Справа № 1521/3356/12
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 грудня 2012 року . Овідіопольський районний суд Одеської області у складі:
судді Курочки В.М.
при секретарі Задеряки Г.М.
прокурора Козачук О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Овідіополі цивільну справу за позовом прокурора Малиновського району м. Одеси в інтересах Овідіопольської районної державної адміністрації, Державної інспекції сільського господарства в Одеській області до ОСОБА_1, Відділу Держземагенства в Овідіопольському районі, з участю третьої особи Новоградківської сільської ради Овідіопольського району про визнання недійсним та скасування державного акта на право власності на земельну ділянку, скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку,-
В С Т А Н О В И В:
У березні 2012 року прокурор Малиновського району м. Одеси звернувся до суду з позовом, в якому зазначив, що під час проведення перевірки законності набуття права власності на земельні ділянки було виявлено, що ОСОБА_1 відповідно до рішення Малиновського районного суду м. Одеси від 31.08.2005 р. набула право власності на земельну ділянку площею 0,83 га, кадастровий номер 5123783000:01:002:0058 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Новоградківська сільська рада (за межами населених пунктів). В наступному на підставі цього рішення суду їй було видано державний акт на право власності на зазначену земельну ділянку і відділом Держкомзему в Овідіопольському районі проведена державна реєстрація її права власності. Рішенням апеляційного суду Одеської області від 21.02.2012 р. апеляція прокурора була задоволена, рішення Малиновського районного суду м. Одеси від 31.08.2005 р. скасовано і задоволенні позову ОСОБА_1 відмомлено, але залишились не скасованими державний акт на право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку та його державна реєстрація.
З наведених підстав прокурор з урахуванням уточнень просив визнати неправомірним та скасувати державний акт на право власності ОСОБА_1 на зазначену вище земельну ділянку та його державну реєстрацію.
В судовому засіданні прокурор позов підтримав.
Відповідач ОСОБА_1 позов не визнала, посилаючись на його безпідставність.
Державна інспекція сільського господарства в Одеській області позов підтримала. (а.с. 103-106)
Відділ Держземагенства в Овідіопольському районі та Новоградківська сільська рада просили розглянути справу без участі їх представників. (а.с. 51,109)
Суд вважає, що позов підлягає задоволенню частково з наступних підстав.
Рішенням Малиновського районного суду м. Одеси від 31.08.2005 р. задоволено позов ОСОБА_1 до ОСОБА_2 про визнання договору міни дійсним. Суд визнав дійсним договір міни, укладений 26.11.2004 р. між ОСОБА_2 і ОСОБА_1 та визнав за останньою право власності на земельні ділянки загальною площею 7,93 га ріллі і 21,23 га багаторічних насаджень, які розташовані на території Новоградківської сільської ради Овідіопольського району і до складу яких входить земельна ділянка площею 0,83 га, кадастровий номер 5123783000:01:002:0058 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Новоградківська сільська рада (за межами населених пунктів). (а.с. 5-6)
28.11.2005 р. на підставі договору міни від 26.11.2004 р., та рішення Малиновського районного суду м. Одеси від 31.08.2005 р., яким визнано дійсним цей договір, ОСОБА_1 відділом Держкомзему в Овідіопольському районі виданий державний акт на право власності на зазначену вищу земельну ділянку і її право власності в установленому законом порядку зареєстровано. (а.с. 10-11)
Рішенням апеляційного суду Одеської області від 21.02.2012 р. апеляційна скарга прокурора Малиновського району м. Одеси задоволена. Рішення Малиновського районного суду м. Одеси від 31.08.2005 р. у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 про визнання договору міни дійсним та визнання права власності на земельну ділянку скасовано, ухвалено нове рішення, яким в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено. (а.с. 8-9)
При цьому апеляційним судом встановлено, що набуття права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку відбулося всупереч чинному земельному законодавству, а саме:
- п. 15 Перехідних положень Земельного Кодексу України (з наступними змінами), якими громадянам та юридичним особам, які мають у власності земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва заборонено продавати або іншим способом їх відчужувати;
- роз'яснень, викладених в п. 18 постанови Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004 р. №7 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ», відповідно до яких не може здійснюватися перехід права власності за судовими рішеннями (через визнання права власності на відчужену земельну ділянку або визнання дійсним договору щодо її відчуження, звернення стягнення на земельну ділянку в рахунок зобов'язань власника земельної ділянки або передачу її у власність кредитору) на земельні ділянки, щодо яких встановлена заборона на продаж або іншим способом відчуження, а саме: сільськогосподарського призначення, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, ведення особистого селянського господарства ( пункт 15 розділу Х «Перехідні положення»ЗК). (а.с. 8-9)
Таким чином право власності на земельну ділянку ОСОБА_1 набула неправомірно і скасуванням рішення Малиновського районного суду від 31.08.2005 р., на підставі якого їй був виданий державний акт на право власності на земельну ділянку та зареєстровано це право, наявні правові підстави для скасування цього державного акта та державної реєстрації права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку.
Державний акт на право власності на землю є документом, що породжує певні правові наслідки, і підставами для визнання такого акту недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства або компетенції органу, що його видав.
Обраний прокурором спосіб захисту порушеного права відповідає положеннням ст. 16 ЦК України.
Статтею 6 Закону України від 19 червня 2003 року №963-ІV «Про державний контроль за використанням та охороною земель»встановлено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, яким є Державна інспекція сільського господарства в Одеській області, і яка забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать:
а) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині:
додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;
виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням;
додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;
ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання.
Положенням про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 р. №459/2011, а також постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.2011 р. №1300 «Про утворення територіальних органів Державної інспекції сільського господарства» визначено, що державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій форм власності організовує та здійснює Державна сільськогосподарська інспекція України та її структурні підрозділи.
Пунктом 5 Положення про району, районну у містах Києві та Севастополі державну адміністрацію, затвердженого Указом Президента України від 21.08.1995 р. №760/95 на районну державну адміністрацію покладено обов'язок здійснення державного управління та контролю за використанням та охороною земель на території району.
З наведених нормативних актів слідує, що прокурором правомірно заявлені позовні вимоги в інтересах Овідіопольської районної державної адміністрації та Державної інспекції сільського господарства в Одеській області, які є належними позивачами у справі.
Заперечення представника ОСОБА_1, що виданим на підставі скасованого рішення суду державним актом на право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку, не були порушені державні інтереси та охоронюванні нею права, свободи і інтереси інших осіб, у зв'язку з чим у прокурора не було правових підстав для звернення до суд з позовом, суд до уваги не приймає, тому, що державний акт на право власності на землю ОСОБА_1 був виданий всупереч встановленій п. 15 Перехідних положень Земельного Кодексу України (з наступними змінами) громадянам відчужувати земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а також всупереч наведеним вище роз'ясненням Пленуму Верховного Суду України про неможливість здіснення переходу власності за рішеннями судів на земельні ділянки, відносно яких законом встановлена заборона на їх продаж або відчуження іншим способом.
Пунктом 4.18 Положення про Управління (Відділ) Держземагенства у районі, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.05.2012 р. №258, здійснення державної реєстрації, а також скасування державної реєстрації права власності на земельні ділянки віднесено компетенції відділу Держземагенства в Овідіопольському районі і не відноситься до компетенції суду.
Для скасування державної реєстрації права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку прокурор мав право заявити відповідні вимоги до неї та відділу Держземагенства у Овідіопольському районі про зобов'язання останнього скасувати цю державну реєстрацію права власності на землю шляхом скасування реєстраційного запису №070552900091 в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю з вилученням інформації з автоматизованої системи державного земельного кадастру про право власності відповідачки на земельну ділянку. Замість цього в уточненій позовній заяві прокурор просив суд скасувати державну реєстрацію державного акта на право вланості ОСОБА_1 на земельну ділянку, незважаючи на те, що до компетенції суду не відноситься державна реєстрація та скасування державної реєстрації права власності на землю.
У зв'язку з наведеним позовні вимоги прокурора в частині скасування державної реєстрації державного акта на право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст.10,11,209,212,214-215,218 ЦПК України, ст. ст. 118, 126, 152-153, 158 Земельного Кодексу України,
В И Р І Ш И В:
Позов прокурора задовольнити частково.
Визнати недійсним державний акт, бланк серії ЯБ №438098, зареєстрований 28 листопада 2005 року в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування на землю, договорів оренді землі за №070552900091, на право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,83 га, кадастровий номер 5123783000:01:002:0058 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, Новоградківська сільська рада (за межами населених пунктів).
В задоволенні решти позовних вимог прокурора відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 судовий збір на користь держави 107 грн. 30 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Одеської області протягом 10 днів з дня оголошення.
Суддя: В. М. Курочка
Суд | Овідіопольський районний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2012 |
Оприлюднено | 12.12.2012 |
Номер документу | 27916279 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Овідіопольський районний суд Одеської області
Курочка В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні