Постанова
від 24.10.2012 по справі 2а-1054/12/2170
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 жовтня 2012 р.Справа № 2а-1054/12/2170

Категорія: 5.1.1 Головуючий в 1 інстанції: Кисильова О.Й.

Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду

у складі: головуючого -Шеметенко Л.П.

суддів - Домусчі С.Д.

- Кравець О.О.

при секретарі -Гречаному В.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою державного реєстратора відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 18 червня 2012 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Літа" до відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради, державного реєстратора відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А:

У березні 2012 року позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Літа", звернувся до суду з адміністративним позовом до відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради, державного реєстратора відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовував тим, що державним реєстратором неправомірно відмовлено у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи та внесенні змін до відомостей про юридичну особу щодо її місцезнаходження. Вважає, що статтею 27 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" встановлено вичерпний перелік підстав для відмови у проведенні державної реєстрації, у тому числі щодо внесення змін до установчих документів, а посилання відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради на ч. 2 ст. 35 зазначеного Закону є протиправним, оскільки дана норма регулює правовідносини щодо порядку внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.

Представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити, пояснивши, що відповідно до плану санації та з метою погашення вимог кредиторів було реалізовано нерухомість, адреса якої покладена в основу визначення місцезнаходження ТОВ "Літа". Таким чином, у позивача немає прав знаходитися за адресою реєстрації та виникла необхідність внести зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо місцезнаходження позивача.

Відповідачі позов не визнали та в своїх запереченнях наполягали на відмові у задоволенні позовних вимог у зв'язку з їх необґрунтованістю. Зазначили, що позивачем при поданні документів не надано державному реєстратору плану санації, в якому передбачено зміну місцезнаходження юридичної особи. Також надана позивачем згода розпорядника майном на реєстрацію змін до установчих документів є недостатньою.

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 18 червня 2012 року позов задоволено повністю.

Визнано протиправними дії державного реєстратора відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради щодо відмови у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів товариства з обмеженою відповідальністю "Літа".

Зобов'язано відділ державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради в установленому законом порядку провести державну реєстрацію змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі про місцезнаходження юридичної особи - товариства з обмеженою відповідальністю "Літа", код ЄДРПОУ 30892996.

Не погоджуючись з вищезазначеним судовим рішенням, державний реєстратор відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на те, що при винесенні постанови суд першої інстанції порушив норми матеріального права та неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, зазначаючи, що висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, що є підставою для скасування оскаржуваної постанови та прийняття нового рішення, просив відмовити повністю у задоволенні позовних вимог позивача.

Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду в межах позовних вимог та доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Так, відповідно до вимог ст. 19 ч. 2 Конституції України органи державної влади, місцевого самоврядування, їхні посадові та службові особи повинні діяти в порядку та у спосіб, передбачений Конституцією та законами України.

Суд першої інстанції, приймаючи постанову про задоволення позовних вимог, виходив з того, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 18.06.2012 року у ЄДР відсутні відомості щодо дати реєстрації рішення засновників (учасників) або уповноважених ними органів про припинення юридичної особи. Стан юридичної особи на вказану дату: порушено справу про банкрутство (санація). В матеріалах справи містяться рішення керуючого санацією ТОВ "Літа" Луганського П.В. від 27.02.2012 року № 1, відповідно до якого вирішено змінити місцезнаходження Товариства, згоду на що надано розпорядником майна ТОВ "Літа" Прудкою Н.С., а тому посилання відповідача на відсутність плану санації, як на підставу для відмови у проведенні реєстраційної дії є такими, що суперечать вимогам Закону № 755-ІV. Беручи до уваги ту обставину, що відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи, у тому числі щодо змін до установчих документів, з інших підстав, ніж передбачені ч. 1 ст. 27 Закону №755-ІV не допускається, суд першої інстанції прийшов до висновку про протиправність дій державного реєстратора щодо відмови у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів товариства з обмеженою відповідальністю "Літа", які полягають у зміні місцезнаходження Товариства.

Колегія суддів не погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, вважає їх такими, що не відповідають фактичним обставинам справи та не ґрунтуються на вимогах закону, виходячи з наступного.

З матеріалів справи вбачається, що товариство з обмеженою відповідальністю "Літа" є суб'єктом підприємницької діяльності - ідентифікаційний код 30892996, з 12.04.2000 року знаходилося на обліку у державного реєстратора виконавчого комітету Херсонської міської ради, місцезнаходження: 73000, Херсонська область, м. Херсон, Комсомольський район, селище Геологів, провулок Слов'янський, будинок 11.

З метою виконання плану санації, затвердженого ухвалою господарського суду Херсонської області від 25.11.2010 року та у зв'язку з реалізацією об'єкту нерухомості - вуглекислотного комплексу (знаходиться за адресою: м. Херсон, селище Геологів, пров. Слов'янський, 11), 27 лютого 2012 року керуючим санацією ТОВ "Літа" Луганським П.В. прийнято рішення за №1 про зміну місцезнаходження ТОВ "Літа" з адреси: 73020, м. Херсон, селище Геологів, пров. Слов'янський, 11 на адресу: м. Херсон, вул. Радянська, 46, кім. 602; про затвердження змін до статуту та внесення змін до установчих документів, а також про звернення до відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради.

Відповідно до положень статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 р. № 755-ІV, державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру. Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.

Зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.

01 березня 2012 року товариство з обмеженою відповідальністю "Літа" звернулося до відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради із заявою про проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи та внесення змін до відомостей про юридичну особу щодо її місцезнаходження, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Як слідує зі змісту повідомлення відповідача від 03.03.2012 року, державним реєстратором відмовлено у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів на підставі наявності обмежень щодо вчинення засновниками юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені в частині 2 статті 35 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".

Проте, такі доводи державного реєстратора не ґрунтуються на законі.

Вимоги до державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи встановлені статтею 29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".

Так, відповідно до положень зазначеної статті для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів. Якщо документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи подаються іншим представником юридичної особи, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт та надається документ або нотаріально засвідчена копія документа, що засвідчує повноваження представника.

Частиною 7 цієї статті передбачено, що державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - шостою цієї статті.

Так, відповідно до наданої суду копії повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації від 03.03.2012 року ТОВ "Літа" державному реєстратору були подані наступні документи: реєстраційна картка на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; рішення про внесення змін до установчих документів (примірник оригіналу); статут; додаток до установчих документів (два примірники); документ, що засвідчує повноваження уповноваженої особи; документ, що підтверджує правомірність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; згода щодо внесення змін від розпорядника майна; квитанцію про сплату реєстраційного збору.

Водночас, статтею 30 Закону № 755-ІV передбачено, що державний реєстратор відмовляє у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи за наявності підстав, встановлених частиною першою статті 27 цього Закону.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 27 Закону № 755-ІV підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є: невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи; невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону; порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом, зокрема: наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи; невідповідність відомостей про засновників (учасників) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі; наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього Закону; наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися; використання у найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого найменування органу державної влади або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України; невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону щодо найменування окремих видів юридичних осіб (банк, кредитна спілка, недержавний пенсійний фонд тощо); встановлена іншими законами заборона використання у найменуванні юридичної особи певних термінів, абревіатур, похідних термінів.

Відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи з інших підстав не допускається.

Отже, однією із підстав відмови у проведенні державної реєстрації змін є наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 Закону № 755-ІV,

Статтею 35 Закону № 755-ІV встановлено порядок внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, абзацом четвертим частини другої якої визначено, що з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи забороняється проведення державної реєстрації юридичної особи, засновником (учасником) якої є юридична особа, щодо якої прийнято рішення щодо припинення.

Висновок суду першої інстанції про те, що позивачем виконані вимоги статті 29 Закону № 755-ІV та надано державному реєстратору повний перелік необхідних документів є помилковим.

Так, судом першої інстанції не враховано, що відносно TOB «Літа»24 червня 2010 року в державний реєстр внесено відомості про відкриття процедури санації. В силу ч. 1 ст. 4 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»процедура санації є відмінною від процедури розпорядження майном, отже в зв'язку з початком процедури санації, процедура розпорядження майном припиняється.

Судом першої інстанції не враховано, що ст. 39 ч. 3 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців»передбачено, що з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про судове рішення про порушення провадження у справі про банкрутство юридичної особи до дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про визнання юридичної особи банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури проведення реєстраційних дій, які визначені законом, зокрема частиною другою статті 35 цього Закону, здійснюється або за згодою розпорядника майном, або згідно із планом санації.

Частиною 2 ст. 35 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців»передбачено, що до Єдиного державного реєстру запису забороняється вносити відомості, щодо: проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, щодо якої прийнято рішення щодо припинення; внесення змін до Єдиного державного реєстру щодо відомостей про відокремлені підрозділи, крім відомостей про їх закриття; проведення державної реєстрації юридичної особи, засновником (учасником) якої є юридична особа, щодо якої прийнято рішення щодо припинення; проведення державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, про місцезнаходження юридичної особи.

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»до банкрута застосовуються такі судові процедури як розпорядження майном, мирова угода, санація та ліквідація.

Тобто підприємство-банкрут може перебувати на будь-якій з перелічених процедур.

Відповідно до визначень даних в ст. 1 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»розпорядження майном боржника - система заходів щодо нагляду та контролю за управлінням та розпорядженням майном боржника з метою забезпечення збереження та ефективного використання майнових активів боржника та проведення аналізу його фінансового становища.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»санація - система заходів, що здійснюються під час провадження у справі про банкрутство з метою запобігання визнанню боржника банкрутом та його ліквідації, спрямована на оздоровлення фінансово-господарського становища боржника, а також задоволення в повному обсязі або частково вимог кредиторів шляхом кредитування, реструктуризації підприємства, боргів і капіталу та (або) зміну організаційно-правової та виробничої структури боржника.

Початок судової процедури та перехід до наступної судової процедури, відповідно до вимог розділів ІІ та ІІІ Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», оформлюється відповідними процесуальними судовими рішеннями, зміст яких в силу положень Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ", підлягає внесенню до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Таким чином державний реєстратор при вирішенні питання про вчинення реєстраційної дії або відмови у вчиненні такої дії відносно юридичної особи, що знаходиться в процедурі банкрутства, має враховувати судову процедуру, в якій така юридична особа знаходиться. Згідно з документами, що містяться в реєстраційній справі, позивач знаходиться в процедурі санації, отже при проведенні державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, про місцезнаходження юридичної особи позивачу необхідно було надати саме план санації, оскільки така вимога чітко вбачається зі змісту частини 3 статті 39 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців».

Разом з тим, відповідно до ст. 24 ч. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців»державний реєстратор зобов'язаний залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, якщо, зокрема, документи подані не в повному обсязі.

Таким чином, встановивши відсутність плану санації при розгляді поданих позивачем документів для проведення державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, про місцезнаходження юридичної особи, державним реєстратором не враховано положення Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців», відповідно до яких повідомлення про залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, без розгляду, є відмінним від повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації.

Враховуючи, що судом першої інстанції при вирішенні справи порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також, що висновки суду не відповідають обставинам справи, колегія суддів, керуючись п.п. 3, 4 ч. 1 ст. 202 КАС України вважає необхідним, скасовуючи постанову суду першої інстанції, прийняти нову постанову, якою адміністративний позов задовольнити частково, визнавши протиправними дії та скасувати повідомлення державного реєстратора відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради про відмову у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів товариства з обмеженою відповідальністю "Літа".

Керуючись ст.ст. 195, 196, п.3 ч.1 ст. 198; п.п.3,4 ч.1 ст. 202; ч.2 ст. 205; ст. 207; ч.5 ст. 254 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу державного реєстратора відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради - задовольнити частково.

Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 18 червня 2012 року - скасувати.

Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Літа" до відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради, державного реєстратора відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії та скасувати повідомлення державного реєстратора відділу державної реєстрації виконавчого комітету Херсонської міської ради про відмову у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів товариства з обмеженою відповідальністю "Літа".

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, однак може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної сили.

Повний текст судового рішення виготовлено 29 жовтня 2012 року.

Головуючий: /підпис/Л Л.П. Шеметенко Суддя: /підпис/С.Д. Домусчі Суддя: /підпис/О.О.Кравець

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2012
Оприлюднено05.11.2012
Номер документу27216678
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1054/12/2170

Ухвала від 30.08.2012

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 23.08.2012

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Постанова від 24.10.2012

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні