Головуючий у 1 інстанції - Бакуменко А.В.
Суддя-доповідач - Яманко В.Г.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2012 року справа № 2а/0528/422/2012
приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд колегією суддів у складі: головуючого судді Яманко В. Г, суддів Казначеєва Е. Г., Васильєвої І. А., секретар судового засідання Балакай І. Л., за участі представників від: позивача Тімачова О. І. за дов., відповідача Слостіна І. В. за дов., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Краматорської міської ради на постанову Краматорського міського суду Донецької області від 13 вересня 2012 року у справі № 2а/0528/422/2012 (№ 2а/528/103/12) (суддя Бакуменко А. В.) за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іграшка» до Краматорської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іграшка» (далі - ОСББ) звернулося 24 січня 2012 року до Краматорського міського суду Донецької області з адміністративним позовом (арк. спр. 2-4) з урахуванням уточнення (арк. спр. 60-61) до Краматорської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення Краматорської міської ради від 8 грудня 2010 року № 2/VI-2 «Про скасування рішення виконавчого комітету Краматорської міської ради від 6 жовтня 2010 року № 647 «Про державну реєстрацію об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іграшка» за адресою: вул. Ульянівська, буд. 205, м. Краматорськ».
Ухвалою Краматорського міського суду Донецької області від 2 квітня 2012 року (арк. спр. 63) адміністративний позов ОСББ «Іграшка» було залишено без розгляду з огляду на порушення строків звернення до суду.
Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 4 травня 2012 року (арк. спр. 79) ухвалу Краматорського міського суду Донецької області від 2 квітня 2012 року скасовано та направлено справу до суду першої інстанції для продовження розгляду. Суд апеляційної інстанції виходив з того, що висновок суду першої інстанції про розміщення інформації про спірне рішення на офіційному сайті Краматорської міської ради є припущенням, непідтверджений доказами, тому порушення позивачем строків звернення до суду не доведені.
Позивачем 3 липня 2012 року та 20 серпня 2012 року подано уточнений адміністративний позов (арк. спр. 84-85, 94-97) про визнання незаконним та скасування рішення Краматорської міської ради від 8 грудня 2010 року № 2/VI-2 «Про скасування рішення виконавчого комітету Краматорської міської ради від 6 жовтня 2010 року № 647 «Про державну реєстрацію об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» ОСББ «Іграшка» за адресою: вул. Ульянівська, буд. 205, м. Краматорськ».
В обґрунтування позовних вимог позивачем вказано, що оспорюване рішення прийнято відповідачем без законних підстав, оскільки звернення Всеукраїнської громадської організації «Національний комітет по боротьбі з корупцією» не є підставою для його прийняття. Також, позивач зазначив про порушення порядку повідомлення ОСББ «Іграшка» про час скликання відповідної сесії міської ради.
Постановою Краматорського міського суду Донецької області від 13 вересня 2012 року (арк. спр. 117) позовні вимоги ОСББ «Іграшка» задоволено частково шляхом визнання незаконним та скасування рішення Краматорської міської ради від 8 грудня 2010 року № 2/VI-2 «Про скасування рішення виконавчого комітету Краматорської міської ради від 6 жовтня 2010 року № 647 «Про державну реєстрацію об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» в частині, що стосується скасування реєстрації ОСББ «Іграшка» за адресою: вул. Ульянівська, буд. 205, м. Краматорськ».
Суд першої інстанції в обґрунтування часткового задоволення позовних вимог вказав, що підставою для скасування відповідачем акту виконавчого органу ради було звернення (лист) Всеукраїнської громадської організації «Національний комітет по боротьбі з корупцією», який не містить в собі доведених доказів незаконності утворення ОСББ. Суд першої інстанції наголосив, що лист не є підставою для скасування рішення виконкому, а також зазначив, що в матеріалах справи відсутні відомості про повідомлення населення м. Краматорська через міські засоби масової інформації про час скликання сесії, місце проведення та питання, які вносяться на розгляд сесії.
В апеляційній скарзі (арк. спр. 126-132) відповідач просив скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги, відповідачем вказано, що виконавчий комітет Краматорської міської ради, приймаючи спірне рішення від 8 грудня 2010 року № 2/VI-2 діяв у межах своїх повноважень, встановлених статтею 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», та підставою для його прийняття сталі порушення встановлені Всеукраїнською громадською організацією «Національний комітет по боротьбі з корупцією» викладені в зверненні до ради.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав вимоги апеляційної скарги. Представник позивача проти апеляційної скарги заперечував та просив постанову суду першої інстанції залишити без змін.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги встановила наступне.
1 вересня 2010 року відповідно до протоколу № 1 установчих зборів власників квартир будинку, розташованого за адресою: вул. Ульянівська, 205, м. Краматорськ (арк. спр. 5-7) було створено ОСББ «Іграшка», затверджено статут та кандидатуру уповноваженої особи ОСОБА_4 на посаду керівника ОСББ. Рішенням виконавчого комітету Краматорської міської ради № 647 від 6 червня 2010 року «Про державну реєстрацію об'єднань співвласників багатоквартирних будинків» (арк. спр. 14) за результатами розгляду заяви ОСОБА_4 - уповноваженої особи установчих зборів співвласників багатоквартирних будинків було зареєстровано об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іграшка» по вул. Ульянівська, 205, м. Краматорськ.
ОСББ «Іграшка», як юридична особа, була зареєстрована 21 жовтня 2010 року в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що підтверджено свідоцтвом про державну реєстрацію, довідкою з ЄДР, статутом (арк. спр. 8-10, 12, 13). Згідно з довідкою статистики ОСББ включено до ЄДРПОУ за № 37349602 (арк. спр. 11).
Всеукраїнською громадською організацією «Національний комітет по боротьбі з корупцією» було надано Краматорському міському голові лист № 21/2.2 від 20 жовтня 2010 року (арк. спр. 16) про проведення службового розслідування відносно осіб, які відповідають за підготовку проектів рішень виконкому, та скасування рішення виконкому від 6 жовтня 2010 року № 647 «Про державну реєстрацію об'єднань співвласників багатоквартирних будинків».
Згідно підпункту 4 пункту «а» статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» № 280/97-ВР від 21 травня 1997 року (далі - Закон № 280) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження щодо реєстрації житлово-будівельних і гаражних кооперативів; прийняття рішень про організацію стоянок автомобільного транспорту, здійснення контролю за їх діяльністю відповідно до закону.
Відповідно до підпункту 1 пункту «б» статті 30 Закону № 280 до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо здійснення заходів щодо розширення та вдосконалення мережі підприємств житлово-комунального господарства, торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, розвитку транспорту і зв'язку.
Пунктом 15 статті 26 Закону № 280 вказано, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень.
Як свідчить протокол другої сесії Краматорської міської ради VI скликання 8 грудня 2010 року (арк. спр. 99-106), питання щодо скасування рішення виконавчого комітету Краматорської міської ради від 6 жовтня 2010 року № 647 було розглянуто за участі 42 депутатів, якими одностайно було вирішено скасувати наведене рішення.
Рішенням Краматорської міської ради № 2/VI-2 від 8 грудня 2010 року (арк. спр. 14) з посиланням на результати розгляду листа Всеукраїнської громадської організації «Національний комітет по боротьбі з корупцією» від 24 листопада 2010 року було скасовано рішення виконавчого комітету Краматорської міської ради від 6 жовтня 2010 року № 647 «Про державну реєстрацію об'єднання співвласників багатоквартирного будинку».
14 червня 2011 року прокуратурою м. Краматорськ було направлено відповідачу для розгляду заяву мешканців будинків № 40, 36 вул. Хабаровська, № 2, 6, 127 вул. Л. Бикова, № 117, 121 вул. Беляєва, буд. 205 вул. Ульянівська (арк. спр. 43-44, 54-55) про порушення процедури створення ОСББ, а саме: не скликання та не проведення установчих зборів щодо створення ОСББ, не надходження повідомлень про проведення установчих зборів вказаних ОСББ до власників вищезазначених жилих та нежилих приміщень багатоквартирних будинків.
Листом виконавчого комітету Краматорської міської ради № 01-43/13-4333 від 29 червня 2011 року (арк. спр. 15) за результатами розгляду колективного звернення мешканців будинків мікрорайону «Лазурний» (арк. спр. 43-44) було повідомлено, що документи, надані уповноваженою особою загальних зборів (статути, протоколи зборів, засвідчені підписами голосуючих осіб), відповідали вимогам статті 6 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», Порядку державної реєстрації об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, затвердженого постановою КМ України № 1521 від 11 жовтня 2002 року, Указу Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства № 141 від 27 серпня 2003 року, тому підстав для відмови в реєстрації ОСББ не було. Питання перевірки достовірності документів установчих зборів не входить до компетенції виконкому міської ради та управління житлово-комунального господарства.
Краматорською міською радою в листі № 01-29/37-3413 від 16 травня 2011 року, направленому на адресу депутата цієї ж ради Кутепова М. Л. (арк. спр. 17), вказано, що звернення громадської організації не є підставою для розгляду питання на сесії міської ради. Особливості державної реєстрації та ліквідації ОСББ встановлені Законом України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» та Порядком, затвердженим постановою КМ України № 1521 від 11 жовтня 2002 року, тому прийняття рішення виконавчого комітету для державної реєстрації ОСББ не потребується. Також, радою було вказано, що скасування рішення виконавчого комітету № 647 від 6 червня 2010 року не є підставою для виключення ОСББ з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.
Частиною 1 статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" № 755-IV від 15 травня 2003 року (далі - Закон № 755) визначено, що державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» № 2866-III від 29 листопада 2001 року (далі - Закон № 2866) об'єднання співвласників багатоквартирного будинку це юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.
Статтею 6 Закону № 2866 (в редакції, яка була чинною на час виникнення правовідносин) встановлено, що об'єднання може бути створене в будинку будь-якої форми власності з числа тих, хто приватизував або придбав квартиру, а також власника будинку або його уповноваженої особи, власників жилих приміщень, а також власників нежилих приміщень. Оформлення і реєстрація всіх документів, що засвідчують створення об'єднання, здійснюються безоплатно у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Об'єднання вважається створеним з моменту видачі свідоцтва про державну реєстрацію.
Порядок державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 1521 від 11 жовтня 2002 року (далі - Порядок).
Відповідно до пункту 1 Порядку державна реєстрація об'єднань співвласників багатоквартирного будинку проводиться виконавчим органом міської, районної у місті ради, районною, районною у м. Києві і Севастополі державною адміністрацією за місцем знаходження багатоквартирного будинку.
Пунктом 3 Порядку встановлено, що для державної реєстрації об'єднання уповноважена установчими зборами особа подає безпосередньо або надсилає поштою (рекомендованим листом) до органу державної реєстрації: реєстраційну картку, яка одночасно є заявою про державну реєстрацію об'єднання, оформлену за зразком згідно з додатком 1 до цього Порядку; протокол установчих зборів, на яких було прийнято рішення про створення об'єднання та затвердження його статуту;два примірники оригіналу і п'ять копій статуту об'єднання, оформлені згідно з вимогами законодавства;список членів об'єднання, складений згідно з додатком 2 до цього Порядку. Відповідальність за достовірність відомостей, наведених у поданих документах, несуть власники житлових (нежитлових) приміщень та заявник.
Пунктом 6 Порядку вказано, що орган державної реєстрації перевіряє наведені у реєстраційній картці відомості, комплектність поданих документів та відповідність їх законодавству.
Наведені положення пунктів 1, 3, 6 Порядку свідчать про те, що державна реєстрація ОСББ не потребує прийняття рішення виконавчим комітетом та доводить той факт, що на виконком, як орган державної реєстрації покладено обов'язок здійснення перевірки наданих для реєстрації уповноваженою особою ОСББ відомостей.
Згідно з частиною 1 статті 110 Цивільного кодексу України юридична особа ліквідується: 1) за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами; 2) за рішенням суду про визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом.
Відповідно до частини 2 статті 110 Цивільного кодексу України вимога про ліквідацію юридичної особи на підставах, зазначених у пункті 2 частини першої цієї статті, може бути пред'явлена до суду органом, що здійснює державну реєстрацію, учасником юридичної особи, а щодо акціонерних товариств - також Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку. Рішенням суду про ліквідацію юридичної особи на його учасників або орган, уповноважений установчими документами приймати рішення про ліквідацію юридичної особи, можуть бути покладені обов'язки щодо проведення ліквідації юридичної особи.
Відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 38 Закону № 755 підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є: визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом.
Постановою Краматорського міського суду Донецької області від 5 грудня 2011 року у справі № 2а-28305/2011 (арк.. спр. 146-151) було задоволено позов виконавчого комітету Краматорської міської ради до об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іграшка» про визнання недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення та припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи. Визнано недійсною державну реєстрацію об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іграшка», розташованого за адресою: 84320, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Ульянівська, будинок № 205, ідентифікаційний код 37349602, ЄДР 10071402826, дата проведення - 21.10.2010 року, номер запису: 1 270 120 0000 003308, назва реєстраційної дії: включення відомостей про юридичну особу. Припинено юридичну особу - об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іграшка», розташованого за адресою: 84320, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Ульянівська, будинок № 205, ідентифікаційний код 37349602, ЄДР 10071402826.
Постанова Краматорського міського суду Донецької області від 5 грудня 2011 року у справі № 2а-28305/2011 не набула законної сили, оскільки була оскаржена ОСББ «Іграшка» в апеляційному порядку та 20 січня 2012 року було відкрито апеляційне провадження з призначенням судового засідання на 21 лютого 2012 року (арк. спр. 151-154) . Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2012 року було задоволено клопотання представника ОСББ «Іграшка» Тімачова О. І. та зупинено провадження у справі № 2а-28305/11/0528 до розгляду даної справи (арк. спр. 155).
Статтею 6 Закону № 2866 визначено, що для створення об'єднання скликаються установчі збори. Скликання установчих зборів здійснюється власником будинку або ініціативною групою, яка складається не менш як з трьох власників квартир або нежилих приміщень. Повідомлення про проведення установчих зборів направляється власником будинку або ініціативною групою не менше ніж за 14 днів до дати проведення установчих зборів. Повідомлення направляється в письмовій формі і вручається кожному власнику під розписку або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом). У повідомленні про проведення установчих зборів зазначається, з чиєї ініціативи скликаються збори, місце і час проведення, проект порядку денного. Час і місце проведення обираються зручними для більшості можливих учасників зборів. Установчі збори веде голова зборів, який обирається більшістю голосів присутніх власників або їх уповноважених осіб. У голосуванні беруть участь власники (їх уповноважені особи), які присутні на установчих зборах. Кожний власник на установчих зборах має один голос, незалежно від площі та кількості квартир або приміщень, що перебувають у його власності. Рішення приймається шляхом поіменного голосування. Рішення оформлюється особистим підписом кожного, хто проголосував, у протоколі із зазначенням результату голосування ("за" чи "проти"). Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало не менше двох третин присутніх осіб, які мають право голосу. Установчі збори правомочні, якщо на них присутні більше п'ятдесяти відсотків власників. У разі відсутності кворуму ініціатор призначає нову дату, місце і час проведення установчих зборів. Новопризначені установчі збори можуть бути скликані не раніш як через 14 діб з дня зборів, що не відбулися. Установчі збори приймають рішення про створення об'єднання і затверджують його статут.
Протокол № 1 від 1 вересня 2010 року установчих зборів власників квартир будинку, розташованого за адресою: м. Краматорськ, вул. Ульянівська, 205 (арк. спр. 5-7) містить порядок денний зборів, який передбачає розгляд семи питань за участі власників 58 квартир з 108 квартир вказаного будинку, а саме: 1) обрання голови та секретаря зборів власників квартир будинку 205 по вул. Ульянівська; 2) створення ОСББ «Іграшка» та обрання його голови; 3) розгляд та затвердження Статуту об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Іграшка»; 4) обрання правління об'єднання та ревізійної комісії; 5) обрання уповноваженої особи для подання документів в органи державної влади для реєстрації ОСББ «Іграшка» та виконання комунально-господарської діяльності та розробки проекту першого річного кошторису об'єднання; 6) прийняття будинку на баланс; 7) різне. Як вбачається з протоколу усі заплановані питання порядку денного були розглянуті з прийняттям відповідних рішень. На установчих зборах були присутні 58 мешканців з 108 квартир, а рішення про створення ОСББ «Іграшка» та затвердження статуту було прийнято більшістю голосів - 56, дві особи утрималися.
Стосовно посилання відповідача на те, що підставою для прийняття спірного рішення Краматорської міської ради від 8 грудня 2010 року № 2/VI-2 були порушення допущені ОСББ під час його створення, суд апеляційної інстанції зазначає, що до протоколу установчих зборів № 1 від 1 вересня 2010 року доданий поіменний список власників квартир в будинку № 205 по вул. Ульянівська, які приймали рішення про створення ОСББ «Іграшка» (арк. спр. 6-7), що спростовує висновок відповідача про недотримання вимог статті 6 Закону № 2866. За цих умов відсутність в протоколі після кожного питання порядку денного результатів поіменного голосування та не надання доказів письмового повідомлення власників квартир про проведення установчих зборів не створює умови для висновку про допущення ОСББ порушень при створенні юридичної особи, які не можна було б усунути. Вказані висновки викладені Вищим адміністративним судом України в постанові від 15 серпня 2012 року за наслідками розгляду касаційної скарги ОСББ «Веселка» місто Краматорськ, яке було зареєстровано тим же рішенням, що і ОСББ «Іграшка» (арк. спр. 156-157).
Згідно з частиною 7 статті 10 Закону № 2866 рішення загальних зборів може бути оскаржене в судовому порядку. В матеріалах справи відсутні докази оскарження мешканцями будинку № 205 по вул. Ульянівська, м. Краматорськ або іншою особою рішення установчих зборів, викладеного в протоколі № 1 від 1 вересня 2010 року.
В справі відсутні докази проведення службового розслідування згідно листа Всеукраїнської громадської організації «Національний комітет по боротьбі з корупцією» № 21/2.2 від 20 жовтня 2010 року, тобто документально не доведено факт створення ОСББ «Іграшка» з порушеннями вимог діючого законодавства. Наведеними в даному судовому рішення нормативними актами підтверджено повноваження виконкому на прийняття рішення про державну реєстрацію ОСББ.
Суд першої інстанції правильно зазначив про відсутність підстав для прийняття Краматорською міською радою рішення від 8 грудня 2010 року № 2/VI-2 тільки відносно позивача - ОСББ «Іграшка», що обумовило часткове задоволення позову, але з порушенням вимог статей 161, 162, 163 КАС України суд першої інстанції не вказав про відмову в задоволенні позову в іншій частині - відносно інших об'єднань співвласників. З огляду на неповне викладення судом першої інстанції мотивів задоволення позову, відсутність посилання на відмову в іншій частині позову, обумовило зміну постанови суду першої інстанції й часткове задоволення з цих підстав апеляційної скарги відповідача.
Керуючись статтями 197, 198, 201, 205, 207, 211, 254 КАС України, суд апеляційної інстанції, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Краматорської міської ради на постанову Краматорського міського суду Донецької області від 13 вересня 2012 року задовольнити частково.
Постанову Краматорського міського суду Донецької області від 13 вересня 2012 року змінити.
Доповнити резолютивну частину постанови Краматорського міського суду Донецької області від 13 вересня 2012 року абзацом третім наступного змісту: «В іншій частині позову відмовити».
Абзаци 3, 4, 5 резолютивної частини постанови Краматорського міського суду Донецької області від 13 вересня 2012 року вважати абзацами 4, 5, 6.
В іншій частині постанову суду першої інстанції залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі.
Постанова складена в повному обсязі та підписана колегією суддів 25 жовтня 2012 року.
Головуючий суддя В.Г.Яманко
Судді: Е.Г.Казначеєв
І.А.Васильєва
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2012 |
Оприлюднено | 05.11.2012 |
Номер документу | 27216156 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Яманко Валентина Григорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Яманко В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні