cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
30.10.12р. Справа № 27/5005/7867/2012
За позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Файсет»(м. Дніпропетровськ)
до Дніпропетровської міської ради (м. Дніпропетровськ),
виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради (м. Дніпропетровськ)
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача комунальне підприємство «Міськавтопарк»Дніпропетровської міської ради (м. Дніпропетровськ)
про визнання незаконними та скасування рішень в частині
Суддя Татарчук В.О.
Секретар Білан О.В.
Представники:
від позивача -Черевко Ю.В., дов. від 26.09.12р.
від відповідача-1 -не з'явився
від відповідача-2 -не з'явився
від третьої особи -не з'явився
Суть спору:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Файсет»звернулось з позовом до Дніпропетровської міської ради та виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача комунальне підприємство «Міськавтопарк»Дніпропетровської міської ради про визнання незаконними та скасування:
- рішення сесії Дніпропетровської міської ради ІV скликання від 28.12.2011 року №9/19 «Про внесення змін до Положення про порядок справляння збору за місця для паркування транспортних засобів на території міста»в частині затвердження в Додатку №3 в Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, які не розташовано у центральній частині міста та не облаштовано технічними пристроями обмеження в'їзду для окремих місць паркування, майданчика для паркування, що розташований за адресою: м. Дніпропетровськ, пров. Універсальний, 10г, загальною площею 1943,5кв.м.;
- рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 16.05.2012 року №452 «Про затвердження Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у м. Дніпропетровську»в частині затвердження в Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у м. Дніпропетровську, майданчика для паркування, що розташований за адресою: м. Дніпропетровськ, пров. Універсальний, 10г, загальною площею 1943,5кв.м.
Позовні вимоги обґрунтовані наступним:
- відповідно до договору купівлі-продажу від 23.11.2010 позивач придбав будівлі та споруди за адресою: м. Дніпропетровськ, пров. Універсальний, 10г, у тому числі і мостіння -асфальт, площею під будівлями, спорудами - 3695,0кв.м., дорожнім покриттям -5604,0кв.м., загальною площею земельної ділянки - 9299,0кв.м.;
- міською радою прийнято рішення, яким до Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у м. Дніпропетровську включено і земельну ділянку, яка перебуває у користуванні позивача;
- рішення відповідачів суперечать ст. 41 Конституції України, ст. 321 Цивільного кодексу України, оскільки ними фактично обмежуються право власності ТОВ «Файсет»на нерухоме майно та право товариства на користування земельною ділянкою під відповідними будівлями і спорудами;
- в порушення рішень міської ради № 39/8 від 02.02.2011 «Про затвердження Правил паркування транспортних засобів у м. Дніпропетровську»та № 72/17 від 30.11.2011 «Про внесення змін до рішення міської ради від 02.02.2011 № 39/8 «Про затвердження Правил паркування транспортних засобів у м. Дніпропетровську»не було проведено інвентаризацію майданчиків для паркування транспортних засобів на вулицях і дорогах міста Дніпропетровська, не направлені запити КП «Бюро обліку майнових прав та діяльності з нерухомістю»для перевірки останнім наявності власника нерухомого майна, рішення сесії міськради та виконкому були прийняті за відсутності відповідних даних, а окрім того, за відсутності графічних та семантичних даних розташування майданчиків для паркування;
- земельна ділянка за адресою м. Дніпропетровськ, пров. Універсальний, 10г повністю зайнята належними ТОВ «Файсет»будівлями і спорудами та експлуатується за призначенням як стоянка, що унеможливлює надання її в цілому, або частини під облаштування на ній парковки;
- спірні рішення суперечать положенням Закону України «Про благоустрій населених пунктів»та Правилам паркування транспортних засобів, оскільки передбачають відведення майданчиків для паркування, які не існують в натурі.
Відповідач-1 заперечує проти задоволення позову, посилаючись на те, що:
- за договором купівлі-продажу ТОВ «Файсет»були придбані виключно будівлі та споруди;
- позивачем не надано жодного документу, який посвідчує правомірне користування земельною ділянкою;
- дії Дніпропетровської міської ради та виконкому щодо включення до Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, які не розташовано у центральній частині міста, та не облаштовано технічними пристроями обмеження в'їзду для окремих місць паркування, майданчика, розташованого за адресою: м. Дніпропетровськ, пров. Універсальний, 10г є законними.
Відповідач-2 також заперечує проти позову з тих же підстав, що і Дніпропетровська міська рада.
Третя особа проти позову заперечує та вказує на наступне:
- майданчик для паркування є об'єктом благоустрою та оподатковується по ставкам, встановленим Податковим кодексом України;
- згідно зі ст. 266.1.2 Податкового кодексу України перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, в якому зазначаються їх місцезнаходження, загальна площа, технічне облаштування, кількість місць для паркування транспортних засобів затверджується рішенням сільської, селищної або міської ради про встановлення збору;
- на виконання вимог Податкового кодексу України, рішенням міської ради від 28.12.2011 №9/19 «Про внесення змін до Положення про порядок справляння збору за місця для паркування транспортних засобів на території міста»затверджено Положення про порядок справляння збору за місця для паркування та наведено перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів;
- доказів, що підтверджують порушення вимог організації майданчика позивач не надав;
- майданчик для паркування транспортних засобів по вул. Універсальна, 10г з урахуванням положень рішень міської ради від 02.02.2011 № 40/8 «Про проведення конкурсу з визначення балансоутримувачів майданчиків для паркування транспортних засобів, які перебувають у комунальній власності територіальної громади міста»та від 06.04.2011 № 60/10 «Про внесення змін до рішення міської ради від 02.02.2011 № 40/8 «Про проведення конкурсу з визначення балансоутримувачів майданчиків для паркування транспортних засобів, які перебувають у комунальній власності територіальної громади міста»на законних підставах облікується на балансі КП «Міськавтопарк»Дніпропетровської міської ради та станом на теперішній час конкурс з визначення агентів не проводився, договорів про організацію та експлуатацію майданчика для паркування з балансоутримувачем не укладалось.
Відповідачі і третя особа явку представників у судове засідання 30.10.2012 не забезпечили. Суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників відповідачів і третьої особи, які були належним чином повідомлені 16.10.2012 про час та місце наступного судового засідання.
В судовому засіданні 30.10.2012 були оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, суд -
встановив:
28 грудня 2011 року Дніпропетровською міською радою прийнято рішення №9/19 «Про внесення змін до Положення про порядок справляння збору за місця для паркування транспортних засобів на території міста».
Згідно з вказаним рішенням внесені зміни до Положення про порядок справляння збору за місця для паркування транспортних засобів на території міста та встановлено, що у подальшому перелік спеціальних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів затверджується рішенням виконкому міської ради за поданням виконавчого органу міської ради у сфері транспорту.
Також, Додатком №3 до вказаного рішення був затверджений новий Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із паркування транспортних засобів, які не розташовано у центральній частині міста та не облаштовано технічними пристроями обмеження в'їзду для окремих місць паркування, у тому числі майданчик для паркування, що розташований за адресою: м. Дніпропетровськ, пров. Універсальний, 10г, загальною площею 1943,5кв.м.
Відповідно до витягу з протоколу №3 засідання конкурсної комісії з визначення балансоутримувачів майданчиків для паркування транспортних засобів, які перебувають у комунальній власності територіальної громади міста від 06.02.2012, визначено перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із паркування транспортних засобів, які не розташовано у центральній частині міста та не облаштовано технічними пристроями обмеження в'їзду для окремих місць паркування та визнано комунальне підприємство «Міськавтопарк»переможцем конкурсу з визначення балансоутримувачів майданчиків для паркування транспортних засобів, що перебувають у комунальній власності територіальної громади міста.
16 травня 2012 року виконавчий комітет Дніпропетровської міської ради прийняв рішення №452 «Про затвердження Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, у м. Дніпропетровську», яким затвердив Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, у м. Дніпропетровську, у тому числі майданчик для паркування, що розташований за адресою: м. Дніпропетровськ, пров. Універсальний, 10г, загальною площею 1943,5кв.м.
Суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги в повному обсязі з наступних підстав.
На підставі договору купівлі-продажу від 23.11.2010 ТОВ «Файсет»придбало у Чернявського Петра Анатолійовича будівлі та споруди, що знаходяться за адресою: м. Дніпропетровськ, пров. Універсальний, 10г: будівля вартової літ. А-2, в т.ч. прибудова літ. а-1 площею 74,3кв.м., літ а-сходи, гараж літ. Б, убиральня літ. В, навіси літ. Г, Д, Е, Ж, З, І, К, гараж літ. Л (тимчас.), ворота № 1, 2, огорожі № 3, 4, 5, підпірна стінка № 6, І-мостіння, загальна площа 74,3кв.м. Площа земельної ділянки 0,9299га, кадастровий номер 1210100000:01:3577:0001 (63863005).
Право власності позивача на зазначені вище об'єкти підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно №28322045 від 10.12.2010.
Тобто, предметом вказаного договору купівлі-продажу нерухомості є будівлі та споруди, у тому числі опис допоміжних складових об'єкту нерухомості, до якого входить і мостіння - асфальт.
Площа об'єктів нерухомості з урахуванням допоміжних складових зазначена в технічному паспорті. Згідно технічного паспорту загальна площа під будівлями, спорудами становить 3695,0кв.м., під дорожнім покриттям -5604,0кв.м., загальна площа земельної ділянки - 9299,0кв.м.
Відповідно до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 №127 замощенням є спеціальне покриття вздовж зовнішнього боку стін будинку для захисту фундаментів від атмосферних опадів. Замощення виконується на власному фундаменті - утрамбованому щебені по ущільненому ґрунтовому покриттю (глиняний замок) за допомогою бетонного чи асфальтобетонного покриття (відсутність замощення суттєво впливає на довговічність експлуатації будинку і тому фіксується в матеріалах інвентаризації детально).
Асфальтобетонне покриття використовується як складова об'єктів, які мають різне функціональне призначення, зокрема - як складова дорожнього покриття, тротуару тощо. Тобто асфальтобетонне покриття - це верхній шар землі з твердим покриттям, яке впливає на довговічність об'єкту, складовою частиною якого воно є.
Отже, замощення не є самостійним об'єктом нерухомого майна, оскільки не відповідає головним ознакам нерухомості, а основним його призначенням є допоміжна функція і окремо не підлягає інвентаризації зі складанням окремого технічного паспорту, а підлягає відображенню в технічному паспорті як складова частина об'єкту нерухомості.
Відповідно до ст.ст. 187, 188 Цивільного кодексу України складовою частиною речі є все те, що не може бути відокремлене від речі без її пошкодження або істотного знецінення. При переході права на річ її складові частини не підлягають відокремленню. Якщо кілька речей утворюють єдине ціле, що дає змогу використовувати його за призначенням, вони вважаються однією річчю (складна річ). Правочин, вчинений щодо складної речі, поширюється на всі її складові частини, якщо інше не встановлено договором.
Отже, об'єкт нерухомості, який належить ТОВ «Файсет»на праві власності, є складною річчю, експлуатується як і попередніми власниками, за призначенням - автостоянка, яка складається з основної будівлі та допоміжних навісів, сходів, огорожі та асфальтного мостіння, які разом представляють собою єдине ціле та не можуть використовуватися відокремлено від стоянки без її пошкодження або істотного знецінення.
Цільове призначення об'єкта як стоянки було визначено з моменту створення цього об'єкту його першим власником - колективним підприємством «Підприємство гаражного і технічного обслуговування», а потім, після зміни форми власності - товариством з обмеженою відповідальністю «Підприємство гаражного і технічного обслуговування».
Так, комунальному підприємству гаражного і технічного обслуговування (першому власнику) було відведено земельну ділянку площею 9299,0кв.м. під організацію стоянки. Після чого останнім були отримані дозволи на будівництво. Після завершення будівництва був отриманий акт введення в експлуатацію та проведено інвентаризацію нерухомості органами БТІ, оформлено техпаспорт із зазначенням опису об'єкту стоянки з площами будівлі та допоміжних складових об'єктів (у тому числі і мостіння - асфальту), що підтверджується Графічними та семантичними даними Державного земельного кадастру від 23.05.2012.
Таким чином, усі навіси, огорожі, асфальтне мостіння є складовою частиною об'єкту нерухомості, які не можуть використовуватися самостійно та пов'язані із основною річчю спільним призначенням та є її приналежністю, у зв'язку із чим, на них розповсюджується тотожний правовий режим, а отже і норми Цивільного кодексу України та Конституції України про неприпустимість обмеження права власності.
Відповідно до ч. 7 ст. 319 Цивільного кодексу України діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов'язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 321 Цивільного кодексу України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
02.02.2011 Дніпропетровською міською радою прийнято рішення №39/8 «Про затвердження Правил паркування транспортних засобів у м. Дніпропетровську», згідно з яким:
- затверджено Правила паркування транспортних засобів у м. Дніпропетровську;
- управлінню ринків, місцевих податків і зборів департаменту споживчого ринку і сфери послуг Дніпропетровської міської ради забезпечити доведення розрахункових прогнозованих сум збору за місця для паркування транспортних засобів до департаменту транспорту та зв'язку Дніпропетровської міської ради;
- департаменту транспорту та зв'язку Дніпропетровської міської ради: здійснити комплексну інвентаризацію майданчиків для паркування транспортних засобів вулицях і дорогах міста Дніпропетровська, забезпечити координацію та погодження робіт щодо визначення земельних ділянок, які відводяться для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів.
30.11.2011 Дніпропетровською міською радою прийнято рішення №72/17 «Про внесення змін до рішення міської ради від 02.02.11 року №39/8 «Про затвердження Правил паркування транспортних засобів у м. Дніпропетровську», відповідно до п. 3.10 якого департамент транспорту та зв'язку Дніпропетровської міської ради протягом трьох днів з дати затвердження акта обстеження (п.3.9 цих Правил): у разі необхідності подає запит до територіального підрозділу органу центральної виконавчої влади у сфері земельних відносин про наявність власника та/або законного користувача земельної ділянки, а також про цільове призначення земельної ділянки, на якій ініційовано розміщення майданчика для паркування транспортних засобів (до запиту обов'язково має бути додано картографічний матеріал М 1:500 з позначенням території ймовірного розташування майданчика для паркування транспортних засобів); у разі наявності на земельній ділянці будівель та/або споруд - подає запити до комунального підприємства «Бюро обліку майнових прав та діяльності з нерухомістю»Дніпропетровської міської для перевірки останнім наявності власника нерухомого майна та/або наявності інформації про об'єкт у Переліку безхазяйного нерухомого майна та/або Переліку нерухомого майна, що може бути визнано відумерлою спадщиною.
Як зазначено вище, 28 грудня 2011 року Дніпропетровською міською радою прийнято рішення №9/19 «Про внесення змін до Положення про порядок справляння збору за місця для паркування транспортних засобів на території міста», яким встановлено, що у подальшому перелік спеціальних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів затверджується рішенням виконкому міської ради за поданням виконавчого органу міської ради у сфері транспорту.
Також, Додатком №3 до вказаного рішення був затверджений новий Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із паркування транспортних засобів, які не розташовано у центральній частині міста та не облаштовано технічними пристроями обмеження в'їзду для окремих місць паркування, у тому числі майданчик для паркування, що розташований за адресою: м. Дніпропетровськ, пров. Універсальний, 10г, загальною площею 1943,5кв.м.
Відповідно до витягу з протоколу №3 засідання конкурсної комісії з визначення балансоутримувачів майданчиків для паркування транспортних засобів, які перебувають у комунальній власності територіальної громади міста від 06.02.2012, визначено перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із паркування транспортних засобів, які не розташовано у центральній частині міста та не облаштовано технічними пристроями обмеження в'їзду для окремих місць паркування та визнано комунальне підприємство «Міськавтопарк»переможцем конкурсу з визначення балансоутримувачів майданчиків для паркування транспортних засобів, що перебувають у комунальній власності територіальної громади міста.
16 травня 2012 року виконавчий комітет Дніпропетровської міської ради прийняв рішення №452 «Про затвердження Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, у м. Дніпропетровську», яким затвердив Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, у м. Дніпропетровську, у тому числі майданчик для паркування, що розташований за адресою: м. Дніпропетровськ, пров. Універсальний, 10г, загальною площею 1943,5кв.м.
Відповідно до ст. 393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта. У разі неможливості відновлення попереднього становища власник має право на відшкодування майнової та моральної шкоди.
ТОВ «Файсет»є власником будівель та споруд за адресою: м. Дніпропетровськ, пров. Універсальний, 10г, у тому числі і мостіння - асфальт. Згідно технічного паспорту загальна площа під будівлями, спорудами становить 3695,0кв.м., під дорожнім покриттям -5604,0кв.м., загальна площа земельної ділянки - 9299,0кв.м.
На вільній від будівель та споруд території, як складової речі об'єкта нерухомості, знаходиться допоміжна річ - мостіння (асфальтне покриття), яке хоча і не є нерухомим майном, однак має властивості допоміжної речі в розумінні ст. 186 Цивільного кодексу України та входить в опис нерухомого майна, що належить позивачу та складає з ним єдине ціле, у зв'язку із чим, на нього розповсюджується тотожний правовий режим, а, отже, і норми Цивільного кодексу України та Конституції України щодо неприпустимості обмеження права власності.
Відповідно до п. 1.2 Методичних рекомендацій стосовно визначення нерухомого майна, що знаходиться на земельних ділянках, право власності на які підлягає державній реєстрації, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 14 квітня 2009 року №660/5 при здійсненні державної реєстрації прав власності на нерухоме майно слід ураховувати частину першу статті 186 Цивільного кодексу України, згідно з якою річ, призначена для обслуговування іншої (головної) речі і пов'язана з нею спільним призначенням, є її приналежністю.
Так, приналежність не має самостійного значення та за призначенням без головної речі використовуватись не може, а тому, є залежною від головної речі і має допоміжний статус. За загальним правилом приналежність наслідує долю головної речі. Визначення речі приналежністю визначається її природними властивостями, а також характером відносин, що виникають з приводу господарського призначення речі.
І приналежність, і головна річ є фізично самостійними речами, але головна річ має самостійне значення, а приналежність - допоміжне і служить найбільш повному і найкращому використанню головної речі. Головна та приналежна речі утворюють одне ціле, яке передбачає їх використання за єдиним призначенням, а тому вони розглядаються як одна річ.
Водночас державній реєстрації підлягає право власності на головну річ, а витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно має містити інформацію про приналежну річ у розділі «опис нерухомого майна».
З урахуванням положень ст. 377 Цивільного кодексу України та ст. 120 Земельного кодексу України до ТОВ «Файсет»перейшло переважне право на отримання земельної ділянки у користування, на умовах та в об'ємі, що були встановлені для попереднього землекористувача - власника нерухомості, у зв'язку із чим, речове право позивача на користування земельною ділянкою підлягає захисту у судовому порядку на підставі ст. 396 Цивільного Кодексу України та ст. 20 Господарського кодексу України.
Відповідно до ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Частиною 2 статті 377 Цивільного кодексу України встановлено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Вказана земельна ділянка за даними Державного земельного кадастру м. Дніпропетровська №Ц/5729 від 23.05.2012 зареєстрована за землекористувачем - попереднім власником та особою, що здійснила побудову стоянки - комунальним підприємством Гаражного і технічного обслуговування. Отже, об'єкти нерухомості, що знаходяться у власності ТОВ «Файсет», були оформлені за наявності у попереднього власника права користування земельною ділянкою для використання та експлуатації автостоянки у встановленому обсязі та об'ємах.
Таким чином, правочини, що тягнуть перехід права власності на об'єкт нерухомості, одночасно є підставою для переходу права на землю, проте оформлення такого права здійснюється у встановленому законом порядку.
Отже, виходячи із приписів ст. 377 Цивільного кодексу України, ст. 120 Земельного кодексу України ТОВ «Файсет», ставши власником будівель та споруд стоянки, отримало переважне право на оформлення документів для набуття спірної земельної ділянки в користування та правомірно ініціювало відповідне питання перед Дніпропетровською місткою радою.
Наведене дозволяє стверджувати, що визначення спірної земельної ділянки, на якій розташоване нерухоме майно належне позивачу, як майданчика для паркування, є порушенням та невизнанням переважного права ТОВ «Файсет»на оформлення спірної земельної ділянки в користування, у зв'язку із чим, таке право підлягає захисту у судовому порядку.
Слід зазначити, що у разі встановлення факту правомірного набуття особою права на нерухоме майно, така особа має право на земельну ділянку, на якій розміщено придбане нею нерухоме майно, та земельну ділянку, необхідну для його обслуговування і відсутність у цієї особи переоформлених на її і'мя правовстановчих документів на земельну ділянку не може кваліфікуватись як самовільне зайняття земельної ділянки.
З огляду на положення ст. 396 Цивільного Кодексу України право користування землею як речове право на чуже майно підлягає захисту у тому числі і від його власника.
Статтею 20 Господарського кодексу України визначено, що кожний суб'єкт господарювання має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом, зокрема визнання наявності або відсутності прав та іншими способами, передбаченими законом.
Слід зазначити, що при постановленні на баланс та передачі майданчика для паркування транспортних засобів спірної земельної ділянки за договором третій особі, обставини щодо накладення меж земельної ділянки під стоянкою на межі земельної ділянки, яку планувалося облаштувати під паркування не були досліджені, відповідні графічні та семантичні дані щодо плану розташування парковки на місцевості не складалися та не надавалися, окрім того, взагалі не було встановлено, кому вказана ділянка належить на праві користування та кому належать розташовані на ній об'єкти нерухомості.
Вищезазначене свідчить про те, що комунальне підприємство «Міськавтопарк»Дніпропетровської міської ради не мало законних підстав ставити собі на баланс майданчик для паркування, що розташований на земельній ділянці, на якій знаходяться належні ТОВ «Файсет»об'єкти нерухомості, оскільки вказані незаконні дії стали наслідком невиконання приписів рішення Дніпропетровської міської ради №72/17 від 30.11.2011.
Відповідно до п.п. 7, 8 Правил паркування транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 року №1342 майданчики для паркування є об'єктами благоустрою і повинні відповідати нормам, нормативам, стандартам у сфері благоустрою населених пунктів. Розміщення майданчиків для паркування за окремими адресами здійснюється у встановленому порядку органами місцевого самоврядування за погодженням з Державтоінспекцією МВС згідно з місцевими правилами забудови.
Вказані положення Правил паркування кореспондуються з приписами ст. 35 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», відповідно до якої, технічна документація з питань благоустрою територій населених пунктів (проекти, схеми, карти, атласи тощо) розробляється з метою здійснення комплексу заходів з благоустрою територій, окремих об'єктів благоустрою, їх частин і може бути включена до правил благоустрою території відповідного населеного пункту. Технічна документація з питань благоустрою населених пунктів погоджується в установленому порядку та затверджується її замовником.
Окрім цього, відповідно до абзаців 4, 6 п. 4 Правил паркування транспортних засобів, відведені майданчики для паркування - це майданчики для паркування, розміщені в межах проїзної частини вулиці, дороги або тротуару та обладнані відповідно до вимог цих Правил і Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року №1306, місце для паркування - місце стоянки одного транспортного засобу на майданчику для паркування, позначене дорожньою розміткою відповідно до Правил дорожнього руху.
Таким чином, вищенаведені положення встановлюють вичерпний перелік вимог для ідентифікації майданчиків для паркування, яким відведені для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів та передані на баланс КП «Міськавтопарк»Дніпропетровської міської ради площадки не відповідають.
Так, відповідно до спірних рішень було відведено та передано на баланс майданчик для паркування, який фактично розташований за адресою нерухомого майна, належного позивачу, при чому, на вказаній земельній ділянці відсутні жодні позначення або розмітка, які б дозволили ідентифікувати відповідну площадку як майданчик для паркування.
Отже, відсутність технічної документації щодо узгодження з Державтоінспекцією МВС, відсутність позначень та дорожньої розмітки, які б дозволили ідентифікувати відповідну площадку як майданчик для паркування, та, відповідно, як предмет найму, відсутні.
Вказані обставини свідчать про відсутність індивідуальних ознак, властивих даному виду майна.
Зважаючи на викладене, суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсягу.
Вирішуючи питання підвідомчості даного спору господарський суд керувався наступним.
Відповідно до пп. 1.2.1 п. 1.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»виходячи з положень статей 13, 14 Конституції України, статей 177, 181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 148 Господарського кодексу України (далі - ГК України), земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.
Підпунктом 1.2.2 пункту 1.2 вказаної постанови встановлено, що з положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197, 283 ГК України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.
Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам.
Суд вважає, що даний спір із земельних відносин має приватноправовий характер і в основі такого спору є право власності та право користування земельною ділянкою.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір в розмірі 1 073 грн. підлягає стягненню з відповідачів по 536,50грн. з кожного.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
вирішив:
Позов задовольнити повністю.
Визнати незаконним та скасувати рішення сесії Дніпропетровської міської ради ІV скликання від 28.12.2011 року №9/19 «Про внесення змін до Положення про порядок справляння збору за місця для паркування транспортних засобів на території міста»в частині затвердження в Додатку №3 в Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, які не розташовано у центральній частині міста та не облаштовано технічними пристроями обмеження в'їзду для окремих місць паркування, майданчика для паркування, що розташований за адресою: м. Дніпропетровськ, пров. Універсальний, 10г, загальною площею 1943,5кв.м.
Визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 16.05.2012 року №452 «Про затвердження Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у м. Дніпропетровську»в частині затвердження в Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у м. Дніпропетровську, майданчика для паркування, що розташований за адресою: м. Дніпропетровськ, пров. Універсальний, 10г, загальною площею 1943,5кв.м.
Стягнути з Дніпропетровської міської ради (49070, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 75, код ЄДРПОУ 26510514) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Файсет»(49000, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 7, кв. 21, код ЄДРПОУ 37149551) 536,50грн. -витрат по сплаті судового збору.
Стягнути з виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради (49070, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 75, код ЄДРПОУ 04052092) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Файсет»(49000, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 7, кв. 21, код ЄДРПОУ 37149551) 536,50грн. -витрат по сплаті судового збору.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Суддя В.О. Татарчук
Дата підписання рішення, оформленого у відповідності до ст.84 ГПК України - 05.11.2012.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2012 |
Оприлюднено | 08.11.2012 |
Номер документу | 27295437 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Татарчук Володимир Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Татарчук Володимир Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Татарчук Володимир Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Татарчук Володимир Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні