Рішення
від 23.10.2012 по справі 1/18(3/28)
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

23.10.12

УКРАЇНА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Чернігівської області

14000, м. Чернігів тел. 677-501

просп. Миру, 20

Іменем України

РІШЕННЯ

" 23" жовтня 2012 року справа № 5028/1/18(3/28)/2012

Заступник прокурора міста Чернігова в інтересах держави в особі:

Позивача 1: Державної інспекції сільського господарства у Чернігівській області, вул. Коцюбинського, 41 А, м. Чернігів, 14000

Позивача 2: Державної екологічної інспекції в Чернігівській області,

вул. Малясова, 12, м. Чернігів, 14017

до Відповідача 1: Чернігівської міської ради,

вул. Магістратська 7, м. Чернігів, 14000

Відповідача 2: Приватного підприємства "Кристал",

вул. Київська, 74, м. Чернігів, 14000

Предмет спору: про визнання недійсними рішення Чернігівської міської ради та договору оренди земельної ділянки

Суддя В.І. Шестак

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення на підставі ст.85 Господарського процесуального кодексу України.

Представники сторін в судовому засіданні 23.10.2012р.:

Позивач 1: Соловей О.В. довіреність № 01-661 від 15.08.2012 представник

Позивач 2: Ткаченко А.О довіреність № 09-08/2247 від 02.07.2012 представник

Відповідач 1: Вовк П.І. довіреність № 3-24/244 від 23.02.2012 представник

Відповідач 2: Табачук А.В. довіреність № б/н від 24.09.2012 представник

Від прокуратури: Хряпа А.М. посвідчення № 54 видане 17.06.11р. представник

Від прокуратури: Козакова І.М. посвідчення №90 видане 17.07.12р. представник

В судовому засіданні присутня ініціативна група жителів вулиці Шевченка та журналіст газети "Деснянська правда" Каранда Я.О.

Заступником прокурора міста Чернігова в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства у Чернігівській області та Державної екологічної інспекції в Чернігівській області подано позов до Чернігівської міської ради та Приватного підприємства «Кристал»про визнання недійсним п.68 рішення Чернігівської міської ради від 16.09.2010р. «Про надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним та фізичним особам в межах міста Чернігова та надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою», яким Приватному підприємству «Кристал»передано в короткострокову оренду земельну ділянку площею 0,120 га по вул. Шевченка, 160-б в м. Чернігові для будівництва автозаправочної станції з магазином продовольчих та непродовольчих товарів та про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 2000 від 05.11.10р., укладеного між Чернігівською міською радою та приватним підприємством «Кристал».

Заступником прокурора міста Чернігова подано заяву про вжиття заходів до забезпечення позову шляхом заборони Приватному підприємству «Кристал»та іншим особам проводити на земельній ділянці площею 0,1200га по вул. Шевченка,160-б будь-які підготовчі, будівельні та монтажні роботи. Обгрунтовуючи свою заяву про вжиття заходів до забезпечення позову прокуратура зазначає, що оскільки на підставі оскаржуваного рішення органу місцевого самоврядування ПП «Кристал»розпочало підготовчі роботи (в тому числі з винесення інженерних мереж) та зареєстровано Декларацію про початок виконання підготовчих робіт на будівництво автозаправочної станції з магазином продовольчих та непродовольчих товарів на орендованій земельній ділянці по вул. Шевченка, 106-б в м. Чернігові, а тому їх закінчення призведе до погіршення якості земельної ділянки, що є предметом спору.

В судовому засіданні 24.09.2012 року Громадою жителів вул. Шевченка у м. Чернігові (ініціативною групою) подано клопотання про залучення її до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.

У відповідності до ст.18 Господарського процесуального кодексу України до складу судового процесу входять: сторони, треті особи, прокурор, інші особи, які беруть участь у процесі у випадках, передбачених кодексом. Стаття 21 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що сторонами в судовому процесі -позивачами і відповідачами -можуть бути підприємства та організації, зазначені у статті 1 кодексу. Стаття 1 Господарського процесуального кодексу України передбачає право на звернення до господарського суду підприємств, установ, організацій, інших юридичних осіб, громадян, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності.

Громада жителів не відноситься до зазначеного переліку, а отже не може бути учасником судового процесу.

Заявлене клопотання щодо залучення громади жителів вул. Шевченка у м. Чернігові до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору задоволенню не підлягає.

Прокуратурою також надані пояснення щодо спірної земельної ділянки, в яких зазначається, що остання є ділянкою потенційного підтоплення. Згідно Порядку використання земель у зонах їх можливого затоплення внаслідок повені і паводків, затвердженого Постановою КМУ від 31.1.2001р. № 87, господарська діяльність на територіях зон можливого затоплення, яка може завдавати шкоди під затоплення цих територій іншими землевласникам, землекористувачам та навколишньому природному середовищу, повинна бути змінена або припинена. Крім того, в поясненнях зазначено, що згідно ст. 39 Земельного кодексу України використання земельних ділянок житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до Генерального плану та затвердженої містобудівної документації. Одним з видів містобудівної документації на місцевому рівні є Правила забудови та використання території м. Чернігова. Відповідно до діючих на той час Правил забудови та використання території м. Чернігова»земельна ділянка по вул. Шевченка, 160-б знаходиться в зоні ГД-2 «Другорядна громадсько- ділова зона», переважні та дозволені види забудови якої не передбачають будівництво автозаправних станцій.

Чернігівською міською радою подано відзив на позов, в якому відповідач1 проти позовних вимог заперечує, зазначаючи наступне. Спірним рішенням приватному підприємству «Кристал»передано в короткострокову оренду земельну ділянку площею 0,12га по вул. Шевченка, 160-б в м. Чернігові для будівництва автозаправочної станції з магазином продовольчих та непродовольчих товарів. Органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні і ненормативні акти. До нормативних актів належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію. На думку відповідача1, за своїми правовими ознаками, оспорюваний пункт рішення Чернігівської міської ради є актом ненормативного (індивідуально-правового) характеру, який втратив свою чинність оскільки на підставі вказаного рішення виникли договірні правовідносини між Чернігівською міською радою та приватним підприємством «Кристал». Крім того, відповідач1 зазначає, що строк дії договору закінчився, а отже відсутній предмет спору в цій часині.

Відповідачем2 надано письмовий відзив на позов в якому останній проти позовних вимог заперечує, зазначаючи, що у відповідності до вимог чинного законодавства проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки одержав позитивні висновки і відповідно був розглянутий і затверджений Чернігівською міською радою. Погодження проекту відведення земельної ділянки підтверджується певними землевпорядними документами. Відповідно до Правил забудови та використання території м. Чернігова отримання спеціального дозволу необхідно для будівництва окремих видів забудови не передбачених у списку переважних та дозволених видів забудови у відповідній зоні, а не для надання земельної ділянки в оренду. Відповідно, в межах розгляду даної позовної заяви це питання розглядатися не може.

Заявлене прокурором клопотання про виклик в судове засідання для дачі пояснень по справі уповноважених представників Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради та державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області, управління контролю за використанням та охороною земель судом задоволено.

Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області надано письмові пояснення по справі, в яких зазначено, що проведеною перевіркою Управлінням контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області 25.07.2012р., про що складено відповідний Акт, яким зафіксовані порушення вимог земельного законодавства. Рішенням 53 сесії 5 скликання Чернігівської міської ради від 05.09.2010року затверджено вищезазначений проект землеустрою та надано в оренду ПП «Кристал»земельну ділянку площею 0,12га по вул. Шевченка, 160-б у місті Чернігові для будівництва автозаправочної станції з магазином продовольчих та непродовольчих товарів строком до 16.09.2012р., на підставі якого укладено договір оренди земельної ділянки від 05.11.2010р. Зазначений проект землеустрою передбачає зміну цільового призначення земельної ділянки, що знаходиться в оренді у ПП «Кристал».Тобто, рішенням міської ради від 25.12.2009року ПП «Кристал»надавався дозвіл на зміну цільового призначення конкретної земельної ділянки, яка вже перебувала в його оренді та межі якої були визначені в натурі. Водночас, при розробці проекту відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення, без будь-яких погоджень Чернігівської міської ради як розпорядника цих земель, конфігурацію земельної ділянки змінено порівняно з попереднім проектом землеустрою. Таким чином, у користування ПП «Кристал»перейшла фактично інша земельна ділянка з іншими координатами її розташування та межами при відсутності рішення Чернігівської міськради про передачу саме такої земельної ділянки в оренду.

Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області надано пояснення у справі. З наданих пояснень вбачається, що згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 554 від 27.07.1995р. автозаправні станції відносяться до переліку об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку. Для будівництва даного об'єкту необхідно категорія земель: землі для промисловості, транспорту та зв'язку. Для будівництва автозаправної станції необхідно розробити проектні матеріали, у складі яких обов'язковим є проведення розрахунку оцінки впливу на навколишнє природне середовище (в тому числі врахована величина санітарних розривів від обладнання АЗС до оточуючих будинків і споруд, установлюють за розрахунками хімічного і акустичного забруднення атмосферного повітря, але не менше 50м). У населених пунктах АЗС, слід розміщувати на земельних ділянках, планувально відокремлених від кварталів житлової та громадської забудови. Державною екологічною інспекцією при огляді земельної ділянки встановлено, що АЗС знаходиться у безпосередній близькості до житлових будинків. При недотриманні всіх необхідних вимог природного законодавства, буде нанесена шкода атмосферному повітрю, земельній ділянці (грунти).

Відповідачем2 надано доповнення до відзиву на позовну заяву. Відповідач 2 проти позовних вимог заперечує, зазначаючи, що приймаючи на пленарних засіданнях сесій Чернігівської міської ради рішення, яке є предметом спору, Чернігівська міська рада діяла в межах своєї компетенції відповідно до приписів чинного законодавства. Оспорюване рішення є актом ненормативного характеру органу місцевого самоврядування, актом одноразового застосування, яке вичерпало свою дію і втратило чинність фактом його виконання шляхом укладення між Чернігівською міською радою та ПП «Кристал»договору оренди земельної ділянки №2000 від 05.11.2010 року, а тому не може бути скасоване або визнане недійсним.

Розглянувши подані матеріали, заслухавши пояснення сторін, з'ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи по суті, господарський суд ВСТАНОВИВ:

Пунктом 1.8. рішенням 28 сесії 5 скликання Чернігівської міськради від 23.05.08р. ПП «Кристал»надано дозвіл на розроблення проекту відведення по зміні цільового призначення земельної ділянки по вул. Шевченка, 160-б, замість: «для будівництва авто мийки»- «для будівництва комплексу автосервісу з магазином продовольчих та непродовольчих товарів, кафе та пункту газової заправки».

На підставі зазначеного дозволу розроблено проект землеустрою, який затверджено рішенням 32 сесії 5 скликання Чернігівської міської ради від 14.11.08р. Вказаним рішенням земельну ділянку передано в оренду строком до 14.11.10р.

Пунктом 1.14 рішення 45 сесії 5 скликання Чернігівської міськради від 25.12.09р. ПП «Кристал»надано дозвіл на розроблення проекту відведення по зміні цільового призначення земельної ділянки по вул. Шевченка,160-б замість: «для будівництва комплексу автосервісу з магазином продовольчих та непродовольчих товарів, кафе та пункту газової заправки»- «для будівництва автозаправочної станції з магазином продовольчих та непродовольчих товарів».

На підставі вищезазначеного дозволу розроблено проект землеустрою, який затверджено рішенням 53 сесії 5 скликання Чернігівської міської ради від 16.09.10р.

05.11.10р. між Чернігівською міською радою та Приватним підприємством «Кристал»укладено договір оренди земельної ділянки № 2000. Предметом договору є земельна ділянка площею 01200га по вул. Шевченка, 160-б в м. Чернігові. Вказаний договір зареєстровано у Чернігівському міському відділі Чернігівської регіональної філії ДП «Центр ДЗК»28.12.10 за № 0410832000560.

Пунктом 6 зазначеного договору передбачено строк його дії до 16.09.12р.

На день прийняття господарським судом рішення по справі № 5028/1/18(3/28)/2012 строк дії договору № 2000 від 05.11.10р. закінчився, а отже предмет спору в цій частині відсутній.

Відповідно до п. 1-1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

Враховуючи зазначене, провадження у справі в частині визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 2000 від 05.11.10р. укладено між Чернігівською міською радою та приватним підприємством «Кристал»підлягає припиненню.

Відповідно до ст. 39 Земельного кодексу України використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

Відповідно до Правил забудови та використання території м. Чернігова, затверджених рішенням Чернігівської міської ради від 31.05.2007року, земельна ділянка по вул. Шевченка,160-б знаходиться в зоні ГД-2 «Другорядна громадсько-ділова зона»переважні та дозволені види забудови якої не передбачають будівництво автозаправних станцій.

Допустимі види забудови передбачають будівництво автозаправочних станцій у вказаній зоні за умови отримання спеціального дозволу, якому передує організація громадського обговорення (п.5.3.1 Правил забудови та використання території м. Чернігова, що діяли на момент прийняття спірного рішення).

Відповідно п. 5.28 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України № 173 від 19.06.96р., станції технічного обслуговування і ремонту автомобілів, автозаправочні станції (АЗС) слід розміщувати в промислових і комунально-складських зонах, на магістральних вулицях і дорогах за межами житлового району.

Згідно статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

За змістом ст.ст. 66,67 Господарського процесуального кодексу України суд за заявою сторони, прокурора чи його заступника, який подав позов, або зі своєї ініціативи має право вжити заходів до забезпечення позову. Забезпечення позову допускається в будь-якій стадії провадження у справі, якщо невжиття таких заходів може утруднити чи зробити неможливим виконання рішення господарського суду.

Правовий аналіз норм чинного законодавства свідчить, що заявник повинен обґрунтувати причини звернення із заявою про забезпечення позову, вказати про наявність фактичних обставин, з якими пов'язується застосування певного заходу до забезпечення позову.

Предмет спору про визнання незаконним розпоряджень та державних актів на право власності на земельну ділянку в даній ситуації взагалі не дає права застосувати заходи до забезпечення позову виходячи з наступного. Визнання незаконним розпоряджень та державних актів на право власності на земельну ділянку не дасть можливості виконати рішення суду у разі накладення арешту та заборони вчиняти дії, оскільки у ПП «Кристал»не виникло право на цю земельну ділянку.

Враховуючи зазначене, господарський суд вважає недоцільним вжиття заходів до забезпечення позову.

В матеріалах справи наявні Акт перевірки суб'єкта господарювання від 25.09.2012р. № 14/101 Територіального управління Держгірпромнагляду України у Чернігівській області, Припис Територіального управління Держгірпромнагляду України у Чернігівській області від 25.09.2012року № 14/82, яким забороняється проведення робіт КП «Чернігівводоканал»за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 160-б. Крім того, наявна постанова № 14/59 від 27.07.12р. про накладення адміністративного стягнення на директора ПП «Кристал»за порушення вимог законодавчих та інших нормативних актів з безпечного ведення у галузях промисловості.

З наданої копії листа Комунального підприємства «Чернігіводоканал»№ 21/1837 від 26.09.12р. вбачається, що на виконання припису від 25.09.2012р. № 14/82 Територіального управління Держгірпромнагляду України у Чернігівській області земляні роботи, які проводились КП «Чернігівводоканал»за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 160-б припинені. Розроблена виїмка засипана грунтом.

Зважаючи на те, що вказане рішення прийнято в порушення вимог діючого законодавства, господарський суд доходить до висновку, що позовні вимоги в частині визнати недійсним п.68 рішення Чернігівської міськради від 16.09.10р. «Про надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним та фізичним особам в межах м. Чернігова та надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою», яким приватному підприємству «Кристал»передано в короткострокову оренду земельну ділянку, площею 0,1200га по вул. Шевченка, 160-б «для будівництва автозаправочної станції з магазином продовольчих і непродовольчих товарів»обґрунтовані і підлягають задоволенню.

Згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України у разі задоволення позову повністю або частково судовий збір стягується з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам).

Враховуючи зазначене, судовий збір підлягає стягненню з відповідачів.

Керуючись Державними санітарними правилами планування та забудови населених пунктів, Законом України «Про охорону земель», Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.203 Цивільного кодексу України, ст.ст. 39 Земельного кодексу України, Законом України «Про судовий збір», ст.ст. 49, 80, 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити частково.

2. Визнати недійсним п.68 рішення Чернігівської міськради від 16.09.10р. «Про надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним та фізичним особам в межах м. Чернігова та надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою», яким приватному підприємству «Кристал»передано в короткострокову оренду земельну ділянку, площею 0,1200га по вул. Шевченка, 160-б «для будівництва автозаправочної станції з магазином продовольчих і непродовольчих товарів».

3. Припинити провадження у справі в частині визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 2000 від 05.11.10 року, укладеного між Чернігівською міською радою та Приватним підприємством «Кристал».

4. Стягнути з Чернігівської міської ради, вул. Магістратська,7, м. Чернігів, 14000 (р/р 35418022000708 УДК у Чернігівській області, МФО 853592, код 04062015) в доход державного бюджету (рахунок №31217206783002 в ГУ ДКСУ у Чернігівській області, отримувач - УДКСУ у м. Чернігові Державний бюджет, МФО 853592, код ЄДРПОУ 38054398, код бюджетної класифікації 22030001) 536,50 грн. судового збору.

5. Стягнути з Приватного підприємства «Кристал», вул. Київська,74, м. Чернігів, 14038 (р/р 260041912701 в ПАТ «Банк інвестицій та заощаджень», МФО 380281, код 31378690) в доход державного бюджету (рахунок №31217206783002 в ГУ ДКСУ у Чернігівській області, отримувач - УДКСУ у м. Чернігові Державний бюджет, МФО 853592, код ЄДРПОУ 38054398, код бюджетної класифікації 22030001) 536,50 грн. судового збору.

Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.

6. Заяву про вжиття заходів до забезпечення позову шляхом заборони Приватному підприємству «Кристал»та іншим особам проводити на земельній ділянці площею 0,1200 га по вул. Шевченка, 106-б будь-які підготовчі, будівельні та монтажні роботи залишити без задоволення.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 29.10.2012 року.

Суддя В.І.Шестак

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення23.10.2012
Оприлюднено31.10.2012
Номер документу26945249
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —1/18(3/28)

Ухвала від 03.10.2012

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шестак В.І.

Рішення від 23.10.2012

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шестак В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні