cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"09" жовтня 2012 р.Справа № 5023/3342/12 вх. № 3342/12
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Яризька В.О.
при секретарі судового засідання Сінченко І.В.
за участю
позивача - Жила П.С. (дов.)
відповідача - Петрович А.В. (директор)
розглянувши справу за позовом публічного акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк" в особі філії "Харківське головне регіональне управління" публічного акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк", м. Харків
до приватного підприємства "Спецпрофсервіс", м. Харків
про стягнення 52346,11 грн.
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ПАТ Комерційний банк "Приватбанк" в особі філії "Харківське головне регіональне управління", звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою до відповідача, ПП "Спецпрофсервіс", в якій просить суд стягнути заборгованість за Договором банківського рахунку на комплексне обслуговування від 14.09.2007 року станом на 14.05.2012 року в розмірі 52346,11 грн., в т.ч. заборгованість за кредитом - 35200,00 грн.; заборгованість за процентами - 9501,16 грн.; заборгованість по комісії - 1900,80 грн.; заборгованість по пені - 2984,15 грн.; штраф - 2760,00 грн.
Відповідач проти позову заперечує, вказує на те, що не був ознайомлений з умовами щодо повернення отриманих грошових коштів, оскільки при отриманні коштів банком було повідомлено, що кошти надані за акцією. У відзиві на позов зазначає, що з позовом не погоджується, оскільки позивач розглядає договір овердрафтового кредиту, якого не існує.
В слуханні справи оголошувались перерви до 03.10.2012 р. о 10:00 год., 09.10.2012 р. об 11:30 год.
14.09.2007 року між ПАТ КБ "Приватбанк" (позивач, банк) та ПП "Спецпрофсервіс" (відповідач) було укладено Договір банківського рахунку (далі - Договір), відповідно до якого позивач відкрив відповідачу наступні поточні рахунки: 26003052301676 та 26053052301541.
Згідно п. 1 п.п. 1.1. укладеного сторонами Договору, банк відкриває Клієнту поточний (поточні) рахунки у національній та іноземній валюті (у тому числі картковий (карткові) та інші рахунки зі спеціальним режимом використання) та здійснює (їх) розрахункове та касове обслуговування відповідно до чинного законодавства України, нормативних актів Національного банку України та умов цього Договору.
Згідно п. 2 п.п.2.1.3 Договору, Банк бере на себе зобов'язання здійснювати для клієнта операції, які передбачені для рахунків цього виду законом, банківськими правилами та цим Договором.
Одночасно з підписанням вказаного Договору сторонами також були підписані Тарифи Харківського ГРУ ПриватБанку, Регламент робіт електронних розрахунково-інформаційних програмних продуктів, Регламент отримання інформації про стан рахунків засобами мобільного зв'язку, Правила користування платіжною карткою.
Суд зазначає, що у зазначених документах, зокрема, була погоджена можливість здійснення електронних платежів за допомогою засобів Іnternet та за допомогою електронних розрахунково-інформаційних програмних продуктів, для чого відповідач отримав ключ з індивідуальним підписом, яким він міг користуватися для здійснення платежів через Іnternet, що не заперечується відповідачем.
Як зазначає позивач, від відповідача засобами електронного зв'язку надійшла заява від 19.05.2011р. про встановлення кредитного ліміту на розрахунковий рахунок 26003052301676 у розмірі 35200,00 грн. (а.с. 113). В даній заяві зазначено про те, що підписавши дану заяву, клієнт погоджується з умовами, викладеними в Умовах і правилах надання банківських послуг, Тарифах ПриватБанку, що розміщені на офіційному сайті Банку www.privatbank.ua. Дана заява була підписана електронним підписом, що був наданий директору відповідача Петрович А.В.
Відповідач заперечує проти факту направлення такої заяви.
Однак суд критично ставиться до заперечень відповідача. Так, у судовому засіданні директор ПП "Спецпрофсервіс" Петрович А.В. підтвердив, що він дійсно отримав ключ на електронному носії з цифровим підписом та даним ключем користувався лише він, перевіряв щодня рух коштів на рахунку.
Суд зазначає, що використання електронних документів регулюється Законом України "Про електронні документи та електронний документообіг".
Відповідач не заперечує проти факту отримання 20.05.2011р. на свій рахунок від банку коштів у сумі 35200,00 грн., однак зазначає, що в банку на його усне звернення йому повідомили, що такі кошти перераховані по акції.
Суд зазначає, що отримавши грошові кошти на свій рахунок, відповідач користувався такими коштами, з виписки про рух коштів по рахунку № 26003052301676 (а.с. 62-68) вбачається, що з рахунку в період з 20.05.2011р. по 28.11.2011 р. періодично банком знімались кошти на погашення процентів за користування кредитним лімітом згідно договору банківського обслуговування та винагорода за користування кредитним лімітом згідно договору банківського обслуговування, що відповідач не міг не помітити, оскільки щодня перевіряв рух коштів по рахунку, однак відповідач не звертався письмово до відповідача про надання відповідних пояснень, а отже відповідачу було відомо про умови отримання кредитних коштів (овердрафту).
Згідно Розділу 1 Правил надання банківських послуг, розміщених на web-сайті банку http://www.privatbank.ua., ці правила є публічною офертою, що містять умови та правила надання послуг банком його партнерам, до якої приєднується клієнт, підписуючи заяву у відділенні банку.
Розділом 3.18. Правил передбачено надання послуги щодо встановлення кредитного ліміту на поточний рахунок корпоративного клієнта.
Згідно п. 3.18.1.1. Кредитний ліміт на поточний рахунок надається на поповнення обігових коштів і здійснення поточних платежів клієнта, в межах кредитного ліміту. Банк здійснює обслуговування ліміту клієнта, що полягає в проведенні його платежів понад залишок коштів на поточному рахунку клієнта, шляхом дебетування поточного рахунку. При цьому утворюється дебетове сальдо.
Згідно п. 3.18.1.8. Правил проведення платежів клієнта в порядку обслуговування кредитного ліміту, проводиться Банком на протязі одного року з моменту підписання угоди про приєднання клієнта до "Умов і Правил надання банківських послуг" (або в формі "Заяви про відкриття поточного рахунку і картки зі зразками підписів та відтисками печатки", або в формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк / Інтернет клієнт-банк, або в формі обміну інформацією, або в будь-якій іншій формі - далі "Угода"). При порушенні клієнтом будь-якого із обов'язків, передбачених "Умовами та правилами надання банківських послуг", Банк на власний розсуд, має право змінити умови кредитування, встановити інший строк повернення кредиту. При належному використанні клієнтом обов'язків, передбачених "Умовами і Правилами надання банківських послуг", проведення платежів клієнта в порядку обслуговування ліміту може бути продовжено Банком на той же строк.
Відповідно до п. 3.18.1.11., 3.18.2.2.2., 3.18.2.2.3. та 3.18.2.2.5. Правил, встановлено період безперервного користування кредитним лімітом - не більше 35 днів. (Періодом безперервного користування кредитним лімітом є період часу, на протязі якого безперервно існувало дебетове сальдо на поточному рахунку). Клієнт зобов'язується проводити погашення кредитного ліміту не пізніше строку закінчення періоду безперервного користування кредитним лімітом, сплатити відсотки за весь час фактичного користування кредитом та повністю повернути кредит в строки, передбачені Правилами.
Згідно п.п. 3.18.4.1.1., 3.18.4.1.2. та 3.18.4.1.3. Правил, нарахування відсотків проводиться наступним чином:
за період користування кредитом з моменту виникнення дебетового сальдо до дати обнуління дебетового сальдо в одну з дат з наступного 20-го до 25-го числа місяця (далі - "період, в який дебетове сальдо підлягає обнулінню"), розрахунок відсотків здійснюється за процентною ставкою в розмірі 0% річних від суми залишку непогашеної заборгованості. В разі коли дебетове сальдо в одну з дат періоду, в якому дебетове сальдо підлягає обнулінню, не обнуляється, протягом 90 днів з останньої дати періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню, клієнт сплачує Банку за користування кредитом відсотки в розмірі 24% річних, починаючи з останньої дати періоду, в яку дебетове сальдо підлягало обнулінню. У разі непогашення кредиту протягом 90 днів з дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнулінню, починаючи з 91-го дня після дати закінчення періоду, в який дебетове сальдо підлягало обнулінню, кредит вважається простроченим, а грошові зобов'язання клієнта з погашення заборгованості вважаються порушеними. При порушенні клієнтом будь-якого з грошового зобов'язання клієнт сплачує Банку відсотки за користуванням кредитом у розмірі 48% річних від суми залишку непогашеної заборгованості.
Відповідно до п. 3.18.4.4. Правил, клієнт сплачує Банку винагороду за використання ліміту (щомісячна комісія) відповідно до п.п. 3.18.1.6., 3.18.2.3.2., 1-го числа кожного місяця в розмірі 0,9% від суми максимального сальдо кредиту, що існував на кінець банківського дня за попередній місяць, у порядку, передбаченому Умовами та правилами надання банківських послуг. Клієнт доручає Банку здійснювати списання винагороди зі своїх рахунків. Сплата винагороди здійснюється в гривні. У випадку, якщо кредит видається в іноземній валюті, винагорода сплачується в гривневому еквіваленті за курсом НБУ на дату сплати.
Як вже зазначалось згідно заявки відповідача, що була зроблена засобами електронного зв"язку через ПАТ КБ "ПриватБанк" (через Клієнт-Банк) Клієнту було встановлено кредитний ліміт на поточний рахунок в розмірі 35200, 00 грн.
Як свідчить виписки по рахунках відповідача за період з 20.05.2011р. по 14.05.2012 р., відповідач отримав та користувався кредитними коштами, в межах наданого йому кредитного ліміту - 35200 грн.
Відповідач у період з 20.05.2011р. по 28.11.2011 р. своєчасно та належним чином виконував Умови та правила надання банківських послуг щодо користування кредитним лімітом, однак з 28.11.2011р. відповідач припинив таке виконання, у зв'язку з чим у нього виникла заборгованість, яка станом на 14.05.2012р. складає 52346,11 грн., в т.ч. заборгованість за кредитом - 35200,00 грн.; заборгованість за процентами - 9501,16 грн.; заборгованість по комісії - 1900,80 грн.; заборгованість по пені - 2984,15 грн.; штраф - 2760,00 грн.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 1054 ЦК України, за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти. До відносин за кредитним договором застосовуються положення параграфу 1 глави 71 цього кодексу, а саме положення про позику.
Позикодавець має право на одержання від позичальника процентів від суми позики, якщо інше не встановлено договором або законом. Розмір та порядок процентів встановлюється договором (ст.. 1048 ЦК України).
Згідно ст. 1049 ЦК України, позичальник зобов'язаний повернути позикодавцеві позику (грошові кошти у такій саме сумі, що були йому передані позикодавцем) у строк та порядку, що встановлені договором .
Якщо договором встановлено обов'язок позичальника повернути позику частинами, то в разі прострочення повернення чергової частини позикодавець має право вимагати дострокового повернення позики, що залишилася, та сплати процентів (ч. 2 ст. 1050, ч. 2 ст. 1054 ЦК України).
Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу.
Частиною 1 ст. 530 Цивільного кодексу України передбачено, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
У відповідності до ст. 629 ЦК України договір є обов'язковим для виконання сторонами. Згідно ст.ст. 525, 526 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
На підставі викладеного, враховуючи, що відповідач не надав суду доказів сплати заборгованості, а в матеріалах справи такі докази також відсутні, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Публічного акціонерного товариства Комерційного банку "Приватбанк" в частині стягнення заборгованості за кредитом - 35200,00 грн.; заборгованості за процентами - 9501,16 грн.; заборгованості по комісії - 1900,80 грн., обґрунтовані, підтверджуються наявними у матеріалах справи доказами та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Крім того, позивач, посилаючись на прострочення виконання відповідачем зобов'язань за повернення кредиту, просить стягнути з нього пеню в сумі 2984,15 грн.; штраф (фіксована частина) у сумі 1000,00 грн., штраф (5% від суми ліміту) у сумі 1760,00 грн.
Відповідно до ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.
Згідно приписів ст. 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання.
Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.
Відповідно до ст. 610 ЦК України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Згідно п. 3.18.5.1. Правил, при порушенні клієнтом будь-якого із зобов'язань зі сплати відсотків за користування кредитом, термінів повернення кредиту, винагороди (комісії) клієнт сплачує Банку за кожний випадок порушення пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла в період, за який сплачується пеня від суми простроченого платежу за кожний день прострочення платежу. А в разі реалізації Банком права на встановлення іншого строку повернення кредиту, клієнт сплачує Банку пеню в розмірі, зазначеному в п. 3.18.4.1.3. від суми заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється в гривні. У разі якщо кредит надавався в іноземній валюті, пеня сплачується в гривневому еквіваленті за курсом НБУ на дату сплати. Згідно п. 3.18.5.4. Правил, нарахування неустойки за кожний випадок порушення зобов'язань, передбачених п. 3.18.0.5.1., 3.18.5.2., 3.18.5.3., здійснюється протягом 3-х років з дня, коли відповідне зобов'язання мало бути виконано клієнтом.
Відповідно до п. 3.18.5.7. Правил, строки позовної давності на вимогу про стягнення кредиту, відсотків за користування кредитом, винагороди, неустойки - пені, штрафів встановлюється сторонами тривалістю 5 років.
Відповідно до пункту 3.18.5.8. Правил при порушенні строків платежів щодо будь-якого зобов'язання з кредиту більше ніж на 30 днів, що потягло за собою звернення до суду, клієнт сплачує штраф у сумі 1000,00 грн. + 5% від суми встановленого ліміту.
Розрахунок пені та штрафу перевірено судом та встановлено, що він відповідає умовам договору, вимогам чинного законодавства та відносинам, що фактично склались між сторонами.
Наведені законодавчі приписи та установлені фактичні дані щодо невиконання відповідачем взятих на себе зобов'язань по поверненню кредиту та сплати процентів за його користування у розмірі та у строк, встановлені Правилами та умовами надання банківських послуг, з якими відповідач погодився, подавши відповідну заяву, дають підстави для висновку суду про правомірність позовних вимог щодо стягнення на користь позивача пені в сумі 2984,15 грн.; штрафу в сумі 2760,00 грн. (фіксована частина + 5% від суми ліміту).
Відповідно до ст.ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 1, 4, 12, 22, 32-34, 43, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Стягнути з приватного підприємства "Спецпрофсервіс" (61091 Харківська область, м. Харків, пр-зд Стадіонний, буд. 4, кв. 21, код 35349155) на користь Публічного акціонерного товариства Комерційного банку "ПриватБанк" (49094, м. Дніпропетровськ, вул.Набережна Перемоги, 50) в особі філії "Харківське регіональне управління" Публічного акціонерного товариства Комерційного банку "ПриватБанк" (61010, м. Харків, вул. Малом'ясницька, 2а, код 22609983, к/р. № 32009179700 в Управлінні НБУ України в Харківській області, МФО 351533) заборгованість за кредитом у сумі 35200,00 грн.; заборгованість за процентами у сумі 9501,16 грн.; заборгованість по комісії в сумі 1900,80 грн.; пеню в сумі 2984,15 грн., штраф у сумі 2760,00 грн., витрати по сплаті судового збору в сумі 1609,50 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 12.10.2012 р.
Суддя Яризько В.О.
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2012 |
Оприлюднено | 26.10.2012 |
Номер документу | 26528514 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Яризько В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні