Постанова
від 20.11.2012 по справі 5009/3587/12
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

19.11.2012 р. справа №5009/3587/12

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: суддівМ'ясищева А.М. Будко Н.В., Москальової І.В. при секретарі: за участю представників сторін: ліквідатор, представник боржника, представник скаржника, розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу Лебеденко В.В. не з'явився; не з'явився; не з'явився; Державної податкової інспекції у Печерському районі м.Києва Державної податкової служби на постанову господарського судуЗапорізької області від 28.09.2012р. у справі№ 5009/3587/12(суддя Дьоміна А.В.) за заявою боржникаТовариства з обмеженою відповідальністю "Екситон" м.Запоріжжя про банкрутство

В С Т А Н О В И В:

Постановою господарського суду Запорізької області від 28.09.2012р. визнано банкрутом Товариство з обмеженою відповідальністю "Екситон" м. Запоріжжя та відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначено голову ліквідаційної комісії Мітяєва Андрія Михайловича м. Запоріжжя (ідент. номер 3053108894) з зобов'язанням надати суду ліквідаційний баланс у строк до 02.04.2012р.

Постанова господарського суду Запорізької області мотивована тим, що відповідно до протоколу загальних зборів учасників ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя від 24.05.2012р. у зв'язку із закінченням фінансово-господарської діяльності підприємства, учасниками вирішено розпочати ліквідаційну процедуру ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя, створити ліквідаційну комісію, головою комісії призначити Мітяєва А.М. Встановлено строк для заявлення вимог кредиторів у два місяці після опублікування відповідного оголошення.

В офіційному спеціалізованому друкованому засобу масової інформації "Бюлетень державної реєстрації" №215 (15) надруковано оголошення щодо прийняття засновниками або уповноваженими ними органом рішення про припинення юридичної особи - ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя, 69121, вул. Товариська, 37-А/92, код ЄДРПОУ 35198041.

Листом від 27.07.2012р. головою ліквідаційної комісії повідомлено ДПІ у Ленінському районі м. Запоріжжя про початок ліквідації підприємства та запропоновано провести комплексну перевірку.

Протоколом загальних зборів учасників ТОВ "Екситон" №17/1 від 17.08.2012р., затверджено проміжний ліквідаційний баланс боржника та зобов'язано голову ліквідаційної комісії звернутися до господарського суду Запорізької області із заявою про визнання ТОВ "Екситон" банкрутом в порядку ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Як свідчать документи бухгалтерської звітності та баланс підприємства загальна сума кредиторської заборгованості, що не оспорюється боржником складає 1 386 408,39 грн.

Заборгованість боржника по сплаті податків та зборів відсутня.

Заборгованість по заробітній платі перед працівниками підприємства відсутня.

Вартість основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, готової продукції та оборотних активів складає 0,00 грн., дебіторська заборгованість становить 0,00 грн.

Оскаржуючи постанову господарського суду Запорізької області від 28.09.2012р. ДПІ у Печерському районі м. Києва просить її скасувати, провадження у справі припинити, оскільки вона винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права, а саме ст. 33, 34, 43 ГПК України, ст. 60 ГК України та ст. 1, 7, 23, 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

При цьому посилається на те, що ТОВ "Екситон" не було надано ліквідаційного балансу до податкового органу для перевірки його повноти та достовірності.

У даному випадку ліквідаційною комісією боржника був порушений порядок добровільної ліквідації, а судом першої інстанції не враховано, що до заяви про порушення провадження у справі про банкрутство за правилами ст. 51 Закону не додані документи, які повинні бути подані на момент звернення із такою заявою.

На момент подачі заяви про порушення провадження у праві про банкрутство боржником повинні бути надані документи, які підтверджують наявність ознак неплатоспроможності. Інакше таке банкрутство має ознаки фіктивного, тобто ініційованого з метою невиконання зобов'язань.

Неплатоспроможність повинна бути обов'язково доведена перед судом кредитором шляхом подання доказів, що засвідчують відсутність коштів на рахунках та відсутність активів боржника.

Зокрема, згідно поданих до ДПІ у Печерському районі м. Києва ДПС податкових декларацій за 2007 рік підприємство в звіті відобразило валовий дохід 3 544 154 грн. та валові витрати 3 533 438 грн., за 2008 рік підприємство в звіті відобразило валовий дохід 2 870 601 три. та валові витрати 2 837 857 три., за 2009 рік підприємство в звіті відобразило валовий дохід 2 995 605 грн. та валові витрати 2 971 247 грн., за 2010 рік підприємство в звіті відобразило валовий дохід 3 150 730 грн. та валові витрати 3 097 811 грн., за 2011 рік підприємство в звіті відобразило валовий дохід 504 746,0 грн. та валові витрати 391 600,0 грн., що свідчить про ведення товариством фінансово-господарської діяльності зі значними оборотними коштами.

Також зазначено, що ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя була подана декларація з податку на додану вартість за серпень 2011 рік.

Отже, порушення справи про банкрутство боржника за його заявою нерозривно пов'язано з доказуванням таким підприємством обставин неспроможності відновити свою платоспроможність та задовольнити визнані ним вимоги кредиторів, що має наслідком визнання його банкрутом та введення ліквідаційної процедури, внаслідок чого підприємницька діяльність такого боржника припиняється.

Тому ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя при зверненні до суду із заявою про визнання банкрутом на підставі ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не були дотримані вимоги ст.7, ст.51 вищезгаданого Закону, ст. 33 та ст.34 ГПК України, так як не надано доказів відсутності платоспроможності ТОВ "Екситон", у зв'язку з чим місцевий господарський суд зобов'язаний був залишити заяву без розгляду на підставі 81 ГПК України.

Таким чином, визнаючи боржника банкрутом, місцевий господарський суд не перевірив належним чином наявність у боржника на час порушення провадження у справі про банкрутство ознак неплатоспроможності.

Відповідно до пп. 78.1.7 п.78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків органом ДПІ, призначається перевірка.

Згідно наказу Міністерства фінансів України від 09.12.2011р. №1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2011 року за N1562/20300 п. 11.3. розділу XI Порядку обліку платників податків і зборів, у разі отримання документів згідно з пунктом 11.2 цього розділу та/або якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків, органом державної податкової служби приймається рішення про проведення (не проведення за підставами, встановленими підпунктами 11.3.2 та 11.3.3 цього пункту) документальної позапланової перевірки платника податків, який перебуває на обліку в такому органі.

Спрощена процедура банкрутства відповідно до ст. 51 Закону передбачає введення ліквідаційної процедури боржника одразу ж після порушення провадження у справі про банкрутство, що має наслідком припинення господарської діяльності боржника (ч. 1 ст. 23 Закону).

Наслідком припинення господарської діяльності боржника є те, що в ліквідаційній процедурі не виникають зобов'язання по сплаті податків та загальнообов'язкових зборів відповідно до Податкового кодексу України.

Відтак, незаконне визнання боржника банкротом за спрощеною процедурою унеможливлює встановлення податковим органом зобов'язань по сплаті податків відповідно до податкових повідомлень-рішень, так як у відповідності до ст. 23 Закону з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури: строк виконання всіх грошових зобов'язань банкрута та зобов'язання щодо сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, податків і зборів (обов'язкових платежів), повернення коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності вважається таким, що настав.

В результаті розгляду справи з вищезазначеними численними порушеннями норм матеріального та процесуального права: 1, 33, 34, 43 ГПК України, ст. 60 ГК України, ст.1, 7, 23, 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", судом було прийняте рішення, яке не можна вважати законним і обґрунтованим.

Розглянувши матеріали справи судова колегія встановила.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 24.09.2012р. за заявою боржника ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя, на підставі ст.ст.7, 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" порушена справа про банкрутство.

Відповідно до ч. 1 ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.

Таким чином, необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника у порядку ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є: оцінка вартості наявного майна боржника, публікація оголошення згідно з вимогами ст. 105 ЦК України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства та складання проміжного ліквідаційного балансу.

Крім того, згідно приписів ст.111 ЦК України такими передумовами також є , в тому числі закриття рахунків, відкритих у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи та забезпечення надання ліквідаційною комісією (ліквідатором) органам державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філії, представництва) у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування.

Частиною 2 ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, що за результатами розгляду заяви про порушення справи про банкрутство юридичної особи, майна якої недостатньо для задоволення вимог кредиторів, господарський суд визнає боржника, який ліквідується, банкрутом.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, протоколом загальних зборів учасника ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя № 24/1 від 24.05.2012р. вирішено: розпочати ліквідаційну процедуру шляхом припинення юридичної особи, а саме ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя, у зв'язку з неможливістю здійснювати господарчу діяльність; обрати ліквідаційну комісію ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя у складі однієї особи, а саме: Мітяєв Андрій Михайлович (м. Запоріжжя, іднет. номер. 3053108894) та покласти на нього всі повноваження по управлінню справами Товариства; встановити строк заявлення кредиторами своїх вимог до ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя -два місяці з дня опублікування повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи, до 05.08.2012р., місце прийняття вимог кредиторів: 69039, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Товариська, буд. 37А, кв. 92; доручити внесення інформації про ліквідацію ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя Волковій Тетяні Олександрівні (паспорт СВ 004850, виданий Орджонікідзевським РВ УИВС України в Запорізькій обл. 17.07.1999р.).

Відповідно витягу з ЄДРПОУ серії АА №454511 станом на 16.08.2012р. товариство боржника знаходиться в стані припинення підприємницької діяльності.

Відповідно до ч.4 ст. 105 Цивільного кодексу України було здійснено публікацію повідомлення у Бюлетені державної реєстрації №215(15) від 05.06.2012р., про припинення юридичної особи боржника.

В листі від 27.07.2012р. головою ліквідаційної комісії повідомлено ДПІ у Ленінському районі м. Запоріжжя про початок ліквідації підприємства та запропоновано провести комплексну перевірку.

Головою ліквідаційної комісії складений проміжний ліквідаційний баланс, який затверджений протоколом №17/1 від 17.08.2012р. загальних зборів учасників ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя.

Згідно з відомостями, наданими боржником та доданими до заяви документами, фінансовий стан боржника характеризується неплатоспроможністю, кредиторська заборгованість, що не оспорюється, складає 1 386 408,39 грн.

Оскільки кредиторська заборгованість не може бути погашена внаслідок недостатності майнових активів боржника, голова ліквідаційної комісії звернувся до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство за правилами ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" з урахуванням строку, передбаченого ч. 4 ст. 105 ЦК України.

За таких обставин, суд першої інстанції виніс постанову про визнання ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя банкрутом та відкрив судову ліквідаційну процедуру відповідно до вимог ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

З матеріалів справи вбачається, що при зверненні до суду з заявою про порушення справи про банкрутство ТОВ "Екситон" м. Запоріжжя голова ліквідаційної комісії в підтвердження факту недостатності майна боржника для задоволення вимог кредиторів посилався на суму вимог кредиторів за грошовими зобов'язаннями у розмірі, який не оспорюється боржником, а саме 1 386 408,39 грн.

При цьому сума кредиторських вимог складалась з: заборгованості перед ТОВ "Крез" м. Запоріжжя у розмірі 35 520,30 грн., заборгованості перед ТОВ "ГРАНІ-Т" м. Київ у сумі 1 350 888,09 грн.

Ч. 3 ст. 60 Господарського кодексу України встановлено, що ліквідаційна комісія або інший орган, який проводить ліквідацію суб'єкта господарювання, вміщує в друкованих органах відповідно до закону повідомлення про його ліквідацію та про порядок і строки заяви кредиторами претензій, а явних (відомих) кредиторів повідомляє персонально у письмовій формі у встановленому цим Кодексом чи спеціальним законом строки.

Однак матеріали справи не містять в собі як доказів письмового повідомлення боржником явних (відомих) йому кредиторів так і доказів звернення з грошовими вимогами до боржника ТОВ "ГРАНІ-Т" м. Київ.

Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що боржник заборгованість перед ТОВ "ГРАНІ-Т" м. Київ підтверджує лише договорами поставки від № 23\7 від 23.07.2007 р., № 02/03-10 від 02.03.2010 р. та копією акту звірки станом на 04.07.2012р. про наявність заборгованості у сумі 1 350 888,09 грн., який складений та підписаний невідомими особами, як зі сторони кредитора так і боржника, скріплений печатками підприємств та завірений боржником( а.с. 42-43).

Ч. 3 ст.111 ЦК України встановлено, що під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.

Однак матеріалами справи не підтверджено, що боржником закриті рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.

Відповідно до ч.7 ст.111 ЦК України для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує надання органам державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філії, представництва) у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

Тому факт повідомлення у листі від 27.07.2012р. ДПІ у Ленінському районі м. Запоріжжя про початок ліквідації підприємства не свідчить про чітке дотримання ліквідаційною комісією приписів ч.7 ст.111 ЦК України щодо добровільної ліквідації боржника та позбавляє органи державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування можливості проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування та права в порядку ч. 3 ст. 60 Господарського кодексу України заявити свої претензії боржнику. Ця обставина також свідчить про формування необґрунтованого проміжного ліквідаційного балансу.

Наявність вказаних обставин на момент порушення провадження у справі, що мають бути підтвердженні відповідним доказами, має істотне значення, оскільки є підставою та передумовою для звернення із заявою про порушення справи про банкрутство Товариства в порядку ст. 51 Закону про банкрутство.

За таких обставин висновок суду першої інстанції про визнання боржника банкрутом в порядку ст. 51 Закону про банкрутство є таким, що зроблений за відсутністю обов'язкових передумов та обставин, не підтверджених доказами у справі, за яких, відповідно до законодавства порушується та здійснюється провадження у справі про банкрутство в порядку норм ст. 51 Закону про банкрутство.

Оскільки матеріалами справи доведено, що провадження у справі про банкрутство здійснено в порушення господарським судом приписів ст.51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", тому постанова господарського суду про визнання боржника банкрутом не відповідає приписам чинного законодавства, а провадження у справі згідно пункту 1-1 частини першої ст.80 ГПК України підлягає припиненню.

Керуючись ст.ст. 80, 103, 104, 105 ГПК України, судова колегія,

П О С Т А Н О В И Л А:

Постанову господарського суду Запорізької області від 28.09.2012р. по справі № 5009/3587/12 - скасувати.

Провадження у справі № 5009/3587/2012 -припинити.

Копію постанови направити державному реєстратору виконавчого комітету Запорізької міської ради.

Головуючий А.М. М'ясищев

Судді: Н.В. Будко

І.В. Москальова

Надруковано: 6 прим.

1. ліквідатору

1. боржнику

1. скаржнику

1. державному реєстратору

1. у справу

1. апеляційному суду

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.11.2012
Оприлюднено22.11.2012
Номер документу27565315
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5009/3587/12

Постанова від 20.11.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Ухвала від 06.11.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дьоміна А.В.

Ухвала від 24.10.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Постанова від 28.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дьоміна А.В.

Ухвала від 24.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дьоміна А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні