Овруцький районний суд Житомирської області
Справа № 617/11491/12
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2012 року
Суддя Овруцького районного суду Невмержицький С. С. , розглянувши у скороченому провадженні в місті Овруч справу за позовом ОСОБА_1 до управління праці та соціального захисту населення Овруцької районної державної адміністрації, управління Пенсійного фонду України в Овруцькому районі про перерахунок та виплату коштів, відповідно до ОСОБА_2 України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , -
В С Т А Н О В И В:
Позивач просить зобов'язати УПСЗН Овруцької РДА провести донарахування та виплату допомоги згідно ст.. 37 ОСОБА_2 України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , у розмірі 30% мінімальної заробітної плати за період з 01.04.2011 року по 30.09.2011 року, зобов»язати УПФУ в Овруцькому районі провести донарахування та виплату підвищення до пенсії як непрацюючому пенсіонеру, який проживає на території радіоактивного забруднення, згідно ст. 39 ОСОБА_2 України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , в розмірі однієї мінімальної заробітної плати, за період з 01.04.2011 року по 22.07.2011 року, провести донарахування та виплату додаткової пенсії, за шкоду заподіяну здоровВ»ю, згідно ст. 51 ОСОБА_2 України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , за період з 01.04.2011 року по 22.07.2011 року, в розмірі 25% мінімальної пенсії за віком, яка визначається на рівні прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб, мотивуючи тим, що вона є непрацюючим пенсіонером, проживає в ІНФОРМАЦІЯ_1 і є особою, яка потерпіла внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 3. За період перебування на пенсії їй виплачувалися доплати, що встановлені в ОСОБА_2, не в кратному відношенні до мінімальної заробітної плати та мінімальної пенсії, а згідно постанови КМ України № 836 від 26.07.96, що призвело до порушення її прав.
Відповідачі не надали заперечення у встановлений строк.
Дослідивши докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно довідок позивач є непрацюючим пенсіонером, проживає в ІНФОРМАЦІЯ_1, має статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи 3 категорії, що підтверджується відповідним посвідченням.
Переліком населених пунктів Житомирської і Київської областей, віднесених до зони радіоактивного забруднення внаслідок катастрофи, затвердженого постановою КМ України № 106 від 23.07.91 та розпорядженням КМ України № 17 від 12.01.93, с. Сташки Овруцького району Житомирської області віднесено до зони посиленого радіоекологічного контролю.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України.
Відповідно до ОСОБА_2 України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» передбачені слідуючи виплати :
- ст.37 ОСОБА_2 - громадянам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, виплачується щомісячна грошова допомога у зв'язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства у зоні гарантованого добровільного відселення - 40 % від мінімальної заробітної плати ; у зоні посиленого радіоекологічного контролю - 30% від мінімальної заробітної плати.,
- ст.39 ОСОБА_2 - пенсії непрацюючим пенсіонерам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, підвищуються у розмірі: в зоні гарантованого добровільного відселення - 2 мінімальні заробітні плати; у зоні посиленого радіоекологічного контролю - одна мінімальна заробітна плата, у зоні посиленого радіоекологічного контролю - одна мінімальна заробітна плата,
- ст.51 ОСОБА_2 - особам, віднесеним до категорії 3, додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, призначається у розмірі 25 % мінімальної пенсії за віком.
З довідки управління Пенсійного фонду України в Овруцькому районі №33731/02 від 21.10.2011 року вбачається, що позивачеві відмовлено у призначенні та виплаті підвищення до пенсії, непрацюючим пенсіонерам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, мотивуючи тим, що в зв'язку з набранням чинності ОСОБА_2 України Про Державний бюджет України на 2008 рік, про внесення змін до деяких законодавчих актів України" з 01.01.2008 року підвищення за проживання на територіях радіоактивного забруднення пенсіонерам, яким призначено пенсію вперше чи які звільнилися з роботи, не здійснюється.
Зазначеною вище постановами №№ 836, 562 та 530 усупереч ОСОБА_2 № 796-ХІІ, який визначив кратність одноразової компенсації в залежності від розміру мінімальної заробітної плати, яка визначається ОСОБА_2, встановлено конкретні розміри таких компенсацій і, зокрема :
- зв'язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва і особистого підсобного господарства у зоні гарантованого добровільного відселення - 210 тис.крб. (2,1 грн. за гр.реф.) ; у зоні посиленого радіоекологічного контролю - 160 тис.крб.( 1.60 грн. за гр.реф).,
- для підвищення до пенсії непрацюючим пенсіонерам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, у зоні гарантованого добровільного відселення - 1050 тис.крб. (10,5 грн. за гр.реф.), у зоні посиленого радіоекологічного контролю - 520 тис.крб. (5.20 грн. за гр.реф.),
- додаткова пенсія, за шкоду заподіяну здоровВ»ю особам віднесеним до категорії 3 - 10% від прожиткового мінімуму, встановленого законом для осіб, які втратили працездатність.
ОСОБА_2 України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" була зупинена дія ст.39 ОСОБА_2 України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» в частині застосування мінімальної заробітної плати, однак Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.08 року п.28 розділу ІІ Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" визнано таким, що не відповідає Конституції України.
Відповідно вказана норма ОСОБА_2 України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" втратила чинність від дня прийняття Конституційним Судом України рішення про його неконституційність, тобто з 22.05.08 року.
Відповідно до ст.8 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Розмір мінімальної заробітної плати в Україні становив: з 1 січня 2011 року - 941 грн., з 1 квітня 2011 року - 960 грн.
Розмір мінімальної пенсії за віком в Україні становив : з 1 січня 2011 року - 750 грн., з 1 квітня 2011 року - 764 грн.
ОСОБА_2 України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» визначено вказані виплати в кратному розмірі від мінімальної заробітної плати в Україні. ОСОБА_2 (статті 62 та 67) Кабінету Міністрів надано право проводити лише роз'яснення порядку застосування цього ОСОБА_2, якими є постанови КМ № 987 від 20.06.00, №936 від 20.09.05, та підвищувати розміри доплат, пенсій і компенсацій , передбачених цим ОСОБА_2 , відповідно до зміни індексу вартості життя і зростання мінімальної заробітної плати, але не зменшення їх та встановлення їх у твердій сумі, яка не відповідає ОСОБА_2.
Рішенням Конституційного Суду України від 25.01.2012 року № 3-рп/2012 визначено, що в аспекті конституційного подання положення частини другої статті 96, пунктів 2, 3, 6 статті 116 Конституції України треба розуміти так, що повноваження Кабінету Міністрів України щодо розробки проекту закону про Державний бюджет України та забезпечення виконання відповідного закону пов'язані з його функціями, в тому числі щодо реалізації політики у сфері соціального захисту та в інших сферах. Кабінет Міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідно до Конституції та законів України.
В аспекті конституційного подання положення частини другої статті 95, частини другої статті 124, частини першої статті 129 Конституції України, пункту 5 частини першої статті 4 Бюджетного кодексу України та пункту 2 частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України в системному зв'язку з положеннями статті 6, частини другої статті 19, частини першої статті 117 Конституції України треба розуміти так, що суди під час вирішення справ про соціальний захист громадян керуються, зокрема, принципом законності. Цей принцип передбачає застосування судами законів України, а також нормативно-правових актів відповідних органів державної влади, виданих на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, в тому числі нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, виданих у межах його компетенції‚ на основі і на виконання Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інших законів України.
Із змісту п.3 мотивувальної частини рішення вбачається, що право Кабінету Міністрів України встановлювати у випадках, передбачених законом, порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України може бути надано Верховною Радою України.
ОСОБА_2 України «Про внесення змін до ОСОБА_2 України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» установлено, що у 2011 році норми і положення статей 39, 50, 51, 52, 54 ОСОБА_2 України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» , статті 6 ОСОБА_2 України «Про соціальний захист дітей війни», статей 14, 22, 37 та частини третьої статті 43 ОСОБА_2 України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік. Даний закон набрав чинності з 19.06.2011 року.
Відповідно до ст.58 Конституції України закони та ніші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
При цьому, суд враховує, що ОСОБА_2 України «Про внесення змін до ОСОБА_2 України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» Кабінету Міністрів України надано право визначати розміри окремих соціальних виплат виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік, однак постанова Кабінету Міністрів України № 745 від 6.07.2011 року щодо вказаних питань набрала чинності з 23.07.2011 року. Постанови Кабінету Міністрів, що прийняті до 23.07.2011 року, не враховують наявний фінансовий ресурс бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік та видатки, визначені у ОСОБА_2 України «Про Державний бюджет України на 2011 рік», », а тому не можуть бути застосовані за спірний період.
Повноваження Кабінету Міністрів України щодо визначення розміру коштів за ст.ст.37 ОСОБА_2 в 2011 бюджетному році не надавалися і постанов з вказаних питань не приймалося, а тому не можуть бути застосовані за спірний період постанови Кабінету Міністрів, що прийняті до 2011 року.
Частиною 4 ст.9 КАС України визначено, що у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
За таких обставин, коли підзаконний нормативний акт суперечить ОСОБА_2, обмежуючи права громадян визначені останнім, застосування зазначеної постанови неможливе.
Статтею 62 даного ОСОБА_2 визначено, що роз'яснення порядку застосування цього ОСОБА_2 провадиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, рішення якого є обов'язковими для виконання міністерствами та іншими центральними органами державної виконавчої влади України, місцевими органами державної виконавчої влади, всіма суб'єктами господарювання незалежно від їх відомчої підпорядкованості та форм власності.
Відповідно до п.п. 2, 4 Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов'язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою КМ України № 936 від 20.09.05, розпорядниками коштів за ст.37 ОСОБА_2 є управління праці та соціального захисту населення по місцю реєстрації громадян.
В абз.2 п.2 Постанови КМ України № 936 від 20.09.05 вказано, що втрачають чинність пункти 20-22, 25-28, 30, 32-35 Порядку використання коштів Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення, затвердженого постановою КМ України від 20.06.00 № 987, тобто п.24 Порядку, який стосується виплат пенсіонерам, є чинним.
Відповідно до п.24 Порядку використання коштів Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення, затвердженого постановою КМ України від 20.06.00 № 987, видатки, пов'язані з наданням пільг щодо пенсійного забезпечення згідно із ОСОБА_2 України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофиВ» (пенсій на пільгових умовах за віком і стажем роботи, пенсій по інвалідності та у зв'язку з втратою годувальника, додаткові пенсії, щомісячні компенсації за втрату годувальника, підвищені пенсії і допомога), провадяться органами, які виплачують пенсію.
Вказана норма узгоджується зі ст.72 ОСОБА_2 України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», яка відносить до джерел формування коштів Пенсійного фонду кошти державного бюджету та цільових фондів, що перераховуються до Пенсійного фонду у випадках, передбачених цим ОСОБА_2. Зазначені кошти становлять бюджет Пенсійного фонду (ст.71 цього ОСОБА_2), а тому підвищення до пенсії непрацюючим пенсіонерам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, та додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, підлягає перерахунку управлінням Пенсійного фонду в Овруцькому районі. Висновки суду також підтверджуються і довідками управління Пенсійного фонду України в Овруцькому районі про нарахування та виплату зазначених коштів останніми.
Крім того, згідно з Положенням про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30.04.2002 № 8-2, управління Пенсійного фонду в районах, містах, районах у містах забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, безпосередньо призначає (здійснює перерахунок) і виплачує пенсії та інші виплати відповідно до чинного законодавства.
Відповідно до п 2.1. Положення основними завданнями Управління є:
забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання та інших виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Фонду та інших джерел, визначених законодавством, отже, є відповідачем у справах щодо виплати пенсій, доплат до них.
На підставі викладеного, розмір нарахованих відповідачами доплат не відповідає кратному розміру мінімальної заробітної плати та мінімальної пенсії за віком, а тому вимога про їх нарахування та виплату в розмірах, визначених ОСОБА_2 України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи В» , підлягає задоволенню в межах наданих доказів.
Від сплати судового збору сторони звільнені: позивач згідно п.18 ст.4, відповідач - п.п. 7, 34 ст.4 Декрету Кабінету Міністрів України В«Про державне митоВ» .
Керуючись ст.ст. 8-11, 18, 71, 122, 160, 161, 162, 183-2, 256, 267 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Позов задовольнити повністю.
Зобов'язати управління праці та соціального захисту населення Овруцької районної державної адміністрації провести донарахування та виплату ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, щомісячної грошової допомоги у зв'язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства за період з 01.04.2011 року по 30.09.2011 року в розмірі, визначеному ст.37 ОСОБА_2 України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи В» , що дорівнює 30 % від мінімальної заробітної плати, встановленої ОСОБА_2 України "Про Державний бюджет України на 2011 рік", щомісячно, з урахуванням фактично здійснених виплат.
Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Овруцькому районі призначити, нарахувати та виплатити ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2 за період з 01.04.2011 року по 22.07.2011 року підвищення до пенсії як непрацюючому пенсіонеру, який проживає на територіях радіоактивного забруднення в розмірі, визначеному ст.39 ОСОБА_2 України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи В» , що дорівнює двом мінімальним заробітним платам, встановленим ОСОБА_2 України "Про Державний бюджет України на 2011 рік" щомісячно.
Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Овруцькому районі провести донарахування та виплату ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2 за період з 01.04.2011 року по 22.07.2011 року додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, в розмірі, визначеному ст.51 ОСОБА_2 України В«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи В» , що дорівнює 25 % мінімальної пенсії за віком, яка визначається мінімальним прожитковим мінімумом для непрацездатних осіб, встановленому ОСОБА_2 України «Про Державний бюджет України на 2011 рік" щомісячно, з урахуванням фактично здійснених виплат.
Зобов'язати управління праці та соціального захисту населення Овруцької районної державної адміністрації, управління Пенсійного фонду України в Овруцькому районі подати звіт про виконання судового рішення протягом 1 місяця з дня набрання постановою законної сили.
Апеляційна скарга на постанову може бути подана через Овруцький районний суд в Житомирський апеляційний адміністративний суду протягом 10 днів з дня отримання копії цієї постанови.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя:
ОСОБА_3
Суд | Овруцький районний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2012 |
Оприлюднено | 20.01.2014 |
Номер документу | 26934200 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Овруцький районний суд Житомирської області
Невмержицький С. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні