cpg1251 номер провадження справи 9/88/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.10.12 Справа № 5009/3020/12
м. Запоріжжя
За позовом Прокурора Заводського району міста Запоріжжя (69067, м. Запоріжжя, вул. Л.Чайкіної, 56) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах - Запорізької міської ради (69015, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)
до Приватного підприємства "Артур" (69067, м. Запоріжжя, вул. Гончара, 131, кв.88)
про внесення змін до договору оренди землі
Суддя Боєва О.С.
Представники сторін:
Від прокурора: Кривицька К.Л. (посвідчення № 215 від 23.11.2011р.);
Від позивача: Михайловський А.С. (дов. № 01-38/01770 від 12.07.2012 р.);
Від відповідача: не з'явився
СУТНІСТЬ СПОРУ:
Заявлено позов про внесення змін до п. 3.1 договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,0272 га, яка знаходиться по вул. Союзна (в районі будинку № 77) в м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:02:014:0057), укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством "Артур", зареєстрованого за № 553 від 13.10.2003р. в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, виклавши його в такій редакції: "3.1.Плата встановлена за один календарний рік у розмірі 7152,32 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року, та вноситься орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33214812500004 в відділенні Держказначейства у Заводському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 26014146, код 13050200, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця".
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 09.08.2012р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 5009/3020/12, справі присвоєно номер провадження 9/88/12, судове засідання призначено на 06.09.2012р. Ухвалою суду від 06.09.2012р. на підставі ст. 77 ГПК України розгляд справи відкладено на 25.09.2012 р., потім - на 05.10.2012р.
05.10.2012р. справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Справа розглянута без застосування засобів технічної фіксації судового процесу.
Прокурор та позивач підтримали позовні вимоги, викладені у позовній заяві. Просять задовольнити позовні вимоги на підставі ст. 121 Конституції України, ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру», ст.ст. 269, 274, 276 ПК України, ст.ст. 653, 654 ЦК України.
Відповідач заявлені позовні вимоги не спростував, відзив на позов суду не надав, представник відповідача в судові засідання за викликом не з'являвся, правом надати відзив на позов не скористався. Про час та місце судового засідання відповідача повідомлено належним чином. Ухвали суду направлялись на адресу, вказану у позовній заяві та у Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, а саме: 69067, м. Запоріжжя, вул. Гончара, буд. 131, кв. 88.
Згідно з п. 3.9.1. Постанови Пленуму ВГСУ від 26.12.2011р. № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце її розгляду судом, якщо ухвалу про порушення провадження у справі надіслано за поштовою адресою, зазначеною у позовній заяві. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Згідно з ст. 75 ГПК України справу розглянуто за наявними матеріалами, які суд визнав достатніми для вирішення спору по суті.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення прокурора та представника позивача, суд
ВСТАНОВИВ:
11.09.2003р. між Запорізькою міською радою (орендодавець, позивач у справі) та Приватним підприємством "Артур" (орендар, відповідач у справі) був укладений договір оренди землі, за яким орендодавець, відповідно до рішення десятої сесії двадцять четвертого скликання Запорізької міської ради № 24 від 16.07.2003р. та рішення виконавчого комітету Запорізької міської Ради №190/86 від 29.05.2003р., передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку загальною площею 0,0272 га для розташування продовольчого магазину, яка знаходиться в м. Запоріжжі по вул. Союзна (в районі будинку №77) (п.п. 1.1, 1.2, 1.3 договору).
Категорія земельної ділянки: землі комерційного використання. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 103988,32 грн. (в цінах 2002 року) (п. 1.4, п. 1.6 договору).
Згідно з п. 2.1, договір укладено на термін до двадцять дев'ятого травня дві тисячі тринадцятого року.
Даний договір 11.09.2003р. було посвідчено Гришиним Г.Г. - приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Запорізької області, та зареєстровано у реєстрі за № 2411, а також зареєстровано 13.10.2003р. за № 553 в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі.
Відповідно до п. 3.1 договору, орендна плата встановлена за один календарний рік у розмірі 1039 грн. 88 коп. за загальну площу земельної ділянки і вноситься Орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33215812800004 в відділені Держказначейства у Заводському районі МФО 813015, ЕДРПОУ 26014146, код 13050200, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім днем звітного (податкового) місяця.
Запорізькою міською радою на 19 сесії 5 скликання було прийнято рішення № 79 від 03.03.2008р. «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», відповідно до якого вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ "Дніпромісто"; затвердити базову вартість 1 кв. м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008р.; впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 року (п.п. 1, 3, 7 рішення). Рішення Запорізької міської ради від 15.06.01 № 17 "Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя" визнано таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки. Доручено управлінню земельних ресурсів у місті Запоріжжі Запорізької області до 01.05.08р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п.п. 8, 9 рішення).
Рішенням позачергової сесії шостого скликання Запорізької міської ради від 27.07.2011р. № 16 було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, зокрема, затверджено коефіцієнт "3", згідно з яким визначається розмір орендної плати, на всі земельні ділянки м. Запоріжжя (за виключеннями, переліченими у даному рішенні). Визнано таким, що втратило чинність, зокрема, рішення № 9 від 18.01.2008р.
Згідно з технічним завданням на розрахунок нормативної грошової оцінки кадастровий номер 2310100000:02:014:0057 нормативна грошова оцінка 1 кв.м земельної ділянки площею 272,00 кв.м становить 876,51 грн., нормативна грошова оцінка -238410,72 грн.
Запорізька міська рада на підставі ст. 188 ГК України направила на адресу відповідача письмову пропозицію (вих. № 01-32/4118 від 15.12.2011р.) про внесення змін до договору оренди землі площею 0,0272 га (що зареєстрований в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 13.10.2003 року за № 553), розташованої по вул. Союзна (в районі будинку № 77) в м. Запоріжжі, шляхом викладення п. 3.1. договору у наступній редакції: плата встановлена за один календарний рік у розмірі 7152 грн. 32 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року та вноситься орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33218812700004 в відділені Держказначейства у Заводському районі МФО 813015, ЕДРПОУ 34677136, код 13050200, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарнем днем звітного (податкового) місяця.
У пропозиції позивач посилався на норми Податкового кодексу України, рішення ради № 79 від 03.03.2008 р., № 16 від 27.07.2011р. До пропозиції було додано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена на 2011 рік.
Відповідно до ст.ст. 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
При цьому, ч. 3 ст. 653 ЦК України встановлено, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
До набрання чинності Податковим кодексом України та на час виникнення договірних відносин між позивачем і відповідачем питання стосовно оренди земельної ділянки та розміру орендної плати за землю регулювались Законом України "Про оренду землі" та Законом України "Про плату за землю".
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Пунктами 3.3, 3.4, 3.5 договору сторони встановили наступне. Умови договору оренди про розмір орендної плати можуть переглядатися за угодою сторін. Орендна плата підлягає індексації відповідно до індексації грошової оцінки земель згідно чинним законодавством. У випадку визнання договору оренди земельної ділянки недійсним, одержана орендодавцем плата за фактичний строк оренди землі не повертається.
Пунктом 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" визначено, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Згідно зі ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди (ч. 288.4), але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ч. 288.5).
Відповідно до ст. 274.1 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється в розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.
У відповідності до ст. 288.5 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до виключної компетенції рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ст. 59 вказаного Закону, рада в межах повноважень, приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.
Рішенням позачергової сесії шостого скликання Запорізької міської ради від 27.07.2011р. № 16 було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, зокрема, затверджено коефіцієнт "3", згідно з яким визначається розмір орендної плати, на всі земельні ділянки м. Запоріжжя (за виключеннями, переліченими у даному рішенні). Визнано такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення, які встановлювали розмір орендної плати за земельні ділянки у м. Запоріжжі.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Законом України "Про плату за землю" (що був чинним на момент укладення договору оренди) та Податковим кодексом України, що набув чинності на час вирішення даного спору, передбачено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земельної ділянки (Розділ XIII Податкового кодексу України).
Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України, грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Стаття 288.1 Податкового кодексу України визначає, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Таким чином, Запорізька міська рада прийняла рішення про зміну розміру орендної плати за земельні ділянки, що знаходяться в межах міста Запоріжжя (фактично прийнято рішення про збільшення розміру орендної плати).
Прийняття даних рішень потребує, в свою чергу, внесення змін в договір оренди землі.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 ЦК України).
Відповідно до ст. 759, 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Як було зазначено вище, 15.12.2011 року Запорізька міська рада звернулася до відповідача з письмовою пропозицією № 01-32/4118 «Про внесення змін до договору оренди землі», якою запропонувала внести зміни до договору оренди землі шляхом викладення п. 3.1 договору у новій редакції. Однак відповідач проігнорував пропозицію позивача та залишив її без відповіді.
В пункті 1.6 договору оренди землі зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 103988 грн. 32 коп. (в цінах 2002 року ).
Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до ст. 5 зазначеного Закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності , втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ст. 13 Закону).
Стаття 15 Закону визначає підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
При укладенні 11.09.2003р. договору оренди землі в пункті 1.6 договору було зазначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки в цінах 2002 року, тобто на час укладення сторонами договору.
Прокурором, до матеріалів справи, в обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий № 2310100000:02:014:0057), додано копію технічного завдання, згідно якого нормативна грошова оцінка спірної ділянки станом на 2011р. складає 238410,72 грн.
Згідно зі ст. 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок провадиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: - розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Відповідно до викладеного, законодавством передбачено здійснення нормативно-грошової оцінки відповідними органами місцевого самоврядування, зокрема, при визначенні розміру орендної плати.
Відповідно до ч. 289.2 ст. 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.
Таким чином, законодавством передбачена щорічна індексація нормативної грошової оцінки та, відповідно, до п. 3.4 договору оренди землі орендна плата підлягає Індексації відповідно до індексації грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.
Враховуючи, що коефіцієнт індексації станом на 1 січня кожного року, визначений органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, є загальновідомим та оприлюднюється відповідно до законодавства, внесення відповідних змін до договору оренди землі, зокрема, в п. 1.6 не потребується, умовами договору щорічне внесення змін до договору в зв'язку зі зміною коефіцієнту індексації не вимагається.
Як вбачається з п. 1.6 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 103988,32 грн. (в цінах 2002 року ).
Тобто, і розмір орендної плати був розрахований та визначений на час укладення договору оренди земельної ділянки, виходячи з нормативної грошової оцінки землі в цінах 2002р.
Наразі сталися зміни в законодавстві стосовно визначення розміру орендної плати земель державної та комунальної власності.
У відповідності до ст. 288.5 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою : для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку , що встановлюється цим розділом Податкового кодексу України.
Згідно зі ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008р. № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", від 27.07.2011р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" є чинними, в установленому законом порядку не скасовані і недійсними не визнавались, тому підлягають виконанню.
Отже, враховуючи вищезазначені норми закону, суд вважає обґрунтованими позовні вимоги про внесення змін до п. 3.1. договору оренди відносно земельної ділянки загальною площею 0,0272 га, яка знаходиться по вул. Союзна (в районі будинку № 77) в м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:02:014:0057), укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством "Артур", зареєстрованого за № 553 від 13.10.2003р. в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, в редакції: "3.1. Плата встановлена за один календарний рік у розмірі 7 152,32 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року, та вноситься орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33214812500004 в відділенні Держказначейства у Заводському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 26014146, код 13050200, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця".
Згідно зі ст. 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни в п. 3.1. договору оренди земельної ділянки відносно земельної ділянки загальною площею 0,0272 га, яка знаходиться по вул. Союзна (в районі будинку № 77) в м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:02:014:0057), укладеного між Запорізькою міською радою та Приватним підприємством "Артур", зареєстрованого за № 553 від 13.10.2003р. в К;низі записів державної реєстрації договорів оренди землі, виклавши його в такій редакції:
"3.1. Плата встановлена за один календарний рік у розмірі 7152,32 грн. (сім тисяч сто п'ятдесят дві гривні тридцять дві копійки), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року та вноситься орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33214812500004 в відділенні Держказначейства у Заводському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 26014146, код 13050200, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця".
Стягнути з Приватного підприємства "Артур" (69067, м. Запоріжжя, вул. Гончара, буд.131 кв.88, ЄДРПОУ 20497439) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів бюджету 22030001 "Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050)", одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район), 22030001, банк одержувача: ГУДКСУ у Запорізькій області, р/р 31215206783007, МФО 813015, код ЄДРПОУ 38025409) суму 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 00 коп. судового збору. Видати наказ.
Суддя О.С. Боєва
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання. Повне рішення підписано 16.10.2012р.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2012 |
Оприлюднено | 22.10.2012 |
Номер документу | 26476078 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Боєва О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні