатський окружний адміністративний суд з позовом до Міністерства надзвичайних ситуацій України, Управління МНС в Закарпатській області та з врахуванням уточнених позовних вимог просив: 1) визнати неправомірним і скасувати параграф 4 наказу Міністерства надзвичайних ситуацій України від 23.01.2012 року № 44 (по особовому складу цивільного захисту); 2) поновити ОСОБА_1 на посаді начальника Територіального управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області; 3) стягнути з Територіального управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області різницю в заробітку за період вимушеного прогулу за вказаною посадою; 4) в частині поновлення на посаді рішення суду допустити до негайного виконання; 5) зобов'язати суб'єкт владних повноважень у двотижневий строк представити суду звіт про виконання судового рішення.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що звільнення його з посади начальника Головного управління МНС України в Закарпатській області та зарахування у розпорядження Міністра надзвичайних ситуацій України є незаконним, порушує його права, оскільки оскаржуваний наказ видавався на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16.01.2012 року № 30 «Про утворення територіальних органів Міністерства надзвичайних ситуацій», яка на момент його видачі була нечинною. Вважає, що звільняючи його із раніше займаної посади відповідачем порушено п.2 ст.36 Положення про порядок проходження служби особами рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, який передбачає, що у зв'язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів здійснюється переміщення осіб рядового і начальницького складу на рівнозначні посади. Крім цього позивач зазначив, що в постанові Кабінету Міністрів України від 16.01.2012 року № 30 «Про утворення територіальних органів Міністерства надзвичайних ситуацій» визначено, що територіальні органи Міністерства надзвичайних ситуацій України, які утворюються на відповідній території є правонаступниками прав і обов'язків територіальних органів, що ліквідуються, відтак функції, повноваження, порядок роботи, їх місцезнаходження є тотожними. Також позивач зазначав, що його звільнення відбулося без будь-якого попередження з порушенням вимог зазначених в пунктах 102 та 105 Положення про порядок проходження служби особами рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту ( надалі - Положення).
Постановою Закарпатського окружного адміністративного суду від 07.05.2012р. в задоволенні позову ОСОБА_1 до Міністерства надзвичайних ситуацій України, Управління МНС України в Закарпатській області про визнання неправомірним та скасування наказу про звільнення з посади, поновлення на займаній посаді та стягнення компенсації за період вимушеного прогулу за вказаною посадою відмовлено повністю.
Не погодившись з винесеним судовим рішенням, постанову суду оскаржив позивач ОСОБА_1, подавши апеляційну скаргу до Львівського апеляційного адміністративного суду, в якій покликаючись на підстави, передбачені ст.202 КАС України, а саме, що висновки суду не відповідають обставинам справи, порушення судом норм матеріального права, неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, які мають значення для справи, які суд першої інстанції вважав доведеними, просить постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення про задоволення його позовних вимог, а саме: 1) визнати неправомірним і скасувати параграф 4 наказу Міністерства надзвичайних ситуацій України від 23.01.2012 року № 44 (по особовому складу цивільного захисту); 2) поновити ОСОБА_1 на посаді начальника Територіального управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області; 3) в частині поновлення на посаді рішення суду допустити до негайного виконання; 4) зобов'язати суб'єкт владних повноважень у двотижневий строк представити суду звіт про виконання судового рішення.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що оскаржуваний ним наказ відповідача видавався на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16.01.2012 року № 30 «Про утворення територіальних органів Міністерства надзвичайних ситуацій», яка на момент його видачі була нечинною та суд першої інстанції не надав цьому належної оцінки. Зазначив, що судом першої інстанції зроблено помилковий висновок, що 23.01.2012 року позивачу на адресу АДРЕСА_1, місцезнаходження Управління МНС в Закарпатській області був направлений лист за підписом Міністра надзвичайних ситуацій України, згідно якого ОСОБА_1 пропонувалась посада заступника директора Департаменту в апараті МНС України, оскільки даний лист не був доведений до позивача та в Управлінні МНС в Закарпатській області він був отриманий 02.02.2012 року, а не 23.01.2012 року та в даному листі не пропонувалась позивачу конкретно визначена посада в структурі МНС України. Крім цього вважає, що в оскаржуваному наказі не відображено службової необхідності підстав його переміщення на рівнозначну посаду, як це визначає п.39 Положення. Крім цього апелянт зазначив, що в постанові Кабінету Міністрів України від 16.01.2012 року № 30 «Про утворення територіальних органів Міністерства надзвичайних ситуацій» визначено, що територіальні органи Міністерства надзвичайних ситуацій України, які утворюються на відповідній території є правонаступниками прав і обов'язків територіальних органів, що ліквідуються, відтак функції, повноваження, порядок роботи, їх місцезнаходження є тотожними, а тому фактично відбулось перетворення юридичних осіб публічного права, а не ліквідація. Зазначає, що Положенням не врегульовано питання щодо поновлення на посаді в установі, діяльність якої припинено. Покликається на роз'яснення ч.2 п.19 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.1992 року № 9 «Про практику розгляду судами трудових спорів» в редакції від 25.05.1998 року, згідно якої працівник, який був незаконно звільнений до реорганізації, поновлюється на роботі в тому підприємстві, де збереглося його попереднє місце та вважає, що оскільки посада начальника збереглась в Територіальному управлінні Міністерства надзвичайних ситуацій в Закарпатській області в яке було перетворене Управління МНС України в Закарпатській області то ОСОБА_1 повинен бути поновлений саме на рівнозначній посаді начальника Територіального управління МНС України в Закарпатській області.
В судовому засіданні представник апелянта ОСОБА_2 підтримав вимоги апеляційної скарги надавши пояснення аналогічні викладеним в ній, просив апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити, оскаржувану постанову суду скасувати та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог. Додатково уточнив, що апелянт не ставить вимогу про стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу. Також зазначив, що звільнення позивача з роботи відбулося з порушенням вимог зазначених в пунктах 102 та 105 Положення про порядок проходження служби особами рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту.
Відповідач 1 - Міністерство надзвичайних ситуацій України явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечило, а заявило клопотання про відкладення розгляду справи в зв'язку із зайнятістю працівників Управління правового забезпечення МНС України в інших справах. Оскільки відповідач 1 був повідомлений про час та місце розгляду справи ще 14.08.2012 року, в клопотанні не обґрунтував, що окрім зазначених в клопотанні працівників, в Управлінні правового забезпечення МНС України більше немає працівників, які б могли взяти участь в судовому засіданні та враховуючи подання письмових заперечень проти апеляційної скарги, клопотання про відкладення розгляду справи колегією суддів відхилено.
Відповідач 1 - Міністерство надзвичайних ситуацій України у письмовому запереченні на апеляційну скаргу вих. № 08-620/02 від 31.07.2012 року вважає її необґрунтованою, заперечує в її задоволенні та просить оскаржувану постанову суду першої інстанції залишити без змін. Зокрема, щодо набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2012 року № 30 «Про утворення територіальних органів Міністерства надзвичайних ситуацій» зазначає, що наказом МНС України від 26.03.2012 року № 195 було внесено зміни до наказу МНС України від 23.01.2012 року № 44, а саме доповнено його новим параграфом шостим, де зазначено, що цей наказ набирає чинності з дня офіційного опублікування постанови Кабінету Міністрів України від 16.01.2012 року № 30. Щодо пропонування ОСОБА_1 посади в апараті МНС України зазначає, що відповідний лист був направлений за місцем проходження позивачем служби на адресу Управління МНС в Закарпатській області та у зв'язку з його відсутністю на роботі дана інформація була доведена до його відома працівниками Управління МНС в Закарпатській області в телефонному режимі про, що складено відповідний акт. Також вказує, що посада начальника Територіального управління МНС України в Закарпатській області є не атестованою та не рівнозначна посаді начальника Управління МНС в Закарпатській області. Зазначає, що відбулась ліквідація, а не реорганізація Управління МНС в Закарпатській області на Територіальне управління МНС України в Закарпатській області, оскільки згідно з постановою КМУ мова йде саме про ліквідацію та згідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління МНС в Закарпатській області має код ЄДРПОУ 08588671, а Територіальне управління МНС України в Закарпатській області має код ЄДРПОУ 38177548.
Відповідач 2 - Управління МНС України в Закарпатській області, будучи належним чином повідомленим про час та місце розгляду справи, що підтверджується повідомлення про вручення поштового відправлення № 7900505826236 від 10.08.2012 року явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечило, клопотання про відкладення розгляду справи не надсилало, що відповідно до ч.4 ст.196 КАС України не перешкоджає судовому розгляду.
Заслухавши суддю-доповідача та пояснення представника апелянта, перевіривши матеріали справи, апеляційну скаргу в межах наведених у ній доводів, заперечення на апеляційну скаргу, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає до часткового задоволення, з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи ОСОБА_1 наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи № 239 від 13.04.2010 року призначений на посаду начальника Головного управління МНС України в Закарпатській області.
Наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України № 652 від 01.07.2011 року ОСОБА_1 прийнято на службу цивільного захисту, зараховано в кадри Міністерства надзвичайних ситуацій України у спеціальному званні капітан служби цивільного захисту та за його згодою призначено начальником Управління МНС України в Закарпатській області.
23.01.2012 року Міністром надзвичайних ситуацій України видано наказ № 44 (по особовому складу цивільного захисту) в параграфі 4 якого зазначено, що капітана служби цивільного захисту ОСОБА_1, начальника Управління МНС України в Закарпатській області, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.01.2012 року № 30 «Про утворення територіальних органів Міністерства надзвичайних ситуацій» та пунктів 32, 49 Положення про порядок проходження служби особами рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту звільнити з займаної посади та зарахувати у розпорядження Міністра надзвичайних ситуацій України.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 суд першої інстанції виходив з того, що параграф 4 оскаржуваного наказу МНС України № 44 від 23.01.2012 року відповідачем прийнято з дотриманням вимог законодавства України, у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України № 30 від 16.01.2012 року та Положення про порядок проходження служби особами рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту та він не призвів до порушень прав та інтересів позивача.
Проте з такими висновками суду першої інстанції не можна погодитися виходячи з наступного.
Відповідно до Закону України «Про правові засади цивільного захисту» служба цивільного захисту - державна служба особливого характеру, пов'язана із забезпеченням пожежної безпеки, запобіганням і реагуванням на інші надзвичайні ситуації техногенного, природного та військового характеру, ліквідацією їх наслідків, захистом населення і територій від їх негативного впливу. Керівник спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту здійснює безпосереднє керівництво єдиною системою цивільного захисту, органами управління, силами і засобами єдиної системи цивільного захисту, забезпечує організацію їх діяльності, призначає керівників територіальних органів і структурних підрозділів спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань цивільного захисту.
Відносини, пов'язані з проходженням служби особами рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту регулюються Положенням про порядок проходження служби особами рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 629 від 21.07.2005 року.
Відповідно до постанови КМУ № 30 від 16.01.2012 року Кабінет Міністрів України постановив: 1) утворити як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства надзвичайних ситуацій за переліком згідно з додатком; 2) ліквідувати територіальні органи Міністерства з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерства надзвичайних ситуацій в Автономній Республіці Крим, областях, м.м. Києві та Севастополі, районах у містах, містах обласного, республіканського значення як юридичні особи публічного права; 3)Установити, що територіальні органи, які утворюються згідно з пунктом 1 цієї постанови, на відповідній території є правонаступниками прав і обов'язків територіальних органів, що ліквідуються; 4) Міністерству надзвичайних ситуацій здійснити заходи з ліквідації територіальних органів, що ліквідуються згідно з пунктом 2 цієї постанови. В додатку, зокрема, значиться Територіальне управління МНС України в Закарпатській області.
З аналізу наявного в матеріалах справи Положення про Управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області вбачається, що дане управління є територіальним органом управління в Закарпатській області, який створюється МНС України. Дане управління є головним органом у системі територіальних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного та військового характеру, техногенної, а також пожежної безпеки в Закарпатській області. Форма власності Управління МНС - державна. Управління МНС утримується за рахунок коштів державного бюджету та інших джерел, не заборонених чинним законодавством.
З аналізу наявного в матеріалах справи Положення про Територіальне управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області вбачається, що дане управління є територіальним органом Міністерства надзвичайних ситуацій України у Закарпатській області. Дане управління є головним органом у системі територіальних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного, природного та військового характеру у Закарпатській області. Форма власності Територіального управління МНС - державна та управління утримується за рахунок державного бюджету.
Провівши порівняльний аналіз Положень про Управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області та Територіальне управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області та враховуючи, що функції, повноваження, завдання, їх порядок роботи є тотожними, їх місцезнаходження відповідає одній і тій самій адресі, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що фактично Управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області реорганізовано в Територіальне управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області .
Крім цього в самому Положенні про Територіальне управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області зазначено, що Територіальне управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області є правонаступником прав і обов'язків Управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області.
Відповідно до ст.ст. 110,111 Цивільного кодексу України ліквідація юридичної особи передбачає повне припинення її діяльності. Оскільки постановою КМУ від 16.01.2012 року № 30 встановлено, що новостворені територіальні управління є правонаступниками припинених ( в тексті постанови-ліквідованих) то відповідно до ст. 108 ЦК України даною постановою фактично проведено перетворення юридичних осіб публічного права.
При виданні оскаржуваного наказу відповідач покликається на п.п. 32, 49 Положення про порядок проходження служби особами рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 629 від 21.07.2005 року - ( далі Положення).
Відповідно до п.32 Положення особи рядового і начальницького складу призначаються на штатні посади наказами по особовому складу начальників відповідно до Номенклатури посад в органах і підрозділах цивільного захисту для призначення осіб рядового і начальницького складу, що затверджується МНС. Даний пункт 32 Положення відноситься до розділу «Призначення на посади та переміщення на службі».
Згідно п.49 Положення особа рядового і начальницького складу для вирішення питання щодо подальшого проходження служби може бути звільнена із займаної посади із зарахуванням у розпорядження начальника відповідного органу чи підрозділу цивільного захисту, зокрема у зв'язку з службовою необхідністю. Даний пункт 49 Положення відноситься до розділу «Тимчасове виконання обов'язків та усунення від виконання обов'язків за посадою. Зарахування в розпорядження».
Відповідно до п. 39 Положення у наказах по особовому складу про переміщення осіб рядового і начальницького складу на нижчі або рівнозначні посади зазначається підстави переміщення, визначені цим положенням.
Проте в п. 27 параграфу 4 Наказу МНС України від 23.01.2012 року № 44 (по особовому складу цивільного захисту) такі підстави не зазначені.
Разом з тим питання звільнення осіб середнього, старшого і вищого начальницького складу, які проходять кадрову службу в органах і підрозділах цивільного захисту визначене пунктом 102 Положення.
Відповідно до підпункту 3 пункту 102 Положення особи середнього, старшого і вищого начальницького складу, які проходять кадрову службу, звільняються зі служби у зв'язку із скороченням штатів - у разі неможливості використання на службі у зв'язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів.
Згідно п.105 Положення рішення про звільнення зі служби з ініціативи керівництва відповідного органу чи підрозділу цивільного захисту доводиться до відома осіб рядового і начальницького складу не пізніше ніж за два місяці перед запланованою датою звільнення, крім випадків передбачених підпунктами 7 і 8 пункту 99 та підпунктами 5 і 6 пункту 102 цього Положення.
Аналізуючи наведене суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що позивача не було попереджено про його звільнення з посади, що є порушенням п.п. 102,105 Положення, а відтак п.27 параграфу 4 наказу Міністерства надзвичайних ситуацій України від 23.01.2012 року № 44 (по особовому складу) щодо звільнення ОСОБА_1 із займаної посади є протиправним та підлягає скасуванню.
Разом з тим колегія суддів апеляційного суду зазначає, що МНС України було передчасно винесено оспорюваний наказ, оскільки сама постанова КМУ № 30 від 16.01.2012 року ще була не опублікована, а відтак не набрала чинності, а внесення наказом МНС України № 195 від 26.03.2012 року змін до наказу № 44 від 23.01.2012 року щодо набрання останнім чинності не змінює підстав його видання.
Відповідно до п.35 Положення у разі незаконного звільнення або переведення на іншу посаду особи рядового і начальницького складу підлягають поновленню на посаді, яку займали раніше, або призначенню на рівнозначну посаду.
Разом з тим з наведеного вище вбачається, що функції, завдання та діяльність Управління МНС в Закарпатській області є тотожними функціям, завданням та діяльності Територіального управління МНС в Закарпатській області. Територіальне управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області є правонаступником прав і обов'язків Управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області та в Територіальному управлінні МНС України в Закарпатській області значиться посада начальника управління, то дієвим способом відновлення порушеного права на зайняття рівнозначної посади є поновлення ОСОБА_1 на посаді начальника Територіального управління МНС України в Закарпатській області.
Щодо вимоги позивача (апелянта) про зобов'язання суб'єкта владних повноважень у двотижневий строк представити звіт про виконання судового рішення то колегія суддів вважає, що така не підлягає задоволенню, оскільки зазначена вимога не входить в перелік вимог, які може містити адміністративний позов, передбачених ч. 4 ст. 105 КАС України та згідно ст. 267 КАС України це є правом суду. Крім цього, постанова суду про поновлення на посаді у відносинах публічної служби, згідно ст. 256 КАС України, підлягає негайному виконанню.
Крім цього з твердженням відповідача-1, у запереченні на апеляційну скаргу, про те, що позивачу пропонувалися всі наявні вакантні посади заступника директора Департаменту в апараті МНС України колегія суддів апеляційного суду не погоджується, оскільки в матеріалах справи відсутні такі докази.
Разом з тим лист Міністра надзвичайних ситуацій України «Про запропонування посади» ОСОБА_1, на день його звільнення з посади не був доведений до позивача, оскільки в Управління МНС в Закарпатській області він поступив тільки 02.02.2012 року.
Відповідно до ст.202 КАС України (в редакції, діючій на момент розгляду справи судом апеляційної інстанції) підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими; невідповідність висновків суду обставинам справи; порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання, а так само розгляд і вирішення справи неповноважним судом; участь в ухваленні постанови судді, якому було заявлено відвід на підставі обставин, які викликали сумнів у неупередженості судді, і заяву про його відвід визнано судом апеляційної інстанції обґрунтованою; ухвалення чи підписання постанови не тим суддею, який розглянув справу.
Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційного суду вважає, що доводи апеляційної скарги є суттєвими і складають підстави для висновку про неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи через що постанова суду підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про часткове задоволення позову.
Керуючись ч.3 ст.160, ст.ст.195, 196, 198, 202, 205, 207, 254 КАС України, колегія суддів,-
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Постанову Закарпатського окружного адміністративного суду від 07.05.2012 року в справі № 2а-0770/557/12 скасувати та прийняти нову постанову, якою позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправним і скасувати п.27 параграфу 4 наказу Міністерства надзвичайних ситуацій України від 23.01.2012 року № 44 «по особовому складу цивільного захисту».
Поновити ОСОБА_1 на посаді начальника Територіального управління Міністерства надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області з 23.01.2012 року.
Постанову в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді допустити до негайного виконання.
В решті вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 15.10.2012 року.
Головуючий суддя: І.І.Запотічний
Судді: О.І.Довга
Н.В.Савицька
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2012 |
Оприлюднено | 17.10.2012 |
Номер документу | 26434068 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Запотічний І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні