Рішення
від 02.10.2012 по справі 5009/2513/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 24/63/12

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.10.12 Справа № 5009/2513/12

м. Запоріжжя

За позовом Приватного сільськогосподарського підприємства «Приморський» (72100 , Запорізька область , м. Приморськ , вулиця Леніна , будинок 49 ; код ЄДРПОУ -30815005).

до відповідача -1 Дочірнього підприємства «Запорізький облавтодор»Відкритого акціонерного товариства «ДАК «Автомобільні дороги України»( 69095 , м. Запоріжжя , вулиця Українська , 50 ; код ЄДРПОУ 32025623) в особі Приморського райавтодору дочірнього підприємства «Запорізький облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України»( 72100 , Запорізька область , м. Приморськ , вулиця Пушкіна , 79 ; код ЄДРПОУ 26249642).

до відповідача -2 Служби автомобільних доріг в Запорізькій області ( 69095 , м. Запоріжжя, вулиця Українська , 50).

Про відшкодування матеріальної шкоди .

Суддя Азізбекян Т.А.

Представники:

Від позивача - Іванюшенко В.М. ( дов. від 21 червня 2012 р.).

Від відповідача-1 -Євстратенко С.Ю. ( дов. № 13/25 -11 від 25.10.2011 р.).

Від відповідача -2 -Ємельянова Г.В. ( дов. б/н від 12.09.2012 р.).

ВСТАНОВЛЕНО:

Розглядаються позовні вимоги про стягнення з ДП «Запорізькій облавтодор»ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України»суми матеріальної шкоди у розмірі 35 392 грн. 61 коп. , суми вартості проведеної товарознавчої експертизи у розмірі 650 грн. 00 коп.

Ухвалою від 03.07.2011 р. позовні матеріали прийняті к провадженню , слухання господарської справи № 5009/2513/12 було призначено на 17.07.2011 р. о 15-00.

Розгляд справи відповідно до вимог статті 77 ГПК України відкладався , а термін вирішення спору продовжувався в порядку статті 69 ГПК України .

Судом в якості іншого відповідача по справі в порядку статті 24 ГПК України залучено Службу автомобільних доріг в Запорізькій області ( 69095 , м. Запоріжжя , вулиця Українська , 50).

Представникам сторін роз'яснені права та обов'язки передбачені положеннями Господарського процесуального кодексу України .

Відводів складу суду не заявлено .

В судовому засіданні 02.10.2012 р. господарський суд відповідно до вимог статті 85 ГПК України оголосив вступну і резолютивну частини рішення .

Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на наступні обставини . 24 грудня 2011 р. о 12-00 на автомобільній дорозі Приморськ -Андріївка 8 км + 900 м відбулася дорожньо -транспортна пригода за участю автомобілю ІЖ 27175 -037 державний номер АР 43-96 ВТ , який знаходиться у власності ПСП «Приморський»( свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу САА 597635). На час ДТП за кермом знаходився Тарасенко П.М. , який є працівником підприємства та виконував свої трудові обов'язки ( відповідно до дорожнього листа № 6014) , інші учасники ДТП відсутні , постраждалих немає. Внаслідок ДТП автомобіль марки ИЖ 27173 реєстраційний номер АР 4396 ВТ отримав пошкодження : праве та ліве переднє крило , декоративна решітка радіатора , бампер , ліве скло , скло двері водія , деформована криша , ліва та права дверь. Причиною виникнення ДТП та пошкодження автомобілю стало слизьке дорожнє покриття та пень від дерева , який знаходився уздовж дороги та не був огороджений відповідними пристроями та позначений дорожніми знаками. Дорога Приморськ -Андріївка знаходиться на утриманні філії «Приморський райавтодор»ДП «Запорізький облавтодор». На директора філії Райавтодор Волобуєва М.Г. складений протокол про адміністративне правопорушення , по факту порушення норм Закону України «Про дорожній рух»та притягнено до відповідальності , передбаченої частиною 1 статті 140 КУпАП , - порушення правил , норм і стандартів при утриманні автомобільних доріг і вулиць , невжиття заходів щодо своєчасної заборони або обмеження руху чи позначення на автомобільних дорогах і вулицях місць провадження робіт. Відповідно до статті 2 Постанови КМ України № 198 від 30.03.1994 р. «Про затвердження Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг , вулиць , залізничних переїздів , правила користування ними та охорона», ремонт і утримання дорожніх об'єктів , що перебувають у загальнодержавній власності , здійснюється дорожньо -експлуатаційними організаціями , які належать до сфери управління Укравтодору.Відповідно до звіту № 00062 «Експерт -сервіс авто»виконаний авто товарознавцем Жилкіним В.В. про визначення вартості матеріальної шкоди , вартість відновлювального ремонту автомобілю ИЖ -27175 -037 становить 58 659 грн. 15 коп. , ринкова вартість такого автомобілю у непошкодженому вигляді становить 35 392 грн. 61 коп. Представник ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України»на проведення експертизи не з'явився , хоча був повідомлений телеграмою .Відповідно до акту приймання -передачі виконаних робіт від 17.04.2012 р. вартість проведення товарознавчої експертизи склала -650 грн. 00 коп. Претензія про відшкодування матеріальної шкоди залишена відповідачем без реагування .Посилаючись на статтю 1166 Цивільного кодексу України просить позовні вимоги задовольнити .

Відповідач-1 проти заявленого позову заперечив з огляду на такі обставини . На думку відповідача -1 позов до ДП «Запорізький облавтодор»є помилковим.Посилаючись на статті 1 Закону України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України», 13 Закону України «Про автомобільні дороги», 24 Закону України «Про дорожній рух», вказує , що ДП «Запорізький облавтодор»ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України»є підрядним підприємством , що здійснює ремонт та утримання автомобільних доріг на замовлення Служби автомобільних доріг в Запорізькій області в межах укладеного контракту підряду на отриманих від замовника планів -завдань. До складу ДП «Запорізький облавтодор»ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України»входять 24 відокремлених підрозділи -філії ( без права юридичної особи) , в тому числі і філія Приморський райавтодор». Власником доріг загального користування є Держава Україна обласного значення та безпосереднім розпорядником бюджетних коштів , що виділяються Державою для утримання та проведення ремонту доріг є Служба автомобільних доріг в Запорізькій області. ДП «Запорізький облавтодор»як підрядник , виконує роботи в тому обсязі , в якому замовила Служба автомобільних доріг в Запорізькій області ( без замовлення роботи не ведуться). 25 серпня 2011 р. між ДП «Запорізький облавтодор»( підрядник) та Службою автомобільних доріг в Запорізькій області ( замовник) був укладений договір № 414-11 про закупівлю з поточного ( планово -попереджувального) ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг державного та місцевого значення загального користування у Запорізькій області та штучних споруд на них за державні кошти. У відповідності до п. 1.1 , п. 1.2 підрядник зобов'язується у ІІ півріччі 2011 р. надати замовникові послуги зазначені у пункті 1.2 , а замовник прийняти і оплатити такі послуги. На вимогу статті 1191 Цивільного кодексу України позивачем не надано доказів фактично понесених витрат на відновлення транспортного засобу , яким позивач користується . Просить у задоволенні позовних вимог відмовити .

Відповідач -2 проти заявленого позову заперечує з огляду на такі обставини . 25.08.2011 р. між Службою автомобільних доріг у Запорізькій області та ДП «Запорізький облавтодор»ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України»був укладений договір № 414-11 про закупівлю послуг з поточного ( планово -попереджувального) ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг державного та місцевого значення загального користування у Запорізькій області та штучних споруд на них за державні кошти. Відповідно до п. 1.1 вказаного договору підрядник зобов'язується у ІІ півріччі 2011 р. надати замовникові послуги з поточного ( планово -попереджувального ) ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг державного та місцевого значення загального користування у Запорізькій області . Відповідно до пункту 5.1 термін надання послуг починається з 25 серпня 2011 р. по 01 січня 2012 р. Згідно пункту 7.3 договору відповідальність за відшкодування збитків , заподіяних фізичним або юридичним особам при виникненні дорожньо -транспортних пригод , пов'язаних з незадовільними дорожніми умовами , визначається згідно з чинним законодавством , при цьому підрядник несе відповідальність за незабезпечення безперешкодних та безпечних умов руху автотранспорту на мережі автомобільних доріг загального користування у Запорізькій області на протязі ІІ півріччя 2011 р. Службою автомобільних доріг у Запорізькій області філії «Приморський райавтодор»на її запит з 15.11.2010 р. по 31.12.2011 р. надавався дозвіл на вирубку дерев на а/д Приморськ -Борисівка -Єлизаветівка -Андріївка -Берестове на дільниці км 5 + 800- км 15 +000 , а саме на тій дільниці де відбулась дорожньо -транспортна пригода за участю автомобілю ІЖ 27175 -037 державний номер АР 43 -96 ВТ . Просить у задоволенні позовних вимог відмовити .

Розглянувши матеріали справи та вислухавши пояснення представників сторін , суд -

ВСТАНОВИВ:

Згідно довідки про ДТП , 24.12.2011 р. о 12-10 на автомобільній дорозі Приморськ -Андріївка в результаті дорожньо -транспортної пригоди автомобіль марки ІЖ 27173 реєстраційний номер АР 4396 ВТ отримав наступні ушкодження : «левое и правое переднее крыло , декоративная решетка радиатора , бампер , лобовое стекло , стекло водительской двери , деформирована крыша , левая и правая дверь». Відомостей про інших учасників ДТП не має ( довідка не є підставою для визначення суми заподіяної шкоди).

За кермом вказаного автомобілю знаходився громадянин Тарасенко Павло Миколайович .

Позивачем було заявлено письмове клопотання про витребування з В ДАЇ Приморського РВ матеріалів адміністративної справи про притягнення директора філії Райавтодор Волобуєва М.Г. до відповідальності за частиною 1 статті 140 КУпАП по факту порушення умов та нормативів по утриманню дороги Приморськ -Берестове 8 км + 900 м , де на відстані 7 метрів розташований пень .

Ухвалою від 17.08.2012 р. господарський суд зобов'язав ВДАІ Приморського РВ надати ( направити) на адресу господарського суду Запорізької області матеріали адміністративної справи по факту притягнення директора філії Райавтодор Волобуєва М.Г до відповідальності за частиною 1 статті 140 КУпАП по факту порушення умов та нормативів по утриманню дороги Приморськ - Берестове 8км + 900 м , де на відстані 7 метрів розташований пень.

Станом на день прийняття рішення інформація від ВДАІ Приморського РВ не надходила.

26.12.2011 р. інспектором ВДАІ Приморського РВ на ім'я директора філії Приморський «Райавтодор»виданий Припис на підставі статті 11 Закону України «Про міліцію», статті 52-1 Закону України «Про дорожній рух»з метою забезпечення безпеки дорожнього руху відповідно до ДСТУ 3587 про ліквідацію пня на 8 км + 900 м а/д Приморськ -Берестове до 08.01.2012 р.

26.12.2011 р. о 15 -40 складений протокол про адміністративне правопорушення за порушення умов нормативу при утриманні дороги Приморськ -Берестове 8км + 900 м відносно директора Приморської філії «Райавтодор» , відповідно до частини 1 статті 140 КУпАП. Протокол про адміністративне правопорушення отриманий особисто Волобуєвим М.Г.

На підтвердження перебування Тарасенко П.М. у трудових відносинах з ПСП «Приморський»( код ЄДРПОУ 30815005) позивачем наданий подорожній лист вантажного автомобіля ИЖ 27175 № 4396 за 24 грудня 2011 р. щодо виїзду водія з підприємства .

Згідно звіту № 00062 про оцінку автомобіля ИЖ -27175 037 «ЗНГ»державний номер АР 4396 ВТ від 17 квітня 2012 р. ( за заявою ПСП «Приморський»від 03 березня 2012р.) вартість матеріальної шкоди , нанесеної власнику автомобіля ИЖ -27175 037 «ЗНГ» державний номер АР 4396 ВТ , в результаті його пошкодження становить 35 392 грн. 61 коп.

До матеріалів справи позивачем наданий акт про неявку 03 березня 2012 р. представника ОАО ГАК «Автомобильные дороги Украины »для прийняття участі в проведенні автотоварознавчої експертизи автомобіля ИЖ 27175 .037 , державний реєстраційний номер АР 43 -96 ВТ.

За протоколом огляду транспортного засобу № 1 від 03 березня 2012 р., водій автомобіля марки ИЖ 27173 , реєстраційний номер АР 4396 ВТ Тарасенко Павло Миколайович в огляді участі не приймав .

Відповідно до акту приймання -передачі виконаних робіт № 00062 від 17 квітня 2012 р. замовник ПСП «Приморський»прийняв від виконавця Українського експертного центру «Експерт -Сервіс Авто»експертні послуги згідно листа ( заяви) № 62/12 від 03.03.2012 р. на загальну суму 650 грн. 00 коп.

Експертні послуги оплачені позивачем платіжним дорученням № 3786 від 14.03.2012 р.

25.04.2012 р. позивачем на адресу ДП «Запорізький облавтодор»ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України»направлена претензія про відшкодування збитків у розмірі 35 392 грн. 61 коп.

Закон України «Про дорожній рух»регулює суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки , визначає права , обов'язки і відповідальність суб'єктів -учасників дорожнього руху , міністерств , інших центральних органів державної виконавчої влади , об'єднань , підприємств , установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання.

За приписами статей 9 , 10 Закону України «Про дорожній рух» до компетенції власників автомобільних доріг , вулиць та залізничних переїздів або уповноважених ними органів у сфері дорожнього руху належить зокрема забезпечення учасників дорожнього руху інформацією з питань стану аварійності та дорожнього покриття , проведення робіт по створенню і утриманню придорожніх зелених насаджень та інше , компенсація витрат власникам транспортних засобів транспортних засобів , якщо дорожньо -транспортна пригода сталася з причини незадовільного експлуатаційного утримання автомобільних доріг , вулиця та залізничних переїздів , за рішенням судових органів, вирішення питань експлуатації автомобільних доріг у надзвичайних ситуаціях , виявлення аварійно - небезпечних ділянок та місць концентрації дорожньо -транспортних пригод і впровадження у таких місцях відповідних заходів щодо удосконалення організації дорожнього руху.

Статтею 24 Закону України «Про дорожній рух»передбачено , що власники доріг або уповноважені ними органи несуть відповідальність за створення безпечних умов руху на дорогах , вулицях та залізничних переїздах , що знаходяться у їх віданні . При виконанні робіт по ремонту і утриманню автомобільних доріг дорожньо -експлуатаційні організації у першочерговому порядку повинні здійснювати заходи щодо безпеки дорожнього руху на основі обліку і аналізу дорожньо -транспортних пригод , результатів обстежень і огляду автомобільних доріг. Власники доріг , керівні працівники дорожньо -експлуатаційних організацій несуть відповідальність якщо дорожньо -транспортна пригода сталася з їх вини.

Відповідно до положень статей 1,2 Закону України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України»автомобільні дороги загального користування та сільські дороги України - це дороги державного та місцевого значення . Автомобільні дороги є державною власністю , крім сільських доріг , порядок управління якою встановлюється Кабінетом Міністрів України. Витрати , пов'язані з будівництвом , реконструкцією , ремонтом і утриманням автомобільних доріг , здійснюється за рахунок бюджетних та інших коштів для реалізації програм розвитку дорожнього господарства України .

Статтею 8 Закону України «Про автомобільні дороги»передбачена класифікація автомобільних доріг загального користування , які поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення.

Згідно із положеннями статті 13 Закону України «Про автомобільні дороги»органи державного управління автомобільними дорогами загального користування відповідають за стан автомобільних доріг загального користування відповідно до діючих норм та фінансування , а також за якість робіт з проектування , будівництва , реконструкції , ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування .

Положеннями статті 32 Закону України «Про автомобільні дороги»передбачені права користувачів автомобільних доріг на безперервні , безпечні та зручні умови руху , отримання оперативної інформації про дорожні умови та напрямки руху , відшкодування збитків у порядку , визначеному законом .

Вказаною статтею передбачений обов'язок користувачів автомобільними дорогами дотримуватися вимог правил дорожнього руху .

Відповідно до статті 40 Закону України «Про автомобільні дороги»джерела фінансування будівництва , реконструкції , ремонту та утримання автомобільних доріг загального визначаються згідно із законами України про Державний бюджет України на відповідний рік , Законами України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України».

Постановою Кабінету Міністрів України № 198 від 30 березня 1994 р. «Про затвердження Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг , вулиць , залізничних переїздів , правил користування ними та охорони»визначено , що ремонт і утримання дорожніх об'єктів , що перебувають у загальнодержавній власності , здійснюється дорожньо -експлуатаційними організаціями , які належать до сфери управління Укравтодору», а тих , що перебувають у комунальній власності , - відповідними комунальними дорожньо -експлуатаційними організаціями .

За приписами пункту 5 вказаної Постанови дорожньо -експлуатаційні організації зобов'язані забезпечувати зручні і безпечні умови руху , сприяти збільшенню пропускної спроможності дорожніх об'єктів , запобігати травмуванню учасників дорожнього руху , пошкодженню транспортних засобів і дорожніх об'єктів , забрудненню навколишнього середовища.

Розділом 11 Постанови передбачено , що дорожньо -експлуатаційні організації зобов'язані своєчасно і якісно виконувати експлуатаційні роботи відповідно до технічних правил з дотриманням норм і стандартів з безпеки руху , постійно контролювати експлуатаційний стан усіх елементів дорожніх об'єктів та негайно усувати виявлені пошкодження чи інші перешкоди в дорожньому русі , а за неможливості це зробити - невідкладно позначити їх дорожніми знаками , сигналами , огороджувальними і направляючими пристроями відповідно до діючих нормативів або припинити (обмежити ) рух , вирішувати питання забезпечення експлуатації дорожніх об'єктів у надзвичайних ситуаціях , за несприятливих погодно -кліматичних умов.

Пунктом 11 Постанови передбачений обов'язок дорожньо -експлуатаційних організацій відшкодовувати у установленому законодавством порядку збитки власникам транспортних засобів , якщо дорожньо -транспортна пригода сталася внаслідок незадовільного утримання доріг , вулиць.

З матеріалів поданих Службою автомобільних доріг у Запорізькій області вбачається, що 25 серпня 2011 р. між Службою автомобільних доріг у Запорізькій області (надалі -замовник ) та Дочірнім підприємством «Запорізький облавтодор»ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України»( надалі -підрядник) укладений договір про закупівлю послуг з поточного ( планово -попереджувального) ремонту та експлуатаційного утримання доріг державного та місцевого значення загального користування у Запорізькій області та штучних споруд на них за державні кошти № 414 -11 , відповідно до предмету якого підрядник зобов'язується у ІІ півріччі 2011 р. надати замовникові послуги зазначені у пункті 1.2 , а замовник - прийняти і оплатити такі послуги.

Пунктом 1.2 узгоджений наступний перелік послуг : - послуги з поточного (планово- попереджувального ) ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг державного та місцевого значення загального користування у Запорізькій області та штучних споруд на них . Кількість послуг : послуги виконуються підрядником згідно щомісячних планів завдань або кошторисної документації , складеної на сонові Актів -дефектів , затверджених замовником , в межах переліку послуг зазначених в документації конкурсних торгів .

За письмовим розпорядженням ( завданням) замовника підрядник , крім послуг передбачених планом -завдань на місяць виконує в межах переліку послуг зазначених в документації конкурсних торгів по : - усуненню загрози безпечного проїзду автотранспорту ;- по ліквідації наслідків дорожньо -транспортних пригод ; - ліквідації наслідків надзвичайних та аварійних ситуацій ; - забезпеченню безперервного та безпечного руху автотранспорту при складних погодних умовах та на підставі приписів ДАІ.

У разі виявлення підрядником надзвичайних або аварійних ситуацій підрядник зобов'язаний терміново приступити до виконання аварійних послуг та негайно повідомити про це замовника .

Сторони домовились , що розрахунки проводяться шляхом оплати замовником наданих послуг після підписання сторонами Актів приймання виконаних будівельних робіт ( форма № КБ -2в) та Довідок про вартість виконання будівельних робіт / та витрат (форма № КБ -3). Акти виконаних послуг готує підрядник і разом з представником замовника протягом 3 днів перевіряє відповідність актів до фактично наданих послуг.

Відповідно до розділу У договору термін надання послуг встановлений з 25 серпня 2011 р. по 01 січня 2012 р. Виконання послуг здійснюється підрядником після одержання ним , в термін до 1 числа календарного місяця , у якому необхідно виконати послуги по даному договору , плану -завдання від замовника .

Розділом УІІ договору визначено , що відповідальність збитків , заподіяних фізичним або юридичними особами при виникненні дорожньо -транспортних пригод , пов'язаних з незадовільними дорожніми умовами , визначається згідно з чинним законодавством , при цьому підрядник несе відповідальність за : - незабезпечення безперешкодних та безпечних умов руху автотранспорту на мережі доріг загального користування у Запорізькій області на протязі ІІ півріччя 2011 р. , крім ділянок на яких виконуються ремонтно -будівельні роботи сторонніми організаціями на підставі договору та ордеру -дозволу на виконання робіт . Підрядник бере на себе зобов'язання з врегулювання спорів при виникненні ДТП , розгляд справ у судових органах спільно з замовником , відшкодування завданих збитків .

Договір набирає чинності з 25.08.2011 р. і діє до 01.01.2012 р.

Договір про закупівлю послуг з поточного ( планово -попереджувального) ремонту та експлуатаційного утримання доріг державного та місцевого значення загального користування у Запорізькій області та штучних споруд на них за державні кошти № 414 -11 від 25 серпня 2011 р. підписаний уповноваженими посадовими особами сторін та скріплений печатками підприємств .

Актом дефектів щодо послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг місцевого значення у Приморському районі , погодженого 03.11.2011 р. визначений об'єм робіт та витрат на автомобільній дорозі Приморськ -Борисівка -Єлизаветівка -Андріївка -Берестове км 11+ 000- км 13 +000 : - вирізання кущів на прямих ділянках ; - згрібання і збирання трави і порослі ; - прибирання сміття на узбіччях ; - перевезення сміття самоскидами .

Відповідач -1 ДП «Запорізький облавтодор» ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України»заперечує проти стягнення з підприємства суми матеріальної шкоди , оскільки замовлення від Служби автомобільних доріг в Запорізькій області на вирубку дерев на а/д Приморськ -Борисівка -Єлизаветівка -Андріївка -Берестове не надходило.

Натомість , відповідач -2 ( Служба автомобільних доріг у Запорізькій області ) підтверджує факт укладення з відповідачем -1 договору про закупівлю послуг з поточного ( планово -попереджувального) ремонту та експлуатаційного утримання доріг державного та місцевого значення загального користування у Запорізькій області та штучних споруд на них за державні кошти № 414 -11 від 25 серпня 2011 р. та надання на запит підрядника дозволу з 15.11.2010 р. по 31.12.2011 р. на вирубку дерев на вказаній автомобільній дорозі

Станом на день розгляду справи по суті відповідачами -1,2 не надані документальні докази виконання вказаного договору , зокрема , щомісячних планів -завдань , кошторисної документації , складеної на основі Актів -дефектів , актів виконаних послуг за спірний період -грудень 2011 р.

Копія ордеру № 496 від 15.11.2010 р. на право виконання робіт з вирубки дерев не може бути прийнята судом в якості документального доказу , оскільки відповідачем -2 надані дві різні редакції зворотної сторони документа , з яких неможливо встановити чи отриманий вказаний ордер особисто представником філії «Приморський РАД».

Проаналізувавши зміст договору ,укладеного між відповідачами -1,2 , суд дійшов висновку , що саме на ДП «Запорізький облавтодр»ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України»покладений обов'язок дотримання безперешкодних та безпечних умов руху автотранспорту на мережі автомобільних доріг загального користування у Запорізькій області на протязі ІІ півріччя 2011 р.

Розділом І договору передбачено , що у разі виявлення підрядником надзвичайних або аварійних ситуацій підрядник зобов'язаний терміново приступити до виконання аварійних послуг та негайно повідомити про це замовника .

Відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб , що передбачені актами цивільного законодавства , а також із дій осіб , що не передбачені цими актами , але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки . Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків , зокрема , є завдання (матеріальної ) та моральної шкоди.

Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу . Способом захисту цивільного права та інтересу може бути відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди .

Згідно із приписами статті 1166 ЦК України майнова шкода , завдана неправомірними рішеннями , діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи , а також шкода завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою , яка її завдала . Особа , яка завдала шкоду , звільняється від її відшкодування , якщо не доведе , що шкоди завдано не з її вини .

Статтею 1172 Цивільного кодексу України передбачено , що юридична або фізична особа , відшкодовує шкоду , завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових ( службових) обов'язків .

Відповідно до вимог статті 1192 Цивільного кодексу України з урахуванням обставин справи суд за вибором потерпілого може зобов'язати особу , яка завдала шкоди майну , відшкодувати її в натурі ( передати річ того ж роду і такої ж якості , полагодити пошкоджену річ тощо) або відшкодувати завдані збитки у повному обсязі . Розмір збитків , що підлягають відшкодуванню потерпілому , визначається відповідно до реальної вартості втраченого майна на момент розгляду справи або виконання робіт , необхідних для відновлення пошкодженої речі .

За приписами статті 22 Цивільного кодексу України особа , якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права , має право на їх відшкодування Збитками є : 1) втрати , яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі , а також втрати , які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права ( реальні збитки) ; - доходи , які особа могла б реально одержати за звичайних обставин , якби її право не було порушене ( упущена вигода) . Збитки відшкодовуються у повному обсязі , якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі . Якщо особа , яка порушила право , одержала у зв'язку з цим доходи , то розмір упущеної вигоди , що має відшкодовуватися особі , право якої порушено , не може бути меншим від доходів , одержаних особою , яка порушила право.

Позивач просить суд стягнути з відповідача -1 суму матеріальної шкоди у розмірі 35 392 грн. 61 коп. та суму витрат на послуги експерта у розмірі 650 грн. 00 коп.

Позовні вимоги задоволенню не підлягають з огляду на такі обставини .

Звертаючись до суду з вимогами про відшкодування матеріальної шкоди заявник повинен документально довести факт понесення реальних збитків в результатів знищення або пошкодження речі .

Так, позивач посилається на звіт № 00062 від 17 квітня 2012 р. , складений Українським експертним центром «Експерт -сервіс авто», згідно якого вартість матеріальної шкоди становить 35 392 грн. 61 коп.

За висновком експерту вартість відновлювального ремонту становить 58 659 грн. 15 коп. , що перевищує риночну вартість автомобілю - 35 392 грн. 61 коп. , а відтак з економічної точки зору відновлення автомобілю є недоцільним .

Станом на день розгляду справи по суті суду не надані будь -які документальні докази , які підтверджують , що автомобіль знищений або пошкоджений настільки , що не підлягає відновленню.

Крім того , позивачем не надано суду жодного документального доказу , який би підтверджував реальні витрати позивача в сумі 35 392 грн. 61 коп. на відновлення пошкодженого транспортного засобу.

Також , суд враховує , що ДТП за даними довідки , наданої позивачем до матеріалів справи сталося 24.12.2011 р. , а огляд транспортного засобу на предмет пошкоджень з метою проведення експертизи відбувся 03 березня 2012 р. , тобто майже через два місяці після ДТП . В огляді пошкодженого транспортного засобу , який мав місце 03.03.2012 р. Тарасенко Павло Миколайович участі не приймав .

Згідно довідки , виданої громадянину Тарасенко Павлу Миколайовичу , 24.12.2011 р. о 12-10 в результаті ДТП був пошкоджений автомобіль марки ИЖ 27173 , реєстраційний номер АР 4396 ВТ , а фактично ПСП «Приморський»належить автомобіль ІЖ 27175 -037.

Станом на день розгляду справи по суті позивачем у підтвердження перебування Тарасенко Павла Миколайовича у трудових відносинах з ПСП «Приморський»на день ДТП -24.12.2011 р. наданий подорожній лист вантажного автомобіля від 24.12.2011 р.

Вказаний документ не є належним доказом та не посвідчує факту перебування вказаної фізичної особи у трудових відносинах з ПСП «Приморський».

Також , відсутні документальні докази проведення перевірки працівниками ДАІ щодо стану фізичної особи Тарасенко П.М. під час ДТП ( чи не мав місце факт керування автомобілем у алкогольному стані ).

Відповідно до п. 4 частини 3 ст. 129 Конституції України та ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ст. 224 Господарського кодексу України, учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управленою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Згідно із 218 ГК України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Позивачем не доведено належними та допустимими доказами факт вчинення саме відповідачем правопорушення у сфері господарювання, яке б було підставою для застосування господарської санкції у вигляді відшкодування збитків.

Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: 1) протиправної поведінки; 2) збитків; 3) причинного зв'язку між протиправною поведінкою заподіювача шкоди та збитками; 4) вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Для доказу наявності збитків необхідно встановити причинний зв'язок між протиправною поведінкою заподіювача шкоди та збитками потерпілої сторони, проте вказаний причинний зв'язок позивачем не доведений .

Крім того , суду не надано доказів згідно ст.ст. 32-36 Господарського процесуального кодексу України, які підтверджують розмір збитків, заявлених до стягнення.

Слід також зазначити , що в протоколі про адміністративне правопорушення від 26.12.2011 р. йдеться посилання на порушення вимог ДСТУ 3587 , відповідно до п. п. 3.4.1 яких відстань від кромки проїзної частини до найближчого краю стовбура дерева ( краю чагарника) повинна бути не меншою ( показники в залежності від типу автомобільної дороги) від 8,25 м. до 14,00 м..

Суду не надані належні докази , які б свідчили про наявність причинного зв'язку між ДТП 24.12.2011 р. та адміністративним правопорушенням , вчиненим відповідачем -1 (протокол про адміністративне правопорушення від 26.12.2011 р.).

Керуючись ст. ст. 49, 82, 84 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд,

ВИРІШИВ :

У позові відмовити.

Суддя Т.А. Азізбекян

Рішення виготовлено у повному обсязі та підписано 11.10.2012 р.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення02.10.2012
Оприлюднено19.10.2012
Номер документу26460138
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5009/2513/12

Ухвала від 17.08.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 17.07.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 12.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Рішення від 02.10.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні