ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
22 листопада 2012 р. (11:04) Справа №2а-12578/12/0170/11
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Москаленка С.А., за участю секретаря судового засідання Магері М.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну за позовом ОСОБА_1 до Відділу Держкомзему в Ленінському районі Автономної Республіки Крим про визнання протиправною відмову та спонукання до виконання певних дій,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим із адміністративним позовом до Відділу Держкомзему в Ленінському районі Автономної Республіки Крим про визнання протиправною відмову у реєстрації права власності на земельну ділянку кадастровий номер 0122786200:01:001:0053, площею 0,1470 га, розташовану в АДРЕСА_2; зобов'язання зареєструвати право власності на земельну ділянку кадастровий номер 0122786200:01:001:0053, площею 0,1470 га, розташовану в АДРЕСА_2 із поставленням на державному акті відмітки про реєстрацію права власності на неї.
Адміністративний позов мотивований тим, що позивач є власником житлового будинку АДРЕСА_2, який розташований на земельній ділянці площею 0,1470 га, кадастровий номер 0122786200:01:001:0053, який придбаний позивачем за договором міни від 04.07.12р. Відповідачем відмовлено у реєстрації права власності на цю земельну ділянку та здійсненні відповідної відмітки на державному акті з причин некоректного заповнення КФ ДП ЦДЗК Поземельної книги в частині відсутності інформації про нотаріальне посвідчення договору.
Позивач вважає, що така відмова є неправомірною, оскільки передбачені для реєстрації права на земельну ділянку документи позивачем надані повністю, а можливості відмови у вчиненні відмітки взагалі не передбачено діючим законодавством.
За таких підстав позивач просить суд позов задовольнити.
Ухвалою суду від 08.11.2012 року відкрито провадження у справі та після закінчення підготовчого провадження у справу призначено до судового розгляду.
У судове засідання позивач не з'явився, надіслав клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Відповідач не забезпечив явку свого представника у судове засідання, був повідомлений належним чином про дату, час та місце розгляду справи, будь-яких клопотань до суду не надіслали.
Приймаючи до уваги, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин у справі, на підставі статті 128 КАС України суд ухвалив розглядати справу за відсутністю представників сторін.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 2 ст. 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, набуту у власність із земель приватної власності без зміни її меж, цільового призначення, посвідчується, у тому числі, цивільно-правовою угодою щодо відчуження земельної ділянки, укладеною в порядку, встановленому законом, у разі набуття права власності на земельну ділянку за такою угодою.
Згідно із ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Частиною 1 ст. 126 ЗК України встановлюється, що право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті.
Відповідно до ч. 6 ст. 126 ЗК України при набутті права власності на земельну ділянку на підставі документів, визначених частиною другою цієї статті, державний акт на право власності на земельну ділянку, що відчужується, долучається до документа, на підставі якого відбувся перехід права власності на земельну ділянку, в кожному такому випадку відчуження земельної ділянки.
На державному акті про право власності на земельну ділянку нотаріус, який посвідчує (видає) документ, та орган, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обмежень, роблять відмітку про перехід права власності на земельну ділянку із зазначенням документа, на підставі якого відбувся такий перехід.
Позивачем відповідно до договору міни від 04.07.12р., посвідченого приватним нотаріусом Керченського міського нотаріального округу під реєстраційним номером 1295, здійснено обмін належної йому квартири АДРЕСА_1, АРК на земельну ділянку площею 0,1470 га, кадастровий номер 0122786200:01:001:0053 з розташованим на неї житловим будинком з надвірними будівлями і спорудами, АДРЕСА_1, належні ОСОБА_2.
Державним актом серії ЯЛ № 858280, який був виданий 18.04.12р. відділом Держкомзему в Ленінському районі АРК, посвідчено право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку кадастровий номер 0122786200:01:001:0053, площею 0,1470 га, розташованої по АДРЕСА_2, наданої для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
Приватним нотаріусом при укладенні договору міни від 04.07.12р. здійснено відмітку на зворотному боці державного акту про перехід права власності на зазначену земельну ділянку до ОСОБА_1.
Отже, позивачем за цивільно-правовим договором придбано земельну ділянку, право на яку попереднього власника посвідчено державним актом. Після проставлення нотаріусом відповідної відмітки на державному акті позивач звернувся до Відділу Держкомзему Ленінського району АРК із заявою про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку.
Відповідачем прийнято рішення про відмову ОСОБА_1 у реєстрації права власності на земельну ділянку з тих підстав, що у зв'язку із некоректним заповненням Поземельних книг Кримською філією Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» по вказаній земельній ділянці відсутня інформація про нотаріальне посвідчення договору купівлі-продажу земельної ділянки. З цих підстав відсутня можливості внести запис про перехід права власності на земельну ділянку до розділу 3 Поземельної книги, а також проставити на державному акті відмітку про державну реєстрацію переходу права власності.
Перевіряючи правомірність винесення відповідачем оскаржуваного рішення суд виходив з наступного.
Як зазначалось вище, ст. 126 ЗК України встановлюється, що при набутті права власності на земельну ділянку на підставі цивільно-правового договору, на державному акті на право власності на земельну ділянку, що відчужується, нотаріус, а потім орган, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, роблять відмітку про перехід права власності на земельну ділянку із зазначенням документа, на підставі якого відбувся такий перехід.
Орган, який здійснює реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обмежень, робить відмітку про реєстрацію прав на земельну ділянку на підставі документа про її відчуження, складеного та посвідченого в порядку, встановленому законом, протягом 14 календарних днів з дня подання до цього органу зазначеного документа. Забороняється вимагати для здійснення відмітки та державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обмежень документи, не передбачені цією статтею.
Постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2009 р. N 439 затверджено Порядок здійснення відмітки про перехід права власності на земельну ділянку.
Згідно із п. 4 цього Порядку територіальний орган Держземагентства за місцем знаходження земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня подання до нього документа про перехід права власності на земельну ділянку проставляє на державному акті відмітку про реєстрацію права власності на неї.
Власник земельної ділянки подає для здійснення відмітки про перехід права власності на земельну ділянку такі документи:
а) державний акт з відміткою нотаріуса про перехід права власності на земельну ділянку;
б) цивільно-правовий договір про відчуження земельної ділянки у разі набуття права власності на земельну ділянку за таким договором або свідоцтво про право на спадщину.
Судом встановлено, що позивачем подано до Відділу Держкомзему в Ленінському районі АРК договір міни від 04.07.12р. щодо відчуження земельної ділянки та державний акт із відміткою нотаріуса про перехід права власності на земельну ділянку.
Отже, позивачем виконані усі вимоги для реєстрації за ним права власності на земельну ділянку, розташовану по АДРЕСА_2, шляхом проставлення на державному акті серії ЯЛ № 858280 відповідної відмітки.
Відмовляючи у реєстрації права власності на землю ОСОБА_1 відповідач зазначив на неможливість здійснити реєстрацію у зв'язку некоректним заповненням Кримською філією ДП «ЦДЗК» Поземельної книги.
Відносно правомірності таких висновків відповідача суд зазначає наступне.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Указом Президента України №134 від 17.02.2003 " Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру" на Державний комітет України по земельних ресурсах покладено функції з державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру.
Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України "Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру" від 17.07.2003 №1088 встановлено, що адміністратором Державного реєстру прав на землю та нерухоме майно є державне підприємство "Центр державного земельного кадастру", який проводить реєстрацію земельних ділянок та прав на них шляхом внесення записів про реєстрацію земельних ділянок та прав на них до бази даних державного реєстру земель.
Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель.
Частиною 2 зазначеної статті встановлено, що державний реєстр земель складається з двох частин: а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 №1021 затверджено Порядок ведення Поземельної книги (надалі Порядок № 1021).
Згідно із п. 6 цього Порядку поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку:
у паперовому вигляді - територіальними органами Держземагентства;
в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", яке є адміністратором автоматизованої системи державного земельного кадастру, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі - автоматизована система), формують з її використанням аркуші Поземельної книги та аркуші витягів з неї, перевіряють результати робіт із землеустрою в електронному вигляді, дані про які містяться в файлі обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді (далі - обмінний файл).
Отже, в порядку здійснення державної реєстрації права власності на земельну ділянку ОСОБА_2 Кримською філією ДП «Центр державного земельного кадастру» внесені до Поземельної книги в електронному вигляді дані щодо правового режиму цієї земельної ділянки.
Відповідно до п. 7 Порядку № 1021 Поземельна книга в електронному вигляді ведеться у складі автоматизованої системи та формується на підставі даних обмінного файла та електронних (цифрових) зображень документів, отриманих від територіальних органів Держземагентства.
До Поземельної книги в електронному вигляді додається електронне (цифрове) зображення документів, які стали підставою для внесення відомостей до (надання відомостей з) неї, державного акта на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою (далі - державний акт).
Відповідно до п. 10 Порядку № 1021 Поземельна книга складається з розділів. У Розділі 3 зазначаються дані про земельну ділянку, право власності, постійного користування (підстави виникнення та припинення).
Відповідно до викладеного Поземельна книга в електронному вигляді формується спеціально уповноваженою державною установою, яка на підставі даних обмінного файлу та електронних (цифрових) зображень документів, у тому числі державного акту, вносить дані до автоматизованої системи.
Отже, дії із складання Поземельної книги є процесом формування бази даних автоматизованої системи державного реєстру земель, а внесення некоректних даних у Поземельну книгу не може у жодному випадку впливати на право особи зареєструвати своє право власності на земельну ділянку.
Суд зазначає, що пунктом 11 Порядку № 1021 визначається посадова особа, яка відповідальна за достовірність, повноту та актуальність відомостей поземельних книг у паперовому та електронному вигляді. Також у Порядку № 1021 міститься розділ про порядок виправлення технічним помилок у Поземельній книзі, згідно із яким виправлення технічних помилок здійснюється шляхом внесення відповідних відомостей до автоматизованої системи та формування з її використанням нових аркушів Поземельної книги.
Крім того, суд зауважує, що такої підстави для відмови у державній реєстрації права на земельну ділянку як некоректне заповнення Поземельної книги не передбачено ані Земельним кодексом України, ані положеннями вищенаведених нормативно-правових актів.
За таких обставин, суд вважає протиправною відмову відповідача від 05.10.12р. здійснити державну реєстрацію права власності на земельну ділянку ОСОБА_1 шляхом проставлення відмітки на державному акті.
Згідно із абз. 4 ч. 6 ст. 126 ЗК України заборонено вимагати для здійснення відмітки та державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обмежень документи, не передбачені цією статтею.
Оскільки у позивача для реєстрації права на земельну ділянку наявні усі необхідні документи, суд вважає за необхідне зобов'язати Відділ Держкомзему в Ленінському районі АРК зареєструвати право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 0122786200:01:001:0053, площею 0,1470 га, розташовану в АДРЕСА_2 із поставленням на державному акті відмітки про реєстрацію права власності на неї за ОСОБА_1
Отже, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, а тому позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
У зв'язку зі складністю справи судом 22.11.2012 року оголошена вступна та резолютивна частина постанови, а 27.11.2012 року постанова складена у повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 158, 160-163 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною відмову Відділу Держкомзему в Ленінському районі АР Крим у реєстрації права власності на земельну ділянку кадастровий номер 0122786200:01:001:0053, площею 0,1470 га, розташовану в с. Октябрське, по вул. Садова, 5, Ленінського району, АРК, викладену у рішенні від 05.10.2012р.
3. Зобов'язати Відділ Держкомзему в Ленінському районі АРК зареєструвати право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 0122786200:01:001:0053, площею 0,1470 га, розташовану в АДРЕСА_2 із поставленням на державному акті відмітки про реєстрацію права власності на неї за ОСОБА_1
4. Стягнути на користь позивача ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) судовий збір в розмірі 32 гривні 19 копійок з Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунків Відділу Держкомзему в Ленінському районі АР Крим (98200, АРК, Ленінський район, смт. Леніне, вул. Пушкіна, буд. 22; ідентифікаційний номер 24032967).
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Москаленко С.А.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2012 |
Оприлюднено | 07.12.2012 |
Номер документу | 27830431 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Москаленко С.А.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Москаленко С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні