Постанова
від 16.11.2012 по справі 2-а-422/12
СВЕРДЛОВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-а-422/12

ПОСТАНОВА

16 листопада 2012 року

Свердловський міський суд , Луганської області

у складі : головуючого судді : Олейнікової Г.М.

при секретарі Поляковій І.М. . .

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду м. Свердловська

справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України в м. Свердловську Луганської області про визнання незаконними дій УПФУ в м. Свердловську Луганської області та зобов,язання вчинити певні дії ,

ВСТАНОВИВ

Позивачка звернулась до суду із позовом і в обґрунтовування позовних вимог пояснила , що вона знаходилась в зареєстрованому шлюбі з ОСОБА_2, з 23.07.2012 року має статус вдови померлого інваліда війни і з 27.07.2012 року статус вдови учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, 1-ої категорії і інваліда 2-ої групи смерть якого пов'язана з виконанням обов'язків по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, померлого 16.12.2011 року, що підтверджується копіями: експертного висновку Донецької регіональної міжвідомчої експертної комісії № 268 від 03.07.2012 року про зв'язок смерті з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, свідоцтвом про смерть серії 1-ЕД за №312210 від 19.12.2011, посвідчення дружини померлого з числа ліквідаторів аварії на ЧАЕС за №509576 від 27.07.2012 р. і перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в м. Свердловську Луганської області.

23.11.2011 року була прийнята постанова КМУ № 1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», на підставі якої з 01.01.2012 року проведені перерахунки пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Постановою КМУ № 1210 були внесені зміни до Закону України «Про державний бюджет України на 2012 рік». Цім Законом були внесені зміни до статей 20, 21, 22, 23, 30, 31, 37, 39, 48, 50, 51, 52 та 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Згідно зі змінами ці статті застосовуються тільки по рішенню Кабінету Міністрів України.

Кабінет Міністрів України незважаючи на надання законодавцем права встановлювати розміри соціальних виплат повинен встановлювати зазначений порядок виплат, не порушуючи положень, в тому числі і інших законів, якими встановлено розміри мінімальної пенсії за віком. Звуження підзаконним актом змісту та обсягу права, наданого Законом України «Про статус і соціальний захист громадян постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи» не дозволяється.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження гарантій і свобод людини і громадянина. Рішення Конституційного Суду України мають пряму дію і для набрання чинності не потребують підтверджень з боку будь-яких органів державної влади. Обов'язок виконання рішень Конституційного Суду України є вимогою ОСОБА_3 України.

Призначення їй щомісячної компенсації у зв'язку з втратою годувальника не було проведене відповідачем на підставі Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ, документів пенсійної справи померлого годувальника - ОСОБА_2, який отримував пенсію по 2-ої групі інвалідності внаслідок захворювання, пов'язаного з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС і перебував на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в м. Свердловську Луганської області.

Відповідно ч. 1 ст. 52 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи» щомісячна компенсація у разі втрати годувальника призначається на кожного непрацездатного члена сім'ї, який був на його утриманні, у розмірі 50 відсотків мінімальної пенсії за віком, незалежно від пенсії, передбаченої законодавством України.

06.08.2012 року нею була подана заява про перерахунок та виплату їй щомісячної компенсації у зв'язку з втратою годувальника у розмірі 50% від прожиткового мінімуму встановленого законодавчо на відповідний період для осіб, що втратили працездатність відповідно до ст. 52 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 року № 796-ХІІ.

За відповіддю Управління Пенсійного фонду України в м. Свердловську Луганської області за №345/А-14 від 17.08.2012 року підстав для перерахунку та виплату їй щомісячної компенсації у зв'язку з втратою годувальника у розмірі 50% від прожиткового мінімуму немає.

У рішеннях Конституційного Суду України було неодноразово визначено, що пільги, компенсації і гарантії - є видом соціальної допомоги і невід'ємною частиною конституційного права на належний життєвий рівень, тому звуження змісту і об'єму цього права шляхом ухвалення нових Законів або змін до чинних Законів, згідно статті 22 ОСОБА_3 України (254к/96ВР) не допускається [від 9.07.2007 року №6-рп/2007, від 22.05.2008 року №10-рп/2008].

Відповідно до положень ст. 24 ОСОБА_3 України громадяни мають рівні конституційні права і свободи і рівні перед Законом.

Згідно ч. 1 ст. 46 ОСОБА_3 України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття при незалежних від них обставин, а також в старості і в інших випадках, передбачених законом.

Таким чином, вона повинна отримувати з 01.08.2012 року (06.08.2012р. момент звернення до УПФУ) щомісячну компенсацію по втраті годувальника у розмірі 50% мінімальної пенсії за віком, а саме:

З 01.07.2012р. по 30.09.2012р. мінімальна пенсія за віком складає 844,00 грн.

844,00 грн. х 50% = 422,00 грн. на місяць.

За чинним законодавством розмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за правилами, передбаченими частиною першої статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 9.07.2003 року №1058, іншого нормативно-правового акту, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.

Частина 3 ст. 42 Закону України №1058 визначає, що «..У разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом,і

підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 28 цього Закону. Перерахунок пенсії провадиться з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму».

ОСОБА_3 України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі ОСОБА_3 України гарантується.

Державні соціальні гарантії, право на які передбачене чинним законодавством, зокрема щомісячна компенсація у зв'язку з втратою годувальника є додатком до основного джерела існування, необхідною складовою конституційного права на забезпечення достатнього життєвого рівня передбаченого ОСОБА_3 України, тому право на соціальний захист не може бути обмежено і строк позовної давності на соціальні виплати не поширюється.

Згідно зі ст. 16 ОСОБА_3 України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду українського народу є обов'язком держави.

В ст. 13 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», визнаний обов'язок держави перед громадянами за шкоду, завдану внаслідок Чорнобильської катастрофи. Держава бере на себе відповідальність за завдану шкоду заподіяну громадянам та зобов'язується відшкодувати шкоду заподіяну здоров'ю або втрату працездатності громадянам і членам сімей постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Відповідно до п.6 ч.1 ст. 92 ОСОБА_3 України, виключно Законами визначаються, зокрема, основи соціального захисту, а ст. 75 ОСОБА_3 України встановлено, що єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України. ОСОБА_3 не надавала права парламенту делегувати свої повноваження іншим державним органам (Кабінету Міністрів), а останнім - своїми нормативно-правовими актами змінювати положення законів. Таким чином, виходячи із загальних засад пріоритетності законів України над підзаконними нормативними актами при вирішенні даного спору, застосуванню підлягають саме ст.48, Закону України «Про статус і соціальний захист громадян постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи» та законодавство щодо розміру мінімальної заробітної плати за відповідний рік, оскільки не проведення КМУ підвищення розмірів доплат, пенсій і компенсацій не може бути підставою для позбавлення громадянина права на виплати в розмірах, що передбачені безпосередньо Законом України «Про статус і соціальний захист громадян постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Крім того, згідно ст. 71 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи», дія положень цього Закону не може призупинятися іншими Законами крім Законів про внесення змін до цього Закону. В сам Закон «Про статус і соціальний захист громадян постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи» зміни внесені не були, а були внесені до Закону «Про Держбюджет на 2011 -2012 роки».

Позивачка просить суд визнати незаконними дії Управлінні Пенсійного фонду України в м.Свердловську Луганської області відносно неналежного нарахування і виплати їйщомісячної компенсації у зв'язку з втратою годувальника в заниженому розмірі,чим встановлене ст.ст. 52, 67 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи»,зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в м. Свердловську Луганської області починаючи з 01.08.2012 року (з 06.08.2012р. моменту звернення до Управління Пенсійного Фонду Україні в м. Свердловську Луганської області) виконати перерахунок та сплачувати їй щомісячну компенсацію у зв'язку з втратою годувальника у розмірі 50% мінімальної пенсії за віком

Позивачка у судове засідання не з,явилась , у позовній заяві зазначила , що просить справу розглянути без її участі , позовні вимоги підтримує у повному обсязі. .

Представник відповідача у судове засідання не з,явилась , надала суду заперечення, де просить суд розглянути справу у її відсутність, позов не визнає, просить відмовити у задоволені позову, оскільки позивачка отримує пенсію за віком, а компенсація, на яку претендує, призначається лише у разі переходу на пенсію по втраті годувальника. Статтею 52 Закону України № 796-ХП від 28.02.1991 року встановлює, що щомісячна компенсація сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, яка визначається в розмірі 50% мінімальної пенсії за віком незалежно від пенсії, передбаченої законодавством України, тобто поряд з основним розміром пенсії за втрату годувальника, встановленим статтею 54 Закону, додатково виплачується вказана компенсація, право на отримання якої на даний час позивач не має.Щодо визначення розміру вказаної компенсації (у разі переходу з пенсії за віком на пенсію по втраті годувальника позивачки ) , то Закон України «Про державний бюджет України на 2008 рік» та постанов Кабінету Міністрів України. Відповідно до ЗУ «Про внесення змін до ЗУ «Про Державний бюджет України на 2011 рік»норми та положення статті 39, 50, 51, 52, 54 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявності фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 р.

Відповідно до ст. 52 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»щомісячна компенсації в разі втрати годувальника призначається на кожного непрацездатного члена сім'ї, який був на його утриманні, в розмірі 50 процентів мінімальної пенсії за віком незалежно від пенсії, передбаченої законодавством України.Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їхнього життя і здоров'я, створення єдиного порядку визначення категорій зон радіоактивного забруднення територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначені та закріплені в ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».Тобто, Пенсійний фонд, визначаючи розмір щомісячної компенсації в разі втрати годувальника керується редакцією ст. 52 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», яка була змінена відповідно до ЗУ «Про держаний бюджет України на 2008 рік», а також Постановою КМУ № 530 від 28.25.2008 року.Що стосується періоду, за який позивач вимагає провести нарахування та виплату, то Пунктом 7 частини I ЗУ N 3491-VI "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік" Прикінцеві положення Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік" доповнено пунктом 4. На виконання вказаного пункту Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 06.07.2011 року № 745 «Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету», яка набрала чинності 23.07.2011 року. Вказаною постановою встановлені розміри доплат та підвищень до пенсій. Враховуючи внесені зміни та виходячи з порядку застосування однопредметних законодавчих норм рівної ієрархії, що не визнані неконституційними, перевагу слід надавати тій з них, що прийнята пізніше. Таким чином порушення прав щодо заниження розміру доплати не має місця з набрання чинності Постановою КМУ № 745. Законом України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" також передбачено визначення порядку та розмірів вказаних доплат Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2012 рік.

23.11.2011 року була прийнята постанова КМУ № 1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", на підставі якої з 01.01.2012 року проведені перерахунки пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Згідно постанови КМУ № 1210 щомісячна компенсація сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи призначається на кожного непрацездатного члена сім'ї, який був на його утриманні, у розмірі 12% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Таким чином, позивач не має права на отримання компенсації тому,як вид пенсії який отримує позивач не передбачає призначення відповідної компенсації,розмір даної компенсації визначається в порядку та розмірах визначених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2012 рік, яка складає 12 %..

Суд дослідивши матеріали справи , вважає , що позов є необґрунтованим і не підлягає задоволенню з наступних підстав :

Відповідно до ст.. 52 Закону України» «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-ХП від 28.02.1991 року із змінами щомісячна компенсації в разі втрати годувальника призначається на кожного непрацездатного члена сім'ї, який був на його утриманні, в розмірі 50 процентів мінімальної пенсії за віком незалежно від пенсії, передбаченої законодавством України.

Згідно посвідчення 1-А№509576 С позивачка ОСОБА_1 є вдовою інваліда 2-ої групи за захворюванням, пов'язаним з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1 категорії, тобто відповідно до вимог ст..52 Закону України» «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» вона має право на отримання вищевказаної компенсації у розмірі 50 процентів мінімальної пенсії за віком незалежно від пенсії, передбаченої законодавством України, але якщо звернеться до пенсійного органу з заявою про перехід на пенсію за втратою годувальника, але як убачається із оглянутою у судовому засіданні пенсійної справи №173042 на ім,.я ОСОБА_1 вона з такою заявою до відповідача не зверталась , а на аркуші справи 4 є заява про переходу з одного виду пенсії за вислугу років на іншій вид пенсії за віком від 12.01.2009 року , яку до теперішнього часу позивачка і отримує, що також підтверджується розпорядженням про перерахунок пенсії за віком від 08.08.2012 року .

Також Постановою КМУ № 1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи",від 23.11.2011 року убачається , що з 01.01.2012 року проведені перерахунки пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Згідно постанови КМУ № 1210 щомісячна компенсація сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи призначається на кожного непрацездатного члена сім'ї, який був на його утриманні, у розмірі 12% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Таким чином,як вважає суд , позивачка не має права на отримання компенсації тому,як вид пенсії який отримує позивачка, тобто за віком , не передбачає згідно діючого законодавства призначення відповідної компенсації яку вона зазначає і просить призначити у позовних вимогах ,розмір даної компенсації визначається в порядку та розмірах визначених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2012 рік, яка складає 12 %..

Тому з урахуванням викладеного вимоги позивачки є необґрунтованими і такими ,що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 2, 17, 18, 87, 94,99,100, 122, 158-163 КАС України, на підставі ст. 52 Закону України» «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» № 796-ХП від 28.02.1991 року із змінами , суд,-

ПОСТАНОВИВ

У позові ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України в м. Свердловську Луганської області про визнання незаконними дій УПФУ в м. Свердловську Луганської області та зобов,язання вчинити певні дії відмовити за необґрунтованістю.

На постанову суду може бути подана апеляційна скарга до Донецького апеляційного адміністративного суду протягом 10 днів з дня проголошення постанови , через Свердловський міський суд .

Суддя :

СудСвердловський міський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення16.11.2012
Оприлюднено23.01.2014
Номер документу27558879
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-422/12

Ухвала від 19.02.2021

Адміністративне

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області

Моголівець І. А.

Ухвала від 29.07.2011

Адміністративне

Тальнівський районний суд Черкаської області

Міщенко К. М.

Постанова від 27.02.2012

Адміністративне

Чернігівський районний суд Чернігівської області

Кухта В. О.

Ухвала від 20.04.2012

Адміністративне

Чаплинський районний суд Херсонської області

Томашевський В. А.

Ухвала від 20.04.2012

Адміністративне

Кагарлицький районний суд Київської області

Іванюта Т. Є.

Ухвала від 02.04.2012

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Бучик А.Ю.

Постанова від 28.11.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Костюк Л.О.

Постанова від 20.06.2012

Адміністративне

Чаплинський районний суд Херсонської області

Томашевський В. А.

Постанова від 16.11.2012

Адміністративне

Свердловський міський суд Луганської області

Олейнікова Г. М.

Постанова від 16.11.2012

Адміністративне

Свердловський міський суд Луганської області

Олейнікова Г. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні