Рішення
від 07.12.2012 по справі 17/123-12/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"07" грудня 2012 р. Справа № 17/123-12/17

За позовом Калинівської селищної ради Васильківського району Київської області

до Приватного виробничо-комерційного підприємства „Метпромсервіс"

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя Горбасенко П.В.

За участю представників:

від позивача Саченок А.В. (дов. № 129/02-22 від 14.02.2012р.);

від відповідача Харчишин О.М. (директор), Іванченко П.І. (дов. від 04.12.2012р.).

Обставини справи:

Калинівська селищна рада Васильківського району Київської області (далі - позивач) звернулася з позовом до Приватного виробничо-комерційного підприємства „Метпромсервіс" (далі -відповідач) про внесення змін до договору оренди землі від 13.02.2006р., укладеного між Калинівською селищною радою Васильківського району Київської області та Приватним виробничо-комерційним підприємством „Метпромсервіс" шляхом викладення пункту 4.1. договору в новій редакції: „4.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата вноситься орендарем на розрахунковий рахунок Калинівської селищної ради Васильківського району Київської області. Орендну плату сплачувати щомісяця рівними частинами, протягом десяти днів, наступних за звітним періодом з подальшим врахуванням щорічної індексації та уточненням земельної ділянки.". Також позивач просить стягнути з відповідача 217,60грн. витрат за отримання витягу з Єдиного Державного Реєстру та 17,16грн. поштових витрат.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем відповідачу неодноразово направлялось повідомлення про потребу внести зміни до договору оренди землі з метою приведення його у відповідність із законом, на яке відповідач не відреагував, внаслідок чого зміни до договору оренди землі не внесенні, в зв'язку з чим останній не відповідає вимогам закону.

Ухвалою господарського суду Київської області від 22.11.2012р. порушено провадження у справі № 17/123-12, розгляд справи призначено на 07.12.2012р.

07.12.2012р. до канцелярії господарського суду Київської області від представника позивача надійшла заява про уточнення позовних вимог (вх. № 19986 від 07.12.2012р.), згідно якої останній в порядку ст. 22 Господарського процесуального кодексу України уточнив позовні вимоги та просив суд пункт 4.1. договору оренди землі від 13.02.2006р., укладеного між Калинівською селищною радою Васильківського району Київської області та Приватним виробничо-комерційним підприємством „Метпромсервіс" змінити на наступний: „4.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з застосуванням коефіцієнту функціонального використання 0,5 як до земель відведених під майбутнє будівництво строком до 30.12.2015р., а з 01.01.2016р. з застосуванням коефіцієнту 1,2, який характеризує функціональне використання землі уже діючого виробництва.", яка прийнята судом.

07.12.2012р. до канцелярії господарського суду Київської області від представника відповідача надійшло заперечення на позовну заяву (вх. № 19931 від 07.12.2012р.), згідно якого останній визнав уточнені позовні вимоги.

У судовому засіданні 07.12.2012р. представник позивача підтримав позов повністю з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, представники відповідача визнали уточнені позовні вимоги.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні в ній докази, оцінивши їх в сукупності та заслухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

13.02.2006р. між Калинівською селищною радою Васильківського району (Орендодавець) та Приватним виробничо-комерційним підприємством „Метпромсервіс" (Орендар) укладено договір оренди землі, згідно якого орендодавець зобов'язався надати, а орендар -прийняти в строкове платне користування, з правом викупу, земельну ділянку для розміщення виробничо-складського майданчика, що перебуває у державній власності, загальною площею 0,70 га, розташовану на території селища міського типу Калинівка, Васильківського району Київської області по вулиці Проектній, 3. в межах населеного пункту. Вказаний договір зареєстровано Васильківським відділом Київської філії Центру ДЗК від 10.03.2006р. за № 040632600003.

Згідно п.п. 2.1., 2.2. договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею -0,70 га. Вказана земельна ділянка відноситься до Калинівської селищної ради згідно з проектом формування території і встановлення меж сільської Ради, виданого Київським відділенням Інституту землеустрою Української академії аграрних наук. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 122 717,27грн. Згідно Висновку про експертну грошову оцінку земельної ділянки, проведеної Приватним підприємством „Актив плюс" від 10.01.2006р. експертна грошова оцінка земельної ділянки складає 182 406грн.

Пунктом 3.1. договору передбачено, що договір укладено на 49 років.

Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 1,5 % від грошової оцінки земель в сумі 1 778,70грн., на розрахунковий рахунок Калинівської селищної ради Васильківського району Київської області. Орендну плату сплачувати щомісячно, протягом десяти днів, наступних за звітним періодом. Орендна плата сплачується щомісячно, протягом 10-ти днів, наступних за звітним періодом, на розрахунковий рахунок Калинівської селищної ради Васильківського району Київської області. Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: - зміни умов господарювання, передбачених договором; - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; - в інших випадках, передбачених законом (п.п. 4.1., 4.3., 4.5. договору).

Згідно п.п. 5.1., 5.2. договору земельна ділянка передається в оренду для розміщення виробничо-складського майданчика. Цільове призначення земельної ділянки: для розміщення виробничо-складського майданчика.

Відповідно до п. 14.1. договору договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Рішенням 50 сесії V скликання Калинівської селищної ради Васильківського району Київської області „Про внесення змін до договорів оренди землі" № 645-50-V від 27.07.2010р. вирішено внести зміни до договору оренди землі від 13.02.2006р. шляхом викладення відповідного пункту договору в такій редакції: „Орендна плата земельної ділянки проводиться в розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 2010 рік на розрахунковий рахунок Калинівської селищної ради Васильківського району Київської області з подальшим врахуванням щорічної індексації та уточнення грошової оцінки. Орендну плату сплачувати щомісячно .... (далі по тексту).".

Рішенням 3 сесії VI скликання Калинівської селищної ради Васильківського району Київської області „Про внесення змін до деяних рішень селищної ради" № 33-03-VI від 14.12.2010р. вирішено внести зміни до рішення селищної ради від 27.07.2010р. за № 645-50-V „Про внесення змін до договір оренди земельних ділянок" в частині встановлення орендної ставки ПВКП „Метпромсервіс", змінивши її з 5 % на 4 %.

16.05.2012р. позивач направив на адресу відповідача попередження № 395/02-22 від 16.05.2012р. (а.с. 15), згідно якого повідомив останнього про необхідність внесення змін до договору оренди землі в частині розміру плати за користування земельною ділянкою на умовах оренди, що підтверджується описом вкладення у цінний лист та фіскальним чеком № 7320 від 23.03.2012р. (а.с. 16 на звороті). Вказане попередження залишене відповідачем без відповіді та задоволення.

Предметом позову, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог (а.с. 26), є вимога про внесення змін до пункту 4.1. договору оренди землі від 13.02.2006р., укладеного між Калинівською селищною радою Васильківського району Київської області та Приватним виробничо-комерційним підприємством „Метпромсервіс" шляхом викладення пункту 4.1. договору оренди землі від 13.02.2006р. в наступній редакції: „4.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з застосуванням коефіцієнту функціонального використання 0,5 як до земель відведених під майбутнє будівництво строком до 30.12.2015р., а з 01.01.2016р. з застосуванням коефіцієнту 1,2, який характеризує функціональне використання землі уже діючого виробництва.".

Закон України „Про оренду землі" у ст. 21 передбачає, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. У разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.

Відповідно до вимог ст. 16 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 12 Земельного кодексу України, п. 12 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України, до повноважень Калинівської селищної ради Васильківського району Київської області в галузі земельних відносин належить розпорядження землями територіальної громади в межах смт. Калинівка Васильківського району Київської області, зокрема надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності.

Згідно із вимогами ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 23 Закону України „Про оренду землі", орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін. Орендар має право вимагати відповідного зменшення орендної плати в разі, якщо стан орендованої земельної ділянки погіршився не з його вини.

Законом України „Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28.12.2007 року було внесено зміни до ч. 4 ст. 21 Закону України „Про оренду землі", які набули чинності з 01.01.2008 року, а саме зазначено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: - для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється Законом України „Про плату за землю"; - для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України „Про плату за землю". Дані зміни діяли до 01.01.2011 року.

01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 якого, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: - для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; - для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Податковий кодекс України у ст. 289 передбачає, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно приписів ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, внаслідок чого у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (п. 2.19 Пленуму Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" № 6 від 17.05.2011 року).

Таким чином, суд погоджується з позицією позивача, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (Інформаційний лист Вищого господарського суду України від № 01-06/249 15.03.2011р. та п. 2.19 Пленуму Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" № 6 від 17.05.2011 року).

Судом береться до уваги, що згідно листа Вищого господарського суду України „Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами" від 01.01.2010 року, установивши, що законодавчо змінено розмір орендної плати за землю, про що орендар був повідомлений, але ухилявся від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренди землі, суди повинні враховувати вказані нормативні акти при вирішенні спорів про внесення змін до договорів у частині зміни орендних ставок.

Згідно рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09.02.1999 року, положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи), а не юридичної особи.

Цивільний кодекс України у ч. 2 ст. 651 передбачає, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до вимог ст. 652 Цивільного кодексу України, у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона. У разі розірвання договору внаслідок істотної зміни обставин суд, на вимогу будь-якої із сторін, визначає наслідки розірвання договору виходячи з необхідності справедливого розподілу між сторонами витрат, понесених ними у зв'язку з виконанням цього договору. Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

Згідно ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України, у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Враховуючи викладені обставини суд погоджується з позицією позивача, що згідно вимог статей 651, 652, 653, 759, 762 Цивільного кодексу України, ст.ст. 5, 173, 188 Господарського кодексу України, ст. 288 Податкового кодексу України, ст.ст. 1, 16, 15, 21, 30 Закону України „Про оренду землі", передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Оскільки, сторонами в п. 4.5. договору оренди землі від 13.02.2006р. передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Таким чином, для приведення у відповідність договору оренди землі від 13.02.2006р. вимогам діючого законодавства, необхідно внести зміни до пункту 4.1 договору.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що встановивши підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, Калинівська селищна рада Васильківського району Київської області вправі була вимагати від орендаря приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін, зокрема шляхом звернення з позовною заявою до суду.

З врахуванням викладеного, обґрунтованими є доводи позивача щодо необхідності внесення змін до п. 4.1 договору внаслідок невідповідності п. 4.1 договору вимогам вищевказаних норм Цивільного, Господарського, Податкового кодексів України та Закону України „Про оренду землі".

Також позивач просить стягнути з відповідача 217,60грн. витрат за отримання витягу з Єдиного Державного Реєстру та 17,16грн. поштових витрат.

Відповідно до ст. 44 ГПК України судові витрати складаються з судового збору, сум, що підлягають сплаті за проведення судової експертизи, призначеної господарським судом, витрат, пов'язаних з оглядом та дослідженням речових доказів у місці їх знаходження, оплати послуг перекладача, адвоката та інших витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються: при задоволенні позову - на відповідача (ч. 5 ст. 49 ГПК України).

У зв'язку з вищевикладеним, вимоги позивача про відшкодування 217,60грн. судових витрат, пов'язаних з розглядом справи, які були витрачені на отримання витягу з Єдиного державного реєстру щодо відповідача у справі, що підтверджується платіжними дорученнями № 501 від 15.05.2012р. та № 500 від 15.05.2012р. (а.с. 23) та 17,16грн. поштових витрат на направлення відповідачу попередження про спонукання укласти додаткову угоду до договору, що підтверджується фіскальним чеком № 7320 від 23.03.2012р. (а.с. 16 на звороті) є обґрунтованими та підлягають задоволенню судом.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовна вимога про внесення змін до пункту 4.1. договору оренди землі від 13.02.2006р., укладеного між Калинівською селищною радою Васильківського району Київської області та Приватним виробничо-комерційним підприємством „Метпромсервіс" шляхом викладення пункту 4.1. договору оренди землі від 13.02.2006р. в наступній редакції: „4.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з застосуванням коефіцієнту функціонального використання 0,5 як до земель відведених під майбутнє будівництво строком до 30.12.2015р., а з 01.01.2016р. з застосуванням коефіцієнту 1,2, який характеризує функціональне використання землі уже діючого виробництва." підтверджується наявними матеріалами, є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню судом.

Витрати по сплаті судового збору, відповідно до статей 44, 49 ГПК України, покладаються судом на відповідача.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до пункту 4.1. договору оренди землі від 13.02.2006р., укладеного між Калинівською селищною радою Васильківського району Київської області (08623, Київська обл., Васильківський р-н., смт. Калинівка, вул. Леніна, буд. 57; код ЄДРПОУ 04359873) та Приватним виробничо-комерційним підприємством „Метпромсервіс" (08623, Київська обл., Васильківський р-н., смт. Калинівка, вул. Проектна, буд. 3; код ЄДРПОУ 23570601), виклавши його в наступній редакції: „4.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з застосуванням коефіцієнту функціонального використання 0,5 як до земель відведених під майбутнє будівництво строком до 30.12.2015р., а з 01.01.2016р. з застосуванням коефіцієнту 1,2, який характеризує функціональне використання землі уже діючого виробництва.".

3. Стягнути з Приватного виробничо-комерційного підприємства „Метпромсервіс" (08623, Київська обл., Васильківський р-н., смт. Калинівка, вул. Проектна, буд. 3; код ЄДРПОУ 23570601) на користь Калинівської селищної ради Васильківського району Київської області (08623, Київська обл., Васильківський р-н., смт. Калинівка, вул. Леніна, буд. 57; код ЄДРПОУ 04359873) 217 (двісті сімнадцять гривень) 60 коп. витрат за отримання витягу з Єдиного Державного Реєстру, 17 (сімнадцять гривень) 16 коп. поштових витрат та 1 073 (одну тисячу сімдесят три гривні) 00 коп. судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено: 11.12.2012р.

Суддя П.В. Горбасенко

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення07.12.2012
Оприлюднено13.12.2012
Номер документу27966698
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —17/123-12/17

Рішення від 07.12.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Горбасенко П.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні