Україна ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 жовтня 2012 р. Справа № 2а/0570/12444/2012
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови:
Донецький окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Лазарєва В.В.
при секретарі Бобирь Г.Г.
за участю:
прокурора Хейфець Р.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Донецьку адміністративну справу за позовом прокурора Старобешівського району Донецької області в інтересах держави в особі Управління Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області до малого спільного підприємства «Біона» про стягнення заборгованості зі сплати єдиного внеску, фінансових санкцій та пені за період з лютого по травень 2012 року у розмірі 4066,08 грн. та стягнення заборгованості фінансових санкцій та пені зі сплати страхових внесків у розмірі 738,46 грн.,-
В С Т А Н О В И В:
Прокурор Старобешівського району Донецької області, який діє в інтересах держави в особі Управління Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області звернувся до суду з позовом до малого спільного підприємства «Біона» про стягнення заборгованості зі сплати єдиного внеску, фінансових санкцій та пені за період з лютого по травень 2012 року у розмірі 4066,08 грн. та стягнення заборгованості фінансових санкцій та пені зі сплати страхових внесків у розмірі 738,46 грн., мотивуючи свої вимоги тим, що у порушення ст. 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та ст. 9 Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» своєчасно не сплатив страхові внески та єдиний внесок до пенсійного фонду, у зв'язку з чим має прострочену заборгованість на загальну суму у розмірі 4804,54 грн. Оскільки відповідач суму страхових внесків та єдиного внеску не сплачує, просив у відповідності до Законів України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» стягнути з відповідача на користь Управління Пенсійного фонду України в Центрально-Міському районі м. Горлівки Донецької області заборгованість зі сплати страхових внесків та єдиного внеску у зазначеному вище розмірі.
Прокурор у судовому засіданні підтримав позовні вимоги в повному обсязі, надав пояснення аналогічні викладеним в позовній заяві.
Представник позивача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся судом належним чином. Через канцелярію суду надав письмове клопотання про розгляд за його відсутності (а.с. 63).
Відповідач в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся судом належним чином. Заяв про відкладення розгляду справи або про розгляд справи за його відсутності до суду не надходило.
За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності відповідача на підставі наявних у справі доказів.
Заслухавши пояснення прокурора, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначаються Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (надалі Закон).
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону, єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Недоїмкою відповідно до даного Закону вважається сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена територіальними органами Пенсійного фонду України у випадках, передбачених цим Законом.
У відповідності до п. 1. ч. 1. ст. 4 Закону, платниками єдиного внеску є: роботодавці - підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у свідоцтві про державну реєстрацію її як підприємця), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Обов'язком платника єдиного внеску, згідно Закону, являється своєчасність, повність нараховування, обчислення та сплата єдиного внеску. Єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого), 2, 3, 6, 7 і 8 частини першої статті 4 цього Закону, - на суму нарахованої заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.
Відповідач - мале спільне підприємство «Біона» є юридичною особою (код ЄДРПОУ 20399553); є платником єдиного внеску, у зв'язку з чим зобов'язаний самостійно здійснювати нарахування та сплату єдиного внеску.
Згідно ч. 8 ст. 9 Закону, платники єдиного внеску зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за відповідний базовий звітний період, не пізніше 20 числа місяця, що настає за базовим звітним періодом.
У відповідності до ч. 12 ст. 9 даного Закону єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.
Згідно до ч. 1 ст. 8 Закону, розмір єдиного внеску для кожної категорії платників, визначених цим Законом, та пропорції його розподілу за видами загальнообов'язкового державного соціального страхування встановлюються з урахуванням того, що вони повинні забезпечувати застрахованим особам страхові виплати і соціальні послуги, передбачені законодавством про загальнообов'язкове державне соціальне страхування; фінансування заходів, спрямованих на профілактику страхових випадків; створення резерву коштів для забезпечення страхових виплат та надання соціальних послуг застрахованим особам; покриття адміністративних витрат із забезпечення функціонування системи загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Відповідно до вимог ст. 25 Закону, у разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків платники єдиного внеску зобов'язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею.
Суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.
Територіальний орган Пенсійного фонду у порядку, за формою і в строки, встановлені Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.
Вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом.
Платник єдиного внеску зобов'язаний протягом десяти робочих днів з дня надходження вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею.
У разі незгоди з розрахунком суми недоїмки платник єдиного внеску узгоджує її з органом Пенсійного фонду в порядку, встановленому Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики.
У разі якщо згоди з органом Пенсійного фонду не досягнуто, платник єдиного внеску зобов'язаний сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею протягом десяти робочих днів з дня надходження рішення відповідного органу Пенсійного фонду або оскаржити вимогу до органу Пенсійного фонду вищого рівня чи в судовому порядку.
У разі якщо платник єдиного внеску протягом десяти робочих днів з дня надходження вимоги не сплатив зазначені у вимозі суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею, не узгодив вимогу з органом Пенсійного фонду, не оскаржив вимогу в судовому порядку або не сплатив узгоджену суму недоїмки протягом десяти робочих днів з дня надходження узгодженої вимоги, територіальний орган Пенсійного фонду надсилає в порядку, встановленому законом, до підрозділу державної виконавчої служби вимогу про сплату недоїмки.
Пенсійним фондом у відношенні відповідача були прийняті вимоги: № Ю-15 від 29 лютого 2012р. про сплату боргу у розмірі 1452,91 грн. (а.с. 17), № Ю-80У від 04 квітня 2012р. про сплату боргу у розмірі 864,05 грн. (а.с. 10) та № Ю-165У від 04 травня 2012р. про сплату боргу у розмірі 864,05 грн. (а.с. 16).
Згідно з пп. б п. 6.3. розділу IV Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженою Постановою правління Пенсійного фонду України 27.09.2010 N 21-5 (далі за текстом - Інструкція), органи Пенсійного фонду надсилають платникам вимогу про сплату недоїмки, зокрема, якщо платник має на кінець звітного базового періоду недоїмку зі сплати єдиного внеску.
У цьому випадку вимога надсилається щомісяця протягом п'яти робочих днів, наступних за звітним базовим періодом. Вимога формується на підставі даних особових рахунків платників на всю суму боргу.
На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Територіальний орган Пенсійного фонду застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції, зокрема, за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Нарахування пені, передбаченої цим Законом, починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.
Про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа територіального органу Пенсійного фонду в порядку, встановленому Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.
Так, на виконання вищезазначених норм закону, позивачем у відношенні малого спільного підприємства «Біона» прийняті відповідні рішення, а саме: рішення № 62 від 29 лютого 2012р. про застосування штрафних санкцій у розмірі 873,79 грн. за донарахування територіальним органом Пенсійного фонду або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску (а.с. 19), рішення № 63 від 03 березня 2012р. про застосування штрафних санкцій у розмірі 232,14 грн. за несплату, неповну або несвоєчасну сплату суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується єдиний внесок (авансових платежів) (а.с. 15) та рішення № 70 від 26 березня 2012р. про застосування штрафних санкцій у розмірі 119,52 грн. та нарахування пені у розмірі 117,81 грн. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування)єдиного внеску (а.с. 12).
Суми пені та штрафів, передбачених цим Законом, підлягають сплаті платником єдиного внеску протягом десяти робочих днів після надходження відповідного рішення.
Відповідач зазначені рішення № 62, № 63 отримав 15 березня 2012р., що підтверджується відповідним підписом уповноваженої особи відповідача (а.с. 15, 19) та рішення № 70 - 21 квітня 2012р., про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с. 13).
Рішення, прийняті органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов'язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами.
Суми штрафів та нарахованої пені, застосованих за порушення порядку та строків нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску, стягуються в такому самому порядку, що і суми недоїмки із сплати єдиного внеску.
Отже, Пенсійний фонд правомірно нарахував відповідачу суму заборгованості зі сплати єдиного внеску, фінансових санкцій та пені та прийняті спірні вимоги про сплату боргу та рішення № 62, № 63, № 70 на підставі ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» у розмірі 4066,08 грн.
Сума заборгованості зі сплати єдиного внеску, фінансових санкцій та пені у розмірі 4066,08 грн. станом на час розгляду справи відповідачем у добровільному порядку сплачена не була.
За таких обставин, оскільки відповідач своєчасно не сплатив заборгованість зі сплати єдиного внеску, фінансових санкцій та пені, то відповідно до ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» з нього підлягає стягненню у рахунок погашення заборгованості сума у розмірі 4066,08 грн. на користь Управління Пенсійного фонду України у Старобешівському районі Донецької області.
Щодо позовних вимог про стягнення з відповідача на користь УПФ України в Старобешівському районі фінансових санкцій та пені у розмірі 738,46 грн. суд зазначає наступне.
У відповідності до ч. 2 ст. 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених частиною третьою статті 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків (далі - недоїмка) і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.
Так, на виконання вищезазначеної норми закону, позивачем прийняті відповідні рішення, а саме: рішення № 61 від 29 лютого 2012р. про застосування фінансових санкцій у розмірі 309,78 грн. за несплату, неповну або несвоєчасну сплату авансових платежів із страхових внесків (а.с. 18) та рішення № 79 від 06 квітня 2012р. про застосування фінансових санкцій у розмірі 65,35 грн. та нарахування пені у розмірі 363,33 грн. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду (а.с. 14).
Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» № 2464-VI від 08.07.2010 року, який набрав чинності з 01.01.2011 року частини першу - дев'яту статті 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 року виключити.
Згідно із абз. 5 п. 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.
Як вбачається з рішеннь УПФ України в Старобешівському районі № 61 від 29.02.2012р. та № 79 від 06.04.2012р., фінансові санкції та пеня на загальну суму 738,46 грн. визначені (нараховані) відповідачу після набрання чинності Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування». Тобто, на час прийняття рішень про застосування до відповідача фінансових санкцій та нарахування останньому пені норма закону (ч. 3 ст. 106 Закону № 1058) вже була нечинна.
Статтею 92 Конституції України встановленою, що виключно законами України визначаються, зокрема, засади цивільно-правової відповідальності; діяння, які є злочинами, адміністративними або дисциплінарними правопорушеннями, та відповідальність за них.
Пунктом 1.1 рішення Конституційного Суду України від 30.05.2001 № 7-рп/2001 «У справі за конституційним зверненням відкритого акціонерного товариства «Всеукраїнський Акціонерний Банк» щодо офіційного тлумачення положень пункту 22 частини першої статті 92 Конституції України, частин першої, третьої статті 2, частини першої статті 38 Кодексу України про адміністративні правопорушення (справа про відповідальність юридичних осіб) роз'яснено, що положення пункту 22 частини першої статті 92 Конституції України треба розуміти так, що ним безпосередньо не встановлюються види юридичної відповідальності. За цим положенням виключно законами України визначаються засади цивільно-правової відповідальності, а також діяння, що є злочинами, адміністративними або дисциплінарними правопорушеннями як підстави кримінальної, адміністративної, дисциплінарної відповідальності, та відповідальність за такі діяння. Зазначені питання не можуть бути предметом регулювання підзаконними нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 150 Конституції України до повноважень Конституційного Суду України належить, зокрема, офіційне тлумачення Конституції України та законів України. З питань, передбачених цією статтею, Конституційний Суд України ухвалює рішення, які є обов'язковими до виконання на території України, остаточними і не можуть бути оскаржені.
Згідно з ч.1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Отже, з огляду на вищезазначене, суд вважає, що УПФ України в Старобешівському районі приймаючи рішення № 61 від 29.02.2012р. та № 79 від 06.04.2012р. діяло із перевищенням повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відтак, суд приходить до висновку про відсутність законних підстав для стягнення з відповідача застосованих до нього фінансових санкцій та нарахованої пені згідно рішень УПФ України в Старобешівському районі № 61 від 29.02.2012р. та № 79 від 06.04.2012р. у загальній сумі 738,46 грн.
Таким чином, приймаючи до уваги наведене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог прокурора Старобешівського району Донецької області в інтересах держави в особі Управління Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області до малого спільного підприємства «Біона» про стягнення заборгованості зі сплати єдиного внеску, фінансових санкцій та пені за період з лютого по травень 2012 року у розмірі 4066,08 грн. та стягнення заборгованості фінансових санкцій та пені зі сплати страхових внесків у розмірі 738,46 грн.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 17, 18, 19, 20, 51, 69, 70, 71, 72, 86, 94, 121, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 167 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов прокурора Старобешівського району Донецької області в інтересах держави в особі Управління Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області до малого спільного підприємства «Біона» про стягнення заборгованості зі сплати єдиного внеску, фінансових санкцій та пені за період з лютого по травень 2012 року у розмірі 4066,08 грн. та стягнення заборгованості фінансових санкцій та пені зі сплати страхових внесків у розмірі 738,46 грн., - задовольнити частково.
Стягнути з малого спільного підприємства «Біона» (код ЄДРПОУ 20399553) на користь Управління Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області заборгованості зі сплати єдиного внеску, фінансових санкцій та пені за період з лютого по травень 2012 року у загальній сумі 4066 (чотири тисячі шістдесят шість) грн. 08 коп.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Постанова прийнята у нарадчій кімнаті та проголошено її вступну та резолютивну частину 11 жовтня 2012 року.
Постанова виготовлена у повному обсязі 16 жовтня 2012 року.
Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 КАС України, і може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецькій окружний адміністративний суд у порядку, визначеному статтею 186 КАС України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Лазарєв В.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2012 |
Оприлюднено | 19.10.2012 |
Номер документу | 26452980 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Лазарєв В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні