Рішення
від 04.10.2012 по справі 11/5005/6872/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

09.10.12р. Справа № 11/5005/6872/2012 За позовом прокурора Амур-Нижньодніпровського району м.Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м.Дніпропетровськ

до товариства з обмеженою відповідальністю "Технокапітал", м.Дніпропетровськ

про зміну договору оренди земельної ділянки площею 0,3233 га

Суддя Мельниченко І.Ф.

Представники:

Від прокуратури: Гандзюк А.В. - прокурор прокуратури міста, наказ № 2713 від 28.09.12р., посвідчення № 99

Від позивача: Кнір К.В. -представник, довіреність № 7/11-2523 від 23.12.11р.

Від відповідача:Чеговець С.О. - представник, доіреність від 01.08.12р.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Амур-Нижньодніпровського району м.Дніпропетровська звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовом в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м.Дніпропетровськ та просить внести зміни до п.2.3 та 1.4 договору оренди земельної ділянки від 26.12.2006р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Технокапітал", посвідченого нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за № 10052 зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 040710400272 від 25.06.2007 року, виклавши їх у такій редакції:

" п.2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 08.06.2012р. становить 61742864 грн. 40 коп.".

" п. 4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 916,69 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлюється обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

Обгрунтовуючи позовні вимоги, прокурор посилається на ст. 288 Податкового кодексу України, відповідно до якої розмір річної орендної плати за земельну ділянку, надану в оренду не може бути меншим трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим кодексом. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, може перевищувати 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а оспорюваний договір в цій частині є таким, що суперечить чинному законодавству.

Таким чином, на думку прокурора, відповідач порушує майнові права орендодавця - Дніпропетровської міської ради, вносячи плату за користування земельною ділянкою у розмірах менших, ніж передбачено чинним законодавством, в зв'язку з чим необхідно внести зміни щодо розміру орендної плати у відповідності до норм законодавства.

Крім того, прокурор зазначає про те, що п.2.3.договору визначає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення цього договору становить 2411315 грн. 14 коп., а оскільки на даний час розмір нормативної оцінки земельної ділянки, від якого залежить розмір земельного податку змінився, та відповідно до даних Управління Держкомзему у м.Дніпропетровськ Дніпропетровської області становить 61742864 грн. 40 коп., то разом з внесенням змін до договору щодо розміру орендної плати внести також зміни щодо нормативної оцінки земельної ділянки.

Стаття 652 ЦК України передбачає внесення змін до договору, в разі істотної зміни обставин, якими сторони керувались при укладенні договору.

Позивач письмових пояснень по суті спору не надав, проте його представник у судовому засіданні позовні вимоги прокурора підтримав у повному обсязі.

Відповідач надав письмовий відзив на позов, у якому проти задоволення позовних вимог не заперечує.

В судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення (ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.).

Дослідивши матеріали справи, заслухавши прокурора, представника позивача та відповідача, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

26.12.2006р. між Дніпропетровською міською радою (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Технокапітал" (Орендар) укладено договір оренди землі, згідно п.1.1. якого Орендодавець (позивач у даній справі) передає, а Орендар (відповідач) приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею, що знаходиться за адресою: вул.Калинова,65 (Амур-Нижньодніпровський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:01:452:0074.

Пунктом 1.2. договору визначено, що цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.11.3 (роздрібна торгівля та комерційні послуги).

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 08.11.06, № 74/6 (п.1.3. договору).

За умовами договору, п.2.1., в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 0,3233 га, площа частки, за яку справляється орендна плата становить 0,48% або 0,0016 га.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення цього договору становить 2 411 315,14 грн. (п.2.3. договору).

На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна, інші об'єкти інфраструктури, які зазначені в акті приймання-передачі земельної ділянки (п.2.2. договору).

Згідно до п.3.1. договір укладено на п'ятнадцять років.

Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), з урахуванням п.2.1. цього договору, у розмірі земельного податку, збільшеного на коефіцієнт 1,3.

В п.12.1 сторонами передбачено, що зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі, за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо умов договору, спір розв'язується у судовому порядку (п.12.2.).

Прокурор, звертаючись з даним позовом вважає, що розмір орендної плати за землю у спірному договорі не відповідає вимогам законодавства та новій грошовій оцінці земель міста, що є підставою для внесення змін до нього, що і стало предметом спору у даній справі.

Заявлені вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного.

Згідно ст.2 Закону України "Про оренду землі", відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст.6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Згідно ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Підстави для перегляду розміру орендної плати, у тому числі у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, викладені в пункті 13 Типової форми договору оренди землі, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року № 220 (із змінами та доповненнями).

02.02.2011 року Дніпропетровська міська рада прийняла рішення № 216/8 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства", п.1 резолютивної частини якого визначає, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.

Відповідно ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом. До розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п.12 Земельного кодексу України).

Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно приписів статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (п.3.4.7 Рекомендації Президії ВГСУ від 02.02.2010 року №04-06/15 "Про практику застосування господарськими судами земельного законодавства").

Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Відповідно до частини другої статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 Цивільного кодексу України).

Враховуючи, що має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею в трикратному розмірі земельного податку, суд вважає правомірними та такими що підлягають задоволенню позовні вимоги щодо внесення змін до п.2.3. та п.4.1. спірного договору оренди землі.

Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Крім того, у газеті "Наше місто" від 22.02.2011 року № 26 (3306) опубліковано оголошення про необхідність приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог Податкового кодексу України та рішення Дніпропетровської міської ради № 216/8 від 02.02.2011 року "Про приведення рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства", тобто про зміну розміру орендної плати за землю на законодавчому рівні та необхідність внесення змін до договору оренди землі відповідач був повідомлений належним чином.

Керуючись ст.ст. 15, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 288 Податкового кодексу України, ст. ст. 632, 651, 652, 653, 654, 759, 762 Цивільного кодексу України, ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Внести зміни до п.2.3 та 1.4 договору оренди земельної ділянки від 26.12.2006р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Технокапітал", посвідченого нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за № 10052 зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 040710400272 від 25.06.2007 року, виклавши їх у такій редакції:

" п.2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 08.06.2012р. становить 61742864 грн. 40 коп.".

" п. 4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 916,69 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлюється обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом"

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Технокапітал", (49 000, м.Дніпропетровськ, проспект Героїв,1м, к.312, код ЄДРПОУ 33249146) в доход Державного бюджету України в особі Управління Державної Казначейської служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області (ЄДРПОУ 37989269, рахунок 31214206783005 в Відділенні банку ГУДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, код бюджетної класифікації 22030001 ) 1073 грн. (одна тисяча сімдесят три гривні) судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя І.Ф. Мельниченко Повне рішення складено 15.10.12р.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення04.10.2012
Оприлюднено19.10.2012
Номер документу26459635
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/5005/6872/2012

Рішення від 04.10.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 10.08.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні