cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"03" грудня 2012 р.Справа № 5017/728/2012
За позовом: Заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Фонду державного майна України
До відповідачів: Сергіївської селищної ради; Приватного підприємства "Інжинірингова інвестиційна група "Розвиток"
Третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю Холдинг "Moldsindbalneotur"
про визнання недійсним рішення
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя: Меденцев П.А.
судді: Зайцев Ю.О., Д'яченко Т.Г.
Представники:
Від прокуратури: Лянна О.А. (за посвідченням)
Від позивача: Кравченко Ю.В. (за довіреністю)
Від відповідачів: Авдеєв О.С. представник Приватного підприємства "Інжинірингова інвестиційна група "Розвиток" за довіреністю
Від третьої особи : не з'явився
СУТЬ СПОРУ : Заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Фонду державного майна України, в якій з урахуванням уточнень від 16.07.2012р. просить суд визнати недійсним рішення виконавчого комітету Сергіїівської селищної ради №293 від 05.11.2008р.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 07.03.2012р. порушено провадження у справі № 5017/728/2012.
Справа розглядається господарським судом Одеської області колегіально у складі головуючого судді Меденцева П.А., судді Зайцева Ю.О. та судді Д'яченко Т.Г. на підставі розпорядженням голови господарського суду Одеської області від 17.09.2012 року та ухвали господарського суду Одеської області від 18.09.2012р. про прийняття справи №5017/728/2012 до колегіального провадження у даному складі суду.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 03.12.2012р. провадження у справі №5017/728/2012 припинено в частині позовних вимог до одного з відповідачів у справі -Товариства з обмеженою відповідальністю "Дитячий санаторій "Сперанца" на підставі п. 6 ст. 80 ГПК України.
Відповідач Приватне підприємство "Інжинірингова інвестиційна група "Розвиток" проти задоволення позовних вимог заперечує, що вбачається з залучених до справи письмових заперечень повноважного представника.
Представник відповідача Сергіївської селищної ради письмового відзиву на позовні вимоги не надав, у зв'язку з чим справа розглядається за наявними в ній матеріалами на підставі ст. 75 ГПК України.
Відповідно до письмових пояснень представника Фонду державного майна України, позивач підтримує позовні вимоги у повному обсязі та просить суд вимоги заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора задовольнити.
Під час розгляду справи заступником Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора заявлялось суду клопотання про забезпечення позову шляхом накладення арешту на майно дитячого санаторію „Сперанца", який розташований за адресою: Одеська область, м. Білгород-Дністровський, смт. Сергіївка, пров. Шаболатський, 1. Вказане клопотання було залишено судом без задоволення, за відсутності підстав для задоволення клопотання, визначених ст.ст. 66, 67 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокуратури, позивача, відповідача та третьої особи, суд встановив.
Рішенням виконавчого комітету Білгород-Дністровської міської ради народних депутатів від 31.12.1986р. №943 затверджено акт державної комісії про прийняття та введення в експлуатацію піонерського табору на 300 місць санаторного типу в смт. Сергіївна. Як вбачається з вищезазначеного акту державної приймальної комісії від 30.12.1986р. замовником будівництва виступав відділ капітального будівництва Молдсовпрофу.
В подальшому, на протязі 80-90-х років піонерський табір функціонував як піонерський табір санаторного типу „Сперанца" -самостійний медико-педагогічний заклад, у якому здійснювалось лікування дітей.
Згідно постанови виконавчого комітету республіканської фірми санаторно-курортних закладів профспілок Молдови „СиндбалнеосерівісМолдова" від 29.10.1993р. було вирішено створити на курорті Сергіївка, Одеська область, м. Білгород-Дністровський дитячий санаторій „Сперанца" та затвердити його статут. Відповідно до п. 3 статуту дитячого санаторію „Сперанца", затвердженого постановою виконавчого комітету республіканської фірми санаторно-курортних закладів профспілок Молдови, майно санаторію є власністю майна профспілок республіки Молдова та передається санаторію через фірму „СиндбалнеосерівісМолдова" у користування для здійснення цілей та завдань, визначених статутом.
Відповідно до положень статуту Товариства з обмеженою відповідальністю Холдинг "Moldsindbalneotur", в редакції 28.03.2006р., холдинг було створено в результаті реорганізації республіканського концерну по туризму „Moldsindtur" SRL, включення до нього майна фонду профспілок SRL та республіканської фірми бальнео-санаторних закладів „SindbalneoserviceMoldova" SRL, засновниками холдингу є конференція профспілок республіки Молдова та конференція вільних профспілок республіки Молдова „Solidaritate", що має рівні права, що представляють профспілкові національні галузеві центри. З урахуванням п. 2.1 статуту Холдинг створено з метою отримання прибутку шляхом підтримки виробничої кооперації та інвестиційної діяльності, зовнішньоекономічної діяльності та інших видів діяльності, виконання контролюючих функцій та управління аффільованих підприємств, захисту майнових прав та інтересів профспілок республіки Молдова, що стосуються профспілкової власності, ефективного використання та управління, розвитку та поліпшення даної власності. Відповідно до додатку 1 до статуту Товариства з обмеженою відповідальністю Холдинг "Moldsindbalneotur" санаторій „Сперанца" є одним з аффільованих підприємств холдингу.
В свою чергу, згідно положень статуту ТОВ „Дитячий санаторій „Сперанца" в редакції 20.05.2004р., товариство було створено шляхом реорганізації дитячого санаторію „Сперанца". Одним з учасників ТОВ „Дитячий санаторій „Сперанца" з часткою у статутному капіталі 75 % є Товариство з обмеженою відповідальністю Холдинг "Moldsindbalneotur".
03.04.2008р. згідно акту приймання-передачі нежилих будівель та споруд (копія а.с. 66 Т.1) Холдинг "Moldsindbalneotur" передав у власність ТОВ „Дитячий санаторій „Сперанца" будівлі та споруди дитячого санаторію „Сперанца" за адресою Одеська область, м. Білгород-Дністровський, смт. Сергіївка, вул. С. Лазо, які складались з корпусу літ „Г"(спальний корпус, загальний корпус, лікувальний корпус, шкільний корпус, спортзал), котельну літ „Д", майсерні Літ „Є", адміністративний корпус, ізолятор літ „В", літні павільйони.
Оспорюваним рішенням виконавчого комітету Сергіївської селищної ради від 05.11.2008р. №293 (копія а.с. 24 Т.1) надано цілісному майновому комплексу дитячого санаторію „Сперанца" юридичну адресу смт. Сергіївка, провулок Шаболотський, 1 та оформлено ТОВ „Дитячий санаторій „Сперанца" право власності на цілісний майновий комплекс дитячого санаторію „Сперанца", розташований у смт. Сергіївка, провулок Шаболотський, 1. На виконання вказаного рішення виконкому 01.12.2008р. було проведено державну реєстрацію права власності цілісного майнового комплексу дитячого санаторію „Сперанца", розташованого у смт. Сергіївка, провулок Шаболотський, 1 за ТОВ „Дитячий санаторій „Сперанца".
В подальшому, 16.10.2009р. ТОВ „Дитячий санаторій „Сперанца" було відчужено цілісний майновий комплекс дитячого санаторію „Сперанца", розташований у смт. Сергіївка, провулок Шаболотський, 1 загальною площею 13503,2 кв.м Приватному підприємству "Інжинірингова інвестиційна група "Розвиток" на підставі договору купівлі-продажу. Як вбачається з наявної у матеріалах справи копії витягу з Єдиного державного реєстру прав власності на нерухоме майно (а.с. 133 Т.1), право власності Приватного підприємства "Інжинірингова інвестиційна група "Розвиток" набуте згідно договору купівлі-продажу від 16.10.2009р. зареєстровано 02.11.2009р.
Як вбачається з пояснень представників прокуратури, рішення виконавчого комітету Сергіївської селищної ради від 05.11.2008р. №293 є незаконним, оскільки порушує законні права та інтереси держави, в особі Фонду державного майна України, як органу, якому згідно Постанови Верховної Ради України від 10.04.1992р. передано майно та фінансові ресурси розташованих на території України підприємств, установ та об'єктів, так як відповідно до Постанови Верховної Ради України № 2268-ХІІ та від 04.02.1994р. №3943-ХІІ тимчасово, до визначення суб'єктів права власності загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР, розташованого на території України, зазначене майно є загальнодержавною власністю.
Як зазначалось представниками прокуратури, про факт порушення прав та інтересів Держави прокуратурі стало відомо при підготовці матеріалів порушеної 04.10.2010р. кримінальної справи по факту незаконного заволодіння чужим майном шляхом зловживання посадовими особами своїм службовим положенням в особливо великих розмірах.
Уточнені позовні вимоги у справі направлені на визнання недійсним рішення виконавчого комітету Сергіїівської селищної ради №293 від 05.11.2008р.
Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокуратури, позивача, відповідача та третьої особи, проаналізувавши норми чинного законодавства, дійшов наступних висновків.
Згідно до статті 1 чинного Закону України „Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування, розташовані на території України" від 10.09.1991р. встановлено, що майно та фінансові ресурси підприємств, установ, організацій та інших об'єктів союзного підпорядкування, розташованих на території України, є державною власністю України.
В свою чергу п. 1 чинної постанови Верховної Ради України „Про майно загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР" від 04.02.1994р. встановлено, що тимчасово, до законодавчого визначення суб'єктів права власності майна загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР, розташованого на території України, зазначене майно є загальнодержавною власністю.
Відповідно до ст. 2 угоди між Урядом України та Урядом Республіки Молдова про взаємне визнання прав та регулювання відносин власності від 11.08.1994 р., що ратифікована Законом України № 2666 від 12.07.2001р., кожна із Сторін визнає право власності іншої Сторони, її громадян та юридичних осіб по відношенню до розташованих на її території підприємств, установ, організацій та інших об'єктів (філіали, долі, паї, акції та інше майно), включаючи об'єкти соціально-культурної сфери (санаторії, санаторії-профілакторії, будинки і бази відпочинку, пансіонати, готелі і кемпінги, туристичні бази, дитячі оздоровчі заклади), що перебували на 1 грудня 1990 року у віданні органів державного управління іншої Сторони, а також були власністю інших юридичних осіб, у майні яких відсутня державна частка, та фізичних осіб, за винятком об'єктів, що збудовані з метою ліквідації наслідків форс-мажорних обставин. В свою чергу, з урахуванням ст. 11 вказаної угоди рішення про визнання права власності оформлюється протоколами між органами, уповноваженими розпоряджатись державним майном сторін .
Таким чином, з системного аналізу положень постанови Верховної Ради України „Про майно загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР" від 04.02.1994р. та угоди між Урядом України та Урядом Республіки Молдова про взаємне визнання прав та регулювання відносин власності від 11.08.1994 р. вбачається, що майно підприємств, установ, організацій та інших об'єктів (філіали, долі, паї, акції та інше майно), включаючи об'єкти соціально-культурної сфери (санаторії, санаторії-профілакторії, будинки і бази відпочинку, пансіонати, готелі і кемпінги, туристичні бази, дитячі оздоровчі заклади), що перебували на 1 грудня 1990 року у віданні органів державного управління молдавської Сторони, є загальнодержавною власністю України до оформлення протоколів між органами, уповноваженими розпоряджатись державним майном сторін.
Однак, як встановлено судом, та не заперечується сторонами спору, відповідного протоколу на виконання умов угоди між Урядом України та Урядом Республіки Молдова про взаємне визнання прав та регулювання відносин власності від 11.08.1994 р. щодо передачі цілісного майнового комплексу дитячого санаторію „Сперанца" молдавській стороні органами, уповноваженими розпоряджатись державним майном сторін не складалось.
Таким чином, майно цілісного майнового комплексу дитячого санаторію „Сперанца", на момент прийняття оспорюваного рішення виконавчого комітету Сергіївської селищної ради від 05.11.2008р. №293 було державним майном. Отже, оформлення за ТОВ „Дитячий санаторій „Сперанца" права власності на цілісний майновий комплекс дитячого санаторію „Сперанца" без згоди органу управління даним майном було незаконним.
Положеннями п. і, ч.1 ст. 7 Закону України „Про управління об'єктами державної власності ", функцію забезпечення захисту майнових прав держави на території України відповідно до законодавства, а за її межами - відповідно до чинних міжнародних договорів у межах своїх повноважень покладено на Фонд державного майна України. А відповідно до п. 1 Тимчасового положення про Фонд державного майна України, Фонд є державним органом, який здійснює державну політику в сфері приватизації державного майна, виступає орендодавцем майнових комплексів, що є загальнодержавною власністю. Основним завданням Фонду, відповідно до п. 4 Тимчасового положення, є, перш за все, захист майнових прав України на її території та за кордоном.
З урахуванням наведеного, незаконне оформлення за ТОВ „Дитячий санаторій „Сперанца" права власності на підставі рішення виконавчого комітету Сергіївської селищної ради від 05.11.2008р. №293 призвело до порушення прав та інтересів саме Фонду державного майна України, який здійснює державну політику в сфері приватизації державного майна, виступає орендодавцем майнових комплексів, що є загальнодержавною власністю.
Відповідно до положень ст. 393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта.
Приймаючи до уваги те, що на момент прийняття виконавчим комітетом Сергіївської селищної ради рішення 05.11.2008р. №293 майно цілісного майнового комплексу дитячого санаторію „Сперанца" перебувало у державній власності, в управлінні Фонду державного майна України, оспорюваним актом органу місцевого самоврядування було порушено права власника даного майна, у зв'язку з чим у розумінні положень ст. 393 Цивільного кодексу України рішення виконавчого комітету Сергіївської селищної ради 05.11.2008р. №293 визнається судом недійсним.
Наведена позиція суду щодо визначення правового режиму майна у спірних правовідносинах знаходить підтвердження в матеріалах судової практики при вирішенні аналогічних спорів (зокрема, постанова Верховного суду України від 04.11.2008р. у справі №10/324/04/НР).
Як вбачається з довідки виконавчого комітету Білгород-Дністровської міської ради від 03.05.2012р. №02/15-23-2291/1678 виконавчий комітет Сергіїівської селищної ради не зареєстрований у відділі державної реєстрації як юридична особа.
Приймаючи до уваги те, що уточнені позовні вимоги Заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Фонду державного майна України підтверджені поданими доказами, а також заявлені у відношенні належних відповідачів, суд вважає їх обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
На підставі ст. ст. 44, 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору у сумі 1073 грн. покладаються на відповідачів.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 75, 82-85 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним рішення виконавчого комітету Сергіїівської селищної ради №293 від 05.11.2008р.
3. Стягнути з Сергіївської селищної ради (67780, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, смт. Сергіївка, вул. Гагаріна, 3, код 04879354) на користь Державного бюджету України на п/р 31210206783008, одержувач ГУДКУ у Одеській області, код ЄДРПОУ 37607526, банк одержувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, КБК 22030001, символ звітності банку 206 -судовий збір в сумі 536 /п'ятсот тридцять шість/ грн. 50 коп.
4. Стягнути з Приватного підприємства "Інжинірингова інвестиційна група "Розвиток" (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 2, код 32432952) на користь Державного бюджету України на п/р 31210206783008, одержувач ГУДКУ у Одеській області, код ЄДРПОУ 37607526, банк одержувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, КБК 22030001, символ звітності банку 206 -судовий збір в сумі 536 /п'ятсот тридцять шість/ грн. 50 коп.
Повний текст рішення складено 07.12.2012р.
Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 85 ГПК України.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Головуючий суддя Меденцев П.А.
Суддя Зайцев Ю.О.
Суддя Д'яченко Т.Г.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2012 |
Оприлюднено | 08.12.2012 |
Номер документу | 27882561 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Меденцев П.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні