Рішення
від 04.12.2012 по справі 28пд/5014/2821/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

04.12.12 Справа № 28пд/5014/2821/2012

Суддя Семендяєва І.В., при секретарі судового засідання Мартинцевій Н.М., розглянувши матеріали за позовом

Луганської міської ради , м. Луганськ

до Приватного підприємства «П.А.В.», м. Луганськ

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему м. Луганськ Луганської області, м. Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі від 11.04.2006, державна реєстрація від 28.04.2006 № 040640200066

за участю представників сторін:

від позивача: Саркісян Я.Ш., довіреність № И01/03-31/1777/0/2-12 від 19.03.2012, заступник начальника відділу контрольно-юридичної роботи Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів;

від відповідача: представник не прибув;

від 3-ої особи: представник не прибув

в с т а н о в и в:

Позивач Луганська міська рада звернулася до господарського суду Луганської області з позовом до Приватного підприємства «П.А.В.»про внесення змін до договору оренди землі від 11.04.2006, державна реєстрація від 28.04.2006 № 040640200066, а саме:

- викласти п. 4.1 р. 4 «Орендна плата»договору в новій редакції: «4.1 Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3»;

- доповнити п. 2.43 розділу «2. Об'єкт оренди»договору новим абзацом наступного змісту: «На момент укладення цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 11.04.2006, державна реєстрація від 28.04.2006 № 040640200066, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить -54 847 (п'ятсот чотири тисячі вісімсот сорок сім) грн. 12 коп.»;

- доповнити п. 4.7 розділу «4. Орендна плата»договору новим абзацом наступного змісту: «На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 11.04.2006, державна реєстрація від 28.04.2006 № 040640200066, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає -1645 (одна тисяча шістсот сорок п'ять) грн. 41 коп.»;

- датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду .

Ухвалою господарського суду Луганської області від 09.11.2012 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, Управління Держкомзему м. Луганськ Луганської області.

Третя особа у відзиві на позов від 03.12.2012 підтримала позовні вимоги у повному обсязі. У клопотанні від 03.12.2012 № 5720/4-5-14 третя особа просить справу розглянути без участі свого представника.

Представник відповідача до судового засідання не прибув, про час та місце слухання справи був належним чином повідомлений, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення від 26.11.2012, своїм процесуальним правом на участь у судовому засіданні не скористався; відзив на позовну заяву не надав.

Суд, враховуючи думку позивача, вважає за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні за наявними у справі матеріалами, за відсутності представника відповідача, явка якого не визнавалась судом обов'язковою, неподання відзиву на позов не є перешкодою для розгляду справи по суті.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представника позивача, встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області дійшов наступного.

Позивач підставою свого позову зазначає те, що сторонами у справі укладено договір оренди землі від 11.04.2006, державна реєстрація від 28.04.2006 за № 040640200066, за умовами якого орендодавець (позивач) на підставі рішення Луганської міської ради від 26.01.2006 за № 40/59 надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку під благоустрій території (без права здійснення будівельних робіт), яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Лутугінская, (біля будинку № 127д).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0503 га.

Згідно п. 2.43 договору на момент укладання договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 21 688 грн. 25 коп.

Відповідно до п. 4.1 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях збільшеного на коефіцієнт 2,5 (довідка розрахунку розмірів земельного податку (річного) додається до договору та є його невід'ємною частиною.

У п. 4.7 договору сторони передбачили, що на момент укладання договору розмір річної орендної плати згідно визначеної мети використання складає 542 грн. 20 коп.

За умовами п. 4.5 договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у т.ч. внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.

Пунктом 288.5 статті 288 Кодексу встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

У відповідності до ст. 274.1 Податкового кодексу України ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Таким чином, позивач вважає за необхідне викласти п. 4.1 р. 4 «Орендна плата»договору в новій редакції: «4.1 Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3».

Також позивач просить доповнити п. 2.43 розділу «2. Об'єкт оренди»договору новим абзацом наступного змісту: «На момент укладення цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 11.04.2006, державна реєстрація від 28.04.2006 № 040640200066, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить -54 847 (п'ятсот чотири тисячі вісімсот сорок сім) грн. 12 коп.)».

Дану пропозицію позивач обґрунтовує тим, що відповідно до п. 4 Положення про Державний комітет України з земельних ресурсів, затвердженого постановою КМУ від 19.03.2008 № 224, питання правильності застосування порядку та визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки належить до компетенції Державного комітету України з земельних ресурсів.

Листом Управління Держкомзему у м. Луганськ Луганської області від 10.07.2012 № 3811/4-2-14 повідомив про те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що розташована за адресою: м. Луганськ, вул. Лутугінська, біля буд. 127д, складає 54 847 грн. 12 коп.

Також рішенням Луганської міської ради № 28/10 від 28.12.2007 була затверджена нормативна грошова оцінка земель м. Луганська, яка набрала чинності 01.03.2008.

Позивачем обчислений розмір орендної плати, який складається з розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки помноженої на договірний коефіцієнт, в даному випадку: 54 847,12 грн. х 3% = 1645 грн. 41 коп.

За таких підстав, позивач пропонує доповнити п. 4.7 розділу «4. Орендна плата»договору новим абзацом наступного змісту: «На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 11.04.2006, державна реєстрація від 28.04.2006 № 040640200066, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає -1645 (одна тисяча шістсот сорок п'ять) грн. 41 коп.

Враховуючи обставини справи, надані матеріали, суд дійшов до наступного.

У відповідності до ст. 274.1 Податкового кодексу України ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст.16 Закону України „Про оренду землі" та ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ст.126 Земельного кодексу України).

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі, відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо.

Загальні підстави внесення змін до договору визначені у Цивільному кодексі України, ст. 651 якого визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Як передбачено ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач виявив намір внести зміни до укладеного договору оренди землі від 11.04.2006, які розглядаються судом. Відповідна пропозиція позивачем було направлена відповідачу листом № 01/03-13/4806/0/2-12 від 16.08.2012 /а.с. 20-21/.

Відповідач відповідь на дану пропозицію не надав.

Згідно ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

У зв'язку з тим, що з 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, позивач обґрунтовано посилається на положення статей 274 та 288 цього Кодексу, якими врегульовано правовідносини обчислення та сплати орендної плати за землю, а саме:

- розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288);

- ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (ст. 274).

Відповідно до ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, справляння плати за землю, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства.

Згідно ст. 23 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності, які передані в оренду для сільськогосподарського використання, переглядається один раз на три роки в порядку, встановленому законом або договором оренди.

Відповідно до змісту статей 759, 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Отже, чинним законодавством передбачена можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Відповідно до п. 4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Згідно листа Управління Держкомзему у м. Луганську луганської області від 10.07.2012 № 3811/4-2-14 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що розташована за адресою: м. Луганськ, вул. Лутугінська, біля буд. 127д, складає 54 847 грн. 12 коп. (а.с. 18-19).

Рішенням Луганської міської ради № 28/10 від 28.12.2007 була затверджена нормативна грошова оцінка земель м. Луганська, яка набрала чинності 01.03.2008.

Судом приймаються до уваги доводи позивача, викладені у поясненні без дати, наданому у судовому засіданні 04.12.2012, з яких вбачається, що у довідці про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати на 2012 рік зазначено, що земельна ділянка, яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Лутугінская (біля будинку 127д), площею 0,0503 га, відноситься до економіко-планувальної зони -36, оціночний район -84.

За таких обставин, є обґрунтованими вимоги позивача про внесення змін до п. 2.43 розділу 2 «Орендна плата», наступного змісту: «На момент укладення цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 11.04.2006, державна реєстрація від 28.04.2006 № 040640200066, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить -54 847 (п'ятсот чотири тисячі вісімсот сорок сім) грн. 12 коп.)».

Виходячи з обґрунтованості цих пропозицій є обґрунтованим розрахунок розміру орендної плати, наведений позивачем у позові, а тому пропозиція позивача про доповнення п. 4.7 розділу «4. Орендна плата»договору новим абзацом наступного змісту: «На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 11.04.2006, державна реєстрація від 28.04.2006 № 040640200066, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає -1645 (одна тисяча шістсот сорок п'ять) грн. 41 коп.»є також обґрунтованою.

Рішенням Луганської міської ради від 27.05.2011 № 9/12 встановлені договірні коефіцієнти до розміру земельного податку, згідно яких до земель, які використовуються для інших цілей використання земельної ділянки, ніж передбачено у додатку до рішення ради, застосовується коефіцієнт 3.

За таких обставин, суд вважає обґрунтованою пропозицію позивача про внесення змін до п. 4.1 договору наступного змісту: «4.1 Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3».

Суд також враховує про те, що позивач зробив належну пропозицію відповідачу про внесення змін у діючий спірний договір.

З метою приведення спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність з вимогами чинного законодавства України та чинних нормативно-правових актів Луганської міської ради, за підписом Луганського міського голови було надіслано відповідачу цю пропозицію про внесення змін до договору № И01/03-13/4806/0/2-12 від 16.08.2012, а також проект договору про внесення змін. В даному листі зазначено, що у разі згоди з пропозиціями в подальшому буде прийматися відповідне рішення Луганської міської ради.

Відповідач відповіді не пропозицію не надав.

Відповідно до п. 11.1 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди спір розв'язується у судовому порядку.

Згідно з постановою КМУ від 09.09.2009 № 1021 "Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі" повноваження ведення книги записів відкривається та ведеться у паперовому вигляді - територіальним органом Держкомзему.

Отже, підлягають державній реєстрації третьою особою зміни, які вносяться до договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюються або припиняються з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Отже, зміни до договору, розглянуті судом, набирають сили з моменту набрання законної сили рішенням суду.

За таких обставин, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, враховуючи наведені приписи чинного законодавства України.

Відповідно до ст.ст.44,49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

У судовому засіданні були оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області

В И Р І Ш И В:

1. Позов Луганської міської ради до Приватного підприємства «П.А.В.»про внесення змін до договору оренди землі від 11.04.2006, державна реєстрація від 28.04.2006 № 040640200066 задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 11.04.2006, державна реєстрація від 28.04.2006 № 040640200066, який укладений між приватним підприємством «П.А.В.»та Луганською міською радою, відносно земельної ділянки площею 0,0503 га строком на 49 років за адресою: м. Луганськ, вул. Лутугінская (біля будинку 127 «д»), які набирають сили з моменту набрання законної сили рішенням суду та підлягають державній реєстрації відповідно до вимог чинного законодавства, а саме:

- викласти п. 4.1 р. 4 «Орендна плата»договору в новій редакції: «4.1 Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3»;

- доповнити п. 2.43 розділу «2. Об'єкт оренди»договору новим абзацом наступного змісту: «На момент укладення цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 11.04.2006, державна реєстрація від 28.04.2006 № 040640200066, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить -54 847 (п'ятсот чотири тисячі вісімсот сорок сім) грн. 12 коп.»;

- доповнити п. 4.7 розділу «4. Орендна плата»договору новим абзацом наступного змісту: «На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 11.04.2006, державна реєстрація від 28.04.2006 № 040640200066, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає -1645 (одна тисяча шістсот сорок п'ять) грн. 41 коп.».

3. Стягнути з Приватного підприємства «П.А.В.», м. Луганськ, кв. Жукова, 9/31, ідентифікаційний код 32139072, на розрахунковий рахунок 35413001003410, МФО 804013, код 35079336 УДКСУ у м. Луганську, ГУДКСУ у Луганській області, судовий збір у сумі 1073 грн. 00 коп., видати наказ Луганській міській раді.

Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата підписання рішення: 07.12.2012

Суддя І.В. Семендяєва

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення04.12.2012
Оприлюднено08.12.2012
Номер документу27882303
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —28пд/5014/2821/2012

Рішення від 04.12.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

Ухвала від 22.11.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

Ухвала від 09.11.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні