cpg1251 номер провадження справи 9/67/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Запоріжжя
05.10.12 Справа № 5009/2949/12
За позовом Першого заступника прокурора міста Запоріжжя (69035, м. Запоріжжя, вул. Я. Новицького, 5) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах -Запорізької міської ради (69015, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Техсервіс" (69008, м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 75-Б)
про внесення змін до договору оренди землі
Суддя Боєва О.С.
Представники сторін:
Від прокурора: Понятенко К.А. (посвідчення № 184);
Від позивача: Михайловський А.С. (дов. № 01-38/01770 від 12.07.2012 р.);
Від відповідача: Самелюк І.Ф. ( дов. № 79 від 21.08.2012 р.)
СУТНІСТЬ СПОРУ:
Заявлені позовні вимоги про внесення змін до п. 3.1 договору оренди землі, укладеного відносно земельної ділянки загальною площею 0,7563 га, яка знаходиться по вул. Південне шосе, 66, в м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:02:021:0027), між Запорізькою міською радою та ТОВ "Техсервіс", зареєстрованого 10.06.2003 р. у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 323, виклавши його в такій редакції: "Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 59222 грн. 83 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33218812700004 в відділенні Держказначейства у Заводському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 34677136, код 13050200".
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 06.08.2012р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 5009/2949/12, справі присвоєно номер провадження 9/67/12, судове засідання призначено на 30.08.2012р. На підставі ст. 77 ГПК України в судовому засіданні оголошувалась перерва до 27.09.2012р. Ухвалою суду від 27.09.2012 р. на підставі ст. 77 ГПК України розгляд справи відкладено на 05.10.2012 р.
05.10.2012р. справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Справа розглянута без застосування засобів технічної фіксації судового процесу.
Прокурор та позивач підтримали позовні вимоги, викладені у позовній заяві. Просять задовольнити позовні вимоги на підставі ст. 121 Конституції України, ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру», ст.ст. 269, 274, 276 ПК України, ст.ст. 653, 654 ЦК України.
Відповідач проти позову заперечив з підстав, викладених в письмовому відзиві, в якому зазначено, зокрема, наступне. Відповідач щомісячно сплачує орендну плату за землю, при цьому, в обов'язковому порядку застосовується індексація грошової оцінки земель відповідно до вимог діючого законодавства. 05.08.2008р. був отриманий витяг з технічної документації земельної ділянки, згідно якого нормативна грошова оцінка ділянки площею 7563 кв.м склала 1715212,77 грн., або 226,79 грн. за 1 квадратний метр. Розрахунок проведено з застосуванням базової вартості 1 кв.м земель м. Запоріжжя (190,18 грн.) згідно рішення міської ради № 79 від 03.03.2008р. Нормативна оцінка земельної ділянки згідно витягу від 05.08.2008р. застосована при складанні та поданні до органу податкової служби розрахунку орендної плати за землю з дати, наступної за отриманням витягу, та по теперішній час, що підтверджується відповідною податковою звітністю. Відповідно до приписів законодавства нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, проводиться не рідше одного разу на 5-7 років. Тобто, вимога про застосування нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що перебуває у відповідача (станом на 2011 рік), для визначення розміру орендної плати, не відповідає вимогам діючого законодавства, оскільки черговий її перегляд має бути проведено не раніше серпня 2013 року. Враховуючи викладене, річний розмір орендної плати, розрахований відповідно до вимог ПК України та з застосуванням діючої нормативної грошової оцінки земельної ділянки має складати 51456,39 грн. (1715212,77 грн. х 1% х 3), а не 59222,83 грн., як зазначено у позові.
Позивач на відзив відповідача надав письмове заперечення в якому зазначив, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідача, на яку мається посилання у відзиві, з урахуванням відповідних коефіцієнтів локальних факторів, функціонального призначення, розміщення ділянки, склала 1715212,77 грн. або 226,79 грн. за 1 кв.м в цінах 2008 року. Відповідно до ст. 289 ПК України грошова оцінка земельної ділянки щороку станом на 1 січня уточнюється на коефіцієнт індексації. Згідно листа Державного комітету України із земельних ресурсів № 14-22-6/87 від 09.01.2009р. нормативну грошову оцінку земель станом на 01.01.2009р. за 2008 рік необхідно індексувати на коефіцієнт індексації 1,152. Згідно листа Державного комітету України із земельних ресурсів № 641/22/6-10 від 11.01.2010р. нормативну грошову оцінку земель станом на 01.01.2010 р. за 2009 рік необхідно індексувати на коефіцієнт індексації 1,059. В 2011 році вказаний коефіцієнт дорівнював 1, що підтверджено листом Державного комітету України із земельних ресурсів № 344/22/6-11 від 11.01.2011р. таким чином, перемноживши базову вартість 1 кв.м землі на коефіцієнти індексації, а також коефіцієнти локальних факторів, функціонального призначення, розміщення ділянки, нормативна грошова оцінка 1 кв.м вказаної земельної ділянки становить: 190,18*1,152*1.059*2,25 (Км2)*0,50 Км3)*1,00(Кф) = 261,02 грн., де: Км2 -зональний коефіцієнт, Км3 -сукупний локальний коефіцієнт, Кф -коефіцієнт функціонального використання. Перемноживши проіндексовану нормативну грошову оцінку 1 кв.м земельної ділянки відповідача на її загальну площу, розмір нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки складає: 261,02*7563,00 = 1974094,26 грн., який відповідає заявленим позовним вимогам.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення прокурора, представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
04.06.2003р. між Запорізькою міською радою (орендодавець, позивач у справі) та ТОВ «Техсервіс»(орендар, відповідач у справі) укладений договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець, відповідно до рішення восьмої сесії двадцять четвертого скликання Запорізької міської ради № 28 від 25.04.2003р. та рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради № 386/24 від 03.12.2002р., передає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку загальною площею 0,7563 га для функціонування автотранспортного підприємства, яка знаходиться в м. Запоріжжя по вул. Південне шосе, 66 (п.п. 1.1, 1.2 договору).
Грошова оцінка земельної ділянки становить: 527519,25 грн. (в цінах 2002 року). Договір укладено строком до 15.10.2012 р. (п.п. 1.6, 2.1 договору).
Договір 04.06.2003р. посвідчено приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу, за реєстровим № 3527. Договір зареєстровано 10.06.2003р. за № 323 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі.
В розділі 3 договору сторонами визначено розмір та порядок внесення орендної плати. Згідно з п. 3.1 договору, плата встановлена за один календарний рік у розмірі 5275,19 грн. за загальну площу земельної ділянки і вноситься орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33215812800004 в відділенні Держказначейства у заводському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 26014146, код 13050200, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Орендна плата підлягає індексації відповідно до індексації грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством (п. 3.4 договору).
Орендар, відповідно до п. 4.4 договору зобов'язався самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.
Пунктом 3.3 договору сторони узгодили можливість перегляду орендної плати за угодою сторін.
Запорізькою міською радою 5 скликання 19 сесії прийнято рішення № 79 від 03.03.2008 р. «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», відповідно до якого вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ "Дніпромісто"; затвердити базову вартість 1 кв. м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008р.; впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03 .2008 року (п.п. 1, 3, 7 рішення). Рішення Запорізької міської ради від 15.06.01 № 17 "Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя" визнано таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки. Доручено управлінню земельних ресурсів у місті Запоріжжі Запорізької області до 01.05.08р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п.п. 8, 9 рішення).
Згідно з технічним завданням на розрахунок нормативної грошової оцінки кадастровий номер 2310100000:02:021:0027 нормативна грошова оцінка 1 кв.м земельної ділянки площею 7563,00 кв.м становить 261,02 грн., нормативна грошова оцінка -1974094,26 грн.
18.05.2011р. Запорізька міська рада на підставі ст. 188 ГК України направила на адресу відповідача письмову пропозицію (вих. № 01-32/2072) про внесення змін до договору оренди землі площею 0,7563 га, розташованої по вул. Південне шосе, 66 в м. Запоріжжі, шляхом викладення п. 3.1 в новій редакції. У пропозиції позивач посилався на норми Податкового кодексу України, рішення ради № 9 від 18.01.2008 р., № 79 від 03.03.2008р. До пропозиції було додано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена на 2011 рік. Зазначена пропозиція була отримана відповідачем 20.05.2011 р., що підтверджується копією повідомлення про вручення поштового відправлення.
Відповідно до ст.ст. 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
При цьому, ч. 3 ст. 653 ЦК України встановлено, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
До набрання чинності Податковим кодексом України та на час виникнення договірних відносин між позивачем і відповідачем питання стосовно оренди земельної ділянки та розміру орендної плати за землю регулювались Законом України "Про оренду землі" та Законом України "Про плату за землю".
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Пунктом 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" визначено, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Згідно з ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди (ч. 288.4), але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ч. 288.5).
Відповідно до ст. 274.1 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється в розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.
У відповідності до ст. 288.5 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до виключної компетенції рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ст. 59 вказаного Закону, рада в межах повноважень, приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.
Рішенням позачергової сесії шостого скликання Запорізької міської ради від 27.07.2011р. № 16 було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, зокрема, затверджено коефіцієнт "3", згідно з яким визначається розмір орендної плати, на всі земельні ділянки м. Запоріжжя (за виключеннями, переліченими у даному рішенні). Визнано такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення, які встановлювали розмір орендної плати за земельні ділянки у м. Запоріжжі, зокрема, рішення № 9 від 18.01.2008 р.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Законом України "Про плату за землю"(що був чинним на момент укладення договору оренди) та Податковим кодексом України, що набув чинності на час вирішення даного спору, передбачено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земельної ділянки (Розділ XIII Податкового кодексу України).
Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України, грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Стаття 288.1 Податкового кодексу України, визначає, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Таким чином, Запорізька міська рада прийняла рішення про зміну розміру орендної плати за земельні ділянки, що знаходяться в межах міста Запоріжжя (фактично прийнято рішення про збільшення розміру орендної плати).
Прийняття даних рішень потребує, в свою чергу, внесення змін в договір оренди землі.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 ЦК України).
Відповідно до ст. 759, 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Як було зазначено вище, 18.05.2011 року Запорізька міська рада звернулася до відповідача з письмовою пропозицією № 01-32/2072 «Про внесення змін до договору оренди землі», якою запропонувала внести зміни до договору оренди землі шляхом викладення п. 3.1 договору у новій редакції. Однак відповідач проігнорував пропозицію позивача та залишив її без відповіді.
Заперечуючи проти позову, відповідач зазначав, що нормативна грошова оцінка орендуємої ним земельної ділянки повинна бути проведена не раніше 2013 року. Крім того, вказав, що позивач не має права індексувати грошову оцінку землі, оскільки таким чином змінює орендну плату за землю в односторонньому порядку.
Заперечення відповідача спростовуються судом, виходячи з наведеного нижче.
У відповідності до ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земель провадиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно ст. 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок провадиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: - розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Таким чином, законодавством передбачено здійснення нормативно-грошової оцінки відповідними органами місцевого самоврядування. Крім того, законодавством визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: - розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, та, відповідно, законодавцем не заборонено її проводити частіше, ніж один раз на 5-7 років.
Згідно з ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008р. № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", від 27.07.2011р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" є чинними, в установленому законом порядку не скасовані і недійсними не визнавались, тому підлягають виконанню.
Позивачем до матеріалів справи, в обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий № 2310100000:02:021:0027) додано копію технічного завдання, згідно якого нормативна грошова оцінка спірної ділянки станом на 2011р. складає 1974094,26 грн. Також долучено листи Державного комітету України із земельних ресурсів від 09.01.2009р. № 14-22-6/87, від 11.01.2010 р. № 641/22/6-10, від 11.01.2011р. № 344/22/6-11, відповідно до яких нормативну грошову оцінку земель станом на 01.01.2009р. за 2008 рік необхідно індексувати на коефіцієнт індексації 1,152, станом на 01.01.2010р. за 2009 рік необхідно індексувати на коефіцієнт індексації 1,059, станом на 01.01.2011р. за 2010 рік необхідно індексувати на коефіцієнт індексації, що дорівнює 1,0.
Відповідно до ч. 289.2 ст. 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.
Пунктом 4.4 договору оренди земельної ділянки сторонами передбачено обов'язок орендаря самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.
Таким чином, щорічна індексація нормативної грошової оцінки земель передбачена нормами чинного законодавства, та, в свою чергу, така індексація не є односторонньою зміною орендної плати.
Отже, враховуючи вищезазначені норми закону, суд вважає обґрунтованими вимоги прокурора щодо внесення змін до п. 3.1 договору оренди землі, укладеного відносно земельної ділянки загальною площею 0,7563 га, яка знаходиться по вул. Південне шосе, 66, в м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:02:021:0027), між Запорізькою міською радою та ТОВ "Техсервіс", зареєстрованого 10.06.2003р. у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 323.
Згідно зі ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни в п. 3.1 договору оренди землі, укладеного відносно земельної ділянки загальною площею 0,7563 га, яка знаходиться по вул. Південне шосе, 66, в м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:02:021:0027), між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Техсервіс", зареєстрованого 10.06.2003р. у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 323, виклавши його в такій редакції:
"3.1. Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 59222 грн. 83коп. (п'ятдесят дев'ять тисяч двісті двадцять дві грн. вісімдесят три коп.), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33218812700004 в відділенні Держказначейства у Заводському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 34677136, код 13050200".
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Техсервіс" (69008, м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 75Б; код ЄДРПОУ 23852289) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів бюджету 22030001 "Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050)", одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район), 22030001, банк одержувача: ГУДКСУ у Запорізькій області, р/р 31215206783007, МФО 813015, код ЄДРПОУ 38025409) суму 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 00 коп. судового збору. Видати наказ.
Суддя О.С. Боєва
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання. Повне рішення підписано 10.10.2012р.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2012 |
Оприлюднено | 18.10.2012 |
Номер документу | 26443167 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Боєва О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні