Ухвала
від 18.10.2012 по справі 2а-12264/11
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 жовтня 2012 р. Справа № 84400/12 /9104

Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі :

головуючого судді: Матковської З.М.,

суддів: Кузьмича С.М., Олендера І.Я.

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в м. Тернополі на постанову Тернопільського міськрайонного суду від 25 червня 2011 року по адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в м. Тернополі про зобов'язання провести перерахунок пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати,-

В С Т А Н О В И Л А:

Позивач звернувся до суду з позовом до управління Пенсійного фонду України в м. Тернополі про зобов'язання провести перерахунок пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що перерахунок пенсії відповідачем повинен був бути здійснений із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні за рік, що передує року здійснення перерахунку пенсії, тобто 2010 рік.

Постановою Тернопільського міськрайонного суду від 25 червня 2011 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано дії управління Пенсійного фонду України в м. Тернополі неправомірними. Зобов'язано управління Пенсійного фонду України в м. Тернополі провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії починаючи з 01.01.2011 року із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за 2010 рік та провести відповідну доплату пенсії починаючи з 01.01.2011 року з врахуванням виплачених сум. В задоволенні решти позовних вимого відмовлено.

Відповідач постанову оскаржив, не погодившись із зазначеним судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, зазначивши, що оскаржувана постанова винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права та є незаконною, просить оскаржувану постанову скасувати та прийняти нову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.

В апеляційній скарзі покликається на те, що рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року зміни, що внесені до статей 40 та 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» були визнані неконституційними, а рішення щодо відновлення дії зазначеної норми в попередній редакції не приймались. У зв'язку з цим перерахунки пенсій проводились відповідно до пп.3 п. 11 постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року №530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян».

Особи які беруть участь у справі, в судове засідання на виклик суду не з'явилися, хоча належним чином були повідомлені про день, час і місце судового розгляду, тому на підставі п.2 ч.1 ст.197 КАС України суд прийшов до висновку про можливість розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

З матеріалів справи суд вбачає, що ОСОБА_1 є пенсіонером та перебуває на обліку в управління Пенсійного фонду України в м. Тернополі як утримувач пенсії за віком.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що згідно з положеннями ч. 4 ст. 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» перерахунок пенсії позивачу повинен бути здійснений із заробітної плати (доходу), з якої була призначена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені у ч. 1 ст. 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.

Колегія суддів апеляційного суду не погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх помилковими з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії встановлено частиною другою статті 40 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Перерахунок пенсій у зв'язку зі збільшенням, зокрема страхового стажу, встановлено частиною четвертою статті 42 зазначеного Закону.

Так, частиною другою статті 40 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» встановлено формулу заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії.

У редакції Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року, яка набрала чинності 01 січня 2004 року, зазначена формула була такою: Зп = Зс х (Ск : К), де: Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії; Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз1 + Кз2 + Кз3 +... + Кзn); К - кількість місяців страхового стажу, за які розраховано коефіцієнти заробітної плати (доходу) застрахованої особи (абзаци другий - шостий частини другої статті 40 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»).

Частиною четвертою статті 42 зазначеного Закону (у редакції від 09 липня 2003 року) визначено, що у разі, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.

Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.

Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.

Аналіз частини четвертої статті 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» свідчить, що при перерахунку пенсії застосовується заробітна плата (дохід) пенсіонера, яку він отримував до призначення пенсії, або яку він отримував за період роботи, який є періодом страхового стажу.

З огляду на викладене під час перерахунку пенсії у формулі Зп = Зс х (Ск : К) змінюються лише показники Ск та К. Зокрема, у величину Ск додаються коефіцієнти заробітної плати (доходу) за кожен місяць страхового стажу, який став підставою для перерахунку пенсії. Що ж стосується показника К, то він збільшується кількістю додаткових місяців страхового стажу. Решта показників залишається без змін.

Таким чином, під час перерахунку пенсії величина середньої заробітної плати (доходу) враховується та, яка використовувалася під час призначення пенсії, тобто це - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії (абзац четвертий частини другої статті 40 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»).

Підпунктом «б» підпункту 9 пункту 35 розділу II Закону «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», який набрав чинності з 1 січня 2008 року, абзац четвертий частини другої статті 40 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» було викладено в новій редакції: «Зс (середня заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади у галузях статистики, економіки, праці та соціальної політики і фінансів».

Цим же Законом (підпункт «б» підпункту 10 пункту 35 розділу II) частину четверту статті 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» викладено в такій редакції: «У разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період після призначення пенсії не підлягає виключенню згідно із абзацом третім частини першої статті 40 цього Закону. У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менше ніж 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії провадиться не раніше як через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію».

Тобто, з 01 січня 2008 року змінено показник середньої заробітної плати (доходу) - однієї із складових формули заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії та встановлено, що цим показником має бути середня заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008, положення підпункту «б» підпункту 9, підпункту «б» підпункту 10 пункту 35 розділу II Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними).

За таких умов, з 22 травня 2008 року відновили дію положення частини другої статті 40 та частини четвертої статті 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» у первинній його редакції, які й підлягають застосуванню.

8 травня 2008 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян», яким встановлено порядок перерахунку пенсій особам, які після її призначення продовжували працювати, відмінний від того порядку, який визначений частиною четвертою статті 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (у редакції від 09 липня 2003 року).

В результаті, починаючи з 28 травня 2008 року діють два нормативно-правові акти (Закон України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та постанова Кабінету Міністрів України № 530 від 28 травня 2008 року), які по-різному регулюють розмір показника середньої заробітної плати, що враховується для обчислення пенсії.

Отже, виходячи із загальних засад пріоритетності законів над іншими підзаконними нормативними актами, в даному випадку застосуванню підлягає Закон України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», а саме нормативні положення статті 42 цього Закону, що діяли в редакції до скасування змін, внесених за Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», та були і залишаються чинними на момент проведення перерахунку пенсії. Як зазначалося вище, зі змісту цих положень випливає, що під час перерахунку пенсії величина середньої заробітної плати (доходу) враховується та, яка використовувалася під час призначення пенсії.

Як зазначалося вище, зі змісту цих положень випливає, що під час перерахунку пенсії враховується та величина середньої заробітної плати (доходу), яка використовувалася під час призначення пенсії, а не показник середньої заробітної плати (доходу) за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії, як помилково вважає суд першої інстанції.

За таких обставин колегія суддів вважає, що проводячи перерахунок пенсії позивачу, виходячи із показника середньої заробітної плати 2007 року, відповідач діяв у відповідності з вимогами законодавства, а тому підстави для задоволення позову відсутні.

Відповідно до ст. 202 КАС України суд апеляційної інстанції скасовує судове рішення та ухвалює нове, коли має місце неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність таких обставин, невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи чи питання.

Судова колегія вважає, що доводи апеляційної скарги являються суттєвими і складають підстави для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи.

Керуючись статтями 160, 167, 195, 197, 198, 202, 205, 207, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в м. Тернополі - задовольнити.

Постанову Тернопільського міськрайонного суду від 25 червня 2011 року по адміністративній справі №2а-12264/11 - скасувати та прийняти нову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, що беруть участь у справі, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя З.М. Матковська

Судді С.М. Кузьмич

І.Я. Олендер

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.10.2012
Оприлюднено30.10.2012
Номер документу26538008
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-12264/11

Ухвала від 04.09.2020

Адміністративне

Фастівський міськрайонний суд Київської області

Соловей Г. В.

Ухвала від 07.07.2011

Адміністративне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Гусач О. М.

Ухвала від 23.10.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Лічевецький І.О.

Ухвала від 30.05.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Земляна Г.В.

Ухвала від 19.04.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Федотов І.В.

Постанова від 22.11.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Кузьмич С.М.

Постанова від 12.11.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Кузьмич С.М.

Ухвала від 18.10.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Матковська З.М.

Ухвала від 12.07.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Хобор Р.Б.

Ухвала від 12.07.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Хобор Р.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні