cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15.11.12р. Справа № 40/5005/8436/2012
за позовом Прокурора Петропавлівського району Дніпропетровської області, смт.Петропавлівка, Дніпропетровська область в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області, м. Дніпропетровськ
до Товариства з обмежено відповідальністю "Еководгосп", смт.Петропавлівка, Дніпропетровська область
про стягнення збитків внаслідок самовільного використання водних ресурсів в сумі 28 133 грн. 90 коп.
Суддя Красота О.І.
Представники:
від прокурора: Несевря Д.С. посв. № 138;
від позивача : Годько І.О. дов. № 2 від 04.01.2012 року;
від відповідача : не з'явився;
СУТЬ СПОРУ :
Прокурор Петропавлівського району Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області (далі-Позивач) звернувся до господарського суду з позовом до Товариства з обмежено відповідальністю "Еководгосп" (далі-Відповідач) і просить стягнути 28 133 грн. 90 коп. -заподіяних державі збитків внаслідок самовільного використання водних ресурсів та судовий збір.
Прокурор в судовому позовні вимоги підтримує у повному обсязі, просить суд їх задовольнити.
В судовому засіданні представник Позивача позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.
Відповідач у судове засідання не з'явився. Відзив на позов та документи витребувані ухвалою господарського суду, а також докази оплати за спірним договором до суду не надав. Клопотання про відкладення розгляду спору та письмові пояснення причин такої неявки на адресу суду не надходило.
Відповідно до витягу з державного реєстру, станом на 14.06.2012 року юридична адреса Відповідача: 52700, дніпропетровська область, Петропавлівський район, смт. Петропавлівка, вул.Кірова, 47 (а.с.40-41, 49-50).
Суд вважає можливим розглянути справу за відсутності представника Відповідача, оскільки останній повідомлений про час та місце судового засідання належним чином (поштове повідомлення 00501740), а в матеріалах справи наявні документи необхідні для вирішення спору по суті та прийняття обґрунтованого рішення.
Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу сторонами не подавалось.
Відповідно до ст. 75 ГПК України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
В порядку ст. 85 ГПК України, у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши Прокурора та представника Позивача, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд, -
встановив:
В період з 12.03.2011 року по 24.03.2011 року Державною екологічною інспекцією в Дніпропетровській області за участю представника прокуратури Петропавлівського району Дніпропетровської області, а саме: державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Дніпропетровської області Пшеничним Г.М., Карецькою О.Ю. та заступником прокурора Петропавлівського району Дніпропетровської області Смоловим Р.О., в присутності директора товариства з обмеженою відповідальністю "Еководгосп" (далі-Відповідач) Коршунова О.О., проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства України ТОВ "Еководгосп", яке знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, Петропавлівський район, смт. Петропавлівка, вул. Кірова, 47/14.
Перевіркою встановлено, що ТОВ "Еководгосп" створено шляхом об'єднання майна Учасників та їх підприємницької діяльності згідно з Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законом України "Про господарські товариства", інших законодавчих актів України з метою отримання прибутку та наступного його розподілу між Учасниками та діє на підставі статуту, зареєстрованого Дніпропетровською міською радою 29.12.2010 року за №12241050002048338. Ідентифікаційний код підприємства 36839215. Метою створення та діяльності підприємства є отримання прибутку (доходу). Предметом діяльності є здійснення виробничої, торгівельної, інноваційно-посередницької, консультаційної, інжинірингової, транспортної, рекламної, культурно-освітньої та іншої діяльності, що не суперечить чинному законодавству України.
Види діяльності Відповідача за КВЕД:
- збирання, очищення та розподілення води;
- розподілення та постачання газу;
- інші види оптової торгівлі;
- збирання та знищення інших відходів;
- прибирання сміття, боротьба з забрудненням та подібні види діяльності;
- надання інших комерційних послуг.
З 01.07.2010 року Відповідач надає послуги по водопостачанню та водовідведенню смт.Петропавлівка на підставі рішення сесії Петропавлівської селищної ради №565-31/V від 22.06.2010 року (а.с. 16) та згідно договору експлуатації, використання та обслуговування водопровідних, водовідвідних мереж і устаткування укладеного 30.06.2010 року між Відповідачем та Петропавлівською селищною радою. (а.с. 18-20). Відповідач надає відповідні послуги на підставі Ліцензії № 446790, виданої Дніпропетровською облдержадміністрацією 25.12.2009 року терміном дії до 24.12.2014 року.
Підприємство здійснює забір підземної води для водопостачання смт.Петропавлівка з Коханівського водозабору (огороджений по периметру плитами).
Коханівський водозабір розміщено на території Самарської сільської ради Петропавлівського району на земельній ділянці площею 1,2 га. Документи на право користування даною земельною ділянкою на момент перевірки відсутні, що є порушенням вимог статей 124,125, 126 Земельного кодексу України.
При обстеженні території водозабору встановлено, що забір підземної води здійснюється з артезіанської свердловини, обладнаної насосом ЕЦВ-120-16-8 та водолічильником "Полакс", встановленим в вересні 2010 року Відповідачем. Покази лічильника на момент перевірки - 6313,7 куб. м. Технологічний приямок свердловини залитий ґрунтовими водами, над свердловинне приміщення відсутнє. Забруднення, засмічення навколо свердловини не виявлено. Результати аналізу питної води виконані Петропавлівською СЕС від 03.01.2011р.
Крім того, на території розташована свердловина, яка на протязі кількох років не використовується, являється резервною. Відповідна свердловина обладнана глибинним насосом, мається над свердловинне приміщення, водолічильник відсутній.
На території водозабору розташовані 3 спостережувальні свердловини для здійснення спостережень за якістю підземної води. Результати спостережень відсутні.
Згідно паспортних даних свердловини пробурені у 1979 році, дебіт свердловин - 8 куб. м/год., глибина свердловини № 152 - 46 м, глибина свердловини № 154 - 53 м.
Перевіркою встановлено, що підприємство з 01.07.2010 року здійснювало забір підземної води з свердловин без дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням вимог статей 44, 49 Водного кодексу України (далі-ВК).
Вода із діючої свердловини подається по напірному водопроводу Д250 у водонапірну башту "Рожновського" і далі по водопроводу в існуючу розвідну мережу смт.Петропавлівка.
Журнали первинного обліку забраної води по формі ПОД-13 та ПОД-11 підприємством не ведуться, що є порушенням вимог ст.17 Закону України "Про відходи" та ст.44 ВК України.
За наслідками перевірки складено акт, який підписано державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Дніпропетровської області Пшеничним Г.М., Карецькою О.Ю. та представником Відповідача -директором підприємства -Коршуновим О.О., акт складено в 2 примірниках, один з яких вручено представнику Відповідача під підпис. Акт підписаний представниками сторін без жодних зауважень чи заперечень. (а.с. 13-14).
Відповідно до ст.. 110 ВК України, порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.
За порушення вимог природоохоронного законодавства України, Позивачем складено протокол про адміністративне правопорушення на відповідальну посадову особу Відповідача.
Протоколом про адміністративне правопорушення №2144 від 24.03.2011 року, складеним представником Державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області Міністерства охорони навколишнього природного середовища України Пшеничним Г.М., встановлено, що Відповідач здійснює забір підземної води є свердловини на території Петропавлівського району Дніпропетровської області без дозволу на спеціальне водокористування.
На підставі вказаного протоколу 31.03.2011 року було винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №2144, згідно з якої громадянина Коршунова О.О. було визнано винним у вчинені адміністративного правопорушення, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 136,00 грн.
За результатами перевірки, на основі отриманих даних про кількість забраної підземної води за період з 01.07.2010 року по 01.03.2011 року (довідка ТОВ "Еководгосп" від 12.03.2011 року - 840 м. куб. -а.с.21) державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища Дніпропетровської області Пшеничний Г.М., керуючись положеннями Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 20.07.2009 року №389, здійснив розрахунок розміру збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного використання водних ресурсів за період з 01.07.2010 року по 01.03.2011 року. (а.с. 15).
Відповідно до вказаного Розрахунку в результаті самовільного водокористування державі нанесені збитки на суму 28 133 грн. 90 коп. Вказаний Розрахунок, як додаток до Акту перевірки також було вручено представнику Відповідача.
Станом на час розгляду справи доказів сплати Відповідачем завданих збитків в розмірі 28 133 грн. 90 коп. сторонами суду не надано.
Розглядаючи вказані позовні вимоги, необхідно вказати на наступне.
Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Відносини в галузі навколишнього природного середовища в Україні регулюються Конституцією України, Міжнародними угодами України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", а також, відповідно до нього земельним, водним, законодавством про надра та іншим спеціальними нормами.
Відповідно до статті 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 року № 1264-ХІІ, державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище, як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Відповідно до статті 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної та юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної та юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, що її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від відшкодування, якщо доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Відповідно до ст. 6 Водного кодексу України від 06.06.1995 року № 213/95-ВР води (водні об'єкти) є виключно власністю народу України і надаються тільки у користування. Згідно зі ст. 1 ВК України водний об'єкт - природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджуються води (море, річка, озеро, водосховище, ставок, канал, водоносний горизонт); водокористування - використання вод (водних об'єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об'єктів).
Відповідно до ст. 42 та п.9 ст.44 ВК України водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства; водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Відповідно до ст. 48 ВК України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних громадських потреб.
Статтею 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що в порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.
Відповідно до ст. 49 ВК України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. Дозвіл на спеціальне водокористування видається: державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення. Порядок погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування затверджується Кабінетом Міністрів України. Відповідно до п.2 ст.5 ВК України до водних об'єктів загальнодержавного значення належать підземні води, які є джерелом централізованого водопостачання.
Відповідно до ст. 59 ВК України (Централізоване водопостачання населення) під час здійснення спеціального водокористування для задоволення питних і побутових потреб населення в порядку централізованого водопостачання підприємства, установи та організації, у віданні яких перебувають питні та господарсько-побутові водопроводи, здійснюють забір води безпосередньо з водних об'єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку проектів водозабірних споруд, нормативів якості води і дозволів на спеціальне водокористування.
Відповідно до п.7 ст. 15 ВК України, до відання спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів в галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів належить видача дозволів на спеціальне водокористування в разі використання води з водних об'єктів загальнодержавного значення.
Відповідно до п.п. 2, 7 Порядку погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування, затвердженого постановою Міністрів України від 13.03.2002 року № 321 дозволи видаються у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення - державними управліннями екології та природних ресурсів в областях; видача дозволів та погодження клопотань здійснюються безплатно.
Відповідно до п.4.6 Положення про Державне управління охорони навколишнього природного середовища в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 19.12.2006 року № 548 (далі - Положення про Державне управління охорони навколишнього природного середовища в областях, містах Києві та Севастополі) управління відповідно до покладених на нього завдань видає в установленому порядку дозволи на спеціальне водокористування в разі використання води з водних об'єктів загальнодержавного значення.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію у Дніпропетровській області (далі-Держекоінспеція), затвердженої наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 року за №136 (далі-Положення) Державна екологічна інспекція у Дніпропетровській області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспеції України і їй підпорядковується. Повноваження Держекоінспеції поширюється на територію Дніпропетровської області.
Згідно з п.2 Положення, Держекоінспеція у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, дорученням Прем'єр-міністра України, наказами Міністерства екології та природних ресурсів України, дорученням Міністра екології та природних ресурсів, його першого заступника та заступника-керівника апарату, наказами Держекоінспеції України, дорученнями Голови Держекоінспеції України, місцевих державних адміністрації, органів місцевого самоврядування, іншими актами законодавства України, а також цим Положенням.
Пунктом 3 Положення встановлено, що основним завданням Держекоінспеції є реалізація повноважень Держекоінспеції України у межах Дніпропетровської області.
У відповідності до п.п. 4.2 Положення, Держекоінспеція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами -нерезидентами вимог законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів щодо:
- права державної власності на води;
- використання вод (водних об'єктів) відповідно до цілей та умов їх надання;
- обсягів використання водних ресурсів, їх обліку й достовірності звітних даних про обсяги використаної води.
Згідно з п. 4.3 Положення, Держекоінспеція відповідно до покладених на неї завдань складає протоколи про адміністративні правопорушення та розглядає справи про адміністративні правопорушення, накладає адміністративні стягнення у випадках, передбачених законом.
Відповідно до п.п. 6.7, 6.11, 6.17 Положень Держекоінспеція для виконання покладених на неї завдань має право:
- 6.7. Перевіряти документи на право спеціального використання природних ресурсів (дозволи, ліцензії, сертифікати, висновки, рішення, ліміти, квоти, погодження, свідоцтва).
- 6.11. Розраховувати розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, та пред'являти претензії.
- 6.17. Вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах.
Відповідно до ч.3 ст. 16 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" спеціально уповноваженими державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів у республіці є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органи на місцях та інші державні органи, до компетенції яких законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій; згідно з п. з) ст.20 вказаного Закону до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, і його органів на місцях, належить подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Також, відповідно до ст. ст. 110, 111 ВК України відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у самовільному захопленні водних об'єктів; Підприємства, установи, організації зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.
Відповідно до ст. 69 Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
На підставі вищевикладеного, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю з стягненням з Відповідача суми збитків у розмірі 28 133 грн. 90 коп .
Згідно ст. 49 ГПК України судові витрати по справі покладаються на Відповідача.
Керуючись ст.ст. 4, 32, 33, 36, 43-45, 49, 82-85, 116-117 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмежено відповідальністю "Еководгосп" (52700, Дніпропетровська область, Петропавлівський район, смт. Петропавлівка, вул. Кірова, 47, ЄДРПОУ 36839215) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області, (49010, м.Дніпропетровськ, вул.Лабораторна, 69, р/р 31256272210816 в ГУДКУ в Дніпропетровській області, МФО 805012, код ЄДРПОУ 34984968) 28 133 грн. 90 коп . - збитків.
Стягнути з Товариства з обмежено відповідальністю "Еководгосп" (52700, Дніпропетровська область, Петропавлівський район, смт. Петропавлівка, вул. Кірова, 47, ЄДРПОУ 36839215) в доход Державного бюджету України в особі управління Державного казначейства у Жовтневому районі м.Дніпропетровська, р/р 31214206783005 у відділенні банку ГУДКУ в Дніпропетровській області, код ЄДРПОУ 37989269, МФО 805012) суму 1 609 грн. 50 коп. -судового збору.
Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Суддя О.І. Красота
Рішення підписано
16.11.2012р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2012 |
Оприлюднено | 19.11.2012 |
Номер документу | 27480747 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні