cpg1251
Справа № 2-а/0544/310/2012
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2012 р. м. Слов'янськ
Слов'янський міськрайонний суд Донецької області у складі:
головуючого судді Гусинського М.О.,
при секретарі Фіщенко Д.В.,
за участю прокурора Насоновой О.В.,
представника відповідача Ткаченко О.М.,
розглянув у відкритому судовому засіданні у залі суду м. Слов'янська справу адміністративного судочинства за позовом Заступника прокурора Донецької області до Слов'янської міської ради про визнання незаконним рішення міської ради від 26.08.2011 року № 35-ХІІІ-6 «Про затвердження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки і передачі земельної ділянки в оренду ТОВ «ВАРУС», третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАРУС», -
В С Т А Н О В И В:
15 жовтня 2012 року до Слов'янського міськрайонного суду із адміністративним позовом до Слов'янської міської ради про визнання незаконним рішення міської ради від 26.08.2011 року № 35-ХІІІ-6 «Про затвердження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки і передачі земельної ділянки в оренду ТОВ «ВАРУС», третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАРУС»звернувся Заступник прокурора Донецької області, обґрунтовуючи свої вимоги наступним:
Прокуратурою Донецької області проведено перевірку додержання вимог земельного законодавства при передачі в оренду ТОВ «ВАРУС»земельної ділянки за адресою: м. Слов'янськ, вул. Костюріна, 8 та встановлено наступне: рішенням сесії Слов'янської міської ради від 26.08.2011 року № 35-ХІІІ-6 із землекористування ДП «Санаторно-реабілітаційний центр «Слов'янський курорт»ЗАТ ЛОЗ профспілок України «Укрпрофздравниця»вилучено земельну ділянку площею 0,2475 га за адресою: м. Слов'янськ, вул. Костюріна, 8 та передано до земель запасу природно-заповідного фонду Слов'янської міської ради. Пунктом 2 цього рішення затверджено проект землеустрою та вказану земельну ділянку передано в оренду ТОВ «ВАРУС»під розширення готельного комплексу. Вважає, що зазначене рішення прийнято з порушенням вимог Земельного кодексу України та підлягає скасуванню з тих причин, що земельна ділянка, яка передана в оренду, є вільною від забудови, а передача в оренду вільної від забудови земельної ділянки відповідно до п. 2 ст. 124 ЗК України повинна здійснюватися за допомогою земельних торгів. Також зазначає, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «ВАРУС»згідно експертному висновку від 02.03.2011р № 45-11 не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам та повернутий на доопрацювання. Незважаючи на це, сесією ради затверджено проект землеустрою про відведення земельної ділянки в оренду, по якому не отримано позитивного висновку державної землевпорядної експертизи, що є обов'язковим та суперечить вимогам ч. 4 ст. 123 ЗК України. У зв'язку з вищевказаним прокуратурою області принесено протест на рішення Слов'янської міської ради від 26.08.2011 року № 35-ХІІІ-6 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі в оренду ТОВ «ВАРУС», у задоволені якого Слов'янською міською радою 31.08.2012 року відмовлено.
Просить суд визнати незаконним рішення міської ради від 26.08.2011 року № 35-ХІІІ-6 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі в оренду ТОВ «ВАРУС»та скасувати його.
У судовому засіданні старший прокурор відділу прокуратури Донецької області Насонова О.В. вимоги, заявлені Заступником прокурора Донецької області підтримала, дала пояснення, які співпадають із викладеним у позові, додатково суду пояснила, що з проекту землеустрою, негативного висновку землевпорядної експертизи по ньому, самого рішення Слов'янської міської ради, ТОВ «ВАРУС» виділено земельну ділянку природно-заповідного фонду, що всупереч вимог ст. 124 ЗК України, ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», рішенням Слов'янської міської ради від 26.08.2011 року із землекористування ДП «Слов'янський курорт»вилучено земельну ділянку площею 0,2475 га, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який не отримав позитивного висновку державної землевпорядної експертизи та передано в оренду ТОВ «ВАРУС». Зазначила, що рішення Слов'янської міської ради від 26.08.2011 року про відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «ВАРУС» прийнято на виконання постанови Слов'янського міськрайонного суду від 25.05.2010 р. по справі № 2-а-887-2010 за позовом ТОВ «ВАРУС»до виконкому Слов'янської міської ради про визнання незаконною відмову в наданні висновку та зобов'язання вчинити певні дії, але в цьому судовому рішенні не зобов'язано Слов'янську міську раду розглянути на сесії питання про затвердження проекту землеустрою, а постановлено наступне:
- визнати незаконною відмову виконкому Слов'янської міської ради в наданні висновку погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «ВАРУС»;
- вважати набутим за товариством права оренди земельної ділянки;
- зобов'язати Слов'янську міську раду розглянути на сесії питання про затвердження проекту землеустрою.
Зазначає, що судом не зобов'язувався колегіальний орган, яким є сесія ради, прийняти рішення про передачу в оренду земельної ділянки, а також прийняти таке рішення, яке суперечить вимогам чинного законодавства.
Представник відповідача Слов'янської міської ради Ткаченко О.М. суду пояснила, що Слов'янська міська рада позовні вимоги не визнає, проти задоволення позову заперечує, суду пояснила наступне:
12.05.2010 року Слов'янським міськрайонним судом Донецької області по справі № 2-а-887-2010 було прийнято постанову за позовом ТОВ «ВАРУС»до виконкому міської ради, згідно якої було визнано незаконною відмову виконкому Слов'янської міської ради в наданні висновку-погодження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «ВАРУС»земельної ділянки орієнтованою площею 0,25 га по вул. Костюріна, 8 в м. Слов'янську для розширення готельного комплексу із земель оздоровчого призначення, що перебувають у користуванні ЗАТ «Укрпрофздравниця»ДП «санаторно-курортного реабілітаційного центру «Слов'янський курорт»; вважати набутим за ТОВ «ВАРУС»права оренди земельної ділянки орієнтованою площею 0,25 га по вул. Костюріна, 8 в м. Слов'янську для розширення готельного комплексу із земель оздоровчого призначення, що перебувають у користуванні ЗАТ «Укрпрофздравниця»ДП «санаторно-курортного реабілітаційного центру «Слов'янський курорт»; зобов'язати Слов'янську міську раду розглянути на сесії питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «ВАРУС»земельної ділянки строком на 49 років. Дана постанова набула чинності 25.05.2010 року. 24.06.2011 року на адресу Слов'янської міської ради надійшли постанови головного державного виконавця ППВР ВДВС Головного управління юстиції у Донецькій області від 03.06.2011 р. про відкриття виконавчих проваджень з примусового виконання наказу Слов'янського міськрайонного суду від 30.05.2011 р. № 2-а-887 та виконавчих листів від 30.05.2011 р. № 2-а-887, виданих на підставі постанови від 12.05.2010р. 22.07.2011р. на адресу Слов'янської міської ради надійшла Вимога державного виконавця в порядку ст.ст. 5, 11 Закону України «Про виконавче провадження», згідно за якою заявлено вимогу про здійснення належного виконання постанови суду від 12.05.2010р. В подальшому Слов'янська міська рада державним виконавцем ППВР ВДВС Головного управління юстиції у Донецькій області була двічі притягнута до відповідальності у вигляді штрафу на користь ТОВ «ВАРУС»за невиконання постанови Слов'янського суду. 26.08.2011 року Слов'янською міською радою прийнято рішення № 35-ХІІІ-6 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі в оренду ТОВ «ВАРУС», зазначене рішення прийнято на виконання постанови Слов'янського міськрайонного суду від 12.05.2010р., про що зазначено у тексті рішення, рішення прийнято у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, тому підстав для його скасування немає.
Представник третьої особи ТОВ «ВАРУС»Себіскверідзе І.К. у судовому засіданні 28.11.2012 року позовні вимоги не визнала, дала пояснення, які співпадають із поясненнями представника відповідача, додатково пояснила, що недоліки проекту за висновками експертизи були усунуті (окрім публічних торгів), що ТОВ «ВАРУС»було примушено звертатися до суду із позовом до міської ради, яка не бажала виділяти земельну ділянку, що після винесення судом постанови протягом року постанова не виконувалася, у зв'язку з чим прийшлося звертатися до виконавчої служби, що тільки після накладення штрафів міська рада виділила земельну ділянку в оренду. Просила у задоволені позовних вимог відмовити.
Судом встановлені наступні обставини справи:
Рішенням Слов'янської міської ради від 26.08.2011 року № 35-ХІІІ-6 «Про затвердження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки і передачі земельної ділянки в оренду ТОВ «ВАРУС»вилучено із землекористування ДП «Санаторно-реабілітаційний центр «Слов'янський курорт»ЗАТ ЛОЗ профспілок України «Укрпрофздравниця»вилучено земельну ділянку площею 0,2475 га за адресою: м. Слов'янськ, вул. Костюріна, 8 та передано до земель запасу природно-заповідного фонду Слов'янської міської ради; затверджено проект землеустрою по відводу земельної ділянки ТОВ «ВАРУС»для розширення готельного комплексу за адресою: м. Слов'янськ, вул. Костюріна, 8; передано ТОВ «ВАРУС»в оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 0,2475 га (кадастровий номер 1414100000:01:002:0021) за адресою: м. Слов'янськ, вул. Костюріна, 8 для розширення готельного комплексу з земель природно-заповідного фонду Слов'янської міської ради. У вступній частині цього рішення зазначається, що рішення приймається внаслідок розгляду звернення ТОВ «ВАРУС»та на виконання постанови Слов'янського міськрайонного суду № 2-а-887-2010 від 25.05.2010 р. (а.с. 9).
18.05.2012 р. заступником прокурора Донецької області Слов'янській міській раді було подано протест № 05/4-1405вих-12 на рішення від 26.08.2011 року № 35-ХІІІ-6, в якому зазначено, що рішення прийнято в порушення вимог п. 2 ст. 124 ЗК України (здійснено без земельних торгів) та ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації (проектна документація не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України) (а.с. 7-8).
Сесією Слов'янської міської ради 6 скликання 31.08.2012 року протест прокурора розглянуто, але рішення не прийняте, так, як не отримав необхідної більшості голосів на підтримку (а.с. 4, 5-6).
Постановою Слов'янського міськрайонного суду від 12.05.2010р. по справі адміністративного провадження за позовом ТОВ «ВАРУС»до виконавчого комітету Слов'янської міської ради визнана незаконною відмова виконавчого комітету Слов'янської міської ради в наданні висновку погодження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «ВАРУС»земельної ділянки орієнтованою площею 0,25 га по вул. Костюріна, 8 у м. Слов'янську для розширення готельного комплексу із земель оздоровчого призначення, що перебувають у користуванні ЗАТ «Укрпрофздравниця»ДП «Санаторно-курортного реабілітаційного центру «Слов'янський курорт»; вважати набутим за ТОВ «ВАРУС»права оренди земельної ділянки орієнтованою площею 0,25 га по вул. Костюріна, 8 у м. Слов'янську для розширення готельного комплексу із земель оздоровчого призначення що перебувають у користуванні ЗАТ «Укрпрофздравниця» ДП «Санаторно-курортного реабілітаційного центру «Слов'янський курорт»; зобов'язано Слов'янську міську раду розглянути на сесії питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «ВАРУС»земельної ділянки орієнтованою площею 0,25 га по вул. Костюріна, 8 у м. Слов'янську для розширення готельного комплексу із земель оздоровчого призначення, що перебувають у користуванні ЗАТ «Укрпрофздравниця»ДП «Санаторно-курортного реабілітаційного центру «Слов'янський курорт»строком на 49 років (а.с. 27-28).
Ухвалою Слов'янського міськрайонного суду від 25.05.2011 року роз'яснено постанову Слов'янського міськрайонного суду від 12.05.2010р., а саме зазначено, що при виконанні постанови суду від 12.05.2010р. вважати набутим за ТОВ «ВАРУС»права оренди земельної ділянки орієнтованою площею 0,25 га по вул. Костюріна, 8 у м. Слов'янську для розширення готельного комплексу із земель оздоровчого призначення що перебувають у користуванні ЗАТ «Укрпрофздравниця»ДП «Санаторно-курортного реабілітаційного центру «Слов'янський курорт»(а.с. 52).
03.06.2011 року головним державним виконавцем підрозділу примусового виконання рішень ВДВС Головного управління юстиції у Донецькій області було відкрите три виконавчих провадження на підставі наказів Слов'янського міськрайонного суду від 30.05.2011 року № 2-а-887 (а.с. 30-32).
14.07.2011 р. головний державний виконавець підрозділу примусового виконання рішень ВДВС Головного управління юстиції у Донецькій області звернувся до міського голови Слов'янської міської ради із вимогою здійснити виконання виконавчого листа № 2-а-887 виданого 30.05.2011 р. Слов'янським міськрайонним судом про зобов'язання Слов'янську міську раду розглянути на сесії питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «ВАРУС»земельної ділянки орієнтованою площею 0,25 га по вул. Костюріна, 8 у м. Слов'янську для розширення готельного комплексу із земель оздоровчого призначення, що перебувають у користуванні ЗАТ «Укрпрофздравниця»ДП «Санаторно-курортного реабілітаційного центру «Слов'янський курорт»строком на 49 років (а.с. 29).
З висновку державної експертизи землевпорядної документації від 02.03.2011 р. № 45-11 слідує, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «ВАРУС»для розширення готельного комплексу по вул. Костюріна, 8 у м. Слов'янську не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам та повертається на доопрацювання у зв'язку із наступними невідповідностями: у вихідній земельно-кадастровій документації не визначено код цільового використання земельної ділянки, не визначені обмеження та обтяження, не вказана загальна площа земельної ділянки, за рахунок якої запроектовано відведення; відсутня довідка територіального органу Держкомзему щодо земель за рахунок яких запроектовано відведення земельної ділянки; у завданні на виконання робіт не вказані обмеження щодо використання земельної ділянки; висновок комісії про погодження проекту землеустрою від 08.09.2010р. № 11 не містить терміну дії; на графічних матеріалах проекту не нанесені межі зон регіонального ландшафтного парку «Слов'янський курорт»; підпис посадової особи у листі регіонального ландшафтного парку «Слов'янський курорт»від 15.07.2009р. № 148 не посвідчений печаткою установи; відсутнє обґрунтування площі земельної ділянки, необхідної для розміщення готельного комплексу. Проект землеустрою погоджено комісією та відділом регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області. Проект землеустрою був розроблений ТОВ «Геоінжинірінг»на підставі рішення Слов'янської міської ради від 29.11.2006р. № 54-VІІІ-5 (а.с. 50).
17 січня 2012 року між Слов'янською міською радою (орендодавець) та ТОВ «ВАРУС»(орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,2475 га (кадастровий номер 1414100000:01:002:0021) за адресою: м. Слов'янськ, вул. Костюріна, 8 на 49 років (а.с. 66-68).
17.01.2012 року був складений акт приймання-передачі об'єкта оренди (а.с. 69).
ТОВ «ВАРУС»щомісячно сплачує за договором оренди земельної ділянки від 17.01.2012 року 3492,73 грн. (а.с. 70, 71-81).
Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАРУС»зареєстровано у якості юридичної особи 11.03.2002 року, юридична адреса ТОВ «ВАРУС» Донецька область, м. Слов'янськ, вул. Костюрина, будинок 8 (а.с. 81-82, 83-88).
26.07.2011р. головним державним виконавцем підрозділу примусового виконання рішень ВДВС Головного управління юстиції у Донецькій області була винесена постанова про накладання штрафу на Слов'янську міську раду в сумі 850,00 грн. за невиконання виконавчого листа № 2-а-887 виданого 30.05.2011 р. Слов'янським міськрайонним судом про зобов'язання Слов'янської міської ради розглянути на сесії питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «ВАРУС»земельної ділянки орієнтованою площею 0,25 га по вул. Костюріна, 8 у м. Слов'янську для розширення готельного комплексу із земель оздоровчого призначення, що перебувають у користуванні ЗАТ «Укрпрофздравниця»ДП «Санаторно-курортного реабілітаційного центру «Слов'янський курорт»строком на 49 років. Штраф оплачено (а.с. 98,99).
08.08.2011р. головним державним виконавцем підрозділу примусового виконання рішень ВДВС Головного управління юстиції у Донецькій області повторно була винесена постанова про накладання штрафу на Слов'янську міську раду в сумі 1700,00 грн. за невиконання виконавчого листа № 2-а-887 виданого 30.05.2011 р. Слов'янським міськрайонним судом про зобов'язання Слов'янської міської ради розглянути на сесії питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «ВАРУС»земельної ділянки орієнтованою площею 0,25 га по вул. Костюріна, 8 у м. Слов'янську для розширення готельного комплексу із земель оздоровчого призначення, що перебувають у користуванні ЗАТ «Укрпрофздравниця»ДП «Санаторно-курортного реабілітаційного центру «Слов'янський курорт»строком на 49 років. Штраф оплачено (а.с. 100,101).
Розглядаючи справу суд виходив з наступного чинного законодавства України:
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно до ст. 68 Конституції України кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Відповідно до ст.124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюється виключно
судами. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.
Юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.
Згідно до ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади -жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста -самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Згідно до ст. 145 Конституції України права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.
В рішенні Коституційного суду України від 16.04.2009 року по справі № 1-9/2009 за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" зазначено наступне:
Закріплені у статті 144 Конституції України і статті 59 Закону норми про акти органів місцевого самоврядування, крім юридичної форми реалізації завдань і функцій, визначають порядок прийняття і перевірки рішень органів місцевого самоврядування. В Законі встановлено, що ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України та законами України до їх відання, і що рішення відповідної ради може бути внесене на повторний розгляд цієї ж ради (стаття 25, частина четверта статті 59). У Законі передбачено, що рішення виконавчого комітету ради з питань, які належать до компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою, і що раді належить право скасовувати акти виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень (частина дев'ята статті 59, пункт 15 частини першої статті 26).
Системний аналіз цих конституційних і законодавчих положень та положень пункту 5 статті 121, пункту 9 розділу XV "Перехідні положення" Конституції України свідчить, що на прокуратуру України покладено нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами місцевого самоврядування. Закон України "Про прокуратуру", прийнятий до набуття чинності Конституцією України, є чинним у частині, що не суперечить Основному Закону України, і передбачає порядок зупинення рішень органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України. Цим законом установлено, що при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право опротестовувати акти виконавчих органів місцевих рад та вносити подання або протести на рішення місцевих рад залежно від характеру порушень. Протест прокурора приноситься до органу, який видав цей акт і зупиняє його дію, прокурору надається право звернутися із заявою до суду про визнання акта незаконним, і подача такої заяви зупиняє дію правового акта (частини перша, третя, четверта статті 21 Закону України "Про прокуратуру").
У зв'язку з наведеним Конституційний Суд України дійшов висновку, що за змістом частини другої статті 144 Конституції України, частини десятої статті 59 Закону рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються прокурором у встановленому Законом України "Про прокуратуру" порядку з одночасним зверненням до суду. При цьому Конституційний Суд України зазначає, що право прокурора оскаржувати до суду рішення органів місцевого самоврядування не є абсолютним, оскільки у Конституції України закріплено, що її норми є нормами прямої дії, а отже, звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина, як і право на оскарження в суді рішень органів місцевого самоврядування гарантується безпосередньо на підставі Конституції України кожному (частина третя статті 8, частина друга статті 55).
Зі змісту частини другої статті 144 Конституції України та частини десятої статті 59 Закону вбачається, що рішення органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними з ініціативи заінтересованих осіб судом загальної юрисдикції, тобто в судовому порядку. Однак, як вважає Конституційний Суд України, це не позбавляє орган місцевого самоврядування права за власною ініціативою або ініціативою інших заінтересованих осіб змінити чи скасувати прийнятий ним правовий акт (у тому числі і з мотивів невідповідності Конституції чи законам України).
Конституційний Суд України зазначає, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року N 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.
Відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
- зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону;
- надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).
Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою (ч. 1 ст. 123 ЗК України).
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки) (ч. 2 ст. 123 ЗК України).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України (ч. 3 ст. 123 ЗК України).
Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.
Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проекту він повертається заявнику у зазначений у цій частині строк.
Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи відповідно до закону (ч. 4 ст. 123 ЗК України).
Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються:
- затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);
- надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (ч. 9 ст. 123 ЗК України).
Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів (ч. 10 ст. 123 ЗК України).
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (ч. 11 ст. 123 ЗК України).
Згідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки (ч. 1 ст. 124 ЗК України).
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу (ч. 2 ст. 124 ЗК України).
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди (ч. 4 ст. 124 ЗК України)
Відповідно до ч. 5 ст. 126 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Перелік випадків, зазначених у ч. 2 ст. 134 ЗК України, відповідно до яких не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них не є вичерпаним, він перебачає надання земельних ділянок і в інших випадках, визначених законом.
Відповідно до ч. 2, 3 ст. 14 КАС України постанови суду в адміністративних справах, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання на всій території України; невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Під час розгляду справи в суді встановлені такі обставини справи, які визнаються та не не оспорюється усіма сторонами по справі, а саме:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАРУС», яке знаходиться за адресою: Донецька область, м. Слов'янськ, вул Костюріна, буд. 8, у 2006 році звернулося до Слов'янської міської ради з проханням відвести йому земельну ділянку для розширення готельного комплексу по вул. Костюріна, буд. 8 у м. Слов'янську.
Рішенням Слов'янської міської ради від 29.11.2006 року № 54-VІІІ-5 ТОВ «ВАРУС»був наданий дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,2475 га, розташованої за адресою: м. Слов'янськ, вул Костюріна, буд. 8, в оренду.
Розроблення проекту землеустрою здійснював ТОВ «Геоінжинірінг».
Зевлевпорядна документація була виготовлена у 2007 році.
Проект землеустрою був погоджений комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою 08.09.2010р. та відділом регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області 02.09.2009 року.
02.03.2011 року був складений висновок державної експертизи землевпорядної документації, згідно якого слідує, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «ВАРУС»для розширення готельного комплексу по вул. Костюріна, 8 у м. Слов'янську не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам та повертається на доопрацювання у зв'язку із наступними невідповідностями: у вихідній земельно-кадастровій документації не визначено код цільового використання земельної ділянки, не визначені обмеження та обтяження, не вказана загальна площа земельної ділянки, за рахунок якої запроектовано відведення; відсутня довідка територіального органу Держкомзему щодо земель за рахунок яких запроектовано відведення земельної ділянки; у завданні на виконання робіт на вказані обмеження щодо використання земельної ділянки; висновок комісії про погодження проекту землеустрою від 08.09.2010р. № 11 не містить терміну дії; на графічних матеріалах проекту не нанесені межі зон регіонального ландшафтного парку «Слов'янський курорт»; підпис посадової особи у листі регіонального ландшафтного парку «Слов'янський курорт»від 15.07.2009р. № 148 не посвідчений печаткою установи; відсутнє обґрунтування площі земельної ділянки, необхідної для розміщення готельного комплексу.
ТОВ «ВАРУС»звернулося до Слов'янського міськрайонного суду із адміністративним позовом до виконкому Слов'янської міської ради про визнання незаконною відмову в наданні висновку та зобов'язання вчинити певні дії.
Постановою Слов'янського міськрайонного суду від 12.05.2010 року по справі № 2-а-887-2010 визнана незаконною відмова виконавчого комітету Слов'янської міської ради в наданні висновку погодження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «ВАРУС»земельної ділянки орієнтованою площею 0,25 га по вул. Костюріна, 8 у м. Слов'янську для розширення готельного комплексу із земель оздоровчого призначення, що перебувають у користуванні ЗАТ «Укрпрофздравниця»ДП «Санаторно-курортного реабілітаційного центру «Слов'янський курорт»; вважати набутим за ТОВ «ВАРУС»права оренди земельної ділянки орієнтованою площею 0,25 га по вул. Костюріна, 8 у м. Слов'янську для розширення готельного комплексу із земель оздоровчого призначення що перебувають у користуванні ЗАТ «Укрпрофздравниця»ДП «Санаторно-курортного реабілітаційного центру «Слов'янський курорт»; зобов'язано Слов'янську міську раду розглянути на сесії питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «ВАРУС»земельної ділянки орієнтованою площею 0,25 га по вул. Костюріна, 8 у м. Слов'янську для розширення готельного комплексу із земель оздоровчого призначення, що перебувають у користуванні ЗАТ «Укрпрофздравниця»ДП «Санаторно-курортного реабілітаційного центру «Слов'янський курорт»строком на 49 років.
Зазначена постанова суду набула чинності 25.05.2010 року.
Слов'янська міська рада добровільно не бажала виконувати постанову суду, у зв'язку з чим ТОВ «ВАРУС»звернулося до виконавчої служби із вимогами про виконання постанови суду.
З метою виконання постанови суду державний виконавець підрозділу примусового виконання рішень ВДВС Головного управління юстиції у Донецькій області 03.06.2011 року відкрив три виконавчі провадження (по кожному із трьох пунктів постанови суду), 14.07.2011 року звертався до Слов'янської міської ради із вимогою здійснити належне виконання постанови Слов'янського міськрайонного суду від 12.05.2010 року, 26.07.2011 року та 08.08.2011 року наклав штраф на Слов'янську міську раду за невиконання постанови Слов'янського міськрайонного суду.
На виконання постанови Слов'янського міськрайонного суду № 2-а-887-2010 від 25.05.2010 р. 26.08.2011 року Слов'янська міська рада прийняла рішення № 35-ХІІІ-6 «Про затвердження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки і передачі земельної ділянки в оренду ТОВ «ВАРУС», яким вилучено із землекористування ДП «Санаторно-реабілітаційний центр «Слов'янський курорт»ЗАТ ЛОЗ профспілок України «Укрпрофздравниця»земельну ділянку площею 0,2475 га за адресою: м. Слов'янськ, вул. Костюріна, 8 та передано до земель запасу природно-заповідного фонду Слов'янської міської ради; затверджено проект землеустрою по відводу земельної ділянки ТОВ «ВАРУС»для розширення готельного комплексу за адресою: м. Слов'янськ, вул. Костюріна, 8; передано ТОВ «ВАРУС»в оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 0,2475 га (кадастровий номер 1414100000:01:002:0021) за адресою: м. Слов'янськ, вул. Костюріна, 8 для розширення готельного комплексу з земель природно-заповідного фонду Слов'янської м/ради.
17 січня 2012 року між Слов'янською міською радою (орендодавець) та ТОВ «ВАРУС»(орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,2475 га (кадастровий номер 1414100000:01:002:0021) за адресою: м. Слов'янськ, вул. Костюріна, 8 на 49 років, в той же день було здійснено приймання-передачі об'єкта оренди. З 17.01.2012 року ТОВ «ВАРУС»щомісячно сплачує за договором оренди земельної ділянки від 17.01.2012 року 3492,73 грн.
18.05.2012 року Заступник прокурора Донецької області приніс до Слов'янської міської ради протест на рішення Слов'янської міської ради від 26.08.2011 року № 35-ХІІІ-6 «Про затвердження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки і передачі земельної ділянки в оренду ТОВ «ВАРУС», в якому зазначалося, що рішення ради підлягає скасуванню, так, як виділення земельної ділянки та її передача в оренду було здійснено без проведення земельних торгів а проект землеустрою не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України.
31.08.2012 року на ХХХ сесії Слов'янської міської ради 6 скликання у задоволені протесту прокурора та скасуванні рішення ради було відмовлено.
04.09.2012 року Заступника прокурора Донецької області було письмово повідомлено про прийняте сесіє рішення, 28.09.212 року зазначене повідомлення було отримано прокуратурою Донецької області.
15.10.2012 року Заступник прокурора Донецької області звернувся до Слов'янського міськрайонного суду із цим адміністративним позовом.
Суд, розглядаючи справу, враховує наступне: у 2006 році (до внесення змін до Земельного кодексу України стосовно обов'язкового земельного аукціону) ТОВ «ВАРУС»звернулося до Слов'янської міської ради з проханням виділити земельну ділянку 0,25 га з прилеглої до ТОВ «ВАРУС»території для розширення готельного комплексу.
Земельній ділянці, яку планувалося передати ТОВ «ВАРУС»в оренду, було надано адресу: Донецька область, м. Слов'янськ, вул. Костюріна, буд. 8.
За цією самою адресою знаходиться і ТОВ «ВАРУС». Відсутність у земельної ділянки площею 0,2475 га (кадастровий номер 1414100000:01:002:0021) самостійної юридичної адреси, саме по собі свідчить про особливий випадок виділення цієї земельної ділянки, про те, що вона спочатку виділялася саме ТОВ «ВАРУС»на його потреби.
Проект землеустрою був погоджений комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою 08.09.2010р. та відділом регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області 02.09.2009 року.
Слов'янська міська рада не бажала затверджувати передачу цієї земельної ділянки в оренду ТОВ «ВАРУС», але 12.05.2010 року Слов'янським міськрайонним судом було винесено постанову за позовом ТОВ «ВАРУС», якою не тільки була визнана незаконною відмова Слов'янської міської ради в наданні висновку погодження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «ВАРУС»зазначеної земельної ділянки, але й було визнано ТОВ «ВАРУС»набутим права оренди на цю земельну ділянку, а Слов'янську міську раду було зобов'язано розглянути на сесії питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «ВАРУС»цієї земельної ділянки строком на 49 років.
В подальшому судом було надане роз'яснення цієї постанови, за змістом якого будь-яке інше розуміння цієї постанови суду виключалося.
Зазначена постанова не містить будь-яких вказівок про проведення земельних торгів або невідповідність проекту землеустрою.
Діюче законодавство України передбачає набуття права оренди земельної ділянки тільки шляхом укладання договору оренди землі.
Після втручання виконавчої служби та накладання на Слов'янську міську раду двічі поспіль штрафів, Слов'янська міська рада прийняла рішення (яке й оспорюється Заступником прокурора Донецької області), в якому зазначила, що рішення «Про затвердження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки і передачі земельної ділянки в оренду ТОВ «ВАРУС»приймається на виконання постави Слов'янського міськрайонного суду, зміст рішення відповідає тексту постанови Слов'янського міськрайонного суду.
Постанови суду в адміністративних справах, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання на всій території України; невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Рішенням Конституційного Суду України від 16.04.2009 року по справі № 1-9/2009 що рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються прокурором у встановленому Законом України "Про прокуратуру" порядку з одночасним зверненням до суду; право прокурора оскаржувати до суду рішення органів місцевого самоврядування не є абсолютним, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення, так, як це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
ТОВ «ВАРУС»використовує земельну ділянку, яку передано в оренду за договором від 17.01.2012 року належним чином (іншого в судовому засіданні не було доведено), сплачує орендну плату і заперечує проти скасування рішення Слов'янської міської ради від 26.08.2011 року № 35-ХІІІ-6 «Про затвердження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки і передачі земельної ділянки в оренду ТОВ «ВАРУС».
З урахуванням усього викладеного суд приходить до висновку про те, що Слов'янська міська рада 26.08.2011 року приймаючи рішення № 35-ХІІІ-6 «Про затвердження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки і передачі земельної ділянки в оренду ТОВ «ВАРУС»діяла в межах своє компетенції, на виконання чинної постанови Слов'янського міськрайонного суду від 12.05.2010 року № 2-а-887-2010 , у тексті рішення Слов'янської міської ради зазначено кадастровий номер земельної ділянки (присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці передбачає наявність у вихідній земельно-кадастровій документації коду цільового використання земельної ділянки та його площі) та обов'язки ТОВ «ВАРУС», які виникають у зв'язку із орендою земельної ділянки; земельна ділянка не має відокремленої адреси, її поштова адреса співпадає з поштовою адресою ТОВ «ВАРУС», що свідчить про те, що вилучення цієї земельної ділянки із землекористування ДП «Санаторно-реабілітаційний центр «Слов'янський курорт»ЗАТ ЛОЗ профспілок України «Укрпрофздравниця» первісно передбачалося саме для передачі в оренду ТОВ «ВАРУС», ДП «Санаторно-реабілітаційний центр «Слов'янський курорт»ЗАТ ЛОЗ профспілок України «Укрпрофздравниця»не оскаржує зазначене рішення Слов'янської міської ради, у зв'язку з чим суд приходить до висновку про виключність прийнятого Слов'янською міською радою 26.08.2011 року рішення № 35-ХІІІ-6 та відсутність підстав для задоволення позову Заступника прокурора Донецької області та скасування рішення Слов'янської міської ради від 26.08.2011 року № 35-ХІІІ-6, так, як іншого шляху виконати постанову Слов'янського міськрайонного суду від 12.05.2010 р. по справі № 2-а-887-2010р., ніж винести вищезазначене рішення, у Слов'янської міської ради не було.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2- 15, 17, 138, 158-163 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позовні вимоги Заступника прокурора Донецької області до Слов'янської міської ради про визнання незаконним рішення міської ради від 26.08.2011 року № 35-ХІІІ-6 «Про затвердження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки і передачі земельної ділянки в оренду ТОВ «ВАРУС», третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАРУС»- залишити без задоволення.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького Апеляційного Адміністративного суду через Слов'янський міськрайонний суд Донецької області шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення.
Повний текст постанови виготовлено 12 грудня 2012 року.
Суддя Слов'янського міськрайонного суду М. О. Гусинський
Суд | Слов'янський міськрайонний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2012 |
Оприлюднено | 13.12.2012 |
Номер документу | 27962616 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Слов'янський міськрайонний суд Донецької області
Гусинський М. О.
Адміністративне
Слов'янський міськрайонний суд Донецької області
Гусинський М. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні