Справа № 2302/1384/2012
Провадження № 2/2302/509/2012
З А О Ч Н Е Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2012 року Городищенський районний суд
Черкаської області
в складі :
головуючого судді Черненка В.О.
при секретарі: Сидоренко О.С.
за участю прокурора Палія О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Городище цивільну справу за позовом Черкаського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції з приводу спірних правовідносин, - Державної екологічної інспекції у Черкаській області, до ОСОБА_2, за участі третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Городищенської районної громадської організації Українського Товариства Мисливців та Рибалок, про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення правил полювання,
ВСТАНОВИВ :
позивач Черкаський міжрайонний природоохоронний прокурор в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції з приводу спірних правовідносин, - Державної екологічної інспекції у Черкаській області, звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить стягнути із ОСОБА_2 на користь Городищенської РГО УТМР 16000, 00 гривень у рахунок заподіяної шкоди та стягнути судові витрати.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач посилається на те, що Черкаською міжрайонною природоохоронною прокуратурою проведена перевірка додержання вимог природоохоронного законодавства щодо порушення правил полювання на території мисливських угідь с. Зелена Діброва, Городищенського району, Черкаської області.
Перевіркою встановлено, що 26.01.2012 року ст. єгерем Городищенської районної громадської організації Українського Товариства Мисливців та Рибалок (далі - Городищенська РГО УТМР) складено акт, згідно якого ним, в присутності сільського голови ОСОБА_3, помічника дільничного інспектора командира загону самоохорони с. Зелена Діброва ОСОБА_4, на території саду, що орендований ПП ОСОБА_5 в приміщенні, де знаходиться охорона вказаного саду, виявлено вісім ніжок дикої козулі та дві шкіри з них. Охоронець саду, що орендований ПП ОСОБА_5 - ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, проживаючий за адресою: АДРЕСА_1, повідомив, що ставив ловчі петлі для відлову дичини та подальшого використання м'яса. В подальшому, ловчі петлі в кількості 48 штук виявлено на стежках ходу звіра. Вказані обставини зафіксовано актом від 26.01.2012 року, протоколом про вчинення адміністративного правопорушення, що складений працівниками Городищенського РВ УМВС України в Черкаській області та протоколом про вчинення адміністративного правопорушення, що складений єгерем ДП «Звенигородське лісове господарство» ОСОБА_6 від 27.01.2012 року.
Встановлено, що ОСОБА_2, перебуваючи на території мисливських угідь с. Зелена Діброва, Городищенського району, Черкаської області, маючи при собі ловчі петлі, в порушення Закону України «Про мисливське господарство та полювання» від 22.02.2000 року та Інструкції про порядок видачі ліцензій на добування мисливських тварин та порядок здійснення полювання на цих тварин, без належного на те дозволу здійснив полювання на двох кіз з роду косуля, після чого переніс вбиті тварини в приміщення охорони саду, орендованого ПП ОСОБА_5 Таким чином, останній скоїв адміністративне правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 85 КУпАП, тобто порушення правил полювання, яке мало наслідком добування тварин.
06.02.2012 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області ОСОБА_7 відносно ОСОБА_2 складено протокол про адміністративне правопорушення № 003011, за ч. 2 ст. 85 КУпАП.
12.03.2012 року постановою Городищенського районного суду Черкаської області ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 85 КУпАП, та накладено на останнього адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 1020 гривень.
Згідно Наказу Мінприроди України та Держлісгоспу України № 332/262 від 18 липня 2007 року «Про затвердження Такс для обчислення розміру відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення законодавства в галузі мисливського господарства та полювання» шкода, завдана ОСОБА_2 внаслідок незаконного добування двох козуль становить 16 000 гривень. Вказана сума збитків підтверджується розрахунком розміру збитків, проведеного державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області ОСОБА_7 та листом Городищенської РГО УТМР.
Отже, внаслідок порушення природоохоронного законодавства заподіяна державі шкода склала 16 000 гривень і ОСОБА_2 повинен відшкодувати шкоду, нанесену природним ресурсам України. У добровільному порядку відповідачем збитки не відшкодовані.
Враховуючи викладене, просив стягнути із ОСОБА_2 на користь Городищенської РГО УТМР 16000, 00 гривень у рахунок заподіяної шкоди та стягнути судові витрати.
У судовому засіданні прокурор позовні вимоги повністю підтримав.
Відповідач ОСОБА_2 у судове засідання не з'явився по невідомій суду причині, хоча про день, час та місце слухання справи був повідомлений завчасно та належним чином, відповідно до ч. 5 ст. 74 ЦПК України.
Представник третьої особи в судове засідання не з'явився по невідомій суду причині, хоча про день, час та місце слухання справи був повідомлений завчасно та належним чином.
З огляду на вище викладене, зі згоди позивача, керуючись положеннями ст. 224 ЦПК України, суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи.
Суд, вислухавши прокурора, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги позивача обґрунтовані, а тому підлягають до задоволення.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про тваринний світ» право власності на об'єкти тваринного світу набувається та реалізується відповідно до Конституції України, цього Закону та інших законів України. Об'єкти тваринного світу, які перебувають у стані природної волі і знаходяться в межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника об'єктів тваринного світу, які є природним ресурсом загальнодержавного значення, здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Кожний громадянин має право користуватися об'єктами тваринного світу - об'єктами права власності Українського народу відповідно до цього Закону та інших законів України. Об'єкти тваринного світу в Україні знаходяться під охороною держави незалежно від права власності на них.
Статтями 4, 37 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» визначено, що державне регулювання та контроль у галузі мисливського господарства та полювання здійснюють Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища, спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх повноважень, їх територіальні органи, а також інші державні органи відповідно до законодавства.
Згідно положень ст. 12 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» право на полювання в межах визначених для цього мисливських угідь мають громадяни України, які досягли 18-річного віку, іноземці, які одержали в установленому порядку дозвіл на добування мисливських тварин та інші документи, що засвідчують право на полювання.
Пунктом 1 ст. 20 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» визначено, що з метою раціонального використання мисливських тварин, охорони диких тварин, а також середовища їх перебування забороняється полювати без належного на те дозволу, а саме: без документів, визначених статтею 14 цього Закону; полювання на тварин, які не зазначені у дозволах на добування мисливських тварин або понад встановлену в цих дозволах норму.
Відповідно до ст. 20 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» на Державну екологічну інспекцію у Черкаській області покладено обов'язок здійснення державного контролю за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно п. 4.2. Положення про Державну екологічну інспекцію у Черкаській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України № 136 від 12.12.2011 року Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог: законодавства про охорону, раціональне використання та відтворення тваринного світу щодо використання об'єктів тваринного світу; законодавства під час ведення мисливського господарства та полювання.
Як вбачається з матеріалів справи, 26.01.2012 року ст. єгерем Городищенської районної громадської організації Українського Товариства Мисливців та Рибалок було складено акт, згідно якого ним, в присутності сільського голови ОСОБА_3, помічника дільничного інспектора командира загону самоохорони с. Зелена Діброва ОСОБА_4, на території саду, що орендований ПП ОСОБА_5 в приміщенні, де знаходиться охорона вказаного саду, виявлено вісім ніжок дикої козулі та дві шкіри з них. Охоронцем саду був ОСОБА_2, який не заперечував того, що ставив ловчі петлі для відлову дичини та подальшого використання м'яса. В подальшому, ловчі петлі в кількості 48 штук виявлено на стежках ходу звіра. Вказані обставини зафіксовано актом від 26.01.2012 року, протоколом про вчинення адміністративного правопорушення, що складений працівниками Городищенського РВ УМВС України в Черкаській області та протоколом про вчинення адміністративного правопорушення, що складений єгерем ДП «Звенигородське лісове господарство» ОСОБА_6 від 27.01.2012 року.
06.02.2012 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області ОСОБА_7 відносно ОСОБА_2 було складено протокол про адміністративне правопорушення № 003011, за ч. 2 ст. 85 КУпАП.
На підставі вказаного протоколу, 12.03.2012 року Городищенським районним судом Черкаської області було винесено постанову, згідно якої ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 85 КУпАП, та накладено на останнього адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 1020 гривень.
Згідно Наказу Мінприроди України та Держлісгоспу України № 332/262 від 18 липня 2007 року «Про затвердження Такс для обчислення розміру відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення законодавства в галузі мисливського господарства та полювання» шкода, завдана ОСОБА_2 внаслідок незаконного добування двох козуль становить 16 000 гривень, що підтверджується розрахунком розміру збитків, проведеного державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Черкаської області ОСОБА_7 та листом Городищенської РГО УТМР, яка знаходиться у матеріалах справи. Отже, внаслідок порушення природоохоронного законодавства заподіяна державі шкода склала 16 000 гривень.
Згідно зі ст. 66 Конституції України кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Недотримання громадянами вимог природоохоронного законодавства негативно впливає, зокрема, на стан природних ресурсів України, чим завдається пряма шкода державі.
Згідно ст. 43 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення законодавства у галузі мисливського господарства та полювання, здійснюється добровільно або за рішенням суду відповідно до законодавства за затвердженими в установленому порядку таксами, а за їх відсутності - за розрахунками користувачів мисливських угідь. Такси для обчислення розміру відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення законодавства в галузі мисливського господарства та полювання, затверджуються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища і спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання за погодженням з центральним органом виконавчої влади з питань фінансів. Кошти за відшкодування збитків, завданих внаслідок порушення законодавства у галузі ведення мисливського господарства та полювання, зараховуються на рахунок користувача мисливських угідь, якому заподіяні збитки.
Відповідно до частини 4 статті 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Відповідальність за порушення законодавства у галузі мисливського господарства та полювання визначено ст. 42 Закону України «Про мисливське господарство та полювання», відповідно до якої порушення законодавства у галузі мисливського господарства та полювання тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законами України. Відповідальність за порушення законодавства у галузі мисливського господарства та полювання несуть особи, винні у: порушенні права державної власності на мисливських тварин; порушенні правил полювання та здійснення інших видів використання мисливських тварин, правил регулювання їх чисельності. Притягнення порушників до відповідальності не звільняє їх від обов'язку відшкодувати збитки, завдані внаслідок порушення законодавства у галузі мисливського господарства та полювання.
Статтею 1166 ЦК України визначено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Оскільки, ОСОБА_2 був визнаний винним у скоєнні правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 85 КУпАП, про що свідчить постанова Городищенського районного суду Черкаської області від 12.03.2012 року, яка ніким не оскаржувалась та набрала законної сили, суд приходить до висновку, що ОСОБА_2 повинен відшкодувати шкоду, нанесену природним ресурсам України, та вважає, що позов підлягає до задоволення в повному обсязі.
Відповідно до ст. 88 ЦПК України, суд вважає за необхідне, відповідно до задоволених вимог, стягнути з ОСОБА_2 на корсить держави судові витрати у сумі 214 гривень 60 копійок.
Керуючись ст. 66 Конституції України, ст. 5 Закону України «про тваринний світ», ст.ст. 4, 12, 20, 37, 42, 43 Закону України «Про мисливське господарство і полювання», ст. 20, ч. 4 ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Наказ Мінприроди України та Держлісгоспу України № 332/262 від 18 липня 2007 року «Про затвердження Такс для обчислення розміру відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення законодавства в галузі мисливського господарства та полювання», ст.ст. 1166 ЦК України, ст. ст. 4, 10, 11, 13, 14, 60, ч. 5 ст. 74, ст.ст. 88, 209, 212, 214, 215, 224 ЦПК України, суд,
ВИРІШИВ :
позов задоволити. Стягнути з ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, жителя АДРЕСА_1 на користь Городищенської районної громадської організації Українського Товариства Мисливців та Рибалок (р/р 26007213092, банк отримувача Райффайзен банк «Аваль» м. Київ, МФО 380805, код ЄДРПОУ 25988509) у відшкодування завданої шкоди 16000 (шістнадцять тисяч) гривень 00 копійок.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь держави судові витрати у сумі 214 (двісті чотирнадцять) гривень 60 копійок.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом десяти днів з дня отримання його копії.
У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення, воно може бути оскаржене в загальному порядку до апеляційного суду Черкаської області, через Городищенський районний суд, шляхом подачі апеляційної скарги, в 10-ти денний строк, з дня проголошення рішення. У даному разі строк на апеляційне оскарження рішення починає відраховуватись з дати постановлення ухвали про залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення.
Позивач може оскаржити заочне рішення до апеляційного суду Черкаської області, через Городищенський районний суд, шляхом подачі апеляційної скарги, в 10-ти денний строк, з дня винесення рішення.
Суддя В. О. Черненко
Суд | Городищенський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2012 |
Оприлюднено | 29.11.2012 |
Номер документу | 27605637 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Городищенський районний суд Черкаської області
Черненко В. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні