cpg1251
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"09" жовтня 2012 р.Справа № 2/61/5022-724/2012
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Колубаєвої В.О.
Розглянув справу
за позовом Прокурора Чортківського району в інтересах держави вул. Горбачевського, 1, м. Чортків, Тернопільська область, 48500 в особі Міністерства охорони навколишнього природного середовища України вул. Урицького, 35, м. Київ, 03035 в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль, 46000
до Джуринської сільської ради с. Джурин, Чортківський район, Тернопільська область, 48531
про стягнення 4 447 грн. 84 коп. збитків, заподіяних державі в результаті засмічення земельних ресурсів.
За участю представників сторін:
прокуратури: Халанич Г.М., посвідчення № 71 від 30.08.2012р.
позивача: Мазур Т.В., довіреність № 1-1/23-1 від 05.01.2012р.
відповідача : Блаженко О.М., рішення сесії № 01 від 17.11.2010р.
Суть справи: Прокурор звернувся до суду із позовом про стягнення з відповідача 4 447 грн. 84 коп. збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу у зв'язку з порушенням природоохоронного законодавства.
Пояснює, що Джуринською сільською радою не розроблено та не затверджено схему санітарного очищення населеного пункту, не затверджено місцеву програму поводження з відходами. Рішенням сесії Джуринської сільської ради № 28 від 30.03.1999р. виділено земельну ділянку під сміттєзвалище в урочищі по вул. С. Бандери без належних документів.
Позивач позовні вимоги прокурора підтримує. Стверджує, що сплата відповідачем 850 грн. штрафу (квитанція № 1554.102.2 від 30.08.2012р.), згідно постанови Державної екологічної інспекції у Тернопільській області № 001013 від 16.08.2012р., підтверджує визнання відповідачем невідповідності його дій, відносно твердих побутових відходів, чинному законодавству.
Просить позов задоволити.
Відповідач позов не визнає (відзив на позов від 24.09.2012р.), посилаючись на те, що:
- згідно ст. 13 Закону України "Про відходи" суб'єктами у сфері поводження з відходами є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, а також підприємства, установи та організації усіх форм власності, діяльність яких пов'язана із поводженням з відходами;
- сільська рада не входить до переліку осіб, які згідно ст. 68 "Про охорону навколишнього природного середовища" та ст.ст. 13, 17, 43 Закону України "Про відходи" зобов'язані відшкодовувати шкоду, оскільки є органом місцевого самоврядування, а не установою, діяльність якої пов'язана із відходами. Збирання побутових відходів, створення полігонів для їх захоронення, ліквідація несанкціонованих звалищ відходів відноситься до повноважень органів місцевого самоврядування, (ст. 21 Закону України "Про відходи"), а не обов'язків, недотримання яких є підставою відшкодування шкоди.
Просить у позові відмовити.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників прокуратури та сторін, і приймаючи до уваги, що:
1) В судовому засіданні перед розглядом справи представникам сторін та прокурору роз'яснено їх права і обов'язки, передбачені ст. 22 Господарського процесуального кодексу України.
2) 16.08.2012р. позивачем по дорученні прокуратури Чортківського району №2004 від 08.08.2012р. проведено позапланову перевірку в частині поводження відповідача з відходами.
Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища встановлено, що відповідачем:
- не розроблено схему санітарного очищення населеного пункту;
- не затверджено місцеву програму поводження з відходами;
- комісія по безхазяйних відходах не створена;
- не здійснюється контроль за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами;
- не здійснюється роздільне збирання корисних компонентів;
- не розроблена проектна документація, що включає санітарно-технічний паспорт. Розміщення відходів проводиться без дозволу Державного управління охорони навколишнього природного середовища.
Про що, Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області складено:
- акт перевірки дотримання природоохоронного законодавства від 16.08.2012р.;
- акт обстеження засміченої земельної ділянки від 17.08.2012р.
- протокол про адміністративне правопорушення № 001013 від 16.08.2012р., підписаний представниками екологічної інспекції та відповідача.
- постанова про накладення адміністративного штрафу № 001013 від 16.08.2012р., якою на сільського голову відповідача накладено адміністративне стягнення у вигляді 850 грн. штрафу, відповідно до ст.ст. 242-1, 283, 284 Кодексу України про адміністративні правопорушення та ст. 42 Закону України "Про відходи".
Вищенаведене підтверджує, що внаслідок незаконної діяльності відповідача, державі нанесено шкоду в сумі 4 447 грн. 84 коп., яка розрахована на підставі "Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 171 від 27.10.1997р. і яку відповідач згідно ст.ст. 21, 43 Закону України "Про відходи", ст. 189 Земельного кодексу України, ст. 22 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення" відповідач повинен відшкодувати.
3) Заперечення відповідача не приймаються до уваги, так-як:
- згідно ст. 15 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції;
- відповідно до ст. 21 Закону України "Про відходи" органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують виконання вимог законодавства про відходи, ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів;
- згідно ст. 33 Закону України "Про відходи" зберігання та видалення відходів здійснюється в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких зазначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
Тобто, для зберігання та видалення відходів повинні використовуватися спеціально визначені місця лише на наявності спеціальних дозволів.
Органи місцевого самоврядування, приймаючи рішення про відвід земельних ділянок, повинні мати спеціальний паспорт, обов'язково погоджений з державною санітарно-епідеміологічною службою та інші документи передбачені Законом України "Про відходи" та Державними будівельними нормами Полігони твердих побутових відходів. Основні положення трактування ДБН В 2.4-2-2005.
Прокурор стверджує, що ні дозволу, ні других необхідних документів у відповідача не було. Орган місцевого самоврядування прийняв рішення про відвід земельної ділянки для розміщення відходів з порушенням вимог чинного законодавства. У зв'язку з чим повинен нести відповідальність.
Відповідач не представив доказів того, що при виділенні земельної ділянки для розміщення відходів, у нього були необхідні для цього документи. Тому, з врахуванням ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, слід вважати, що таких не було.
Оскільки, відповідач є казенною установою, юридичною особою , то згідно ст.ст. 42, 43 Закону України "Про відходи" та ст. 211 Земельного кодексу України, він несе відповідальність за порушення земельного законодавства та законодавства про відходи.
4) Пунктом 28 ст. 4, ст. 11 Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" та п. 7 ч. 2 ст. 69 Бюджетного кодексу України, передбачено, що:
- джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2012 рік у частині доходів є 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності;
- джерелами формування спеціального фонду місцевих бюджетів у 2012 році є 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.
Відповідно до Глави 8 Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Державного казначейства від 19.12.2000 № 131 платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та Закону України про Державний бюджет України на відповідний рік, розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в головних управліннях Державного казначейства України за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій. Кошти, які надійшли за день (з урахуванням повернення помилково або надміру зарахованих до бюджетів платежів) на аналітичні рахунки, відкриті за балансовим рахунком 3311, у регламентований час розподіляються головними управліннями Державного казначейства України за встановленими нормативами між державним бюджетом та відповідними місцевими бюджетами.
Відтак, збитки, заподіяні державі в результаті засмічення земельних ресурсів побутовими відходами в сумі 4 447 грн. 84 коп. слід стягнути з відповідача з врахуванням відсоткового співвідношення: до спеціального фонду державного, обласного та місцевого бюджетів.
А саме: 1 334 грн. 35 коп. (30%) - в доход спеціального фонду Державного бюджету України; 2 223 грн. 92 коп. (50%) - в доход спеціального фонду місцевого бюджету Джуринської сільської ради та 889 грн. 57 коп. (20%) - в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради.
5) Згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, видатки по судовому збору в сумі 1 609 грн. 50 коп. слід покласти на відповідача.
Керуючись вищезазначеним, ст.ст. 43, 49, 82, 84, 85, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1) Позов задовольнити.
2) Стягнути з Джуринської сільської ради с. Джурин, Чортківського району, Тернопільської області (ідент. код 04393746):
- в доход спеціального фонду Державного бюджету України -1 334 грн. 35 коп. збитків, заподіяних державі в результаті засмічення земельних ресурсів побутовими відходами;
- в доход спеціального фонду місцевого бюджету Джуринської сільської ради -2 223 грн. 92 коп. збитків, заподіяних державі в результаті засмічення земельних ресурсів побутовими відходами;
- в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради на р/р 33117331700564, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37938481 в ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО 838012 -889 грн. 57 коп. збитків, заподіяних державі в результаті засмічення земельних ресурсів побутовими відходами;
Видати накази.
3) Стягнути з Джуринської сільської ради с. Джурин, Чортківського району, Тернопільської області (ідент. код 04393746) в дохід Державного бюджету: -1 609 грн. 50 коп. судового збору на р/р № 31217206783002 у ГУ ДКСУ у Тернопільській області, одержувач УДКСУ м. Тернопіль, МФО 838012, код ЄДРПОУ одержувача 37977726, код ЄДРПОУ суду 03500022, код класифікації доходу 22030001.
На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони та прокурор мають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня підписання рішення «10» жовтня 2012 року через місцевий господарський суд.
Суддя В.О. Колубаєва
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2012 |
Оприлюднено | 22.10.2012 |
Номер документу | 26476798 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Колубаєва В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні