Рішення
від 25.10.2012 по справі 6/5014/2314/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

25.10.12 Справа № 6/5014/2314/2012

За позовом

Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Донуголь-Альянс", м. Луганськ

про стягнення 12 885 грн. 00 коп.

Суддя Василенко Т.А.

за участю представників сторін:

від позивача -Білоножко Г.С., дов. № 82 від 01.01.2012;

від відповідача - не прибув;

Обставини справи: позивачем заявлено вимогу про стягнення з відповідача штрафу в сумі 12 885 грн. 00 коп., згідно ст.ст. 118,122 Статуту залізниць за невірне зазначення маси вантажу в залізничній накладній.

Відповідач витребувані судом документи не представив, участь свого повноважного представника у судовому засіданні двічі не забезпечив, хоча про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином за адресою -м. Красний Луч Луганської області, вул. К.Маркса, б. 9 яка є офіційним місцезнаходженням підприємства та підтверджена спеціальним витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Вказане підтверджується також відповідною відміткою на повідомленні про вручення поштового відправлення від 02.10.12.

При цьому, відповідно до пункту 3.5.11 Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженою наказом Вищого господарського суду України від 10.12.2002 N 75 (з подальшими змінами), перший, належним чином підписаний, примірник процесуального документа (ухвали, рішення, постанови) залишається у справі; на звороті у лівому нижньому куті цього примірника проставляється відповідний штамп суду з відміткою про відправку документа, що містить: вихідний реєстраційний номер, загальну кількість відправлених примірників документа, дату відправки, підпис працівника, яким вона здійснена.

Дана відмітка є підтвердженням належного надсилання копій процесуального документа сторонам та іншим учасникам судового процесу.

Водночас, до повноважень господарських судів не віднесено з'ясування фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому, відповідні процесуальні документи надсилаються господарським судом згідно з поштовими реквізитами учасників судового процесу, наявними в матеріалах справи.

Відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

За таких обставин справу слід розглянути в порядку ст. 75 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, суд

в с т а н о в и в:

03.03.2012 року зі станції Красний Луч Донецької залізниці Товариство з обмеженою відповідальністю "Донуголь-Альянс" за накладною № 48652655 здійснило відправлення вагону № 66577255 на станцію призначення Порт Велике Запоріжжя Придніпровської залізниці вантажоодержувачу -ДП «Запорізький річний порт».

05.03.2012 при прибутті вагону на станцію Чаплино Придніпровської залізниці було проведено переважування маси вантажу у вказаному вагоні.

За результатами переважування встановлено, що фактична вага вантажу у вагоні № 66577255 не відповідає заявленій у супровідній накладній. Так, було виявлено, що маса нетто вантажу складає 74 400 кг, замість 69 000 кг, що на 5 400 кг більше, ніж зазначено у накладній.

Переважування здійснено за участю представників станції та за результатами складено акти загальної форми № 297 від 05.03.2012, № 317 від 07.03.2012 та комерційний акт АА № 042954/110 від 05.03.2012.

Оскільки відповідачем був припущений факт невірного зазначення у накладній маси вантажу, позивач нарахував штраф відповідно до положень ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць у сумі 12 885 грн. 00 коп., який просить стягнути на свою користь.

Відповідач відзив на позовну заяву не надав, проти позову не заперечив.

Оцінивши матеріали справи та доводи представника позивача у їх сукупності, суд прийшов до наступного.

Відповідно до ст. 908 ЦК України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Як встановлено ч. 3 ст. 909 ЦК України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Згідно ч. 5 ст. 307 ГК України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.

Як зазначено в ст. 6 глави 1 Статуту залізниць України (далі -Статут), накладна -це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи -одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Статут залізниць України визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту). На підставі цього Статуту Мінтранс затверджує Правила перевезення вантажів, які є обов'язковими для всіх юридичних осіб і фізичних осіб на території України (ст. 5 Статуту).

В даному випадку, відповідач за накладною № 48652655 у вагоні № 66577255 зі станції Красний Луч Донецької залізниці відправив вугілля -антрацит, вантажоодержувачу -ДП «Запорізький річний порт»на станцію призначення -Порт Велике Запоріжжя Придніпровської залізниці.

Відповідно до статті 24 Статуту залізниць України, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

При контрольному переважуванні на станції Чаплине Придніпровської залізниці була встановлена невідповідність фактичної маси вугілля даним, зазначеним у накладній.

Так, у вагоні № 66577255 виявлено, що маса нетто вантажу складає 74 400 кг, замість 69 000 кг, що на 5 400 кг більше, ніж зазначено у накладній.

За вказаним вище фактом складено акти загальної форми № 297 від 05.03.2012, № 317 від 07.03.2012 та комерційні акти: АА № 042954/86 від 05.03.2012, АА № 042954/86/04 від 05.03.2012, які відповідач не оскаржив та не оспорив. При цьому надлишки вантажу були переважені в іншій вагон та направлені вантажоодержувачу за додатковою накладною № 46857470.

В той же час, в комерційному акті АА № 042954/86 від 05.03.2012 зазначено, що навантаження рівномірне, нижче бортів на 20-30 см, без поглиблень. Із-за снігового покрову маркування не вбачається. Двері люка закриті, течі вантажу не має.

Відповідно до позначки на комерційному акті АА № 042954/86/04 від 05.03.2012 станцією зазначено, що маса вантажу у вагоні № 66577255 відповідає накладній -69 000 кг , надлишок прибув в вагоні № 65834269 за накладною № 46857470.

Правилами перевезень вантажів, а саме п. 1.1. розділу 4 "Правила оформлення перевізних документів", затвердженими наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 № 644 ( z0861-00 ) (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 № 138) ( z0763-11 ), зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 24.06.2011 за № 765/19503 (далі - Правила 24.06.2011 за № 765/19503), а також ст. 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). У відповідності до цих Правил, а саме п. 2.1 та п. 2.2, відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих правил. Маса вантажу згідно ст. 37 Статуту та п. 5 "Правила приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000. за № 861/5082, визначається відправником.

Правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено п. 2.3 "Правил оформлення перевізних документів", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.06.2011 за № 765/19503, своїм підписом підтверджує представник відправника. Так, правильність внесених відомостей до вищевказаної накладної підтвердив своїм підписом представник відправника.

Згідно п. 28 "Правил приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 861/5082, вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), а у даному випадку вагон № 66577255 є напіввагоном, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Пунктом 22 "Правила видачі вантажів", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 862/5083, передбачено, що перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Так, згідно Правил перевезення вантажів, пункту 4, розділу 28 "Правила складання актів" (зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за № 567/6855), комерційного акту АА № 042954/86 від 05.03.2012 контрольне переважування вагону № 66577255 проводилось на 150 тонних вагонних вагах, тобто таким же самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення.

Підставою для покладання на відправника відповідальності, згідно ст. 122 Статуту, за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу, є комерційний акт, складений у випадках передбачених ст.129 Статуту (п. 3.23 Роз'яснення Президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 за № 04-5/601 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею" (зі змінами та доповненнями).

Згідно ст. 24 Статуту, вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки невірності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ним у накладній.

Згідно з п. 5.5 розділу 5 "Правил оформлення перевізних документів", затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 № 644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 № 138), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.06.2011 за № 765/19503 (далі - Правила 24.06.2011 за № 765/19503), якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача -з відправника стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України.

Як було наведено вище, факт невірного зазначення відомостей в накладній зафіксований актами загальної форми № 297 від 05.03.2012, № 317 від 07.03.12 та комерційними актами: АА № 042954/86 від 05.03.2012, АА № 042954/86/04 від 05.03.2012

В той же час, стаття 118 Статуту залізниць України передбачає відповідальність для вантажовідправника не за ту чи іншу кількість вантажу, невідповідність якого виявлено між даними супровідних документів та даними, отриманими при фактичному переважуванні цього вантажу, а лише за сам факт виявлення такої невідповідності.

Разом з цим, статтею 122 Статуту визначено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача -з відправника стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Згідно накладної № 48652655 провізна плата на один вагон становить 2 577 грн. 00 коп., у зв'язку з чим сума штрафу складає 12 885 грн.00 коп. (2577 Х 5 = 12 885).

З урахуванням вищевикладеного, суд вважає, що позивач належним чином довів законність та обґрунтованість своїх позовних вимог, у зв'язку з чим позовні вимоги є обґрунтованими.

За таких обставин, позовні вимоги щодо стягнення з відповідача штрафу за невірно зазначену масу вантажу у накладній є обґрунтованими, у зв'язку з чим позов слід задовольнити в повному обсязі та стягнути з відповідача на користь позивача штраф в сумі 12 885 грн. 00 коп.

Відповідно до ст. 49 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача як на сторону, яка порушила вимоги чинного законодавства у повному обсязі.

На підставі викладеного, ст. ст. 118 та 122 Статуту залізниць України, керуючись ст. ст. 49, 75, 82-85 ГПК України, суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Донуголь-Альянс", м.Красний Луч Луганської області, вул. К.Маркса, б.9, код 35367792, на користь:

- Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса,108, код 01073828 (одержувач коштів: ВСП «Запорізька дирекція залізничних перевезень»ДП «Придніпровська залізниця», код 04713145) штраф у сумі 12 885 грн. 00 коп., витрати по сплаті судового збору у сумі 1 609 грн. 50 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Відповідно до ст. 92 Господарського процесуального кодексу України рішення може бути оскаржено до апеляційної інстанції протягом десятиденного строку.

Дата виготовлення повного тексту та підписання рішення - 29.10.2012.

Суддя Т.А. Василенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення25.10.2012
Оприлюднено30.10.2012
Номер документу26852787
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —6/5014/2314/2012

Рішення від 25.10.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Ухвала від 24.09.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Ухвала від 13.09.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні