копія
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 жовтня 2012 р. Справа № 2a-1870/8104/12
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кунець О.М.
за участю:
секретаря судового засідання - Козир І.С.,
представника позивача - Руденко В.Є.,
представника відповідача - Будакова В.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №2a-1870/8104/12 за позовом публічного акціонерного товариства "Сумигосптовари" до Державної податкової інспекції у м. Сумах про скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Публічне акціонерне товариство "Сумигосптовари" (надалі по тексту -позивач, ПАТ "Сумигосптовари") звернувся до суду з позовом до Державної податкової інспекції у м.Сумах (надалі по тексту - відповідач, ДПІ у м. Сумах), в якому просить суд:
- скасувати податкове повідомлення-рішення від 08.08.2012 року № 0005221502/35213 видане ДПІ у м.Сумах, згідно якого позивачу було збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб в розмірі - 141 065 грн. 40 коп., з них: 98 745,08 грн. - за основним платежем, 42 320,32 грн. - штрафні (фінансові) санкції (штрафи).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на підставі акту документальної позапланової невиїзної перевірки відповідачем 08.08.2012р. прийнято податкове повідомлення-рішення №0005221502/35213, яким збільшено суму грошового зобов'язання позивача по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності на суму 1 41 065 грн. 40 коп. за порушення п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (далі ПК України). Позивач не погодився з підставами збільшення податкового зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності та звернувся до суду, посилаючись на те. що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди. Відповідно до п.2.3. Договору оренди, який було укладено між позивачем та Сумською міською радою 20.06.2003р., орендна плата на рік становить 1.5% від грошової оцінки землі. Отже, позивач вважає, що умови цього договору зберігають свою чинність на строк його дії навіть у випадках, коли після набуття договором чинності законодавством встановлені інші правила, ніж ті, що передбачені умовами відповідного Договору оренди.
Представник позивача Руденко В.Є у судовому засіданні повністю підтримала позицію викладену у позовній заяві та просила суд задовольнити позов в повному обсязі, а також просила суд врахувати дуже скрутне фінансове становище, в якому підприємство опиниться у разі відмови в задоволенні даного позову.
Представник відповідача Будаков В.М. в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, вважає, що обставини, викладені в позовній заяві є необгрунтовними та безпідставними, і такими, що не підлягають задоволенню з урахуванням обставин, викладених у письмовому запереченні на позовну заяву /а.с.34-36/.
Заслухавши доводи представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Як свідчить з матеріалів справи, Сумською міською радою з закритим акціонерним товариством «Сумигосптовари», яке згідно відомості від Державних реєстраторів виконавчого комітету Сумської міської ради 12.07.2011 р. перетворено в публічне акціонерне товариство «Сумигосптовари» (Орендар), укладено договір оренди земельної ділянки площею 20728 кв. м., по вулиці Лінійній, 24, м. Суми, терміном дії до 05.02.2013 року /а.с.11-14/. Цей договір оренди земельної ділянки зареєстрований у Сумському міжрайонному реєстраційному відділенні Сумської регіональної філії Державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру" при Державному комітеті України по земельних ресурсах, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис 03.12.2007р. за №04076120333. Договір перереєстровано зі змінами 03.12.2007 р. за №040761200334. За інформацією орендодавця земельних ділянок державної та комунальної власності Сумської міської ради, яка була надана до ДПІ в м. Сумах на виконання вимог ст.288 ПКодексу України, станом на 01.01.2012 року вище зазначений договір оренди земельної ділянки є діючим (лист від 07.02.2012р. № 45/10.01-08).
18.02.2011 року Товариством до ДПІ в м. Суми було подано уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) на 2011 рік (вх. ДПІ в м.Суми № 9000502442 від 18.02.2011 року), якою визначило податкове зобов'язання по орендній платі за землю в розмірі 1,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
На підставі п.п. 20.1.4 п. 20.1. ст. 20, п.п. 78.1.4 п.78.1 ст.78, п. 79.1 ст.79 ПК України та відповідно до наказу ДПІ у м.Сумах від 16.07.2012р. №1110 податковим органом була проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ПАТ «Сумигосптовари» (код ЄДРПОУ 01552865) з питання дотримання суб'єктом господарювання вимог податкового законодавства, а саме: повноти та правильності обчислення податкового зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності за червень - грудень 2011 року.
При проведенні документальної позапланової невиїзної перевірки ПАТ «Сумигосптовари» було встановлено, що податкове зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності визначене ПАТ «Сумигосптовари" в уточнюючій податковій декларації з плати за землю (орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за 2011 рік у розмірі 1.5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що призвело до заниження податкового зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності за червень- грудень 2011 року на 98745,08 грн., чим було порушено вимоги п.п.288.5.1 н.288.5 ст.288 ПК України щодо визначення мінімального річного розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності для всіх категорій земель, крім сільськогосподарського призначення, на рівні трикратного розміру відповідного земельного податку.
За результатами документальної позапланової невиїзної перевірки було складено акт від 30.07.2012р №2027/152/01552865 /а.с.7-10/. З обов'язками, правами, відповідальністю суб'єктів господарювання, порядком надання заперечень (зауважень) та оскарження рішень і дій посадових осіб державних податкових органів були ознайомлені, та один примірник акта отримали керівник ПАТ «Сумигосптовари» Разумейко В.Г. та головний бухгалтер ПАТ «Сумигосптовари» Руденко B.C. /а.с.10/.
На підставі акту документальної позапланової невиїзної перевірки та з урахуванням висновку про результати розгляду заперечення податковим органом було прийняте податкове повідомлення- рішення ДПІ у м. Сумах від 08.08.2012 р. № 0005221502/35213 /а.с.6/, яким суб'єкту господарювання було збільшено податкове зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності за червень-грудень 2011р. в розмірі 141 065,40 грн., в т.ч. 98 745,08 грн. - основного платежу, 42 320,32 грн. - штрафних санкцій.
Позивач не погодився з прийнятим податковим повідомленням-рішенням ДПІ у м.Сумах, у зв'язку з чим, до Державної податкової служби у Сумській області подало скаргу №80 від 09.08.2012р. про скасування податкового повідомлення-рішення ДПІ у м.Сумах №0005221502/35213 від 08.08.2012 р.
Рішенням від 21.08.2012р. №12022/10/10-105-242/260ск ДПС у Сумській області про результати розгляду первинної скарги на податкове повідомлення-рішення ДПІ у м. Сумах від 08.08.2012 р. № 0005221502/35213 залишено без змін, а первинна скарга Позивача № 80 від 09.08.2012р. (вхідний ДПС у Сумській області № 260/ск від 13.08.12 р.) - без задоволення.
Суб'єкт господарювання не погодився з прийнятим рішенням ДПС у Сумській області і звернувся із повторною скаргою до ДПС України.
Рішенням про результати розгляду повторної скарги від 21.09.2012 р. № 3992/0/71-12/10-2215 ДПС України залишає без змін податкове повідомлення-рішення ДПІ у м Сумах від 08.08.2012 р. 0005221502/35213 та рішення ДПС у Сумській області від 21.08.2012р. №12022/10/10-105-242/260ск, прийняте за розглядом первинної скарги ,а скаргу Позивача - без задоволення.
ПАТ «Сумигосптовари» не погодилося з рішенням ДПС у Сумській області та рішенням ДПС України у зв'язку з чим, звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ДПІ у м. Сумах про скасування податкового повідомлення-рішенн ДПІ у м. Сумах від 08.08.2012 р. № 0005221502/35213, мотивуючи свої дії наступним:
- відповідно до пункту 2.3 договору оренди розмір орендної плати за земельні ділянки складає 1,5 % від нормативної грошової оцінки землі;
- умови договору оренди зберігають свою чинність на строк його дії у випадках , коли після набуття договором чинності законодавством встановлені інші правила передбачені цим договором;
- розмір , форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд керується наступним:
З 01 січня 2011 року будь - які питання щодо оподаткування регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами та доповненнями) (далі - ПКУ), і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до Податкового кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним і Цивільним кодексами України, Законом України «Про оренду землі», іншими нормативно - правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі. Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі»від 06.10.1998 р. № 161-XIV (зі змінами та доповненнями) договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передавати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України «Про оренду землі»).
Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав та посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону (ст. 125, ч.5 ст.126 Земельного кодексу України від 25.10.2001 p. № 2768-ІІІ (зі змінами та доповненнями).
Ст. 14 Закону України «Про оренду землі»від 6 жовтня 1998 року N 161 -XIV (зі змінами та доповненнями) встановлює, що «Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України».
Істотні умови договору оренди землі визначені ст. 15 Закону України «Про оренду землі»від 6 жовтня 1998 року N 161-XIV (зі змінами та доповненнями) однією з яких є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ст. 651 ЦК України «Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Типовий договір оренди землі затверджено постановою КМУ від 03.03.2004 p. N 220 (із змінами та доповненнями).
Форми розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких не проведена, і за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена, затверджені постановою КМУ від 13.12.2006 p. N 1724.
Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПКУ плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Як встановлено п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПКУ орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності -обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Податком є обов'язковий безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податків відповідно до Податкового кодексу. Підпунктом 4.1.1. п.4.1 ст.4 закріплено принцип «загальність оподаткування», тобто, кожна особа зобов'язана сплачувати встановлені Податковим кодексом, законами з питань митної справи податки та збори, платником яких вона є згідно з положеннями Податкового кодексу. У відповідності до п.п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПКУ платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Податковим кодексом.
Податковий обов'язок, згідно пункту 36.3 статті 36 ПКУ, є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов'язків платника податків.
Справляння плати за землю здійснюється відповідно до положень розділу XIII ПКУ.
Пунктом 288.1 статті 288 ПКУ визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об'єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.2, п.288.3 ст. 288 ПКУ).
Разом з тим, ст. 271 ПКУ визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII ПКУ, а у разі, якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
Згідно з підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 ПКУ нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII ПКУ - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначені Законом України "Про оцінку земель" від 1 1.12.2003 p. N 1378-IV (із змінами та доповненнями, далі - Закон N 1378-IV). Також, в абз. 5 ст. 5 цього ж закону зазначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Розмір орендної плати за землю переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом (пункт 13 Типового договору оренди).
Враховуючи те, що плата за землю є загальнодержавним податком та обов'язковим до сплати, умови та підстави для зменшення розміру податку повинні бути визначені на законодавчому рівні, а саме в Податковому Кодексі України від 02.12.2012 р. № 2755-УІ (зі змінами та доповненнями).
Повноваження щодо встановлення ставок загальнодержавних податків і зборів та інших обов'язкових елементів цих платежів, у відповідності до підпункту 12.1.3 пункту 12.1 статті 12 Кодексу, належить виключно Верховній Раді України.
До повноважень органів місцевого самоврядування базового рівня (сільських, селищних та міських рад, в тому числі Сумської міської ради) не належить зміна розмірів ставок загальнодержавних податків і зборів, до яких належить, зокрема, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності. До їх повноважень, у відповідності до пункту 12.3 статті 12 Кодексу, належить прийняття рішень про встановлення місцевих податків та зборів у порядку, визначеному Кодексом, а саме об'єктів оподаткування, платників податків і зборів, розмірів ставок, податкових періодів та інших обов'язкових елементів, визначених статтею 7 та з дотриманням критеріїв, встановлених розділом XII Кодексу для відповідного місцевого податку чи збору.
Пунктом 286.2 статті 286 ПКУ визначено, що платники плати за землю (крій фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 ПКУ, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Тому, позивач повинен був самостійно розрахувати розмір орендного платежу на 2011 рік з врахуванням вимог щодо мінімального розміру орендної плати, встановлених чинним Податковим кодексом України, оскільки зазначені вимоги є податковими зобов'язаннями Позивача і не можуть регулюватися іншими нормативними актами ніж Податковий кодекс України.
При цьому, суд бере до уваги посилання ДПІ в м. Сумах на підпункт 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПКУ, який, враховуючи вимоги пункту 288.4 цієї ж статті ПКУ, деталізує та встановлює обмеження, яке не береться до уваги Позивачем, а саме: розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу;
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу.
Аналогічну норму містила в собі до 01.01.2011 р. ч. 4 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 р. № 161-XIV (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 03.06.2008 р. № 309-УІ.
Таким чином, з 01 січня 2011р. мінімальний розмір річної орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній та комунальній власності та грошову оцінку яких встановлено, становить 3% від їх грошової оцінки.
Хоча розмір орендної плати за землю є умовою договору оренди, разом з тим, справляння плати за землю є сферою регулювання податкового законодавства. Сплата обов'язкових платежів, до яких віднесено і плату за землю (ст.9 Податкового кодексу Ураїни) не може залежати від умов договору. Принципові засади такого регулювання містяться в статті 67 Конституції України, відповідно до якої кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом, закріплює обов'язок, а не зобов'язання.
Оскільки збільшення мінімального розміру орендної плати відбулося не у зв'язку з волевиявленням сторін, а у зв'язку зі зміною розміру орендної плати відповідно до Закону, то необхідність сплати орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності у новому розмірі виникла у ПАТ «Сумигосптовари» незалежно від змін до договору оренди за ініціативою сторін такого договору.
Таким чином, при визначенні суми грошового зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки ПАТ «Сумигосптовари» повинно було врахувати вимогу п.п. 288.5.1 п.288.5 ст. 288 Податкового кодексу та узгодити грошове зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності за червень-грудень 2011 року в розмірі не меншому трикратного розміру земельного податку.
Крім того, Державна податкова інспекція у м. Сумах неодноразово звертала увагу ПАТ «Сумигосптовари» на невідповідність чинному законодавству умов договору оренди в частині розміру орендної плати за землю та про необхідність звернення до орендодавця земельних ділянок - Сумської міської ради стосовно внесення змін у вищезазначений договір земельних ділянок в частині розміру орендної плати за землю (листи ДПІ в м. Суми від 22.10.2010р. № 81512/10/15-218, від 30.03.2011р. №81512/10/15-218).
Отже, суд погоджується з висновками відповідача, щодо правомірності нарахування позивачу податковим органом суми податкового зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності, що виник внаслідок недодержання позивачем вимог Податкового кодексу України, а тому оскаржуване податкове повідомлення-рішення є правомірним.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги щодо визнання незаконним податкового повідомлення - рішення не підлягають задоволенню, оскільки оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте на підставі, у межах повноважень, та у спосіб, визначений Конституцією та законами України, а тому підстави для визнання протиправними та скасування зазначеного повідомлення - рішення відсутні.
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адміністративного позову публічного акціонерного товариства "Сумигосптовари" до Державної податкової інспекції у м. Сумах про скасування податкового повідомлення-рішення -відмовити в повному обсязі.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії повного тексту постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений 05.11.2012 року.
Суддя (підпис) О.М. Кунець
З оригіналом згідно
Суддя О.М. Кунець
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2012 |
Оприлюднено | 08.11.2012 |
Номер документу | 27237551 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.М. Кунець
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні