cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" листопада 2012 р. Справа № 5020-621/2012
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого,судді Остапенка М.І. суддів Кондратової І.Д. Стратієнко Л.В. з участю представників: позивача: відповідача: не з'явився не з'явився розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу військової частини А 4515 на рішення та постановугосподарського суду міста Севастополя від 16 липня 2012 року Севастопольського апеляційного господарського суду від 21 серпня 2012 року у справі№ 5020-621/2012 за позовомвійськової частини А 4515 дотовариства з обмеженою відповідальністю "Аеропорт "Бельбек" про внесення змін до договору ВСТАНОВИВ:
У червні 2012 року позивач звернувся у господарський суд із позовом до відповідача про внесення змін до укладеного між ними договору про спільне використання аеродрому "Бельбек" № 22/09 від 26.11.2009 р.
Рішенням господарського суду міста Севастополя від 16.07.2012 р. (суддя -Погребняк О.С.), залишеним без змін постановою Севастопольського апеляційного господарського від 21.08.2012 р. (головуючий -Проценко О.І., судді -Заплава Л.М., Євдокімов І.В.) у позові відмовлено.
В касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постановлені у справі рішення та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
Обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи, суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як вбачається із матеріалів справи та встановлено господарськими судами, 26.11.2009 р. між військовою частиною А 4515 (військова частина) і товариством з обмеженою відповідальністю "Аеропорт "Бельбек" (аеропорт) було укладено договір про спільне використання аеродрому "Бельбек" № 22/09, предметом якого є спільне використання сторонами аеродрому "Бельбек" (аеродром) і надання аеропорту необхідних послуг авіаційної транспортної інфраструктури. Спільне використання аеродрому проводиться відповідно до законодавства України, нормативних документів Міністерства оборони України та Міністерства транспорту та зв'язку України, Інструкції з проведення польотів на аеродромі Бельбек.
Відповідно до п. п. 3.2.1, 3.2.3 договору військова частина зобов'язується забезпечувати: зліт-посадку повітряних суден, що містить у собі надання послуги товариству з виділення таких елементів: штучну злітно-посадкову смугу, ділянку магістральної руліжної доріжки від руліжної доріжки № 1 до РД № 2, руліжні доріжки № № 1, 5 місця стоянок, аварійно-рятувальну команду, включаючи аварійні засоби згідно вимог керівних документів Міністерства оборони України; забезпечувати понаднормативну стоянку без стягнення збору при затримці повітряних суден по метеорологічних умовах.
Відповідно до п. 2.1. додатку № 2, вартість послуг, визначених у п. 1.1. цього додатку, розраховується відповідно до додатку № 20 наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 14.04.2008 р. № 433 зі змінами (наказ Мінтрансзв'язку від 15.09.2008 р. № 1131) до нього, з урахуванням фактичних витрат "Аеропорту".
У п. п. 2.3. - 2.4. додатку № 2 до договору передбачено, що плата за зліт-посадку в обсязі, передбаченому п. 1.1 додатку, за кожну тонну МЗМ цивільного повітряного судна, державного повітряного судна, що не належить Збройним силам України, становить -13,83 грн. Розмір збору за зліт-посадку ПС визначається незалежно від часу здійснення зльоту-посадки ПС (денний або нічний час). Вартість використання світлосигнальної системи у нічний час враховано в послуги зв'язку та радіосвітло технічного забезпечення польотів в районі аеродрому Бельбек (додаток № 4 договору).
Вартість послуги по використанню ШЗПС, МРД, РД, МС під нормативний час, включаючи протипожежну службу, швидку допомогу та наземну пошуково-рятувальну групу (збір за зліт-посадку ПС) встановлюється за кожну тонну максимальної злітної маси повітряного судна, указаної у посвідчені про придатність його до виконання польотів, незалежно від виду сполучення. Плата за одну годину наднормативної стоянки (без забезпечення охорони та освітлення) складає 0,37 грн. за кожну годину наднормативної стоянки за кожну тонну МЗМ ПС (п.п. 2.2, 3.2 додатку № 2).
У п. 3.3 додатку № 2 встановлено, що тарифи, які визначені у додатку № 2, діють з моменту підписання договору та можуть бути зміненні на підставі окремого протоколу.
Відповідно до п. 5.1 договору ціни на послуги, що надаються за цим договором, визначаються у додатках № № 2, 3, 4, 5. Установлені ціни вказані без урахування ПДВ та діють з дня підписання договору. Ціни переглядаються на вимогу однієї із сторін у разі зміни вартості витрат на надання послуг, зміни централізованих цін, тарифів, встановлених нормативними документами, діючими у Збройних силах України, Міністерстві транспорту та зв'язку України, інших випадках, передбачених чинним законодавством України.
До підписання протоколу чи відповідних змін до додатків № № 2, 3, 4, 5 продовжують діяти попередні ціни. Про необхідність зміни розміру цін на послуги сторони інформують один одну не пізніше ніж за один місяць з наступним оформленням відповідних додатків до договору.
Згідно із п. п. 10.1-10.2 договору, строк дії договору визначається з моменту підписання договору до 31.12.2014 р. та може бути продовженим на підставі додаткової угоди. Всі зміни та доповнення вносяться тільки за взаємною згодою сторін, оформлюються в письмовому вигляді, підписуються сторонами і є невід'ємною частиною цього договору.
Як вбачається із матеріалів справи та встановлено господарськими судами, у період з 22.03.2011 р. до 01.04.2011 р. контрольно-ревізійним управлінням в місті Севастополі було проведено позапланову ревізію військової частини А 4515 з питання використання військового аеродрому ТОВ "Аеропорт Бельбек" у період з 01.01.2010 р. до 22.02.2011 р., за результатами якої було складено акт № 08-21/49, яким встановлено, що військовою частиною, при визначенні вартості послуг, не було враховано вимоги наказу Мінтрансзв'язку України від 14.04.2008 р. № 433 "Про встановлення аеропортових зборів за обслуговування повітряних суден і пасажирів в аеропортах України" - аеропортові збори були визначені не як в аеропортах відкритих для міжнародних польотів, а як для внутрішньодержавних польотів і у розмірі 70 % збору. Занижена вартість послуг із зльоту - посадки та понаднормативної посадки розрахована на підставі "Техніко-економічного обґрунтування договірних цін, вказаних у договорі про спільне використання", затвердженого 25.11.2009 р. командиром військової частини А 4516 Марченком О.С.
При цьому, в акті було зазначено, що в наслідок застосування занижених ставок збору на забезпечення зльоту-посадки та понаднормативної стоянки ТОВ "Аеропорт Бельбек" у період з 01.01.2010 р. до 21.02.2011 р. військовою частиною недоотримано доходу на суму 684 887,93 грн.
05.05.2011 р. КРУ в місті Севастополі на адресу військової частини А 4515 були направлені вимоги про усунення порушень, які виявлені позаплановою ревізією, зокрема опрацювати матеріали ревізії та вжити заходів щодо усунення виявлених порушень, розглянути питання щодо притягнення до відповідальності винних осіб; привести договір спільного використання аеродрому "Бельбек" в частині відповідності розміру вартості послуг із зльоту-посадки та понаднормативної стоянки повітряних суден діючим нормативним документам; відобразити в бухгалтерському обліку дебіторську заборгованість ТОВ "Аеропорт Бельбек"; прийняти заходи щодо відшкодування збитків на суму 544 847,78 грн.
Не погоджуючись із вказаними актом та вимогою КРУ в м. Севастополі, військова частина А 4515 звернулася в Окружний адміністративний суду м. Севастополя до контрольно-ревізійного управління в м. Севастополі, третя особа -ТОВ "Аеропорт "Бельбек" про визнання рішення незаконним та зобов'язання вчинити певні дії, постановою якого у справі № 2а-1991/11/2770, залишеною без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 17.11.2011 р., позовом військової частини А 4515 було задоволено частково, визнано протиправним та скасовано абзац 2 п. 2 вимоги КРУ в м. Севастополі № 27-08-14-14/1407 від 05.05.2011 р., у задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
08.06.2011 р. військова частина А 4515, з метою застосування нових тарифів з сплати наданих послуг при забезпеченні польотів цивільної авіації на аеродромі Севастополь (Бельбек) направила на адресу відповідача для підписання проект додаткової угоди № 1 і додаток № 7 до договору № 22/09 при цьому, згідно із додатком вартість послуг мала розраховуватись відповідно до вимог додатку № 19 Наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 14.04.2008 р. № 433 (а.с. 23-25).
19.07.2011 р. позивач надіслав відповідачу лист, яким повідомив, що недосягнення згоди щодо розміру цін на послуги є підставою для припинення надання послуг.
26.11.2011 р. ТОВ "Аеропорт "Бельбек" направило на адресу військової частини А-4515 відповідь, в якій, посилаючись на те, що позивач згідно із документами Міністерства оборони України надає лише частину послуг по забезпеченню посадки-зльоту та наднормативної стоянки ПС ЦА, а у проекті додаткової угоди № 1 з додатком № 7 передбачається внесення повної оплати на користь військової частини, відмовило позивачу у підписанні додаткової угоди № 1 і додатку № 7(а.с. 26-28).
В зв'язку з тим, що відповідач відмовився від пропозиції внести зміни до договору, позивач звернувся до господарського суду про внесення змін до укладеного між позивачем та відповідачем договору про спільне використання аеродрому "Бельбек" № 22/09 від 26.11.2009 р.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
За змістом ст. 652 ЦК України, у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті (коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом), - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:
1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;
2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;
3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;
4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
Отже, закон пов'язує можливість зміни договору безпосередньо не з наявністю істотної зміни обставин, а з наявністю одночасно умов, визначених ч. 2 ст. 652 ЦК України, при істотній зміні обставин, а відтак колегія суддів погоджується із висновком місцевого і апеляційного господарських судів, що позивачем відповідно до приписів ст. 33 ГПК України не було доведено наявності умов, визначених ст. 652 ЦК України для зміни договору у судовому порядку.
При цьому, господарські суди прийшли до правильного висновку, що акт перевірки КРУ в місті Севастополі № 08-21/49 від 01.04.2011 р. на який посилається позивач в обґрунтування своїх вимог не може бути підставою для змін договору в силу норм ст. 652 ЦК України, оскільки останній не є умовою договору та умовою, яка істотно змінилася.
Рішення господарських судів про те, що наказ Міністерства транспорту та зв'язку від 14.04.2008 р. № 433 "Про встановлення аеропортових зборів за обслуговування повітряних суден і пасажирів в аеропортах України" та додатки № № 19, 12, якими затверджені аеропортові збори за обслуговування повітряних суден і пасажирів в аеропортах України і яким сторони керувалися при укладенні договору були діючими та до них не вносилися змін, як на дату укладення договору, так і на момент звернення позивача до суду є законними та обґрунтованими.
Інші посилання скаржника в обґрунтування касаційної скарги також не підтверджуються матеріалами справи, спростовуються висновками господарських судів та не доведені відповідно до вимог статті 33 Господарського процесуального кодексу України.
Таким чином, господарськими судами всебічно, повно і об'єктивно встановлені істотні обставини справи та їм дана належна правова оцінка, в зв'язку з чим підстав для скасування постановлених рішень немає.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 11 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
касаційну скаргу військової частини А 4515 залишити без задоволення, а рішення господарського суду міста Севастополя від 16 липня 2012 року та постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від 21 серпня 2012 року у справі за № 5020-621/2012 -без змін.
Головуючий, суддя М. Остапенко Суддя І. Кондратова Суддя Л. Стратієнко
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2012 |
Оприлюднено | 30.11.2012 |
Номер документу | 27721323 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Стратієнко Л. В.
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Проценко Олександра Іванівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Євдокімов Ігор Вячеславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні