Постанова
від 15.01.2009 по справі 26/99-08-3092
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

26/99-08-3092

ВИЩИЙ  ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  УКРАЇНИ  

 ПОСТАНОВА          

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ          

 15 січня 2009 р.                                                                                    № 26/99-08-3092  

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя:Ходаківська І.П.

суддіДанилова Т.Б., Кравчук Г.А.

розглянувши  матеріали касаційної скарги

державного підприємства "Одеська залізниця"          

на рішеннягосподарського суду Одеської області від 23.10.2008р.

у справігосподарського суду№26/99-08-3092Одеської області

за позовомвідкритого акціонерного товариства "Арселор Міттал Кривий Ріг"

додержавного підприємства "Одеська залізниця"

проза участю  представників сторін:позивача -

відповідача -

стягнення 4 591,95грн.

не з'явився

пр. Слюсар М.М. –дов. №122 від 08.01.09р.

          

Розпорядженням №02.03-10/6 від 14.01.2009р. у зв'язку з відрядженням судді Першикова Є.В. змінено склад колегії суддів у справі №26/99-08-3092 призначеної до розгляду у складі - головуючий суддя –Першиков Є.В., судді Данилова Т.Б., Ходаківська І.П., утворено колегію суддів у наступному складі: головуючий суддя –Ходаківська І.П., судді Данилова Т.Б., Кравчук Г.А.

В С Т А Н О В И В:

У липні 2008 року відкрите акціонерне товариство "Арселор Міттал Кривий Ріг" звернулось до господарського суду Одеської області з позовом до державного підприємства "Одеська залізниця" про стягнення з відповідача на користь позивача 4 591,95грн. за недостачу вантажу, а також судових витрат.

Рішенням господарського суду Одеської області від 23.10.2008р. (суддя Никифорчук М.І.) позовні вимоги задоволено в повному обсязі, стягнуло з відповідача на корись позивача вартість недостачі катанки сталевої в сумі 4591,95грн., а також судові витрати.

Рішення суду першої інстанції ґрунтуються на тому, що залізниця не довела відсутність своєї вини в недостачі вантажу у відповідності до ст.110, 114 Статуту залізниць України, а розрахунок вартості недостачі зроблено з урахуванням 0,5% норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто вантажу.

В апеляційному порядку справа не переглядалась.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, державне підприємство "Одеська залізниця" звернулось з касаційною скаргою до Вищого господарського суду України, в якій просить рішення по справі скасувати, та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволення позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення, а саме:  ст.ст.24, 111 Статуту залізниць України.

Заслухавши пояснення присутнього в судовому засіданні представника відповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Судом першої інстанції встановлено і це підтверджується матеріалами справи, що згідно залізничної накладної №45114241 від 10.04.2008р., яка відповідно до приписів ст.6 Статуту залізниць України та ст.909 ЦК України є договором перевезення вантажу, вантажовідправником відправлено зі станції відправлення Кривий Ріг –Головний Придніпровської залізниці до станції призначення Жовтнева, Одеської залізниці на адресу Спецморпорт "Октябрьск" (м. Миколаїв) у вагоні №56125248 вантаж –катанку сталеву навалом масою нетто 46 900кг.

Відповідно до розділу 1 вказаної залізничній накладної вказаний вантаж закріплено і розміщено правильно, в верхньому ярусі 9 бунтів без маркування.

На станції Жовтнева Одеської залізниці було проведено комісійне переважування вантажу, в результаті якого 16.04.2008р. був складений комерційний акт БЖ№321169/8.

Згідно вказаного комерційного акту, в результаті переважування встановлено, що у вказаному вагоні вага нетто по документам 46 900кг, фактично було виявлено вагу вантажу у кількості 45 400кг, тобто менше ніж зазначено у документах на 1 500кг. Вантаж прибув у технічно та комерційно справному вагоні.

Аналізуючи вищевказаний комерційний акт, суд першої інстанції дійшов висновку про можливе виникнення недостачі вантажу під час перевезення, що свідчить про не збереженість його при перевезені.

У відповідності до ст.129 Статуту залізниць України  підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача під час залізничного перевезення є комерційний акт або акт загальної форми.

Судом встановлено, що з урахуванням показника 0,5% норми природної втрати та граничного розходження при визначенні маси нетто вага недостачі складає 1 265кг на суму 948,75дол. США, або 4 591,95грн. (за курсом НБУ 4,84грн. за 1 дол. США, станом на 10.07.2008р.). Вартість 1 тони вантажу визначена відповідно до рахунку  №323122 від 11.04.2008р.

На підставі переуступного напису у вказаній залізничній накладній вантажоодержувач – спецморпорт "Октябрьск" передав вантажовідправнику - ВАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" право на  звернення до суду із позовом в порядку ст.133 Статуту залізниць України.

Відповідно до ст.314 Господарського кодексу України, перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з  моменту  прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе,  що  втрата,  нестача,  псування  або  пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за  втрату, нестачу, псування або пошкодження  прийнятих  до  перевезення вантажу,  багажу,  пошти у розмірі фактичної шкоди,  якщо не доведе,  що це сталося не з його вини.

Статтею 110 Статуту залізниць України передбачено, що перевізник несе відповідальність за збереження вантажу з моменту його прийняття до перевезення і до видачі його вантажоодержувачу, якщо не доведе, що недостача виникла по незалежним від перевізника причинам.

Пунктом 27 Правил видачі вантажів (розділ 8 Правил перевезень), затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. №644 зареєстрованих в Міністерстві юстиції 24.11.2000р. за №862/5083, встановлено, що вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного  розходження  у визначенні маси нетто.

При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить 0,5 відсотка маси всіх інших вантажів, в тому числі сталь.

За результатами перевірки у касаційному порядку встановлено, що фактичні обставини, які входять до предмету доказування у цій справі, з'ясовані судом першої інстанції, врахований показник 0,5% норми природної втрати та граничного розходження при визначенні маси нетто, тому суд касаційної інстанції не вбачає підстав для скасування рішення та дійшов висновку про необхідність залишення без задоволення касаційної скарги державного підприємства "Одеська залізниця", а рішення суду першої інстанції залишення без змін.

Згідно вимог ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Статтею 1117 ГПК України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Враховуючи наведене та керуючись ст.ст.1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу державного підприємства "Одеська залізниця" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Одеської області від 23.10.2008р. у справі №26/99-08-3092 залишити без змін.

Головуючий                                                                   І. Ходаківська

Судді                                                                             Т. Данилова   

                                                                                

                                                                                         Г. Кравчук

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення15.01.2009
Оприлюднено27.01.2009
Номер документу2791036
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —26/99-08-3092

Постанова від 15.01.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 11.12.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Рішення від 23.10.2008

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні