Рішення
від 26.07.2012 по справі 5009/2255/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 19/9/12

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.07.12 Справа № 5009/2255/12

За позовом Прокурора Приморського району Запорізької області (72100, Запорізька область, м. Приморськ, вул. Леніна, 25) в інтересах держави в особі: Приморської районної державної адміністрації Запорізької області (72100, Запорізька область, м. Приморськ, вул. Пролетарська, 110)

до: 1) Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрофірма Колос»(72111, Запорізька область, Приморський район, с. Радолівка, вул. Миру, 42);

2) Гюнівської сільської ради Приморського району Запорізької області (72111, Запорізька область, Приморський район, с. Гюнівка, вул. Димитрова, 17)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державна інспекція сільського господарства у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Дзержинського, 108)

про визнання недійсним договору оренди землі та повернення земельної ділянки

Суддя Давиденко І.В.

Представники сторін:

Від позивача: не з'явився

Від відповідача-1: не з'явився

Від відповідача-2: не з'явився

Від прокуратури: Романов Р.О. -представник за посвідченням № 83 від 06.08.08.

Від третьої особи: не з'явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До господарського суду Запорізької області 18.06.12. звернувся Прокурор Приморського району Запорізької області в інтересах держави в особі: Приморської районної державної адміністрації Запорізької області з позовною заявою до Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрофірма Колос»про визнання недійсним Договору оренди землі б/н від 01.01.12. та повернення земельної ділянки площею 116,7515 га вартістю 2660300,00 грн. державі в особі Приморської районної державної адміністрації Запорізької області.

Позовні вимоги мотивовані тим, що спірний Договір укладено без проведення земельних торгів, в зв'язку з чим, Гюнівська сільська рада Приморського району Запорізької області не мала повноважень щодо розпорядження вказаною вище земельною ділянкою, яка знаходиться за межами населеного пункту. Крім того, в порушення норм законодавства, при укладенні Договору оренди землі б/н від 01.01.12. не було проведено його державної реєстрації.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 19.06.12. порушено провадження у справі № 5009/2255/12, справі присвоєно номер провадження 19/9/12, судове засідання призначено на 03.07.12. о 10-45.

В судовому засіданні 03.07.12. представник прокуратури не надав суду витребувані документи, в зв'язку з чим не виконав належним чином вимоги ухвали суду про порушення провадження у справі № 5009/2255/12 від 19.06.12.

Від Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрофірма Колос»03.07.12. через канцелярію суду надійшла заява про розгляд справи без участі представника відповідача та про визнання позову.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 03.07.12. на підставі ст.ст. 24, 27 Господарського процесуального кодексу України, судом залучено до участі у розгляді справі за власною ініціативою відповідача-2 -Гюнівську сільську раду Приморського району Запорізької області та третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача -Державну інспекцію сільського господарства у Запорізькій області, відповідно до ст. 77 ГПК України, розгляд справи № 5009/2255/12 відкладено на 26.07.12. о 10-00.

Представник прокуратури в судовому засіданні 26.07.12. підтримав позовні вимоги, просив суд позов задовольнити.

Представники позивача, відповідачів та третьої особи в судове засідання 26.07.12. не з'явились, документи витребувані судом не надали, про поважність причин неявки в судове засідання не повідомляли, письмового відзиву (пояснень) на позов не надали, про час і місце проведення судового засідання були повідомлені належним чином.

Відповідно до пункту 3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" № 18 від 26.12.11., у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

У відповідності до ст. 22 ГПК України, сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

Розглянувши подану відповідачем-1 заяву про вирішення спору по суті без участі уповноваженого представника та про визнання позову, суд вважає, що вказану заяву подану у відповідності до вимог ст. 22 ГПК України, яка не суперечить правам та охоронюваним законом інтересам сторін та підлягає задоволенню судом.

За таких обставин, суд визнав за можливе розглянути справу по суті за наявними в ній матеріалами, яких достатньо для вирішення спору по суті, за відсутністю позивача, відповідачів та третьої особи.

Згідно зі ст. 78 ГПК України, у разі визнання відповідачем позову суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

Статтею 75 ГПК України передбачено, що якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

За результатами дослідження доказів, наявних в матеріалах справи, суд у нарадчій кімнаті, у відповідності до ст.ст. 82-85 ГПК України, ухвалив рішення у справі № 5009/2255/12.

Розглянувши подані матеріали справи та заслухавши пояснення представника прокуратури, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами: підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів; державних та інших органів, які звертаються до господарського суду у випадках, передбачених законодавчими актами України; прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави; Рахункової палати, яка звертається до господарського суду в інтересах держави в межах повноважень, що передбачені Конституцією та законами України. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Частиною 1 статті 36-1 Закону України «Про прокуратуру», встановлено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

Проведеною прокуратурою перевіркою додержання вимог земельного законодавства було встановлено, що 01.01.12. Гюнівською сільською радою Приморського району Запорізької області та Сільськогосподарським виробничим кооперативом «Агрофірма Колос»був укладений Договір оренди землі. Прокурор вважає, що оспорюваний Договір укладено з порушенням норм чинного законодавства, що дає підстави для визнання його недійсним.

Так, в порушення вимог закону вказаний Договір оренди землі від 01.01.12. укладений без проведення земельних торгів.

Відповідно до п. 12 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів -відповідні органи виконавчої влади.

На думку прокуратури, спірний Договір укладено Гюнівською сільською радою Приморського району Запорізької області з перевищенням повноважень, наданих органу місцевого самоврядування, оскільки земельна ділянка сільськогосподарського призначення (рілля) площею 116,7515 га відноситься до земель резервного фонду і розташована за межами населеного пункту.

Також прокуратурою зазначено, що в порушення норм законодавства України, оспорюваний Договір оренди землі від 01.01.12. не пройшов державну реєстрацію.

На теперішній час земельна ділянка знаходиться у користуванні Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрофірма Колос», що порушує інтереси держави у сфері земельних правовідносин. З урахування зазначеного, прокурор просить суд позов задовольнити повністю.

Оцінюючи подані прокурором докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що вимоги прокурора підлягають задоволенню з наступних підстав.

Згідно ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

01.01.12. між Гюнівською сільською радою Приморського району Запорізької області (Орендодавець) та Сільськогосподарським виробничим кооперативом «Агрофірма Колос»(Орендар) був укладений Договір оренди землі (Договір).

Договір був укладений на підставі рішень сесії Гюнівської сільської ради Приморського району Запорізької області № 7, № 18 від 05.01.12.

Прокурор звернувся до суду з даним позовом про визнання недійсним Договору оренди землі б/н від 01.01.12., який укладений Гюнівською сільською радою Приморського району Запорізької області та Сільськогосподарським виробничим колективом «Агрофірма Колос»щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 116,7515 га вартістю 2660300,00 грн., та про повернення земельної ділянки площею 116,7515 га вартістю 2660300,00 грн. державі в особі Приморської районної державної адміністрації Запорізької області.

За вказаним вище Договором, Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, згідно з планом, який є невід'ємною частиною Договору, у стані придатному для її цільового призначення, яка знаходиться на території Гюнівської сільської ради (п. 1 Договору).

Згідно з п. 2 Договору, в оренду передається земельна ділянка сільськогосподарського призначення (рілля) площею 116,7515 га резервного фонду із земель Гюнівської сільської ради.

Відповідно до п. 5 Договору, зазначено, що грошова оцінка земельної ділянки становить 2660300,00 грн.

Договір укладено на один рік, до моменту виготовлення орендарем проекту відводу на земельну ділянку, а також до моменту підписання договору з Приморською районною державною адміністрацією (п. 8 Договору).

Земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією (ст. 13 Конституції України).

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. (ст. 1 Земельного кодексу України (далі -ЗК України)).

Згідно ч. 1 ст. 6 Закону України «Про оренду землі»(в редакції, чинній на час укладення спірного Договору), орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону.

Статтею 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Пунктами 1, 2 ст. 123 ЗК України (в редакції, чинній на час укладення спірного Договору) встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок; надання в користування земельних ділянок, межі яких не встановлено в натурі (на місцевості). Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Відповідно до п. 5 ст. 126 ЗК України встановлено, що право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Пунктом 12 розділу Х «Перехідних положень» ЗК України закріплено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»від 21.05.97. № 280/97-ВР, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з п. 2 ст. 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»до повноважень місцевих державних адміністрацій в галузі використання та охорони земель, природних ресурсів та охорони довкілля віднесено здійснення розпорядження землями державної власності відповідно до закону.

Таким чином, повноваження щодо розпорядження спірною земельною ділянкою належать до компетенції Приморської районної державної адміністрації Запорізької області.

Пунктами 2.24, 2.26 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»(із змінами, внесеними згідно з постановою Вищого господарського суду № 14 від 26.12.11.) зазначено, що для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з'ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статей 84, 118, 123, 124 ЗК України з урахуванням необхідності у певних випадках дотримання порядку її вилучення.

Судом встановлено, що Договір оренди землі б/н від 01.01.12. було укладено без проведення земельного аукціону (земельних торгів).

Крім того, оспорюваний Договір укладений Гюнівською сільською радою Приморського району Запорізької області з перевищенням повноважень наданих їй діючим законодавством, оскільки, як вказано у Договорі, спірна земельна ділянка відноситься до земель резервного фонду із земель Гюнівської сільської ради (п. 2 Договору) , розташована за межами населеного пункту, а тому повноваження щодо її розпорядження належать до компетенції Приморської районної державної адміністрації Запорізької області.

Згідно ст. 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 210 ЦК України встановлено, що правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Згідно зі ст. 20 Закону України «Про оренду землі», укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Статтею 18 Закону України «Про оренду землі»встановлено, що договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Договір оренди землі б/н від 01.01.12. щодо передачі в оренду Сільськогосподарському виробничому кооперативу «Агрофірма Колос»земельної ділянки площею 116,7515 га вартістю 2660300,00 грн. державну реєстрацію не пройшов.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Згідно з ст. 203 ЦК України, правочин має вчинятися у формі, встановленій законом, зміст угоди не повинен суперечити актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, яка вчиняє угоду повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення сторони повинно бути вільним та відповідати його внутрішній волі, та бути направлене на настання реальних наслідків, обумовлених угодою.

Відповідно до пояснень прокурора та інформації Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області № 1218 від 14.06.12., на час вирішення даного спору, спірна земельна ділянка знаходиться у користуванні Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрофірма Колос», саме на підставі Договору оренди землі від 01.01.12.

Відповідно до ст. 33 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідачі належних та допустимих доказів, які б спростували наведені обставини справи суду не надали, а відповідач-1 у заяві поданій суду визнав позов.

Враховуючи вищевикладене, суд вбачає підстави для визнання недійсним Договору оренди землі б/н від 01.01.12., укладеного між Гюнівською сільською радою Приморського району Запорізької області та Сільськогосподарським виробничим кооперативом «Агрофірма Колос»щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 116,7515 га вартістю 2660300,00 грн. та визнання його таким, що суперечить нормам чинного земельного законодавства.

Враховуючи вищевикладене, приймаючи до уваги той факт, що суд визнав наявними підстави для визнання недійсним Договору оренди землі б/н від 01.01.12., то користування відповідачем-1 спірною земельною ділянкою є незаконним, а земельна ділянка підлягає поверненню державі в особі Приморської районної державної адміністрації Запорізької області.

За таких обставин, позов Прокурора Приморського району Запорізької області в інтересах держави в особі: Приморської районної державної адміністрації Запорізької області є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору підлягають стягненню з відповідачів порівну в доход Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст. 22, 32, 33, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати недійсним Договір оренди землі б/н від 01.01.12., укладений між Гюнівською сільською радою Приморського району Запорізької області та Сільськогосподарським виробничим кооперативом «Агрофірма Колос»щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 116,7515 га вартістю 2660300,00 грн.

3. Зобов'язати Сільськогосподарський виробничий кооператив «Агрофірма Колос»(72111, Запорізька область, Приморський район, с. Радолівка, вул. Миру, буд. 42, код ЄДРПОУ 03749827) повернути державі в особі Приморської районної державної адміністрації Запорізької області (72100, Запорізька область, м. Приморськ, вул. Пролетарська, буд. 110, код ЄДРПОУ 02126372) земельну ділянку площею 116,7515 га вартістю 2660300,00 грн., передану Гюнівською сільською радою Приморського району Запорізької області Сільськогосподарському виробничому кооперативу «Агрофірма Колос».

4. Стягнути з Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрофірма Колос»(72111, Запорізька область, Приморський район, с. Радолівка, вул. Миру, буд. 42, код ЄДРПОУ 03749827) в дохід Державного бюджету України (отримувач: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район), 22030001; банк отримувача: ГУДКСУ у Запорізькій області; МФО 813015; код ЄДРПОУ 38025409; рахунок № 31215206783007) 536 (п'ятсот тридцять шість) грн. 50 коп. -судового збору.

5. Стягнути з Гюнівської сільської ради Приморського району Запорізької області (72111, Запорізька область, Приморський район, с. Гюнівка, вул. Димитрова, буд. 17, код ЄДРПОУ 20485376) в дохід Державного бюджету України (отримувач: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район), 22030001; банк отримувача: ГУДКСУ у Запорізькій області; МФО 813015; код ЄДРПОУ 38025409; рахунок № 31215206783007) 536 (п'ятсот тридцять шість) грн. 50 коп. -судового збору.

6. Після вступу рішення в законну силу видати накази.

7. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 31.07.12.

Суддя І.В. Давиденко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення26.07.2012
Оприлюднено06.12.2012
Номер документу27839990
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5009/2255/12

Судовий наказ від 13.08.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Давиденко І. В.

Судовий наказ від 13.08.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Давиденко І. В.

Судовий наказ від 13.08.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Давиденко І. В.

Ухвала від 03.07.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Давиденко І. В.

Рішення від 26.07.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Давиденко І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні