Рішення
від 17.10.2012 по справі 19пд/5014/2228/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

17.10.12 Справа № 19пд/5014/2228/2012

Суддя Косенко Т.В., за участю секретаря судового засідання Хухрянської І.В., розглянувши матеріали справи за позовом

Виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради , м.Луганськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю „Вадмі", м.Луганськ

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів -Управління Держкомзему у м.Луганськ Луганської області, м.Луганськ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.11.2001, державна реєстрація від 05.12.2001 за №3819

в присутності представників сторін:

від позивачів -Саркісян Я.Ш., заступник начальника відділу контрольно-юридичної роботи, довіреність №01/03-31/1778/0/2-12 від 19.03.2012; довіреність №01/03-31/1777/0/2-12 від 19.03.2012;

від відповідача -представник не прибув;

від 3-ої особи -представник не прибув.

В С Т А Н О В И В:

Обставини справи: позивачами заявлено вимогу про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.11.2001, реєстрація від 05.12.2001 №3819, який укладений між Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю „Вадмі", відносно земельної ділянки площею 0,0295 га, яка передана в оренду під будівництво та розміщення кафе по вулиці Шовкового, а саме: доповнити п.2.9 розділу „2.Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту: „На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, складає 537422 (п'ятсот тридцять сім тисяч чотириста двадцять дві грн.) 15 коп."; викласти п.2.1 розділу „2. Орендна плата" договору у новій редакції: „Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3"; п.2.5розділу „2.Орендна плата" викласти в новій редакції: „У разі невнесення орендної плати за землю у строки, визначені цим договором, з Орендаря справляється пеня у розмірі пені передбаченої чинним законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожен день прострочення"; викласти п.2.2 розділу „2. Орендна плата" у новій редакції: „Річна орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Річна орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця, або в уповноваженого їм органу".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 04.09.2012 до участі у справі було залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів -Управління Держкомзему у м.Луганськ Луганської області, м.Луганськ

Відповідач не скористався своїм правом, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, не забезпечив участі повноважного представника у судовому засіданні, хоча про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення № 9101104635680.

Згідно до п.п.3.9.1, 3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 „Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог ч.1 ст.64 та ст.87 Господарського процесуального кодексу України.

У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Також відповідач не надав суду відзив на позовну заяву, а ненадання відзиву на позовну заяву та неприбуття у судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті, згідно положень ст.75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається по наявних у ній матеріалах.

Відзивом №4864/4-5-14 від 18.09.2012 3-я особа позовні вимоги підтримала у повному обсязі.

Крім того, клопотанням №4863/4-5-14 від 18.09.2012 3-я особа просила розглянути справу без участі представника.

Суд, з урахуванням думки представника позивачів, вважає можливим задовольнити вказане клопотання.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представника позивачів, який прибув у судове засідання, встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області дійшов наступного.

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності щодо розпорядження землями в межах населених пунктів (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів -відповідні органи виконавчої влади.

Згідно до ст.33 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень виконавчих органів міських рад віднесено здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.

Згідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України „Про місцеве самоврядування", відповідно до яких вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, тому у зв'язку з тим, що земельна ділянка була надана відповідачу рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради, але на теперішній час вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, належним позивачами за даними позовними вимогами є Виконавчий комітет Луганської міської ради та Луганська міська рада.

Рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 22.08.2001 №156/17 „Про надання товариству з обмеженою відповідальністю „Вадмі" в оренду земельної ділянки під будівництво та розміщення кафе за адресою: вул.Шовкового та внесення змін у договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 15.05.1997 №2060" відповідачу була надана в оренду терміном до 15.05.2022 року земельна ділянка площею 0,0295 га за адресою:вул.Шовкового, під будівництво та розміщення кафе.

На виконання вказаного рішення між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю „Вадмі" було укладено договір оренди земельної ділянки від 20.11.2001, державна реєстрація від 05.12.2001 за №3819, за яким орендодавець за плату передає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку, площею 0,0295 га за адресою: м.Луганськ, вул.Шовкового, згідно з проектом відведення земельної ділянки.

Відповідно до п.2.1 договору орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку з коефіцієнтом 2,5.

Згідно п.2.2 договору орендна плата сплачується шляхом перерахування кошті на розрахунковий рахунок міськфінвідділу 254293000165 в ЛОД АППБ „Аваль", МФО 304007, код платежу 13050200, код 02311909 щомісячно до 15 числа місяця, наступного за звітним. Орендна плата може змінюватися по узгодженню сторін.

У п.2.5 договору сторони визначили, що у разі несвоєчасного внесення орендної плати орендар повинен сплатити пеню, яка нараховується на суму боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючою на день виникнення такого боргу, або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті, згідно з Законом України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 №2181-ІІІ.

На момент укладення цього договору грошова оцінка земельної ділянки складала 171406 грн. 80 коп. (п.2.9 договору).

Згідно п.4.2 договору зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни договору оренди спір вирішується у судовому порядку. Зміни і доповнення до даного договору вносяться шляхом укладення додаткових угод, що набирають чинність після підписання та державної перереєстрації договору оренди і є невід'ємними частинами даного договору.

З метою приведення договору оренди земельної ділянки від 20.11.2001, державна реєстрація від 05.12.2001 за №3819, у відповідність з вимогами діючого законодавства позивачем був надісланий відповідачу лист №01/03-13/4253/0/2-11 від 20.07.2012 (а.с.17-21) з пропозицією про внесення змін до договору оренди.

Відповідач відповіді на вказану пропозицію не надав, що стало підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.

Суд, дослідивши матеріали справи та умови договору оренди земельної ділянки, дійшов наступного.

Відповідно до ст.2 Закону України „Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Статтею 16 Закону України „Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Аналогічна норма закріплена і в ч.4 ст.188 Господарського кодексу України, в якій передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Частиною 2 ст.11 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що підприємство, організація, які одержали пропозицію про зміну чи розірвання договору, відповідають на неї не пізніше 20 днів після одержання пропозиції. Якщо підприємства і організації не досягли згоди щодо зміни чи розірвання договору, а також у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення господарського суду.

Отже діючим законодавством України передбачено, що сторона за договором може звернутися до суду з вимогою щодо внесення змін до діючого договору за умови.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст.652 Цивільного кодексу України).

Обґрунтованою є вимога позивача про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.11.2001, державна реєстрація від 05.12.2001 за №3819 в частині викладення в новій редакції п.2.1 розділу 2 „Орендна плата": „2.1.Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку зі застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3" та викладення п.2.2. розділу „2. Орендна плата" у новій редакції: „Річна орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Річна орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця, або в уповноваженого їм органу", враховуючи наступне.

З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до ст.9 Податкового кодексу України плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.

Згідно п.14.1.147 Податкового кодексу України плата за землю це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України)

Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, відповідно до ст.274 Податкового кодексу України, встановлюється у розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.

Згідно з п.287.3 ст.287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Згідно п.1 ч.5 ст.288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення -розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель -трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки.

Стосовно викладення п.2.5 розділу „2.Орендна плата" договору в новій редакції „У разі невнесення орендної плати за землю у строки, визначені цим договором, з Орендаря справляється пеня у розмірі пені передбаченої чинним законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожен день прострочення", слід зазначити наступне.

Відповідно до п.п.1.1 ст.129 Податкового кодексу України, після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня.

Відповідно до п.4 вказаної статті пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120% річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.

Враховуючи викладене, п.2.5 розділу „2.Орендна плата" слід викласти в редакції позивача.

Обґрунтованою є і вимога позивача про доповнення п.2.9 „2.Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту: „На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, складає 537422 (п'ятсот тридцять сім тисяч чотириста двадцять дві грн.) 15 коп.", враховуючи наступне.

Відповідно до п.4 Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.2008 №224 питання правильності застосування порядку та визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки належить до компетенції Державного комітету України із земельних ресурсів.

Управління Держкомзему України в м.Луганську Луганської області є органом державної влади, уповноваженим на надання даних про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки був визначений позивачами на підставі листа Управління Держкомзему у м.Луганськ Луганської області від 01.07.2011 №4-2-14/2577 (а.с.22).

Таким чином, є обґрунтованими вимоги позивача про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.11.2001, державна реєстрація від 05.12.2001 за №3819, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю „Вадмі".

Можливість внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) передбачена п.4.2 договору та чинним земельним законодавством.

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Аналогічні положення містяться в ч.5 ст.188 Господарського кодексу України.

З цього вбачається, що зазначені зміни для сторін набирають сили з моменту набрання чинності рішенням суду та підлягають державній реєстрації відповідно до вимог чинного законодавства.

Судовий збір покладається на відповідача, згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України.

Згідно ст.85 Господарського процесуального кодексу України, у судовому засіданні 17.10.2012 були оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області

В И Р І Ш И В:

1.Позовні вимоги Виконавчого комітету Луганської міської ради, м.Луганськ, та Луганської міської ради, м.Луганськ, до Товариства з обмеженою відповідальністю „Вадмі", м.Луганськ, задовольнити повністю.

2.Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 20.11.2001, державна реєстрація від 05.12.2001 за №3819, який укладений між Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю „Вадмі" відносно земельної ділянки площею 0,0295 га за адресою: м.Луганськ, вул.Шовкового, під будівництво та розміщення кафе, які набирають сили з моменту набрання чинності рішенням суду. Державну реєстрацію внесення змін до договору оренди землі здійснити відповідному органу у порядку, встановленому законодавством.

3.Викласти п.2.1 розділу 2 „Плата за землю" договору у новій редакції: „2.1.Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку зі застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

4. Викласти п.2.2 розділу „2. Орендна плата" у новій редакції: „Річна орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Річна орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця, або в уповноваженого їм органу".

5. Викласти п.2.5 розділу „2.Орендна плата" в новій редакції: „У разі невнесення орендної плати за землю у строки, визначені цим договором, з Орендаря справляється пеня у розмірі пені передбаченої чинним законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожен день прострочення".

6.Доповнити п.2.9 розділу „2.Орендна плата" договору новим абзацом наступного змісту: „На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, складає 537422 (п'ятсот тридцять сім тисяч чотириста двадцять дві грн.) 15 коп.".

7.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Вадмі", м.Луганськ, вул.Оборонна, б.2А, кв.1, код 21815097 на користь Луганської міської ради, м.Луганськ, вул.Коцюбинського, б.14, код 26070794, р/р 35413001003410, МФО 804013, код 35079336 УДКС у м.Луганськ ГУДКСУ у Луганській області судовий збір у сумі 1073 грн. 00 коп., видати наказ 2-му позивачу.

Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата складання рішення: 22.10.2012.

Суддя Т.В. Косенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення17.10.2012
Оприлюднено23.10.2012
Номер документу26493775
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —19пд/5014/2228/2012

Рішення від 17.10.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 03.10.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні