Постанова
від 05.11.2012 по справі 2а-10825/12/0170/8
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

05 листопада 2012 р. (14:59 год.) Справа №2а-10825/12/0170/8

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря Богацької А.О.,

за участю представників сторін:

від позивача: Лапій Тетяна Ігорівна, довіреність б/н від 18.10.12р., паспорт серії АВ НОМЕР_1;

від відповідача: не з'явився;

від третьої особи: не з'явився;

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю «Імперіал»

до Управління Держкомзему в м. Ялта АРК

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Лівадійська селищна рада

про визнання протиправними дій та спонукання до виконання певних дій,

Суть спору: 02.10.12 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Імперіал» звернулось до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з адміністративним позовом до Управління Держкомзему в м. Ялта АРК про визнання протиправними дій по відмові у застосуванні коефіцієнту функціонального використування земельної ділянки 0,5 при розрахунку нормативної грошової оцінки та видачі витягу із технічної документації по нормативній грошовій оцінці на земельну ділянку площею 0,4504 га кадастровий номер 0111947900:08:001:0146; зобов'язання Управління Держкомзему в м. Ялта АРК розрахувати нормативну грошову оцінку та видати витяг із технічної документації по нормативній грошовій оцінці на земельну ділянку площею 0,4504 га кадастровий номер 0111947900:08:001:0146.

Ухвалами Окружного адміністративного суду від 05.10.12 року відкрито провадження в адміністративній справі, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Лівадійську селищну раду, закінчено підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду.

Представник позивача у судовому засіданні 05.11.2012 року підтримав заявлені позовні вимоги та пояснив, що на підставі Договору оренди земельної ділянки від 17.05.2005 року, зареєстрованого за № 040502100028 від 13.06.2005 року, укладеного з Лівадійською селищною радою, Товариство з обмеженою відповідальністю «Імперіал» є користувачем земельної ділянки площею 0,4504 га кадастровий номер 0111947900:08:001:0146, розташованої за адресою: АР Крим, м. Ялта, смт. Виноградне, район вулиці Курчатова. Земельна ділянка надана в оренду на 49 років для будівництва і обслуговування житлового багатоквартирного будинку.

У 2011 році була проведена нова нормативна грошова оцінка земель населених пунктів Лівадійської селищної ради, технічна документація з якої затверджена рішенням 9-ї сесії 6-го скликання Лівадійської селищної ради № 1 від 30.05.2011 р.

Управлінням Держкомзему в м. Ялті видано витяг із технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, яка перебуває в оренді ТОВ «Імперіал». Відповідно до витягу від 12 липня 2011 року №2655-2/10-25-2 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,4504 га складає 2222459,16 грн.

Як слідує із зазначеного витягу, при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідачем було застосовано Коефіцієнт функціонального використання землі (Кф) у розмірі 1.

Відповідно до п.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбуду України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. № 18/15/21/11 (зареєстровано в Мінюсті України 05.04.2006 року за № 388/12262, за текстом - Порядок № 18/15/21/11), під час розрахунку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів ураховується коефіцієнт функціонального використання земель.

Вищезазначена земельна ділянка була надана ТОВ «Імперіал» в оренду під будівництво, тобто при розрахунку нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки має бути застосовано Кф 0,5 (згідно даним таблиці 1.1. додатку 1 до Порядку - землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво). До цього часу будівництво об'єкту не закінчено, тобто застосування Кф 0,5 є обґрунтованим і правомірним.

У виданому відповідачем витягу із технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки було застосовано Кф 1 як за землі малоповерхової і багатоповерхової не садибної забудови (відповідно даним таблиці 1.1. додатку 1 до Порядку).

На підставі викладеного Позивачем 20.03.2012 року було подано до Управління Держкомзему в м. Ялті заяву з проханням при складенні витягу із технічної документації по нормативній грошовій оцінці орендованої земельної ділянки площею 0,4504 га за адресою: АР Крим, м. Ялта, смт. Виноградне, в районі вулиці Курчатова, застосувати коефіцієнт функціонального використання землі 0,5 як за землі зайняті поточним і відведені під майбутнє будівництво, до введення об'єкта в експлуатацію.

Листом від 02.04.2012 року №1226-2/10-25-4 за підписом заступника начальника управління Держкомзему у м. Ялті позивачу була дана відповідь, що без надання проектної документації, якою буде визначено строк закінчення будівництва, при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, неможливо застосувати понижуючий коефіцієнт функціонального використання.

При цьому, відповідачем було зроблено посилання на лист Держкомзему України вих. № 14-22-7/323 від 22.01.2007 року, відповідно до якого, у випадку, коли земельна ділянка знаходиться в стадії будівництва чи відведена під майбутнє будівництво, то до завершення будівництва, терміни якого визначені в проектній документації, можливо застосувати коефіцієнт функціонального використання Кф=0,5, що передбачено таблицею 1.1. Порядку.

Однак, посилання відповідача на зазначений лист Держкомзему як на підставу для відмови у застосуванні коефіцієнта функціонального використання землі (Кф) 0,5 як за землі зайняті поточним і відведені під майбутнє будівництво при розрахунку нормативної грошової оцінки орендованої позивачем земельної ділянки та видачі відповідного витягу позивач вважає необґрунтованим та таким, що суперечить нормам чинного законодавства, оскільки зазначений лист Держкомзему України вих. № 14-22-7/323 від 22.01.2007 року не є нормативно-правовим актом, обов'язковим до застосування, не є тим актом, яким відповідно до Положення має керуватися у своїй діяльності відповідач, тож і посилання відповідача на зазначений документ як на підставу для відмови у задоволенні заяви позивача є необґрунтованим, а дії відповідача, які виразились у відмові у застосуванні Кф 0,5 при розрахунку нормативної грошової оцінки орендованої ТОВ «Імперіал» земельної ділянки та видачі відповідного витягу, позивач вважає протиправними.

Як зазначив представник позивача, зазначеними протиправними діями відповідач суттєво порушує права ТОВ «Імперіал», а саме: позивач буде змушений сплачувати орендну плату за орендовану земельну ділянку, яка є значно вищою за ту, яку він має сплачувати відповідно до норм чинного законодавства (оскільки розмір орендної плати безпосередньо залежить від нормативної грошової оцінки земельної ділянки).

Крім того, представник позивача зазначив, що застосування при нормативній грошовій оцінці коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки зі значенням 0,5 на період будівництва об'єкту є цілком правомірним і передбачено чинним законодавством України, так як до цього часу будівництво об'єкту не закінчено, на земельній ділянці ще не збудовано житловий багатоквартирний будинок (тобто навпаки немає підстав застосовувати Кф 1 як за землі малоповерхової і багатоповерхової не садибної забудови).

Позивач вважає, що дії відповідача по відмові у застосуванні Кф 0,5 при розрахунку нормативної грошової оцінки орендованої ТОВ «Імперіал» земельної ділянки та видачі відповідного витягу порушують права позивача як землекористувача, не відповідають нормам чинного законодавства, у зв'язку з чим є протиправними.

Відповідач явку свого представника у судове засідання 05.11.2012 року не забезпечив, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Відповідач заперечень на адміністративний позов не надав, про причини неявки суду не повідомив, клопотання про відкладення розгляду справи або про розгляд справи у відсутність його представника не надсилав.

Від третьої особи до дня розгляду справи надійшли письмові пояснення по справі, у яких Лівадійська селищна рада зазначила, що рішенням 27 сесії 4 скликання № 101 від 19.04.2005 року Лівадійської селищної ради було затверджено проект землеустрою та передана у довгострокову оренду строком на 49 років ТОВ «Імперіал» земельна ділянка (кадастровий номер 0111947900:08:001:0146) площею 0,4504 га для будівництва та обслуговування житлового багатоквартирного будинку за адресою: м. Ялта, смт. Виноградне, район вулиці Курчатова, Лівалійська селищна рада.

17.05.2005 року між Лівадійською селищною радою та ТОВ «Імперіал» було укладено договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 0111947900:08:001:0146) площею 0,4504 га для будівництва та обслуговування житлового багатоквартирного будинку за адресою: м. Ялта, смт. Виноградне, район вулиці Курчатова, Лівалійська селищна рада. Вказаний договір оренди земельної ділянки зареєстрований 13.06.2005 року КРФ ДП «Центр державного земельного кадастру» реєстраційний номер 040502100028. Земельна ділянка передана позивачу відповідно до акту приймання - передачі, який є невід'ємною частиною договору оренди.

Відповідно до умов договору оренди (п. 16) цільове призначення земельної ділянки - будівництво та обслуговування житлового багатоквартирного будинку.

Під час укладення договору, як зазначила третя особа у письмових поясненнях, сторони домовилися про те, що договір може бути змінений під час певних умов, перелік яких не є вичерпним. Умови договору оренди не виключають можливість зміни суми орендної плати через зміну нормативної грошової оцінки землі.

Рішенням 9 сесії 6 скликання Лівадійської селищної ради від 30.05.2011 року № 1 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Лівадійської селищної ради» затверджена нова нормативна грошова оцінка земель населених пунктів Лівадійської селищної ради.

Пунктом 2 вказаного рішення визначено, що здійснити застосування затвердженої нормативної грошової оцінки земель під час визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності необхідно з 01.06.2011 року.

Пункт 3 рішення містить вказання землекористувачам на протязі 30 днів з дня прийняття даного рішення у відповідності до ст. 286.2 Податкового кодексу України надати довідки (витяги) про нормативно - грошову оцінку земель та провести у ДПІ перерахунок орендної плати, погодивши його з виконавчим комітетом Лівадійської селищної ради.

Третя особа в письмових пояснення зазначила, що відповідно до норм Закону України «Про основи державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності» всі вищезазначені рішення міської ради були опубліковані та тим самим були доведені до відома орендря.

Таким чином, Лівадійська селищна рада вважає дії відповідача правомірними та просить в задоволенні позову відмовити.

Приймаючи до уваги, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, суд вважає можливим на підставі статті 128 КАС України розглядати справу за відсутністю представника відповідача та третьої особи.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення представника позивача, суд

ВСТАНОВИВ:

З урахуванням вимог ст.ст. 2, 3, 17 КАС України, згідно з якими визначальним критерієм віднесення справи до справ адміністративної юрисдикції є наявність сторони у справі суб'єкта владних повноважень та виконання ним у спірних відносинах владних управлінських функцій у сфері публічно-правових відносин, дана справа є справою адміністративної юрисдикції та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Судом встановлено, що рішенням 27 сесії 4 скликання № 101 від 19.04.2005 року Лівадійської селищної ради було затверджено проект землеустрою та передана у довгострокову оренду строком на 49 років ТОВ «Імперіал» земельна ділянка (кадастровий номер 0111947900:08:001:0146) площею 0,4504 га для будівництва та обслуговування житлового багатоквартирного будинку за адресою: м. Ялта, смт. Виноградне, район вулиці Курчатова, Лівалійська селищна рада (а.с.16).

17.05.2005 року між Лівадійською селищною радою та ТОВ «Імперіал» було укладено договір оренди земельної ділянки, предметом якого є передача в оренду земельної ділянки площею 0,4504 га (кадастровий номер 0111947900:08:001:0146) для будівництва та обслуговування житлового багатоквартирного будинку за адресою: м. Ялта, смт. Виноградне, район вулиці Курчатова, Лівалійська селищна рада (а.с.8-15).

Вказаний договір оренди земельної ділянки зареєстрований 13.06.2005 року КРФ ДП «Центр державного земельного кадастру» реєстраційний номер 040502100028 (а.с.15).

Земельна ділянка передана позивачу відповідно до акту приймання - передачі, який є невід'ємною частиною договору оренди (а.с.24).

Позивач у 2011 р., діючи відповідно до вимог чинного законодавства, звернувся до відповідача з заявою про надання розрахунку нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки.

Ялтинським міським управлінням земельних ресурсів були надані довідка та розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки ТОВ «Імперіал» від 14.05.2005 року, відповідно до яких нормативно-грошова оцінка земельної ділянки склала 578878,64 грн. (а.с.23, зворотній а.с.23).

Виконавчим комітетом Лівадійської селищної ради був наданий розрахунок орендної плати по оренді земельної ділянки ТОВ «Імперіал» № 02/13-447 від 16.05.2005 року, яким відповідно до Закону України «Про оренду землі» № 1211- IV від 02.10.2003 року, рішення № 101 27 сесії 24 скликання від 19.04.2005 року річна орендна плата встановлена в розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки: 578852,73 х 5%=28942,64 грн./рік (без врахування ПДВ) (а.с.22).

Рішенням 9 сесії 6 скликання Лівадійської селищної ради від 30.05.2011 року № 1 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Лівадійської селищної ради» затверджена нова нормативна грошова оцінка земель населених пунктів Лівадійської селищної ради, затверджено технічну документацію по нормативній грошовій оцінці земель населених пунктів Лівадійської селищної ради (базова (середня) вартість одного квадратного метра земель населених пунктів: смт. Лівадія, смт. Ореанда, смт. Курпати, смт. Виноградне, с. Горне, с. Високогорне, с. Охотніче з розбивкою по економіко-планувальним зонам і земельно-оціночним районам - Додаток № 1) та вирішено здійснити застосування затвердженої грошової оцінки при передачі земель у власність, отриманні спадщини та при даруванні земельних ділянок у відповідності до закону, купівлі-продажу земельної ділянки та права оренди, визначенні розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також для розробки показників і механізмів економічного стимулювання раціонального використання і охорони земель та в інших, передбачених законодавством, випадках з 1 червня 2011 року. Землекористувачам на протязі 30 днів з дня прийняття даного рішення у відповідності до ст. 286.2 Податкового кодексу України надати довідки (витяги) про нормативно - грошову оцінку земель та провести у ДПІ перерахунок орендної плати, погодивши його з виконавчим комітетом Лівадійської селищної ради (а.с.58).

12.07.2011 року № 2655-2/10-25-2 Управлінням Держомзему у м. Ялта АР Крим була оформлена виписка з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, в якій сукупний коефіцієнт функціонального використання був визначений у розмірі 1,00, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,4504 га складає 2222459,16 грн. (а.с.26).

20.03.2012 року Позивач звернувся до Управління Держкомзему в м. Ялта АРК з проханням при складенні витягу із технічної документації по нормативній грошовій оцінці орендованої земельної ділянки площею 0,4504 га за адресою: АР Крим, м. Ялта, смт. Виноградне, в районі вулиці Курчатова, застосувати коефіцієнт функціонального використання землі 0,5 як за землі зайняті поточним і відведені під майбутнє будівництво, до введення об'єкта в експлуатацію (а.с.133).

Листом від 02.04.2012 року № 1228-2/10-25-4 Управління Держкомзему в м. Ялта АРК з посиланням на лист Держкомзему України вих. № 14-22-7/323 від 22.01.2007 року, відповідно до якого, у випадку, коли земельна ділянка знаходиться в стадії будівництва чи відведена під майбутнє будівництво, то до завершення будівництва, терміни якого визначені в проектній документації, можливо застосувати коефіцієнт функціонального використання Кф=0,5, що передбачено таблицею 1.1. Порядку, повідомило позивача про те, що без надання проектної документації, якою буде визначено строк закінчення будівництва, при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, неможливо застосувати понижуючий коефіцієнт функціонального використання (а.с.27).

Перевіряючи правомірність відмови Управління Держкомзему в м. Ялта АРК в застосуванні коефіцієнту функціонального використання землі 0,5 як за землі зайняті поточним і відведені під майбутнє будівництво, до введення об'єкта в експлуатацію, суд встановив наступне.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинен він дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта., встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії) : 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Порядок визначення розміру плати за землю та її внесення визначені у розділі ХІІІ Податкового кодексу України, п.269.1. ст. 269 якого встановлює, що платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.

Відповідно до п. 270.1 ст. 270 Податкового кодексу України об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності.

База оподаткування визначена у ст. 271 Податкового кодексу України, відповідно до п.п. 271.1.1 п. 271.1 якої базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України).

Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу (п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України).

Статтею 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок здійснює центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до ст. 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр містить сукупність відомостей і документів, у тому числі, про оцінку земельних ділянок.

Згідно ст. 194 Земельного кодексу України призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, визначення розміру плати за землю тощо.

За статтею 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Закону України «Про оцінку земель» № 1378-IV від 11.12.2003 року (далі - Закон № 1378) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (стаття 5 Закону № 1378).

Відповідно до частини 1 ст. 13 Закону № 1378 нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі:

визначення розміру земельного податку;

визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності;

визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом;

визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва;

розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель;

відчуження земельних ділянок площею понад 50 гектарів, що належать до державної або комунальної власності, для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд.

Нормами ст. 18 Закону № 1378 визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (абз.1 ст. 18 Закону № 1378).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років;

розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років (абз.2 ст. 18 Закону № 1378).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою (абз.3 ст. 18 Закону № 1378).

Статтею 286 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а статтею 288 - що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. При цьому, згідно ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Суд зазначає, що згідно умов договору земельна ділянка площею 0,4504 га кадастровий номер 0111947900:08:001:0146, що розташована за адресою: АР Крим, м. Ялта, смт. Виноградне, в районі вул. Курчатова, знаходиться в межах адміністративно -територіальної одиниці м. Ялта, смт. Лівадія - «землі Лівадійської сільської ради не передані у власність і не надані в користування у межах населених пунктів (рядок 12.3, шифр 96 форми 6-зем), у тому числі по угіддям: «інші захисні насадження, включаючи одиничну лісову рослинність» (графа 25 форми 6-зем) код по УКЦІЗ - 1.13.3 (жила забудова і громадське призначення)».

За таких обставин, суд вважає правильним застосування при визначенні грошової нормативної оцінки зазначеної земельної ділянки Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним Наказом № 8/15/21/11 від 27.01.2006 року Держкомзему, Міністерства аграрної політики, Міністерства будівництва, архітектури та ЖКГ України, Української академії аграрних наук, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 року за N 388/12262. До того ж, зазначена земельна ділянка відноситься до земель несільськогосподарського призначення за своїм цільовим призначенням.

Пунктом 1.3. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів визначено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території, матеріали інвентаризації земель населених пунктів, проекти забудови та розподілу території населених пунктів, місцеві правила забудови (п.1.4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів).

У розділі 3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів закріплена нормативна грошова оцінка земель населених пунктів. В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель. Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою.

Згідно з п. 3.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів в цій формулі використовується коефіцієнт, який враховує функціональне використання земельної ділянки (Кф), табл. 1.1 (додаток 1 до Порядку).

Таблиця 1.1 визначає коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки, за якою категорії земель за функцією використання розподілено на 10 видів.

При цьому, таблиця 1.1. містить таку категорію земель за функцією використання як землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво із зазначенням коефіцієнту 0,5.

Спірна земельна ділянка, яка знаходиться в орендному користуванні позивача, відведена під майбутнє будівництво, що підтверджується наступними доказами.

Договір оренди земельної ділянки від 17.05.2005 року, укладений між Лівадійською селищною радою та ТОВ «Імперіал» передбачає, що земельна ділянка площею 0,4504 га (кадастровий номер 0111947900:08:001:0146), що розташована за адресою: м. Ялта, смт. Виноградне, район вулиці Курчатова, Лівадійська селищна рада, передається для будівництва та обслуговування житлового багатоквартирного будинку.

Відповідно до умов договору та технічної документації із землеустрою, земельна ділянка, що передана в оренду ТОВ «Імперіал» вільна від будь-яких будівель та споруд (а.с.73-145).

Таким чином, мета орендних правовідносин сторін за договором оренди земельної ділянки від 17.05.2005 року передбачає декілька етапів оренди:

- будівництво житлового багатоквартирного будинку;

- обслуговування житлового багатоквартирного будинку.

Правові, економічні, соціальні та організаційні засади містобудівної діяльності в Україні, порядок будівництва об'єктів нерухомості регулюється Законом України «Про основи містобудування», Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про архітектурну діяльність», Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» та іншими законами та підзаконними актами.

Відповідно до містобудівного законодавства, проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:

1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;

2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених Законом, її експертизи;

3) затвердження проектної документації;

4) виконання підготовчих та будівельних робіт;

5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;

6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.

Судом встановлено, що позивач ще не здійснив будівництво об'єкту нерухомості - житлового багатоквартирного будинку, об'єкт нерухомості не прийнятий та не введений в експлуатацію, право власності не зареєстровано. Таких доказів не надано й відповідачем.

Враховуючи викладене, суд вважає, що орендована позивачем земельна ділянка підпадає під склад категорії земель - «зайнята поточним та відведена під майбутнє будівництво», що, в свою чергу, передбачає використання коефіцієнту 0,5.

Суд вважає безпідставним посилання відповідача на лист Держкомзему України вих. № 14-22-7/323 від 22.01.2007 р., відповідно до якого, у випадку, коли земельна ділянка знаходиться в стадії будівництва чи відведена під майбутнє будівництво, то до завершення будівництва, терміни якого визначені в проектній документації, можливо застосувати коефіцієнт функціонального використання Кф=0,5, що передбачено таблицею 1.1. Порядку при наявності відповідної проектної документації, та зазначає наступне.

Суд зауважує, що вказаний лист не є регуляторним нормативно-правовим актом, який встановлює обов'язкові для застосування норми права.

Суд зазначає, що вказаний лист має роз'яснювальний характер та є думкою окремого органу влади.

Разом з тим, суд вважає необхідним зазначити, що вказана позиція органу влади не може вільно трактувати діючі норми матеріального права та встановлювати додаткові правіла поведінки, не передбачені чинним законодавством, зокрема, можливість застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 0,5 залежно від наявності чи відсутності проектної документації.

Суд враховує, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Управління Держкомзему у м. Ялта АР Крим є органом державної влади і, відповідно, його діяльність має підпорядковуватись вимогам наведеної норми Конституції України та інших нормативно-правових актів.

Суд зазначає, що на момент розроблення відповідної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а також на момент судового розгляду справи у відповідача відсутні будь-які підстави визначати функціональне призначення земельної ділянки як «забудовані землі» у тому числі «трьох та більше поверхова житлова забудова».

Таким чином, позовні вимоги щодо визнання протиправною відмови відповідача у застосуванні коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 0,5 при розрахунку нормативної грошової оцінки та видачі витягу із технічної документації по нормативній грошовій оцінці на земельну ділянку площею 0,4504 га кадастровий номер 0111947900:08:001:0146, суд вважає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Що стосується позовних вимог про зобов'язання Управління Держкомзему в м. Ялта АРК розрахувати нормативну грошову оцінку та видати витяг із технічної документації по нормативній грошовій оцінці на земельну ділянку площею 0,4504 га кадастровий номер 0111947900:08:001:0146, суд зазначає наступне.

Враховуючи визнання судом протиправною відмови Управління Держкомзему в м. Ялта АРК у застосуванні коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 0,5 при розрахунку нормативної грошової оцінки та видачі витягу із технічної документації по нормативній грошовій оцінці на земельну ділянку площею 0,4504 га кадастровий номер 0111947900:08:001:0146 та приймаючи до уваги те, що інших, ніж зазначено у листі Управління Держкомзему в м. Ялта № 1228-2/10-25-4 від 02.04.2012 року, підстав для відмови у застосуванні коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 0,5 не було, суд вважає, що позивачем правильно обраний спосіб захисту порушеного права та саме такий спосіб захисту права позивача та можливість застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 0,5 відповідає вимогам законодавства, а отже позовні вимоги в цій частині суд визнає обґрунтованими та задовольняє.

У зв'язку зі складністю справи судом 05.11.2012 року проголошені вступна та резолютивна частина постанови, а 09.11.2012 року постанова складена у повному обсязі.

На підставі викладеного, керуючись статтями 158, 159, 160, 163 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Визнати протиправними дії Управління Держкомзему в м. Ялта АРК по відмові у застосуванні коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 0,5 при розрахунку нормативної грошової оцінки та видачі витягу із технічної документації по нормативній грошовій оцінці на земельну ділянку площею 0,4504 га кадастровий номер 0111947900:08:001:0146, яка знаходиться в оренді у Товариства з обмеженою відповідальністю «Імперіал».

3. Зобов'язати Управління Держкомзему в м. Ялта АРК розрахувати нормативну грошову оцінку та видати Товариству з обмеженою відповідальністю «Імперіал» витяг із технічної документації по нормативній грошовій оцінці на земельну ділянку площею 0,4504 га кадастровий номер 0111947900:08:001:0146.

4. Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Імперіал» (ЄДРПОУ 25132792) 32,19 грн. витрат за сплату судового збору шляхом їх безспірного списання з рахунку суб'єкта владних повноважень - Управління Держкомзему в м. Ялта АРК.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Кушнова А.О.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення05.11.2012
Оприлюднено04.12.2012
Номер документу27758885
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-10825/12/0170/8

Постанова від 05.11.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 05.10.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні