Ухвала
від 09.10.2012 по справі к-31233/10-с
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"09" жовтня 2012 р. м. Київ К-31233/10

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

суддів: Васильченко Н.В., Розваляєвої Т.С., Черпіцької Л.Т.,

при секретарі Крушеніцькому В.М.,

за участі представників: позивачів -ОСОБА_1, відповідача - Свиродова І.П., Литвин А.М., третьої особи -ОСОБА_4,

розглянувши в судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 2 вересня 2010 р. по справі № 2а-2324\10\1070 за позовом членів Колективного сільськогосподарського підприємства ім. Т.Г.Шевченко ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 до Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації, Державного реєстратора Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області, треті особи ОСОБА_12, Головне управління статистики України в Київській області про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити певні дії, -

в с т а н о в и л а:

У грудні 2009 р. ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, члени Колективного сільськогосподарського підприємства ім. Т.Г. Шевченка, звернулися до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області, треті особи: державний реєстратор Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області, Головне управління статистики України в Київській області, ОСОБА_12 про визнання незаконними реєстраційні дії від 09.03.2000 року Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації по наданню створеному Приватно-орендному сільськогосподарському підприємству ім. Шевченка ідентифікаційного коду 03753421, визнання незаконними дій Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації щодо вчинення реєстраційного запису про перереєстрацію Колективного сільськогосподарського підприємства ім. Т.Г. Шевченка, код ЄДРІІОУ - 03753421 в Приватно-орендне сільськогосподарське підприємство ім. Шевченка, скасування реєстраційного запису про перереєстрацію Колективного сільськогосподарського підприємства ім. Т.Г. Шевченка, код ЄДРІІОУ - 03753421 в Приватно-орендне сільськогосподарське підприємство ім. Шевченка, зобов'язання державного реєстратора Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації внести запис про скасування змін, внесених 09 березня 2000 року Переяслав-Хмельницькою районною державною адміністрацією до реєстраційної картки Колективного сільськогосподарського підприємства ім. Т.Г. Шевченка, зобов'язання державного реєстратора Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відомості про Колективне сільськогосподарське підприємство ім. Т.Г. Шевченка згідно присвоєного ідентифікаційного коду - 03753421 оформити та видати свідоцтво про державну реєстрацію, зобов'язання Головного управління статистики України в Київській області включити до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) Колективне сільськогосподарське підприємство ім. Т.Г. Шевченка під ідентифікаційним кодом 03753421.

Заявою про збільшення позовних вимог від 22.10.2010 року та заявою про уточнення позовних вимог від 08.02.2010 року позивачі додатково до заявлених позовних вимог просили суд скасувати розпорядження Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації № 140 від 09.03.2000 року «Про державну перереєстрацію колективного сільськогосподарського підприємства ім. Шевченка в приватно-орендне сільськогосподарське підприємство ім. Шевченка», скасувати п. 1.1 Розпорядження Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації № 169 від 04.04.2003 року «Про правонаступника по зберіганню документів з особового складу приватно-орендного сільськогосподарського підприємства ім. Шевченка, с. Циблі та сільськогосподарського виробничого кооперативу «Переслав», м. Переяслав-Хмельницький», в частині визначення правонаступником по зберіганню документів з особового складу Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства ім.Шевченка, с. Циблі - Відкрите акціонерне товариство «Славутич»та повернути особові справи до Колективного сільськогосподарського підприємства ім. Т.Г. Шевченка.

Позовні вимоги, з урахуванням уточнених позовних вимог, обґрунтовані тим, що при проведенні державної реєстрації реорганізації Колективного сільськогосподарського підприємства ім. Т.Г. Шевченка (надалі - КСП ім. Т.Г. Шевченка) в Приватно-орендне сільськогосподарське підприємство ім. Шевченка (надалі - ПОСГП ім. Шевченка) та здійсненні запису в державному реєстрі, відповідачами порушені норми діючого законодавства, а саме, порушено ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 1 ст. 31 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство», ст. 7 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», вимоги Указу Президента України від 3 грудня 1999 року №1529/99 «Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки», Положення про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 740 від 25.05.1998 року та Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 року № 118, внаслідок чого порушено особисті немайнові права позивачів як членів КСП ім. Т.Г. Шевченка.

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2010 р. позов задоволений. Постанова суду мотивована тим, що державний реєстратор при переєстрації КСГ ім. Т.Г. Шевченка в Приватно-орендне сільськогосподарське підприємство ім. Шевченка допустив порушення норм матеріального права, які регулюють порядок та підстави проведення перереєстрації суб'єкта господарської діяльності.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 02 вересня 2010 р. постанову суду першої інстанції скасовано, ухвалено нове рішення, яким в задоволенні позову відмовлено. Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що відповідачі при здійсненні переєстрації суб'єкта господарської діяльності діяли в межах повноважень та відповідно до закону.

Не погоджуючись із вказаною постановою Київського апеляційного адміністративного суду, ОСОБА_5, ОСОБА_6 та ОСОБА_7 звернулись із касаційною скаргою, в якій просять цю постанову скасувати, залишити в силі постанову суду першої інстанції. Скарга обґрунтована невірним застосуванням судом норм матеріального права.

Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи на предмет повноти та всебічності дослідження їх судами та обґрунтованості застосування норм матеріального права до спірних правовідносин, вивчивши доводи касаційної скарги, колегія суддів знаходить підстави до її задоволення.

Відповідно до ст. 8 Закону України «Про підприємництво»(у редакції станом на 09.03.2000 року) державна реєстрація суб'єктів підприємницької діяльності проводиться у виконавчому комітеті міської, районної в місті ради або в районній, районній міст Києва і Севастополя державній адміністрації (далі - органи державної реєстрації) за місцезнаходженням або місцем проживання даного суб'єкта, якщо інше не передбачено законом.

Судом встановлено, що у 1994 році Переяслав-Хмельницькою районною державною адміністрацією було зареєстроване Колективне сільськогосподарське підприємство ім. Т.Г. Шевченка, якому було присвоєно ідентифікаційний код 03753421, що підтверджується листом Головного управління статистики у Київській області від 19.10.2009 року №02/2-05/0819.

09 березня 2000 року Переяслав-Хмельницькою районною державною адміністрацією було прийнято рішення про проведення державної перереєстрації Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства ім. Шевченка, у зв'язку з чим видано розпорядження № 140 від 09.03.2000 року «Про державну перереєстрацію колективного сільськогосподарського підприємства ім. Шевченка в приватно-орендне сільськогосподарське підприємство ім. Шевченка».

Відповідно до вищеназваного розпорядження Переяслав-Хмельницькою районною державною адміністрацією зареєстровано Статут приватно-орендного сільськогосподарського підприємства ім. Шевченка за реєстраційним № 100010056 від 09.03.2000 року.

Як вбачається з матеріалів справи, а саме з ОСОБА_1 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи ПОСГП ім. Шевченка присвоєно ідентифікаційний код 03753421, який раніше було присвоєно КСП ім. Т.Г. Шевченка.

Пунктом 1 Положення про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 1998 року № 740 (у редакції станом на 09.03.2000р.) (надалі - Положення), передбачено, що Положення визначає порядок державної реєстрації та перереєстрації суб'єктів підприємницької діяльності незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, за винятком окремих видів суб'єктів підприємницької діяльності, для яких законами України встановлено спеціальні правила державної реєстрації, а також порядок скасування державної реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції послався на ряд порушень норм матеріального права з боку державного реєстратора.

Скасовуючи постанову суду першої інстанції, апеляційний суд вказав, що вирішення питання про правомочність загальних зборів та прийнятих на них рішеннях не віднесене до компетенції адміністративних судів, оскільки вказані правовідносини розглядаються за правилами цивільного судочинства з іншим суб'єктним складом сторін. Із вказаним висновком суду колегія суддів погоджується, оскільки він ґрунтується на вимогах ст. 17 КАС України , яка визначає юрисдикцію адміністративних судів.

Разом з тим, суд апеляційної інстанції не взяв до уваги цілий ряд інших порушень норм матеріального права, які встановив суд першої інстанції та оцінив їх в сукупності з іншими доказами, обґрунтовано дійшовши висновку про підставність позовних вимог.

Згідно з п. 20 Положення у разі зміни назви, організаційно-правової форми суб'єкта підприємницької діяльності, а також форми власності суб'єкт підприємницької діяльності у місячний термін з моменту настання зазначених змін зобов'язаний подати документи для перереєстрації з підтвердженням опублікування інформації про зміни у друкованих засобах масової інформації.

Відповідно до п. 24 Положення у разі внесення до установчих документів змін (доповнень) разом із зміною назви, організаційно-правової форми або форми власності суб'єкта підприємницької діяльності проводиться його перереєстрація в порядку, передбаченому цим Положенням.

У разі внесення до установчих документів змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) суб'єкта підприємницької діяльності, подаються оформлені згідно з вимогами законодавства документи, що засвідчують:

добровільний вихід юридичної особи із складу засновників (учасників) - подається копія рішення засновника, а фізичної особи - нотаріально засвідчена заява;

примусове виключення засновників (учасників) - рішення уповноваженого на це органу.

Згідно з п. 22 Положення у разі перереєстрації суб'єкта підприємницької діяльності, що визначається правонаступником підприємства, приватизованого як цілісний майновий комплекс, подається документ, який засвідчує право власності на зазначений об'єкт.

У разі перереєстрації оригінали раніше виданого свідоцтва про державну реєстрацію та установчих документів повертаються до органу державної реєстрації.

Як вбачається з матеріалів справи, засновником ПОСГП ім. Шевченка став одноособово ОСОБА_12.

Згідно з Довідкою виконавчого комітету Циблівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області від 23.03.2006 року, кількість членів в КСП ім. Т.Г. Шевченка станом на 01.01.2000 року становила 777 осіб.

В матеріалах справи відсутні докази які б свідчили про вихід або примусове виключення учасників КСП ім. Т.Г. Шевченка с. Циблі зі складу підприємства.

Крім того, всупереч вищевказаним вимогам законодавства ПОСГП ім. Шевченка не було подано документ, який засвідчує право власності на цілісний майновий комплекс - КСП ім. Т.Г. Шевченка с. Циблі, не подано оригінали раніше виданих свідоцтва про державну реєстрацію та установчих документів КСП ім. Т.Г. Шевченка, а також докази на підтвердження опублікування інформації про відповідні зміни у друкованих засобах масової інформації.

Згідно вимог ч. 2 та ч. 3 п. 10 Положення, орган державної реєстрації після перевірки наведених у реєстраційній картці відомостей та комплектності пакета документів формує реєстраційну справу суб'єкта підприємницької діяльності і фіксує дату надходження документів у журналі обліку реєстраційних справ та письмово повідомляє про це заявника шляхом видачі (надіслання) довідки, яка підписується представником органу державної реєстрації, відповідальним за прийняття документів, і засвідчується штампом цього органу. Орган державної реєстрації несе відповідальність за комплектність та зберігання реєстраційної справи.

Висновок суду першої інстанції про відсутність вищеназваних документів в органі державної реєстрації при проведенні перереєстрації ПОСГП ім. Шевченка підтверджуються листом державного реєстратора Переяслав-Хмельницької РДА від 27.01.2010 року № 5, яким визначено перелік документів, що містяться в реєстраційній справі.

Крім того, п. 21 Положення передбачено, що перереєстрація суб'єктів підприємницької діяльності проводиться в порядку, встановленому для його державної реєстрації.

Згідно з п. 3 Положення для державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності - юридичної особи власник (власники), уповноважений ним (ними) орган чи особа (заявник) особисто або поштою (рекомендованим листом) подають до органу державної реєстрації, зокрема, документ, що засвідчує сплату власником (власниками) внеску до статутного фонду суб'єкта підприємницької діяльності в розмірі, передбаченому законом.

Згідно з Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців розмір внеску до статутного фонду ПОСГП ім. Шевченка становить 0,00 грн., в той час як п. 4.5 Статуту ПОСГП ім. Шевченка передбачено створення статутного фонду в розмірі 3869 тис. грн.

Відповідно до ч. 6 ст. 8 Закону України «Про підприємництво»державна реєстрація суб'єктів підприємницької діяльності проводиться за наявності всіх необхідних документів, у зв'язку з чим відсутність документа, що засвідчує сплату власником (власниками) внеску до статутного фонду є підставою для відмови в державній реєстрації юридичної особи.

Також, згідно з п. 1.5 Статуту ПОСГП ім. Шевченка, підприємство є правонаступником КСП ім. Шевченка с. Циблі, що суперечить вимогам законодавства, оскільки відповідно до положень ч. 1 ст. 2 Закону України «Про підприємства в Україні»приватним підприємством є підприємство, засноване на власності фізичної особи.

ОСОБА_12 не є одноособовим власником майна КСП ім. Т.Г. Шевченка, оскільки згідно ст. 7 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство»майно у підприємстві належить на праві спільної часткової власності його членам.

Водночас, згідно з приписами ч. 3 ст. 4 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» та п. 7 Положення про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, статут підприємства не може містити положення, що суперечать законодавству України.

Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції обґрунтовано дійшов висновку про те, що перереєстрація КСП ім. Т.Г. Шевченка с. Циблі не відбувалася, натомість було проведено реєстрацію нового підприємства - ПОСГП ім. Шевченка.

Вказане також підтверджується тим, що згідно з відомостями, які містяться у ОСОБА_1 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, 09 березня 2000 року здійснювалась реєстрація ПОСГП ім. Шевченка, а не його перереєстрація.

Суд першої інстанції обґрунтовано звернув увагу на те, що згідно з Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в реєстрі відсутній запис щодо КСП ім. Т.Г. Шевченка з ідентифікаційним кодом 03753421.

Водночас, в матеріалах реєстраційної справи по коду 03753421, відсутні документи, які подаються при припиненні юридичної особи, а саме довідки органу державної податкової служби про зняття КСП ім. Т.Г. Шевченка з обліку, довідки установ банків про закриття рахунків КСП ім. Т.Г. Шевченка, підтвердження про опублікування у друкованих засобах масової інформації оголошення про ліквідацію суб'єкта підприємницької діяльності, довідки архіву про прийняття документів, які підлягають довгостроковому зберіганню; довідки органу внутрішніх справ про здачу печаток і штампів, оригінал свідоцтва про державну реєстрацію, ліквідаційний баланс, у зв'язку з чим суд приходить до висновку, що державну реєстрацію КСП ім. Т.Г. Шевченка не скасовано у встановленому законодавством порядку.

Згідно з п.п. 15 та 17 Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 року № 118 (у редакції станом на 09.03.2000р.) у разі включення суб'єкта господарської діяльності до Державного реєстру йому присвоюються ідентифікаційний код і коди класифікаційних ознак. Суб'єктам підприємницької діяльності ідентифікаційний код присвоюється органами державної реєстрації під час реєстрації. Ідентифікаційний код є єдиним для всього інформаційного простору України і зберігається за суб'єктом протягом усього періоду його існування.

У разі перереєстрації (створення) суб'єкта господарської діяльності, що є правонаступником прав і майнових зобов'язань свого попередника, за ним зберігається ідентифікаційний код попередника.

Виключення суб'єкта господарської діяльності з Державного реєстру здійснюється за умови виконання всіх заходів щодо його ліквідації (реорганізації), які випливають із законодавства України.

Пунктом 10 Положення про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності передбачено, що за наявності всіх документів, зазначених у цьому Положенні, орган державної реєстрації зобов'язаний протягом не більше п'яти робочих днів з дня їх надходження внести дані реєстраційної картки до Реєстру суб'єктів підприємницької діяльності (автоматизованої системи збирання, накопичення, обробки та оперативного надання інформації про суб'єкти підприємницької діяльності) та видати свідоцтво про державну реєстрацію встановленого зразка з проставленим ідентифікаційним кодом юридичної особи, який надається органу державної реєстрації органом державної статистики, або з ідентифікаційним номером фізичної особи - платника податків та інших обов'язкових платежів.

Порядок надання органами державної статистики органам державної реєстрації ідентифікаційних кодів визначено Інструкцією про порядок передачі і застосування органами державної реєстрації ідентифікаційних кодів Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, затвердженою наказом Державного комітету статистики України від 17 червня 1998 року № 218.

Згідно з п. 2.3 вказаної Інструкції орган державної реєстрації забезпечує правильність надання ідентифікаційних кодів новоствореним суб'єктам підприємницької діяльності, здійснює з органами державної статистики звірку обліку надходження до них усіх реєстраційних карток суб'єктів підприємницької діяльності і несе відповідальність за своєчасне формування резерву ідентифікаційних кодів.

Судом встановлено, що ПОСГП ім. Шевченка не є правонаступником КСП ім. Т.Г. Шевченка, у зв'язку з чим, присвоєння ПОСГП ім. Шевченка ідентифікаційного коду 03753421 суперечить вимогам пунктів 15 та 17 Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України, п. 10 Положення про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, та п. 2.3 Інструкції про порядок передачі і застосування органами державної реєстрації ідентифікаційних кодів Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.

Разом з тим, запис щодо КСП ім. Т.Г. Шевченка було вилучено з Єдиного державного реєстру підприємств і організацій України за відсутності передбачених законом підстав, що є порушенням вимог ст. 8 Закону України «Про підприємництво» та пунктів 33-35 Положення про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції обґрунтовано дійшов висновку, що реєстраційні дії Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації від 09.03.2000 року по наданню створеному ПОСГП ім. Шевченка ідентифікаційного коду 03753421, присвоєного КСП ім. Шевченка, а також дії Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації щодо вчинення реєстраційного запису про перереєстрацію КСП ім. Т.Г.Шевченка в ПОСГП ім. Шевченка є незаконними, у зв'язку з чим підлягають скасуванню розпорядження Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації № 140 від 09.03.2000 року та реєстраційний запис про перереєстрацію КСП ім. Т.Г. Шевченка в ПОСГП ім. Шевченка.

Крім того, внаслідок неправомірних дій відповідача було видано розпорядження Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації від 04.04.2003 року № 169 «Про правонаступника по зберіганню документів з особового складу приватно-орендного сільськогосподарського підприємства ім. Шевченка, с. Циблі та сільськогосподарського виробничого кооперативу «Переяслав», пп. 1.1 п. 1 абз. 1 якого було протиправно визначено правонаступника по зберіганню документів з особового складу КСП ім. Т.Г. Шевченка.

Таким чином, суд апеляційної інстанції помилково дійшов висновку про правомірність дій державного реєстратора, оскільки такі дії вчинені з порушенням норм матеріального права, які регулюють спірні правовідносини , на що послався суд першої інстанції, приймаючи рішення про задоволення позовних вимог.

Колегія суддів дійшла думки, що суд першої інстанції повно та всебічно дослідив обставини справи, вірно встановив характер спірних правовідносин і обґрунтовано застосував норми матеріального права до їх вирішення. Порушень норм процесуального закону, які б призвели до ухвалення незаконного рішення, не встановлено.

Суд апеляційної інстанції помилково скасував постанову суду першої інстанції, яка ухвалена відповідно до закону.

Відповідно до вимог ст. 226 КАС України, суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалене відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 220, 221, 226, 230, 231 КАС України, колегія суддів, -

у х в а л и л а :

Касаційну скаргу ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 задовольнити.

Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 02 вересня 2010 року у справі № 2а-2324\10\1070 скасувати.

Залишити в силі постанову Київського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2010 року.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню не підлягає, але може бути переглянута Верховним судом України з підстав, в порядку та у строки, визначені ст.ст. 236 -238, 239-1 КАС України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення09.10.2012
Оприлюднено19.10.2012
Номер документу26454947
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —к-31233/10-с

Ухвала від 02.08.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Васильченко Н.В.

Ухвала від 09.10.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Васильченко Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні