cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
04.12.12 Справа № 27пд/5014/2919/2012
Суддя Лазненко Л.Л, за участю секретаря судового засідання Дрожанової О.В., розглянувши матеріали справи за позовом
Луганської міської ради, м. Луганськ
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Еталон", м. Луганськ,
Третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору -Управління Держкомзему м. Луганськ в Луганській області , м. Луганськ
про внесення змін до договору оренди землі, -
в присутності представників сторін:
від позивача: заступник начальника відділу контрольно-юридичної роботи - Саркісян Я.Ш. , довіреність № И 01/03-31/1777/0/2-12 від 19.03.2012;
від відповідача: представник - не прибув.
від 3-ї особи : представник - не прибув.
В С Т А Н О В И В:
Обставини справи: позивачем заявлено вимоги про внести змін до договору оренди землі від 22.12.2004, державна реєстрація від 08.07.2005 № 040540200105, який укладений з ТОВ "ВИРОБНИЧО- КОМЕРЦІЙНА ФІРМА "ЕТАЛОН", відносно земельної ділянки площею 0,0204 га строком на 49 років за адресою: м. Луганськ, вул. Газети "Луганська правда" (біля будинку №153), а саме:
- п. 4.1. розділу 4. "Орендна плата" викласти в новій редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3";
- доповнити п. 2.3. розділу 2. "Об'єкти оренди" договору новим абзацом наступного змісту: "З моменту набрання чинності договору про внесення змін нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 50706 (п'ятдесят тисяч сімсот шість) грн. 24 коп. (з урахуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки у розмірі - 0,5 "Землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво"). Після введення об'єкту в експлуатацію нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнту функціонального використання визначається (змінюється) згідно рішення Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного органом, уповноваженим Орендодавцем, про що вказаний орган надає відповідну довідку Орендарю";
- доповнити п. 4.2. розділу 4. "Орендна плата" договору оренди землі новим абзацом наступного змісту: "На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 22.12.2004, державна реєстрація від 08.07.2005 № 040540200105, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 1521 (одна тисяча п'ятсот двадцять одна) грн. 19 коп.";
- п. 4.7. розділу 4. "Орендна плата" договору викласти в наступній новій редакції: "2.5. У разі не внесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення".
- датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду.
Ухвалою від 16.11.2012 залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивачів -Управління Держкомзему в м. Луганськ Луганської області.
Представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі.
Відповідач у судове засідання не прибув без поважної причини, хоча належним чином сповіщені про час та місце проведення судового засідання про що свідчить особистий підпис на повідомленні про вручення поштового відправлення, ніяких клопотань не заявив.
Відзив на позовну заяву відповідач суду не представив, що не є перешкоджає для розгляду спору по суті, згідно положень ст.75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається по наявних у ній матеріалах.
Третя особа у судове засідання не прибула без поважної причини, хоча належним чином сповіщена про час та місце проведення судового засідання. Разом з тим, Управління Держкомзему в м. Луганськ Луганської області надало відзив на позовну заяву від 03.12.2012 № 57-17/4-5-14, в якому позов підтримало у повному обсязі. При цьому, ним подано клопотання про розгляд справи без участі його повноважного представника
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представника позивача, встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області дійшов наступного.
Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності щодо розпорядження землями в межах населених пунктів (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів -відповідні органи виконавчої влади.
Згідно до ст.33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»до делегованих повноважень виконавчих органів міських рад віднесено здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.
Згідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування», відповідно до яких вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, тому у зв'язку з тим, що земельна ділянка була надана відповідачу рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради, але на теперішній час вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, належним позивачами за даними позовними вимогами є Виконавчий комітет Луганської міської ради та Луганська міська рада.
Рішенням Луганської міської ради від 30.06.2004 № 21/107 відповідачу була надана в оренду земельна ділянка загальною площею 0,0204 га терміном на 49 років за адресою: м. Луганськ, вул. Газети «Луганська правда» (біля будинку № 153) під благоустрій прилеглої території (з правом здійснення будівельних робіт).
Між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ЕТАЛОН»укладено договір оренди землі від 22.12.2004, державна реєстрація від 08.07.2005
№ 040540200105.
Згідно п. 4.1 розділу «Орендна плата»договору, річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях збільшеного на коефіцієнт 2,5 (Розрахунок розміру земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди земельної ділянки додається до даного договору та є його невід'ємною частиною).
Згідно п. 4.2 договору на момент укладення договору розмір орендної плати складає 2 165 грн. 75 коп.
Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п.4.5).
Щороку станом на 1 січня поточного року річна орендна плата попереднього року індексується на коефіцієнт, який застосовується для індексації грошової оцінки земель, порядок проведення якої затверджений Кабінетом Міністрів України. Якщо розрахований згідно цього порядку коефіцієнт менше чи дорівнює одиниці, індексація орендної плати не проводиться (п.4.3 договору).
Згідно п. 2.3 розділу «Об'єкт оренди»договору на момент його укладення нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 86 630 грн. 03 коп.
Відповідно до п.11.1 договору зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
З метою приведення договору оренди землі від 22.12.2004, державна реєстрація від 08.07.2005 № 040540200105 у відповідність згідно з вимогами діючого законодавства, позивачем листом від 17.08.2012
№ 01/03-13/4844/0/2-12 направлена пропозиція щодо внесення змін до договору з проектом договору про внесення таких змін.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ЕТАЛОН»відповіді на вказаний лист не надало, що стало підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.
Суд, дослідивши матеріали справи та умови договору оренди земельної ділянки, дійшов наступного.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оренду землі»відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Статтею 16 Закону України «Про оренду землі»та ст.124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Стаття 30 Закону України «Про оренду землі»передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Аналогічна норма закріплена і в ч. 4 ст. 188 Господарського кодексу України, в якій передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Частиною 2 ст. 11 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що підприємство, організація, які одержали пропозицію про зміну чи розірвання договору, відповідають на неї не пізніше 20 днів після одержання пропозиції. Якщо підприємства і організації не досягли згоди щодо зміни чи розірвання договору, а також у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення господарського суду.
Отже діючим законодавством України передбачено, що сторона за договором може звернутися до суду з вимогою щодо внесення змін до діючого договору за умови, якщо сторони не дійшли згоди про внесення відповідних змін.
Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст.652 Цивільного кодексу України).
Обґрунтованою є вимога позивача про внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині викладення в новій редакції пункту п. 4.1 розділу «Орендна плата»договору у новій редакції: «4.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3"; та »; та вимога про доповнення п. 4.2 розділу «Орендна палата»договору новим абзацом наступного змісту: «4.2 На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 22.12.2004, державна реєстрація від 08.07.2005 № 040540200105, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 1521 (одна тисяча п'ятсот двадцять одна) грн. 19 коп.», враховуючи наступне.
З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до ст. 9 Податкового кодексу України плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.
Згідно п. 14.1.147 Податкового кодексу України плата за землю це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).
Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України, встановлюється у розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно п. 1 ч. 5 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення -розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель -трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Таким чином, розмір орендної плати складається з розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки помножений 1% (розмір ставки земельного податку) та помножений на договірний коефіцієнт 3% та дорівнює -1 521 грн. 19 коп.
Вимога позивача про доповнення п. 2.3. розділу 2. "Об'єкти оренди" договору новим абзацом наступного змісту: "З моменту набрання чинності договору про внесення змін нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 50706 (п'ятдесят тисяч сімсот шість) грн. 24 коп. (з урахуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки у розмірі - 0,5 "Землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво"). Після введення об'єкту в експлуатацію нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнту функціонального використання визначається (змінюється) згідно рішення Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного органом, уповноваженим Орендодавцем, про що вказаний орган надає відповідну довідку Орендарю";»є обґрунтованою, враховуючи наступне.
Відповідно до п. 6 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11, за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як Витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Вказаний витяг видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Згідно п. 4 Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.2008 № 224 питання правильності застосування порядку та визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки належить до компетенції Державного комітету України із земельних ресурсів.
В даному випадку розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки був визначений на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04 07.2012 № 3724/4-2-14, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0204 га за адресою: м. Луганськ, вул. Газети «Луганська правда»(біля будинку 153), складає 50 706 грн. 24 коп.
Вимога заявника викласти в новій редакції п. 4.7 розділу «Орендна плата», а саме: «4.7. У разі не внесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожен день прострочення», є також обґрунтованою, оскільки. Закон України від 21.12.2000 № 2181-ІІІ «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», втратив чинність 01.01.2011 у зв'язку з прийняттям податкового кодексу України.
Відповідно до п. 1.1. ст. 129 Податкового кодексу України, після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня. Згідно п. 4 ст. 129, пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки НБУ, діючої на день виконання такого податкового боргу або на день його погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Таким чином, є обґрунтованими вимоги позивача про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 22.12.2004, державна реєстрація від 08.07.2005 № 040540200105, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ЕТАЛОН».
Відповідно до ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Аналогічні положення містяться в ч. 5 ст. 188 Господарського кодексу України.
З цього вбачається, що зазначені зміни для сторін набирають сили з моменту набрання чинності рішенням суду та підлягають державній реєстрації відповідно до вимог чинного законодавства.
Судовий збір покладається на відповідача, згідно ст.ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України.
Згідно ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, у судовому засіданні 04.12.2012 були оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Змінити договір оренди землі від 22.12.2004, реєстрація від 08.07.2005 № 040540200105, який укладений з Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна компанія «ЕТАЛОН», відносно земельної ділянки площею 0,0204га терміном на 49 років за адресою: м. Луганськ, вул. Газети «Луганська правда»біля будинку № 153, а саме:
- викласти п. 4.1. розділу 4. "Орендна плата" в наступній редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3";
- доповнити п. 2.3. розділу 2 "Об'єкти оренди" договору новим абзацом наступного змісту: "З моменту набрання чинності договору про внесення змін нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 50706 (п'ятдесят тисяч сімсот шість) грн. 24 коп. (з урахуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки у розмірі - 0,5 "Землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво"). Після введення об'єкту в експлуатацію нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнту функціонального використання визначається (змінюється) згідно рішення Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного органом, уповноваженим Орендодавцем, про що вказаний орган надає відповідну довідку Орендарю";
- доповнити п. 4.2. розділу 4. "Орендна плата" договору оренди землі новим абзацом наступного змісту: "На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 22.12.2004, державна реєстрація від 08.07.2005 № 040540200105, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 1521 (одна тисяча п'ятсот двадцять одна) грн. 19 коп.";
- викласти п. 4.7. розділу 4. "Орендна плата" договору в наступній редакції: "2.5. У разі не внесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожний день прострочення".
Датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ЕТАЛОН», м. Луганськ, вул. Газети «Луганська Правда, б. 153 «А», ідентифікаційний код 32419292, судовий збір в сумі 1 073 грн. 00 коп. на р/р 35413001003410, МФО 804013, код 35079336 УДКСУ у м. Луганську, ГУДКСУ у Луганській області, видати наказ позивачу.
Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Дата підписання рішення: 05.12.2012.
Суддя Л.Л. Лазненко
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2012 |
Оприлюднено | 06.12.2012 |
Номер документу | 27842214 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Лазненко Л.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні