cpg1251
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"26" жовтня 2012 р.Справа № 10/22/5022-725/2012
Господарський суд Тернопільської області
Господарський суд Тернопільської області
У складі судді Півторака М.Є.
За участю секретаря судового засідання Клим Т.П.
Розглянув у відкритому судовому засіданні справу
За позовом: Прокурора Чортківського району в інтересах держави, м. Чортків, вул. Горбачевського , 1 в особі Міністерства охорони навколишнього середовища України в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області. м. Тернопіль, вул. Шашкевича, 3
До відповідача: Давидківської сільської ради, с. Давидківці Чортківського району Тернопільської області
За участю представників:
Позивача: Мазур Т.В. -юрисконсульт юридичного сектору ДЕІ, довіреність №1-1/23-1 від 05.01.2012р.
Відповідача: не прибув;
Прокуратури: Процик Є.Р. -прокурор, посвідчення №69 від 02.08.2012р.
В судовому засіданні представнику позивача роз'яснено його процесуальні права та обов'язки, передбачені статтями 20,22,27,28,81-1 Господарського процесуального кодексу України.
За відсутністю відповідного клопотання сторін технічна фіксація судового процесу не здійснюється.
Суть справи : Прокурор Чортківського району в інтересах держави, м. Чортків, вул. Горбачевського, 1 в особі Міністерства охорони навколишнього середовища України в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, м. Тернопіль, вул. Шашкевича, 3 звернувся до суду з позовом до відповідача -Давидківскої сільської ради, с. Давидківці Чортківського району Тернопільської області про відшкодування 5 405,36 грн. збитків, заподіяних державі в результаті засмічення земельних ресурсів побутовими відходами внаслідок порушення природоохоронного законодавства.
В обґрунтування заявлених позовних вимог посилається на матеріали перевірки, проведеної державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області 23.08.2012р., яким встановлено, що на території Давидківської сільської ради, с. Давидківці Чортківського району виявлено несанкціоноване розміщення твердих побутових відходів на землях запасу сільської ради, що є порушенням вимог Закону України "Про відходи".
В підтвердження викладеного додає акт перевірки дотримання природоохоронного законодавства від 23.08.2012р., розрахунок розміру відшкодування збитків, протокол про адміністративне правопорушення №001142 від 23.08.2012 р., постанову про накладення адміністративного стягнення №001142/49 від 23.08.2012р. та інші документи, належним чином засвідчені копії яких знаходяться в матеріалах справи.
Ухвалою суду від 13 вересня 2012 року судове засідання призначене о 14 год. 35 хвилин 02 жовтня 2012 року.
В порядку ст. 77 ГПК України в судовому засіданні оголошувалась перерва до 12 год. 20 хв. 26 жовтня 2012 року.
У запереченнях проти позовних вимог Давидківська сільська рада від 12 жовтня 2012 року стверджує, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав, зокрема: в матеріалах перевірки та позові позивачем та прокурором не доведено, що засмічення земельної ділянки здійснено саме сільською радою чи з її вини, а виходячи з змісту повноважень, визначених ст. 15 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", місцеві ради не несуть відповідальності за порушення законодавства про охорону навколишнього середовища на їх території не встановленими особами. Сільська рада не входить до переліку осіб, які згідно ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та ст. ст. 13,17,43 Закону України "Про відходи" зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, зокрема, внаслідок порушень у сфері поводження з відходами, оскільки, є органом місцевого самоврядування, але аж ніяк не є установою, діяльність, якої пов'язана із поводженням з відходами. Посилається на те, що згідно Методики, затвердженої наказом Міністерством охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007р. №149 та затвердженої Міністерством юстиції України 25.04.2007р. за №422/13689, на підставі якої позивачем здійснено розрахунок розміру шкоди, поширюється лише на правовідносини відшкодування шкоди суб'єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення чи засмічення земель відходами.
Окрім того, відповідач вказує, що оскільки, Давидківська сільська рада не здійснює господарську діяльність, і в силу вимог ст. 8 та ст. 55 ГПК України не є суб'єктом господарської діяльності у сфері поводження з відходами в розумінні ст. ст. 13,17 Закону України "Про відходи", проведений розрахунок позивачем не відповідає чинному законодавству та посилається, що така ж правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 04.10.2011р. №5024/421/2011.
В судовому засідання прокурор та представник позивача заявлені вимоги підтримали повністю.
24 жовтня 2012 року до господарського суду Тернопільської області поступила заява №165 від 22.10.2012р. Давидківської сільської ради про визнання позову щодо відшкодування збитків заподіяних державі в результаті засмічення земельних ресурсів побутовими відходами в розмірі 5 406,36 грн. в повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши висновок прокурора, пояснення представника позивача та заперечення відповідачка, суд встановив наступне:
Згідно ст.121 Конституції України та ст. 2 ГПК України прокуратура забезпечує представництво інтересів громадян або держави в суді із зазначенням органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Підставою представництва інтересів держави в судах, згідно із ст. 36 -1 Закону України «Про прокуратуру»є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів, внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються між ними або з державою.
Згідно ст. 13 Конституції України, природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об'єктами права власності Українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.
Статтею 66 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Відповідно до ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 р. №1264-ХІІ, використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог.
Пунктом „з" частини 2 статті 68 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що особи, винні у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів, несуть відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Особливості застосування відповідальності за порушення природоохоронного законодавства визначено у статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", в якій, зокрема, визначено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Згідно пункту "в" частини 1 статті 211 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за таке порушення як засмічення сільськогосподарських угідь та інших земель промисловими, побутовими та іншими відходами.
У відповідності до ч.4 ст. 68 Закону України ''Про охорону навколишнього природного середовища'' підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
23.08.2012р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції у Тернопільській області Дроздовським А.К. було здійснено перевірку Давидківської сільської ради,с. Давидківці Чортківського району Тернопільської області на предмет дотримання останнім природоохоронного законодавства в сфері поводження з відходами, за результатами якої складено акт перевірки та встановлено, що на території Давидківської сільської ради виявлено несанкціоноване розміщення твердих побутових відходів на землях запасу сільської ради, що є порушенням вимог Закону України "Про відходи". Адже, ліквідацію стихійних і несанкціонованих сміттєзвалищ твердих побутових відходів у відповідності до ст. 21 Закону України "Про відходи", ст. 189 Земельного кодексу України, ст. 22 закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення" Давидківською сільською радою не проведено, не забезпечено належного в межах своєї компетенції контролю за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища на піднаглядній території, що є порушенням вимог ст. 15 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".
В даному акті зазначено, що Давидківською сільською радою представлено рішення сільської ради №15 від 20.03.1998р., згідно якого виділено земельну ділянку під сміттєзвалище в с. Давидківці за селом на "кривулях". Встановлено, що сміттєзвалище площею 0,50 га розташоване у північній частині села на земельній ділянці (за селом "на кривулях"), яка розташована у віддалі близько 600 метрів від найближчої житлової забудови с. Давидківці. Водні об'єкти поблизу відсутні.
Інші правовстановлюючі документи, що надають право використовувати земельну ділянку під сміттєзвалище-проект відведену земельної ділянки, проектна документація, що включає санітарно-технічний паспорт, позитивний висновок екологічної експертизи, проектної документації, паспорт місця видалення відходів (МВВ) -відстуні. Дозвіл на розміщення відходів відсутній, що є порушенням ст. 17,32,33 Закону України "Про відходи".
Облік утворюваних та утилізованих відходів, що утворюються на території сільської ради та забороняються на сміттєзвалищі відсутній -відсутній журнал первинного обліку утворюваних відходів по формі 1-ВТ "Облік відходів та пакувальних матеріалів та тари", що є порушенням п. г) ст. 17 Закону України "Про відходи".
За порушення природоохоронного законодавства 23.08.2012 р. державним інспектором складено протоколи про адміністративне правопорушення №001142, №001143 та 23.08.2012р. винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №001143, згідно якої на сільського голову Давидківської сільської ради Семчишин В.А. за вчинення ним адміністративного правопорушення накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу.
Згідно представленого позивачем розрахунку розміру відшкодування збитків, проведеного у відповідності до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом міністерства охорони навколишнього природного середовища від 27.10.1997 р. № 171 в редакції Наказу Мінприроди від 04.04.2007 р. № 149, внаслідок засмічення земельних ресурсів твердими побутовими відходами на вказаних землях на площі 525 кв. м. масою 262,5 куб. м. державі заподіяні збитки на суму 5 405,36 грн.
Давидківською сільською радою, с. Давидківці Чорківського району Тернопільської області визнано в повному обсязі позовні вимоги.
Відповідно до ст.21 Закону України "Про відходи" органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують, зокрема, організацію збирання і видалення побутових відходів, створення полігонів для їх захоронення, ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів.
Згідно з п. а частини 1 статті 42 Закону України "Про відходи", особи винні у порушенні законодавства про відходи, несуть відповідальність, в тому числі цивільну відповідальність за порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків.
У відповідності до пункту 2 та підпункту 3.2. пункту 3 "Порядок визначення забруднення (засмічення) земель" зазначеної вище Методики відповідно засмічення земель -наявність на території земельних ділянок сторонніх предметів і матеріалів та землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.
У відповідності до ч.2 ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.
У відповідності до ст. 43 Закону України "Про відходи" підприємства, установи, організації та громадяни, зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.
Окрім того, у відповідності до п. 28 ст. 4 та п. 1 ст.11 Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" ( в редакції із змінами і доповненнями, внесеними Законом України від 12.04.2012 р. № 4647-VI), з урахуванням п. 7 ч. 2 ст. 69 Бюджетного кодексу України, встановлено джерела формування спеціального фонду Державного бюджету України та спеціального фонду місцевих бюджетів на 2012 рік у частині доходів, зокрема, 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, джерелами формування спеціального фонду місцевих бюджетів у 2012 році є 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів -50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної республіки Крим -20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя -70 відсотків.
А, главою 8 Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Державного казначейства України від 19.12.2000р. № 131 передбачено, що платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та Закону України про Державний бюджет України на відповідний рік розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в головних управліннях Державного казначейства України за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій. Кошти, які надійшли за день (з урахуванням повернення помилково або надміру зарахованих до бюджетів платежів) на аналітичні рахунки, відкриті за балансовим рахунком 3311, у регламентований час розподіляються головними управліннями Державного казначейства України за встановленими нормативами між державним бюджетом та відповідними місцевими бюджетами.
Враховуючи викладене, а також зважаючи на те, що відповідач не заперечує щодо позовних вимог, суд визнає позовні вимоги позивача щодо стягнення з відповідача 5 406,36 грн. правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.
Згідно вимог ст. ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Судовий збір згідно приписів ст.ст.44, 49 ГПК України покладаються на відповідача.
На підставі наведеного, керуючись статтями 1,2,33,43,44,49,82,84,85 Господарського процесуального кодексу України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", суд, -
В И Р І Ш И В:
1.Позов задовольнити.
2.Стягнути з Давидківської сільської ради, с. Давидківці Чортківського району Тернопільської областоіь, ідентифікаційний код 04393732 -5 406 грн. 36 коп. збитків, заподіяних державі в результаті засмічення земельних ресурсів побутовими відходами внаслідок порушення природоохоронного законодавства, з них:
- 1 621 грн. 91 коп. (30%) - в доход спеціального фонду Державного бюджету України;
- 2 703 грн. 18 коп. (50%) - в доход спеціального фонду місцевого бюджету Давидківської сільської ради;
- 1 081 грн. 27 коп. (20%) - в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради на р/р № 33118331700563, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37938481 в ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО 838012.
Видати наказ.
3. Стягнути з Давидківської сільської ради, с. Давидківці Чортківського району Тернопільської області, ідентифікаційний код 04393732:
- 1609 грн. 50 коп. -судового збору в доход Державного бюджету України.
Видати наказ.
4.Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.
5.На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили може бути подано апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня його прийняття через господарський суд Тернопільської області.
6.Наказ видати стягувачеві після набрання судовим рішенням законної сили.
Суддя М.Є. Півторак
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2012 |
Оприлюднено | 01.11.2012 |
Номер документу | 27031266 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Півторак М.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні