Постанова
від 23.11.2012 по справі 2а/0470/13273/12
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2012 р. Справа № 2а/0470/13273/12 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Юркова Е.О.

при секретарі - Осавуляк О.А.

за участю: представник відповідача - Хівренко В.Д.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Дніпропетровську адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України»в особі територіального відокремленого без балансового відділення № 10003/0407 філії -Дніпропетровського обласного управління публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України»I типу до управління Пенсійного фонду України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу Дніпропетровської області про скасування рішення , -

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулося Публічне акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» в особі територіального відокремленого без балансового відділення № 10003/0407 філії - Дніпропетровського обласного управління публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» I типу до управління Пенсійного фонду України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу Дніпропетровської області з вимогою щодо скасування рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне перерахування або несвоєчасне зарахування на банківські рахунки органів Пенсійного фонду сум страхових внесків, фінансових санкцій від 31 серпня 2012 року № 124 видане управлінням Пенсійного фонду України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що 14 серпня 2012 року управлінням Пенсійного фонду України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу було проведено перевірку об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інгулець-18». По результатам перевірки було складено Акт про виявлення факту порушення законодавства з питань перерахування банками на рахунки органів Пенсійного фонду сум страхових внесків одночасно з видачею коштів на виплату заробітної плати від 16.08.2012 року № 2.

10 вересня 2012 року Публічним акціонерним товариством «Державний ощадний банк України» від Пенсійного фонду було одержано рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне перерахування або несвоєчасне зарахування на банківські рахунки органів Пенсійного фонду сум страхових внесків, фінансових санкцій від 31 серпня 2012 року N 124, де від Банку вимагається сплатити ппраф у сумі 2693,58 грн. за порушення вимог, передбачених частиною 12 статті 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

Банк з рішенням не погоджується повністю, вважає, що не порушував вимог, передбачених ч. 12 ст. 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» під час перерахування страхових внесків при виплаті заробітної плати працівникам ОСББ «Інгулець-18».

Також в обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що прийнявши платіжні доручення від ОСББ «Інгулець-18» в післяоперацій час та виконавши переказ з ранку наступного дня відділення Банку не порушило жодної норми чинного законодавства України.

Представник позивача у судове засідання не з'явився, був належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду адміністративної справи. Надав до суду клопотання, в якому зазначив, що позов підтримує в повному обсязі та просить суд розглянути справу без його участі.

Представник відповідача проти позову заперечував, надав до суду письмові заперечення на позов у яких зазначив, що відповідно до «Порядку прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати» зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 30.04.2009 за № 392/16408 установи банків на період дії ставки страхових внесків у розмірі 33,2 % приймають від страхувальників платіжні доручення або грошовий чек на видачу (перерахування) коштів для виплати заробітної плати, на які відповідно до Закону «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» № 1058-ІV нараховуються страхові внески, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів лише за умови одночасного подання страхувальником розрахункових документів про перерахування сум страхових внесків у розмірі не менше 1/3 коштів для виплати заробітної плати, зазначеної у платіжному дорученні або грошовому чеку.

ПАТ «Державний ощадний банк України» в особі ТВБВ І типу №10003/0407 філії - Дніпропетровського обласного управління АТ «Ощадбанк» від Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інгулець - 18» платіжні доручення на перерахування страхових внесків до Пенсійного фонду були отримані лише наступного дня після виплати заробітної плати по чеках підприємства. Чим було порушено вимог ч. 12 ст. 20 Закону України від 09.07.2003 року № 1058-ІV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та постанови правління Пенсійного фонду України від 07.04.2009р. № 12-1 «Про порядок прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 30.04.2009 за № 392/16408.

На підставі акту перевірки №2 від 16.08.2012 року управлінням було винесено рішення № 124 від 31.08.2012 року про застосування фінансової санкції за несвоєчасне перерахування або несвоєчасне зарахування на банківські рахунки органів Пенсійного фонду сум страхових внесків в розмірі 2693,58 грн., яке отримано банком 10.09.2012, що відповідає вимога законодавства.

В судовому засіданні представник відповідача просив відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.

Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 69-72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приходить до наступного.

Частиною 1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства встановлено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди відповідно до вимог ч.3 ст.2 КАС України перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України та застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності відповідно до ч.2 ст.71 КАС України покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, в тому числі питання обчислення та сплати страхових внесків, відповідальність страхувальників, банків, організацій, що здійснюють виплату і доставку пенсій визначені Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 9 липня 2003 року №1058-IV(далі - Закон №1058-IV).

Пунктом 2 частини десятої статті 106 Закону №1058-IV (діючої на момент спірних правовідносин) за порушення вимог, передбачених частиною дванадцятою статті 20 цього Закону, накладається штраф у розмірі суми страхових внесків, яка підлягає сплаті страхувальником.

Згідно з підпунктом 9.4.2 пункту 9.4 «Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України», затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 р. №21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 р. за №64/8663 у разі, якщо установи банків приймають від страхувальників платіжні доручення та інші платіжні документи на видачу (перерахування) коштів для виплат заробітної плати (доходу), на які нараховуються страхові внески, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів без одночасного подання страхувальником платіжних документів про перерахування коштів для сплати відповідних сум страхових внесків або документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум (довідки органів Пенсійного фонду України у районах, містах та районах у містах), накладається штраф у розмірі суми страхових внесків, яка підлягає сплаті страхувальником згідно з додатком 20 цієї Інструкції.

Таким чином, банки зобов'язані перевіряти повноту сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування під час прийняття ними платіжних доручень на перерахування заробітної плати, у разі невиконання цієї вимоги до банків застосовується штраф.

Відповідно до п. 2 «Порядку прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати» (діючого на момент виникнення спірних правовідносин) зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 30.04.2009 за № 392/16408 установи банків на період дії ставки страхових внесків у розмірі 33,2 % приймають від страхувальників платіжні доручення або грошовий чек на видачу (перерахування) коштів для виплати заробітної плати, на які відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» № 1058-ІУ нараховуються страхові внески, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів лише за умови одночасного подання страхувальником розрахункових документів про перерахування сум страхових внесків у розмірі не менше 1/3 коштів для виплати заробітної плати, зазначеної у платіжному дорученні або грошовому чеку.

Судом встановлено, що 16.08.2012 року головним спеціалістом відділу обліку надходження платежів управління на підставі акту планової перевірки від 14.08.2012 р. № 69 Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інгулець - 18» (код за ЄДРПОУ 36418439) встановлено порушення Публічним акціонерним товариством «Державний ощадний банк України» вимог ч. 12 ст. 20 Закону України від 09.07.2003 року № 1058- IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та постанови правління Пенсійного фонду України від 07.04.2009р. № 12-1 «Про порядок прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 30.04.2009 за № 392/16408 а саме:

- 18 березня 2010 року платником через банківську установу філія - Інгулецьке відділення № 7857 публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» по чеку було отримано кошти в розмірі 2693,57 грн. на виплату заробітної плати за лютий 2010 року (підтверджено випискою банку за період з 01.03.2010 по 31.10.2010). Одночасно з виплатою коштів банку необхідно було прийняти від платника розрахункові документи на перерахування страхових внесків у розмірі не менше 1/3 коштів для виплати заробітної плати, зазначеної у чеку. Але платіжного доручення, яке б підтвердило одночасну сплату страхових внесків під час отримання заробітної плати установою банку прийнято не було. Відповідне платіжне доручення №94 від 18.03.2010 отримано банком лише 19.03.2010, про що свідчить штамп банку та підпис працівника банку;

- 15 червня 2010 року платником через банківську установу філія - Інгулецьке відділення № 7857 публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» по чеку було отримано кошти в розмірі 2693,57 грн. на виплату заробітної плати за травень 2010 року (підтверджено випискою банку за період з 01.06.2010 по 30.06.2010). Одночасно з виплатою коштів банку необхідно було прийняти від платника розрахункові документи на перерахування страхових внесків у розмірі не менше 1/3 коштів для виплати заробітної плати, зазначеної у чеку. Але платіжного доручення, яке б підтвердило одночасну сплату страхових внесків під час отримання заробітної плати установою банку прийнято не було. Відповідне платіжне доручення №122 від 06.2010 отримано банком лише 16.06.2010, про що свідчить штамп банку та підпис працівника банку;

- 19 липня 2010 року платником через банківську установу філія - Інгулецьке відділення № 7857 публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» по чеку було отримано кошти в розмірі 2693,57грн. на виплату заробітної плати за червень 2010 року (підтверджено випискою банку за період з 01.07.2010 по 30.07.2010). Одночасно з виплатою коштів банку необхідно було прийняти від платника розрахункові документи на перерахування страхових внесків у розмірі не менше 1/3 коштів для виплати заробітної плати, зазначеної у чеку. Але платіжного доручення, яке б підтвердило одночасну сплату страхових внесків під час отримання заробітної плати установою банку прийнято не було. Відповідне платіжне доручення №136 від 19.07.2010 отримано банком лише 20.07.2010, про що свідчить штамп банку та підпис працівника банку.

Тобто, ПАТ «Державний ощадний банк України» в особі ТВБВ І типу №10003/0407 філії - Дніпропетровського обласного управління АТ «Ощадбанк» від Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інгулець - 18» вищезазначені платіжні доручення на перерахування страхових внесків до Пенсійного фонду були отримані лише наступного дня після виплати заробітної плати по чеках підприємства. Чим було порушено вимог ч. 12 ст. 20 Закону України від 09.07.2003 року № 1058-ІУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та постанови правління Пенсійного фонду України від 07.04.2009р. № 12-1 «Про порядок прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 30.04.2009 за № 392/16408.

На підставі акту перевірки №2 від 16.08.2012 року управлінням було винесено рішення № 124 від 31.08.2012 року про застосування фінансової санкції за несвоєчасне перерахування або несвоєчасне зарахування на банківські рахунки органів Пенсійного фонду сум страхових внесків в сумі 2693,58 грн., яке отримано банком 10.09.2012, що відповідає вимогам законодавства.

Відповідно до абзацу другого частини дванадцятої статті 20 Закону №1058-IV установи банків приймають від страхувальників платіжні доручення та інші платіжні документи на видачу (перерахування) коштів для виплат заробітної плати (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів лише за умови одночасного подання страхувальником платіжних документів про перерахування коштів для сплати відповідних сум страхових внесків або документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум. У разі невиконання банками цієї вимоги вони за рахунок власних коштів у порядку, встановленому Національним банком України, сплачують відповідному територіальному органу Пенсійного фонду суму, що дорівнює сумі несплачених страхових внесків, з правом зворотної вимоги до страхувальників щодо відшкодування цієї суми (станом на час існування спірних правовідносин).

У разі невиконання банками цієї вимоги вони за рахунок власних коштів у порядку, встановленому Національним Банком України, сплачують відповідному територіальному органу Пенсійного фонду України суму, що дорівнює сумі несплачених страхових внесків, з правом зворотної вимоги до страхувальників щодо відшкодування цієї суми.

Відповідно до ч. 6 ст. 51 Закону України «Про банки і банківську діяльність» від 7 грудня 2000 року № 2121-11 при виконанні розрахункової операції банк зобов'язаний перевірити достовірність та формальну відповідність документу.

Суд не бере до уваги посилання позивача на ту обставину, що Банк виконав переказ коштів наступного дня у зв'язку з тим, що платіжні доручення на перерахування страхових внесків до Пенсійного фонду були отримані разом з чеками на виплату заробітної плати в післяопераційний час, тому що Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» № 1058-ІУ не передбачено таке право на затримку перерахування коштів в разі подання платіжних доручень в післяопераційний час.

Крім того, досліджені в судовому засіданні платіжні доручення: №94, 122, 136 надані до матеріалів справи позивачем, а також надані до заперечень на позов відповідачем відрізняються в датах одержання їх банком.

За таких обставин, оскаржуване рішення прийняте на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством, обґрунтовано, з урахуванням усіх обставин, що мали значення для прийняття рішення, тому суд вважає, що позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

У відповідності до ст. 94 КАС України, у разі відмови у задоволенні позову судові витрати покладаються на позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 9, 11, 70-71, 86, 160-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову Публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» в особі територіального відокремленого без балансового відділення № 10003/0407 філії - Дніпропетровського обласного управління публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» I типу до управління Пенсійного фонду України в Інгулецькому районі м. Кривого Рогу Дніпропетровської області про скасування рішення - відмовити.

Копію постанови направити сторонам по справі.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд в порядку та в строки, встановленні статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови викладений 28.11.2012 року.

Суддя Е.О. Юрков

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.11.2012
Оприлюднено07.12.2012
Номер документу27831044
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0470/13273/12

Постанова від 23.11.2012

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 07.11.2012

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні