Постанова
від 20.11.2012 по справі 5019/552/11
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" листопада 2012 р. Справа № 5019/552/11

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Ткаченко Н.Г.- головуючого,

Коробенка Г.П.,

Куровського С.В.(доповідач),

за участю: представника відповідача -Воробюка О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві

касаційну скаргуІнспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Рівненській області на постановуРівненського апеляційного господарського суду від 19.09.2012 та рішеннягосподарського суду Рівненської області від 21.03.2012 у справі№ 5019/552/11 господарського суду Рівненської області за позовомДубенського районного територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) до відповідачаІнспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Рівненській області треті особи:Фізична особа - підприємець Пророк Тамара Іванівна, Дубенська районна державна адміністрація Рівненської області проскасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

Рішенням господарського суду Рівненської області від 27.05.2011 у справі № 5019/552/11 в позові було відмовлено.

Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 15.08.2011 рішення господарського суду Рівненської області від 27.05.2011 скасовано, прийнято нове рішення, яким позов задоволено, постанову начальника інспекції ДАБК в Рівненській області від 22.02.2011 №219-ю скасовано.

Постановою Вищого господарського суду України від 20.12.2011 касаційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Рівненській області задоволено частково, постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 15.08.2011 та рішення господарського суду Рівненської області від 27.05.2011 у справі №5019/552/11 скасовано, справу №5019/552/11 направлено на новий розгляд до господарського суду Рівненської області.

Рішенням господарського суду Рівненської області від 21.03.2012 у справі № 5019/552/11 (суддя: Бережнюк В.В.) позов задоволено, скасовано постанову інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю в Рівненській області від 22.02.2011 №215-ю.

Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 19.09.2011 у справі №5019/552/11 (судді: Олексюк Г.Є., Гудак А.В., Сініцина Л.М.) ) рішення господарського суду Рівненської області від 21.03.2012 залишено без змін.

В касаційній скарзі Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Рівненській області просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та рішення суду першої інстанції, прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову, посилаючись на порушення судом другої інстанції норм матеріального та процесуального права.

Заслухавши суддю -доповідача, перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається із матеріалів справи, 01.04.2009 між ФОП Пророк Тамарою Іванівною, як власником приміщення, та Дубенським районним територіальним центром соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян (на даний час Дубенський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)) було укладено Договір оренди нежитлового приміщення №16, згідно якого нежитлові приміщення першого поверху корпусу нової фабрики (цехи, склад, тощо згідно договору) загальною площею 492,3 м 2 , за адресою: Рівненська обл., м. Дубно, вул. Данила Галицького, 26 були передані позивачу (а.с.38-40 т.1)

13.04.2009 ФОП Пророк Т. І. листом №4 дала згоду Дубенському районному територіальному центру соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян на перепланування об'єкту оренди, відповідно до наданої схеми, шляхом встановлення гіпсокартонних перегородок з послідуючим оформленням технічної документації. (а.с. 75 т.1).

Замовником реконструкції нежитлового приміщення першого поверху за адресою: Рівненська обл., м. Дубно, вул. Данила Галицького, 26 є Дубенський районний територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян.

06.04.2009 між Дубенським районним територіальним центром соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян та ПП Вінником М.М. було укладено Договір на виконання робочого проекту (а.с. 41 т.1).

27.04.2009 між Дубенським районним територіальним центром соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян та ПП "Модена" був укладений Договір генпідряду №24 на виконання робіт по реконструкції нежилих приміщень фабрики під приміщення центру (а.с.42-43 т.1).

07.05.2009 на проведення технічного нагляду позивачем укладено договір №28 із ПП Ліп'яніновим В.В. (а.с.44 т.1).

30.06.2010 Розпорядженням голови районної державної адміністрації №431 "Про затвердження Положення про Дубенський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)" було затверджено нове положення про даний центр. На підставі даного розпорядження було внесено зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та змінено назву даного центру з Дубенський районний територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян на Дубенський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг). (а.с. 6, 33-37 т.1).

З 29.10.2010 по 09.11.2010 комісією Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю в Рівненській області у присутності директора Дубенського районного територіального центру соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян та уповноваженого представника власника приміщення було проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудування Дубенським районним територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) при реконструкції нежитлових приміщень за адресою: Рівненська обл., м. Дубно, вул. Данила Галицького, 26, яка встановила, що, зокрема, дозвіл на виконання будівельних робіт з реконструкції нежитлового приміщення першого поверху під приміщення Дубенського районного територіального центру соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян не надавався, що є порушенням ст. 29 Закону України "Про планування і забудову територій". Обов'язкову державну експертизу кошторис не проходив. Документальне оформлення виконання будівельних робіт не виконано. Роботи з влаштування пандусів, що передбачено проектом, не проведені.. Крім того, було встановлено, що експлуатація об'єкта здійснюється без прийняття його в експлуатацію у встановленому законом порядку, що є порушенням ст. 301 Закону України "По планування і забудову територій". За результатами перевірки було складено акт (арк.с.65-66 т.1).

15.11.2010 відповідачем Дубенському районному територіальному центру соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян було винесено припис №934 про усунення виявлених порушень в термін до 09.12.2010.

23.12.2010 та 03.02.2011 Інспекцією ДАБК у Рівненській області повторно було здійснено перевірку, якою виявлено невиконання Дубенським районним територіальним центром соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян вимог припису №934 та внесено припис №30 від 14.01.2011 з пропозицією усунути виявлені попередньою перевіркою порушення в термін до 15.02.2011.

16.02.2011 відповідачем також здійснено перевірку, якою виявлено невиконання позивачем вимог і припису №30, у зв'язку з чим було складено протокол про правопорушення у сфері містобудування та видано припис №177 з пропозицією продовжити виконання будівельних робіт на об'єкті тільки у разі отримання дозволу на продовження їх виконання.

Позивачем також не було усунуто порушення у сфері містобудування.

22.02.2011 начальником Інспекції ДАБК у Рівненській області винесено постанову №215-ю про накладення на Дубенський районний територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян штрафу за порушення у сфері містобудування, а саме за виконання будівельних робіт з реконструкції нежитлового приміщення під офісні приміщення без дозволу в сумі 94 649,90 грн.(а.с.5 т.1).

Відповідно до п.3 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.10.2006 №1434, основними завданнями Державної архітектурно-будівельної інспекції є участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері архітектури та будівництва, виконання дозвільних, реєстраційних функцій та здійснення контролю і нагляду у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Згідно п.2 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2008 № 923, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів здійснюється на підставі сертифіката відповідності, що видається Держархбудінспекцією та її територіальними органами.

За умовами п.7 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів інспекція Державного архітектурно-будівельного контролю проводить підсумкову перевірку відповідності збудованого об'єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил та готовності його до експлуатації.

Статтею 1 Закону України "Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування" передбачено, що підприємства, їх об'єднання, установи та організації незалежно від форм власності, які здійснюють проектування, роботи по будівництву, реконструкції, реставрації та капітальному ремонту, виготовляють будівельні матеріали, вироби і конструкції, а так само які є замовниками у будівництві або поєднують функції замовника і підрядчика, несуть відповідальність у вигляді штрафу, зокрема, за проведення будівельних робіт без дозволу на їх виконання або без затвердженої проектної документації - у розмірі п'ятдесяти відсотків вартості цих робіт - у розмірі пятдесяти відсотків вартості виконаних робіт.

Порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування визначено Законом України "Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування" та "Положенням про порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування", затвердженим постановою КМ України № 244 від 06.04.1995.

Відповідно до п.4 "Положення про порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування", підставою для розгляду справи про правопорушення у сфері містобудування є відповідний протокол, складений за результатами перевірки. Разом з протоколом складається припис, у двох примірниках, про усунення допущених порушень Припис складається у двох примірниках.

Згідно з п. 5 "Положення про порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування" протягом трьох днів після оформлення протоколу, інші необхідні матеріали (висновки експертів, дані лабораторних досліджень, фотографії, відомості про попередні порушення, розрахунок розміру штрафу тощо) подаються посадовій особі інспекції, уповноваженій накладати штраф.

Пунктом 6 "Положення про порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування" передбачено, що питання про накладення штрафу розглядається в 15-денний термін з дня одержання протоколу про правопорушення. У разі потреби справа може розглядатися за участю представників підприємства, експертів, інших причетних до неї осіб.

Відповідно до п.7 "Положення про порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування" рішення посадової особи інспекції про накладення штрафу оформляється постановою про накладення на підприємство штрафу за правопорушення у сфері містобудування, у якій зазначається розмір штрафу, що зараховується до державного бюджету.

Ухвалою господарського суду Рівненської області від 19.07.2011 у справі №5019/1349/11 за позовом Дубенського районного територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) до фізичної особи-підприємця Пророк Т.І. про зарахування вартості витрат невід'ємних поліпшень нежитлового приміщення за договором оренди №16 від 01.04.2009 в рахунок погашення заборгованості по сплаті орендної плати в рахунок майбутніх платежів по орендній платі було призначено судову будівельно-технічну експертизу, проведення якої доручено Науково-технічному центру товарознавства і експертизи Рівненського Інституту Словянознавства Київського Славістичного Університету, при цьому на вирішення експерта винесено наступні питання: 1.Чи відносяться до капітальних роботи по встановленню гіпсокартонних перегородок у приміщенні по вул. Д.Галицького, 26 у м.Дубно; 2. Який об'єм та вартість виконаних Дубенським районним територіальним центром соціального обслуговування(надання соціальних послуг) невід'ємних поліпшень у приміщеннях по вул.Д.Галицького, 26 у м.Дубно згідно отриманого дозволу орендодавця.

Висновком судової будівельно-технічної експертизи №005-Б/11 від 07.09.2011 на підставі наявних в матеріалах справи документів встановлено по першому питанню: роботи по встановленню гіпсокартонних перегородок у приміщенні по вул. Д.Галицького, 26 у м.Дубно до капітальних не відносяться. (т. 2 а.с.112-118)

З огляду наведеного, колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що позивач не може бути особою, яка є винною у порушенні ст.29 Закону України "Про планування і забудову територій" оскільки вона не є власником приміщення та замовником об'єкта будівництва, ним виконувалися роботи по переплануванню приміщення, які не являються реконструкцією, а тому дозвіл на проведення таких робіт не вимагається.

Крім того, при винесенні постанови №215-ю, начальником Інспекції ДАБК у Рівненській області, при визначені розміру санкцій за проведення будівельних робіт без дозволу на їх виконання, не було враховано, що частину будівельних робіт було виконано і здано замовнику, позивачу у справі, ще в травні-грудні 2009 року (т. 1 а.с. 95-100, 112-115, 127-130).

Статтею 250 ГК України передбачено, що адміністративно господарські санкції можуть бути застосовані до суб'єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше як через один рік з дня порушення цим суб'єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності.

Тобто, інспекція в лютому 2011 року не вправі була накладати штрафні санкції на роботи проведені і здані у травні-грудні 2009 року.

Відповідно до ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

В силу ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

З огляду на те, що судами попередніх інстанцій на виконання ст. 111 12 ГПК України були виконані всі вимоги постанови Вищого господарського суду України від 20.12.2011 та були досліджені всі обставини справи і оцінені докази у справі, постанова Рівненського апеляційного господарського суду від 19.09.2012 та рішення господарського суду Рівненської області від 21.03.2012 у справі №5019/552/11 підлягають залишенню без змін.

Доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів попередніх інстанцій, які викладені в оскаржуваних рішенні та постанові.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,-

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Рівненській області залишити без задоволення.

Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 19.09.2012 та рішення господарського суду Рівненської області від 21.03.2012 у справі №5019/552/11 залишити без змін.

Головуючий Ткаченко Н.Г.

Судді Коробенко Г.П.

Куровський С.В.

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення20.11.2012
Оприлюднено26.11.2012
Номер документу27612593
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5019/552/11

Судовий наказ від 06.04.2012

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 07.02.2012

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 06.03.2012

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 13.01.2012

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 17.05.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Крейбух О. Г.

Ухвала від 05.04.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Крейбух О. Г.

Ухвала від 18.03.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Крейбух О. Г.

Ухвала від 11.07.2012

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 05.09.2012

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Постанова від 20.11.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Куровський C.B.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні