Постанова
від 12.11.2012 по справі 2а-11489/12/0170/1
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 листопада 2012 р. Справа №2а-11489/12/0170/1

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючої судді Трещової О.Р., при секретарі Веретенниковій Ю.В., за участю

представника позивача - Кадирової Л.Р.

представника відповідача - Куртсеітова Р.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Мікрозрошування" до Управління державного комітету по земельних ресурсах у м.Сімферополь АР Крим, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Сімферопольська міська рада АР Крим про визнання протиправними дій та бездіяльність, спонукання до виконання певних дій,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом звернулося Приватне підприємство "Мікрозрошування" до Управління земельних ресурсів у м.Сімферополь АР Крим про визнання протиправними дії Управління у м.Сімферополі АР Крим щодо застосування у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.10.2012 № 3695/10-01-17 до земельної ділянки площею 3.1100га, що використовується ПП «Микрозрошування» для обслуговування та експлуатації виробничої бази в м.Сімферополі, вул.Бородіна, б.22, кадастровий номер ділянки - 0110100000:02:015:0557 коефіцієнту функціонального використання 2,5; визнання бездіяльності Управління Держкомзему у м.Сімферополі АР Крим щодо не внесення до форми №6-зем відомостей про якісні характеристики та функціональне використання земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі (державна реєстрація № 040900100005 від 30.01.2009р.) укладеного між ПП «Микрозрошування» та Сімферопольською міською радою протиправною; зобов'язання Управління Держкомзему у м.Сімферополі АР Крим внести до форми № 6-зем відомості про якісні характеристики та функціональне використання земельної ділянки відповідно до Договору оренди землі (державна реєстрація № 040900100005 від 30.01.2009р.) укладеному між ПП «Микрозрошування» та Сімферопольською міською радою протиправною, та видати ПП «Микрозрошування»; зобов'язання Управління Держкомзему у м.Сімферополі АР Крим видати ПП «Микрозрошування» відповідний витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3,1100 га., що використовується ПП «Микрозрошування» для обслуговування та експлуатації виробничої бази в м.Сімферополі, вул.Бородіна, 22, кадастровий номер ділянки - 0110100000:02:015:0557 із застосуванням коефіцієнту функціонального використання 1,2 (для земель промисловості).

Позовні вимоги мотивовані тим, що Сімферопольською міською радою було прийнято рішення від 27.11.2008 року № 680 про надання земельної ділянки площею 3,1100 га за адресою: м. Сімферополь, вул.Бородіна, 22, в довгострокову оренду ПП «Мікрозрошування».

Позивач зазначає, що на виконання вказаного рішення 30.01.2009 року між Сімферопольською міською радою та Приватним підприємством «Мікрозрошування» укладено договір оренди земельної ділянки площею 3,1100 га який був зареєстрований Кримською регіональною філією державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» у книзі записів реєстрації договорів оренди землі за № 040900100005 від 30.01.2009р.

Позивач зазначає, що відповідно до договору оренди землі від 30.01.2009 року земельна ділянка передана в оренду з метою несільськогосподарського використання відповідно до ст. 19 п. «ж» Земельного кодексу України, саме для обслуговування та експлуатації виробничої бази.

Позивач зазначає, що відповідно до наданого витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.10.2012 року № 3695/10-01-17 що використовується позивачем для обслуговування та експлуатації виробничої бази в м.Сімферополі, вул. Бородіна, 22, застосовано коефіцієнт 2,5, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 11638553 грн.

Позивач вважає, що відповідачем у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.10.2012 року № 3695/10-01-17 протиправно та безпідставно застосовано коефіцієнт 2,5.

Позивач зазначає, що відповідно до таблиці 1.3 додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель у межах населених пунктів), який визначає формулу, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів вбачається що для земель комерційного використання приймається коефіцієнт функціонального використання 2,5, а для земель промисловості приймається коефіцієнт функціонального використання 1,2.

Ухвалою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 16.10.2012 року відкрито провадження по справі.

Ухвалою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 16.10.2012 року закінчено підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду.

Ухвалою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 05.11.2012 року залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Сімферопольську міську раду.

У судовому засіданні представник позивача адміністративний позов підтримав з підстав, зазначених у ньому, просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

У судових засіданнях, які відбулися 05.11.2012 року, 12.11.2012 року, представник позивача адміністративний позов підтримав у повному обсязі з підстав, зазначених в адміністративному позові, та зазначив, що 30 січня 2009 року Приватне підприємство "Мікрозрошування" уклало договір оренди земельної ділянки 448-р з метою несільськогосподарського використання, а саме для обслуговування та експлуатації виробничої бази. Представник позивача зазначає, що при визначенні позивачем нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунків земельного податку ціна була завищена більш ніж у 2 рази у зв'язку з тим, що був неправильно застосований коефіцієнт, що характеризує функціональне використання.

Позивач вважає, що дії відповідача суперечать нормам чинного законодавства оскільки згідно всієї земельної документації земельна ділянка передавалася не для комерційного використання, а саме для обслуговування та експлуатації виробничої бази.

Позивач зауважує, що вищезазначені докази дають підстави ПП «Мікрозрошування» стверджувати, що Управлінням земельних ресурсів у м. Сімферополі не було внесено до форми № 6-зем відомостей про якісні характеристики та функціональне використання земельної ділянки відповідно до договору оренди землі від 30.01.2009 року реєстраційний № 040900100005.

Таким чином, відповідно до Виписки з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки від 11.10.2012р. № 3695/10-01-17 нормативна грошова оцінка земельної ділянки склала 11638553,00грн., при складанні якої Управлінням Держкомзему було використано коефіцієнт функціонального використання 2,5 як для земель комерційного використання, що, на думку позивача, є неправомірним.

У судовому засіданні представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог, просив відмовити у їх задоволенні та пояснив, що державна статистична звітність по кількісному обліку земель не передбачає їх облік по категоріям, а такий облік ведеться по площам земель та їх розподіленню по власникам землі, землекористувачам, угіддям та видам економічної діяльності. У висновку про погодження проекту землеустрою № 536/10-01-18 від 13.11.2008 року про погодження проекту землеустрою з відведення земельної ділянки були вказані проектні дані за формою 6-зем: інші установи, заклади, організації (шифр рядка за формою 6-зем. -58), у тому числі за ріллею -землі під забудовою, у тому числі, що використовуються у комерційних цілях (графа по формі 6-зем. -34, у тому числі -42). Згідно Інструкції, в графі 42 вказуються дані про землі комерційного та іншого використання, які використовуються головним чином торговими складами та будівлями органів управління ними.

Додатком 3 до Класифікації видів економічної діяльності на землях комерційного та іншого використання (графа 42) встановлено: "Оптова і роздрібна торгівля транспортними засобами; послуги з ремонту". Відповідно до довідки Головного управління статистики з ЄДРПОУ № 05.3-06-19/839 від 13.07.2007 року у Приватного підприємства "Мікрозрошування" відкриті види діяльності, які не включають у себе виробництво, та, навпаки, відкриті види діяльності оптової торгівлі та торгівлі у роздріб, а також будівництво. За таких обставин відповідач зробив висновок про те, що при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки потрібно застосовувати коефіцієнт функціонального призначення 2,5. Все свідчить про те, що вказана земельна ділянка буде застосовуватися для оптової торгівлі та торгівлі в роздріб, а за таких обставин Управління земельних ресурсів у м.Сімферополі вважає за необхідне застосовувати коефіцієнт функціонального призначення 2,5.

В судове засідання представник третьої особи Сімферопольської міської ради не з'явився, повідомлений належним чином про час, дату та місце розгляду справи, надіслав на вимогу суду докази, які були витребувані.

Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши доказі по справі в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до п. 1 частини 2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Пунктом 7 частини 1 статті 3 КАС України дано визначення суб'єктів владних повноважень, до яких належать орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 224 від 19.03.2008 року (яке було чинне на момент виникнення спірних правовідносин), Державний комітет із земельних ресурсів (Держкомзем) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Держкомзем забезпечує реалізацію державної політики та управління у сфері регулювання земельних відносин, використання, відтворення, охорони та проведення моніторингу земель, ведення державного земельного кадастру, провадження топографо-геодезичної та картографічної діяльності, а також міжгалузеву координацію та державне регулювання у сфері встановлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища.

Держкомзем здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, районах, містах, а також через міськрайонні, міжміські, міжрайонні територіальні органи і затверджує положення про них.

Судом встановлено, що Управління державного комітету по земельних ресурсах в м.Сімферополі АР Крим є органом виконавчої влади, яке входить до єдиної системи державних органів земельних ресурсів, а тому у відносинах з фізичними та юридичними особами виступає як суб'єкт владних повноважень.

Отже, суд приходить до висновку, що зазначений спір має ознаки публічно-правового та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства Окружним адміністративним судом.

Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно.

Тому вирішуючи справу стосовно позовних вимог позивача щодо законності дій відповідача, зобов'язання його вчинити певні дії, який є суб'єктом владних повноважень, суд зобов'язаний перевірити, чи здійснено такі дії на підставі закону, в межах повноважень, безсторонньо та добросовісно.

Судом встановлено, що Приватне підприємство "Мікрозрошування" є юридичною особою (ідентифікаційний код 20739173) зареєстроване виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради 05.07.2007 року, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи № 632942 серії А00 (а.с. 21).

Відповідно до довідки Головного управління статистики в АРК № 05.3-06-19/839 від 13.07.2007 року, видами діяльності позивача за КВЕД є 45.21.1 - будівництво будівель; 51.53.2 - оптова торгівля будівельними матеріалами; 70.20.0 - здавання в оренду власного нерухомого майна; 26.61.0 виробництво виробів з бетону для будівництва; 50.10.2 роздрібна торгівля автомобілями; 51.87.0 - оптова торгівля іншими машинами та устаткуванням.

Рішенням 39 сесії V скликання Сімферопольської міської ради від 24.07.2008 року № 605 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою з відведення земельної ділянки юридичним та фізичним особам - підприємцям згідно зі ст. 123,151 ЗК України Приватному підприємству «Мікрозрошування» по переоформленню правовстановлюючих документів (державний акт на право постійного користування ІІ-КМ №002322) на земельну ділянку площею 3,1100 га по вул.Бородіна, 22, для обслуговування та експлуатації виробничої бази.

Судом встановлено, що Управління земельних ресурсів у м. Сімферополі, розглянув матеріали з узгодження місця розташування та розмірів земельної ділянки ПП «Місцезрошування», на підставі рішення Сімферопольської міської ради від 24.07.2008 року № 605, листом від 07.11.2008 року № 393/10-01-18 визначило умови відведення земельної ділянки.

Відповідно до п.1.3 умов метою використання є обслуговування та експлуатація виробничої бази.

Згідно з п.1.4 умов код та цільове використання землі визначені за Українським класифікатором цільового використання землі (УКЦІЗ) -1.11.6 іншої комерційної діяльності.

Відповідно до п.1.5 умов земельна ділянка надається в довгострокову оренду строком до 2015 років.

Згідно з п.1.7 умов класифікацію угідь визначено за формою № 6-зем. землі установ торгівлі ПП «Мікрозрошування» (шифр рядку за формою №6-зем - 52 - землі для водозабезпечення та очищення стічних вод), по угіддям: забудовані землі, в т.ч. використовувані в комерційних цілях (графа за формою №6-зем - 34, в т.ч. -42- землі, які використовуються в комерційних цілях).

Судом встановлено, що позивачем розроблений Проект землеустрою з відведення земельної ділянки (кадастровий номер 01 101 00 000:02:015:0557), який був виконаний ТОВ "СпецЗемлеПроект" на підставі рішення Сімферопольської міської ради від 24.07.2008 року № 605 для обслуговування та експлуатації виробничої бази по вул. Бородина, 22 в м. Сімферополі АР Крим, Україна.

Зазначений проект погоджений з усіма передбаченими чинним законодавством державними органами та має позитивний висновок Державної землевпорядної експертизи від 20.11.2008 року за №9217-22.

Судом встановлено, що 13.11.2008 року Сімферопольським міським управлінням земельних ресурсів надано висновок №536/10-01-18 про погодження проекту землеустрою з відведення земельної ділянки та вважає можливим надати ПП «Мікрозрошування» земельну ділянку площею 3,1100 га в довгострокову оренду терміном до 2015 року (кадастровий номер 01 101 00 000:02:015:0557) по вул.Бородіна, 22 для експлуатації та обслуговування виробничої бази.

Республіканський комітет з охорони культурної спадщини 22.07.2008 року надав висновок вих.№5944 про можливість відведення земельної ділянки площею 3,11 га по вул.Бородина,22 в м.Сімферополь для експлуатації та обслуговування виробничої бази.

Судом встановлено, що 26.08.2008 року Сімферопольською міською СЕС надано висновок № 244 щодо вибору (відведення) земельної ділянки під забудову.

20.11.2008 року виконуючим обов'язки начальника управління містобудування та архітектури затверджено висновок за № 10470 про можливість цільового використання земельної ділянки Приватному підприємству «Мікрозрошування» для експлуатації та обслуговування виробничої бази по вул.Бородина,22 в м.Сімферополь. Відповідно до п.3.3 висновку визначено функціональне використання - виробнича база.

Судом встановлено, що 17.11.2008 року Управлінням державної екологічної інспекції центрально-кримського регіону надано висновок № 873/14, щодо узгодження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки Приватному підприємству «Мікрозрошування» для експлуатації та обслуговування виробничої бази по вул.Бородина,22 в м.Сімферополі, з якого вбачається, що Управлінням державної екологічної інспекції центрально-кримського регіону узгоджено можливість відведення вищезазначеної земельної ділянки.

Відповідно до висновку № 536/10-01-18 від 13.11.2008 року про погодження проекту землеустрою з відведення земельної ділянки, наданого Сімферопольським міським управлінням земельних ресурсів, проект землеустрою з відведення земельної ділянки було погоджено за умови дотримання ст. 96 ЗК України. Також у цьому висновку було вказано, що частина земельної ділянки у розмірі 1,7536 га віднесено за категорією земель до земель промисловості, транспорту, щодо частини земельної ділянки у розмірі 1,3564 га категорія земельної ділянки - не встановлена, раніше земельна ділянка була віднесена до категорії земель запасу згідно з ЗК України, цільове призначення земельної ділянки -інша комерційна діяльність, було вказано умови використання земельної ділянки -підприємствами іншої промисловості, та зазначено, що проектні дані за формою 6-зем: інші установи, заклади, організації (шифр рядка за формою 6-зем. -58), у тому числі за ріллею -землі під забудовою, у тому числі, що використовуються у комерційних цілях (графа по формі 6-зем. -34, у тому числі -42).

Згідно наданого Республіканським комітетом по земельним ресурсам АР Крим висновку державної експертизи землевпорядної документації від 20 листопада 2008 року № 9217/22 об'єктом державної експертизи є проект землеустрою з відведення земельної ділянки ПП "Мікрозрошування" для експлуатації та обслуговування виробничої бази. Згідно підсумкової оцінки результатів державної експертизи направлений на державну експертизу проект землеустрою з відведення земельної ділянки Приватному підприємству "Мікрозрошування" для експлуатації та обслуговування виробничої бази в цілому відповідає вимогам чинного земельного законодавства, оцінюється позитивно та погоджується за умови усунення вказаних зауважень.

Судом встановлено, що Сімферопольська міська рада, розглянув надані матеріали по наданню в оренду ПП «Мікрозрошування» земельної ділянки, керуючись ст.ст. 12,20,99,111,118,120,123,124,125,126,140,141,186 Земельного кодексу України прийняла рішення від 27.11.2008 року № 680, яким затвердила проект землеустрою з відведення земельної ділянки ПП «Мікрозрошування» для обслуговування та експлуатації виробничої бази, код цільового використання - 1.11.6 (інша комерційна діяльність) та надала в оренду на строк до 2015 року земельну ділянку, розташовану за адресою: м. Сімферополь, вул. Бородіна, 22, площею 3,1100 га, кадастровий номер 0110100000:02:015:0557.

Судом встановлено, позивачем розроблена також технічна документація по землеустрою по встановленню меж земельної ділянки (кадастровий номер 0110100000:02:015:0557), яка виконана ТОВ «Сімспецземлепроект» для експлуатації та обслуговування виробничої бази по вул.. Бородіна, 22, м.Сімферополь, роботи виконані на підставі листа - заявки від ПП «Мікрозрошування» та рішення Сімферопольської міської ради №680 від 27.11.2008 року.

Згідно акту встановлення меж земельної ділянки площею 3,11 га від 22.12.2008 року цільове використання земельної ділянки згідно УКЦІЗ - 1.11.6 інша комерційна діяльність, цільове призначення земельної ділянки площею 3,1100 га, кадастровий номер 0110100000:02:015:0557 - для обслуговування та експлуатація виробничої бази.

З акту встановлення меж земельної ділянки від 22.12.2008 року вбачається, що суміжними землекористувачами являються землі загального використання, землі не надані у власність або використання, землекористування Служби Автомобільних доріг АР Крим.

Судом встановлено, що актом прийому-передачі від 22.12.2008 року передано на відповідальне збереження довготривалі межові знаки зони обмеження.

30.04.2009 року між Сімферопольською міською радою та ПП "Мікрозрошування" був укладений договір оренди земельної ділянки площею 3,1100 га, розташованої за адресою: м.Сімферополь, вул. Бородіна, б.22, для обслуговування та експлуатації виробничої бази.

Договір оренди зареєстровано в Кримський регіональної філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України», у книзі записів реєстрації договорів оренди землі Київського району за № 040900100005 від 30.01.2009 року.

Відповідно до п.п.3.1 договору оренди строк оренди земельної ділянки - до 2015 року.

Відповідно до п.п.1.1 договору оренди земельна ділянка передається в оренду для обслуговування та експлуатації виробничої бази.

З п.1.3 акту прийому-передачі земельної ділянки вбачається, що на момент передачі на земельної ділянці розташовані самовільно побудовані будівлі.

Згідно з п.п.2.2. договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 3449931,30 грн.

Орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі в розмірі 147762,10 грн. на рік. Сплата орендної плати здійснюється щомісячно до 30-го числа, наступного за розрахунковим місяцем у розмірі 12313,51 грн. (п.п.4.1 п.4 Договору).

Згідно з п.п.5.1. договору оренди земельна ділянка передається з ціллю несільськогосподарського використання згідно зі ст. 19 п. ж Земельного кодексу України, а саме: для обслуговування та експлуатації виробничої бази.

Судом встановлено, що розмір орендної плати в договорі оренди землі від 30.01.2009 року розрахований на підставі нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка була проведена Управлінням держкомзему у м. Сімферополі та вказана в Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 3695/10-01-17 від 11.10.2012 року.

Відповідно до вказаного витягу нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 11638553,00 гривень.

Суд зазначає, що в Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №3695/10-01-17 від 11.10.2012 року до земельної ділянки площею 3,1100 га., що використовується Приватним підприємством «Мікрозрошування» для обслуговування та експлуатації виробничої бази в м. Сімферополь, Київський район, вул.Бородіна, 22, кадастровий номер ділянки - 0110100000:02:015:0557, застосовано коефіцієнт Кф - 2,5.

Не погодившись з діями відповідача, щодо застосування коефіцієнту функціонального використання - 2,5 до земельної ділянки площею 3,1100 га, що використовується ПП «Мікрозрошування» для обслуговування та експлуатації виробничої бази, кадастровий номер 01 101 00000:02:015:0557, згідно Договору оренди земельної ділянки № 040900100005 від 30.01.2009 року, позивач оскаржив їх до суду.

Перевіряючи наявність підстав для задоволення позовних вимог, судом встановлено наступне.

За ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд зазначає, що нормативне обґрунтування встановлення та зміни категорій землі наведено у Земельному кодексі України, Українському класифікаторі цільового використання землі (УКЦВЗ), затвердженому листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 року №14-1-7/1205, та Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 N 502.

Відповідно до ч.1 ст.20 ЗК України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Нормативне визначення категорій землі наведено в ст. 19 Земельного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), згідно якої регламентовано поділ землі на категорії за критерієм цільового призначення, зокрема такі :

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісового фонду;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно зі ст.65 Земельного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) землями промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності.

Згідно зі ст.66 Земельного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) до земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під'їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд. Землі промисловості можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Таким чином, з вищевикладеного вбачається, що встановлення цільового призначення земельної ділянки в межах населеного пункту здійснюється на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування.

Судом встановлено, що на момент надання земельної ділянки в оренду ПП «Мікрозрошування», на підставі рішення Сімферопольської міської ради від 27.11.2008 року № 680, її категорія за критерієм цільового призначення, встановлена не була, про що було прямо зазначено в вихідній земельно-кадастровій інформації, яка була розроблена 17.11.2008 року Сімферопольським міським управлінням земельних ресурсів (а.с.93).

Але судом також встановлено, що під час розроблення землевпорядної документації та передачі земельної ділянки в оренду позивачу, орган місцевого самоврядування - Сімферопольська міська рада, на підставі погоджень відповідних контролюючих органів, встановила цільове призначення вищезазначеної земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Сімферополь, вул Бородіна, 22 згідно п. «ж» ст.. 19 Земельного кодексу України, та віднесла її до земель промисловості, що підтверджується наступним:

- рішенням Сімферопольської міської ради від 24.07.2008 за № 605 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою з відведення земельної ділянки площею 3,1100га по вул. Бородіна, 22 у м. Сімферополі для обслуговування та експлуатації виробничої бази;

-ТОВ "СпецЗемлеПроект" на підставі рішення Сімферопольської міської ради від 24.07.2008 за № 605 виконано проект відведення земельної ділянки для обслуговування та експлуатації виробничої бази;

- отримано погодження проекту відведення земельної ділянки для обслуговування та експлуатації виробничої бази від всіх передбачених чинним законодавством державних органів: Управління державної екологічної інспекції центрально-кримського регіону 17.11.2008 року за №873/14; санітарно-епідеміологічним органом від 26.09.2008 року, органом містобудування і архітектури від 20.11.2008 року та охорони культурної спадщини від 24.11.2008 року; позитивний висновок державній землевпорядної експертизи від 03.10.2005 року №413К-22/25;

- згідно висновку державної експертизи землевпоряджувальної документації від 20.11.2008 року № 9217/22 проект землеустрою з відведення земельної ділянки Приватному підприємству "Мікрозрошування" для експлуатації та обслуговування виробничої бази визнаний таким, що відповідає чинному законодавству.

- згідно висновку про можливість цільового використання земельної ділянки № 10470, затвердженого управлінням містобудування, архітектури і дизайну міського середовища 20 листопада 2008 року, також визначено і функціональне використання земельної ділянки, як виробничої бази.

- рішенням Сімферопольської міської ради від 27.11.2008 року № 680 земельна ділянка площею 3,1100га по вул. Бородіна, 22, м.Сімферополь надана ПП «Мікрозрошування» у довгострокову оренду терміном до 2015 року для обслуговування та експлуатації виробничої бази;

- технічна документація по землеустрою по встановленню меж земельної ділянки ПП «Мікрозрошування» також розроблена для обслуговування та експлуатації виробничої бази;

- на підставі Законів України "Про оренду землі", "Про місцеве самоврядування в Україні" та на виконання рішення Сімферопольської міської ради №680 від 27.11.2008 року між Сімферопольською міською радою та Приватним підприємством «Мікрозрошування» укладено договір оренди земельної ділянки площею 3,1100 га по вул. Бородіна, 22 з метою некомерційного використання згідно ст.19 п. "ж" Земельного кодексу України, а саме: для обслуговування та експлуатації виробничої бази терміном до 2015 року.

Отже, судом встановлено, що Сімферопольська міська рада на підставі п. «ж» ст.. 19 Земельного кодексу України встановила категорію вищезазначеної земельної ділянки за її цільовим призначенням - землі промисловості.

Так, відповідно до частин 1 та 2 ст. 116 Земельного Кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Перелік документів, що посвідчують право на земельну ділянку визначенно статтею 126 Земельного кодексу України.

Згідно частини 5 ст. 126 ЗК України право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону, або договором оренди землі та договором відчуження права оренди землі, зареєстрованими відповідно до закону.

Таким чином, рішенням Сімферопольської міської ради №680 від 27.11.2008 року та договором оренди земельної ділянки між Сімферопольською міською радою та Приватним підприємством «Мікрозрошування» від 30.01.2009 року посвідчено право ПП «Мікрозрошування» на оренду земельної ділянки площею 3,1100 га по вул. Бородіна, 22 в м. Сімферополі за категорією цільового призначення - землі промисловості, за цільовим використанням - для обслуговування та експлуатації виробничої бази.

Віднесення земель до категорії за функціональним використанням проводиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Державного комітету статистики України

від 5 листопада 1998 р. № 377, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1998 р. за № 788/3228.

Інструкція розроблена відповідно до Положення про порядок ведення державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.93 N 15 "Про порядок ведення державного земельного кадастру", в частині кількісного обліку земель. В основу класифікації земель покладені Стандартна статистична класифікація землекористування ЄЕК, розроблена Статистичною комісією та Європейською економічною комісією ООН, та Класифікація видів економічної діяльності ДК 009-96, затверджена і введена в дію наказом Держстандарту України від 22 жовтня 1996 р. N 441.

Згідно Інструкціїї у звітах вказують площі земель, що перебувають у власності, постійному і тимчасовому користуванні юридичних та фізичних осіб, за винятком тих площ земель, які надані в тимчасове користування іншим власникам землі і землекористувачам із земель, що перебувають у власності або в постійному користуванні цих юридичних і фізичних осіб.

У звітах вказують площі земель і розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності в межах територій, які входять до адміністративно-територіальних одиниць, у тому числі окремо - в межах населених пунктів, зрошувані та осушені землі, розподіл земель за формами власності.

Звіт за формою № 6-зем складається за станом на 1 січня кожного року і включає два розділи: землі, які входять до адміністративно-територіальних одиниць (розділ перший), у тому числі в межах населених пунктів (розділ другий).

Суд зазначає, що згідно Інструкціїї в звітах за формою № 6-зем міститься інформація про земельні ділянки, надані особам у власність чи користування органами місцевого самоврядування, право на які посвідчені відповідними правовстановлювальними документами, в яких обов'язково зазначається їх площа та категорія за цільовим та функціональним призначенням.

Але згідно наданих відповідачем документів та звіту за формою № 6-зем стосовно земельної ділянки позивача, в звіті не зазначена категорія цільового призначення - землі промисловості та відомості про якісні характеристики та функціональне використання земельної ділянки - для обслуговування та експлуатації виробничої бази, як це встановлено відповідно до рішення Сімферопольської міської ради №680 від 27.11.2008 року та Договору оренди землі (державна реєстрація № 040900100005 від 30.01.2009р.) укладеного між ПП «Микрозрошування» та Сімферопольською міською радою.

Оскільки відомості до звіту за формою № 6-зем відповідач зобов'язаний вносити щорічно, суд вважає його бездіяльність в цій частині протиправною.

Отже, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню в частині визнання протиправною бездіяльності Управління Державного комітету по земельних ресурсах у м.Сімферополі АР Крим щодо не внесення до форми № 6-зем відомостей про якісні характеристики та функціональне використання земельної ділянки (кадастровий номер - 01 101 000 00:02:015:0557), розташованої за адресою м. Сімферополь, вул. Бородина 22, відповідно до Договору оренди землі (державна реєстрація № 040900100005 від 30.01.2009р.) укладеного між ПП «Микрозрошування» та Сімферопольською міською радою; зобов'язання Управління Державного комітету по земельних ресурсах у м.Сімферополі АР Крим внести до форми № 6-зем відомості про якісні характеристики та функціональне використання земельної ділянки (кадастровий номер - 01 101 000 00:02:015:0557), розташованої за адресою м. Сімферополь, вул. Бородина 22, відповідно до Договору оренди землі (державна реєстрація № 040900100005 від 30.01.2009р.) укладеному між ПП «Микрозрошування» та Сімферопольською міською радою та видати ПП «Микрозрошування».

Стосовно позовних вимог про застосування у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.10.2012 № 3695/10-01-17 коефіцієнту функціонального використання 2,5, суд зазначає наступне.

За статтею 201 ЗК України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Закону України "Про оцінку земель" № 1378-IV від 11.12.2003 року нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (стаття 5 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Суд зазначає, що земельна ділянка, розташована за адресою: АРК, м. Сімферополь, вул. Бородіна, 22 знаходиться в адміністративних межах м. Сімферополя.

За таких обставин суд вважає правильним застосування при визначенні грошової нормативної оцінки зазначеної земельної ділянки Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом № 18/15/21/11 від 27.01.2006 року Держкомзему, Міністерства аграрної політики, Міністерства будівництва, архітектури та ЖКГ України, Української академії аграрних наук, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 року за N 388/12262. До того ж, зазначена земельна ділянка відноситься до земель несільськогосподарського призначення за своїм цільовим призначенням.

У розділі 3 Порядку закріплена нормативна грошова оцінка земель населених пунктів. В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель. Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою.

За п. 3.3 Порядку в цій формулі використовується коефіцієнт, який враховує функціональне використання земельної ділянки (Кф), табл. 1.1 (додаток 1 до Порядку).

Таблиця 1.1 визначає коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки, за якою категорії земель за функцією використання розподілено на 10 видів, одним із яких є землі промисловості. При цьому критерієм поділу визначено склад категорії земель (код розділу - за КВЕД).

За допомогою значеної класифікації і визначається значення коефіцієнта Кф -у даному випадку суд вказує, що його значення для земель промисловості складає 1,2.

Суд окремо звертає увагу сторін по справі на те, що згідно всіх наданих позивачем та відповідачем документів функціональне призначення землі було визначене як обслуговування та експлуатація виробничої бази, вказана ділянка за категорією земель відноситься до земель промисловості.

Судом встановлено, що відповідно довідки Головного управління статистики в АРК № 05.3-06-19/839 від 13.07.2007 року, видами діяльності позивача за КВЕД є 45.21.1 - будівництво будівель; 51.53.2 -оптова торгівля будівельними матеріалами; 70.20.0 - здавання в оренду власного нерухомого майна; 26.61.0 - виробництво виробів з бетону для будівництва; 50.10.2 роздрібна торгівля автомобілями; 51.87.0 - оптова торгівля іншими машинами та устаткуванням.

Представник відповідача у судовому засіданні пояснив, що діяльність позивача за КВЕД відноситься до оптової торгівлі будівельними матеріалами, і тому до неї має застосовуватися коефіцієнт функціональності 2,5. Але суд не погоджується із цими висновками відповідача з наступних підстав.

Відповідно до довідки Головного управління статистики в АРК № 05.3-06-19/839 від 13.07.2007 року, видом діяльності позивача за КВЕД є також 45.21.1 - будівництво будівель. Зазначена діяльність класифікується за КВЕД як діяльність секції F -і тому повністю відповідає категорії земель за функцією використання -"землі промисловості", а отже й необхідності застосування коефіцієнта 1,2, який враховує функціональне використання земельної ділянки.

Крім того, у всіх документах, що надавалися позивачем до державних органів для розробки проекту відведення земельної ділянки та технічної документації, було вказано функціональне призначення цієї земельної ділянки - експлуатація та обслуговування виробничої бази, що повністю спростовує протилежну позицію відповідача стосовно функціонального призначення земельної ділянки для оптової торгівлі.

До того ж, суд не погоджується з висновками відповідача про віднесення земельної ділянки до категорії земель комерційного призначення, оскільки такі висновки базуються на безпідставній кваліфікації діяльності позивача до секції G (оптова та роздрібна торгівля; торгівля транспортними засобами; послуги з ремонту) за КВЕД та призвели до застосування невірного коефіцієнта для комерційного використання - 2,5, який не враховує справжнє функціональне використання земельної ділянки.

Суд зазначає, що віднесення, на думку відповідача, земельної ділянки за категорією до земель комерційного призначення взагалі суперечить матеріалам справи, не підтверджується жодними доказами та є лише припущенням відповідача, оскільки всі наявні докази доводять та визначають призначення землі, як землі промисловості.

Фактично відповідач самостійно та безпідставно змінив функціональне призначення землі на землі комерційного призначення.

Більш того, в графі 42 форми 6-зем, до якої відповідач самостійно відніс земельну ділянку при здійснення її грошової оцінки, обліковуються дані про землю комерційного та іншого використання, які використовуються, головним чином, комерційними, торговими та відповідними службами, торговими центрами, комерційними банками, автозаправними станціями, ремонтними майстернями, готелями, ресторанами, барами, складами та будівельними органами управління ними.

Будівництво виробничої бази, розміщення такої бази, для якої виділяється земельна ділянка позивачу, не може обліковуватися за графою 42 форми 6-зем, так як такий вид використання землі в зазначеній графі не передбачений.

Суд також відзначає, що позивачем на вказаній земельній ділянці завершується будівництво саме виробничої бази, яка складається з майстерських, складів, гаражів та інше, що підтверджується дослідженим в судовому засіданні технічним паспортом, та додатково свідчить про фактичне використання позивачем земельної ділянки за цільовим та функціональним призначенням - для обслуговування та експлуатації виробничої бази.

Отже, судом встановлено, що оскільки цільове та функціональне використання земельної ділянки, що передана в оренду позивачу, повністю співпадає та ці землі відносяться до земель промисловості, застосування під час здійснення оцінки землі коефіцієнта комерційного використання землі є безпідставним.

Суд враховує, що рішення, дії суб'єкта владних повноважень не можуть бути упередженими, тобто здійснюватися дискримінаційно через власний, у тому числі фінансовий, корпоративний інтерес. Приймаючи рішення по справі або вчинюючи дію, суб'єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може проявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб'єкта, визначених законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Сімферопольське міське управління земельних ресурсів є органом державної влади і, відповідно, його діяльність має підпорядковуватись вимогам наведеної норми Конституції України та інших нормативно-правових актів.

Суд зазначає, що на момент розроблення відповідної нормативної грошової оцінки земельної ділянки а також на момент судового розгляду справи у відповідача відсутні будь-які підстави визначати функціональне призначення земельної ділянки як комерційне.

Таким чином, застосування відповідачем коефіцієнту функціонального використання як для земель комерційного призначення при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за даних умов є протиправним, дії Сімферопольського міського управління земельних ресурсів в частині застосування коефіцієнту функціонального використання для земель комерційного призначення -2,5 при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який знаходиться у користуванні позивача на підставі договору оренди земельної ділянки від 30.01.2009 року не можна визнати такими, що відповідають діючому законодавству.

З цих мотивів суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню в частині визнання протиправними дії Управління державного комітету по земельних ресурсах у м.Сімферополі АР Крим щодо застосування у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.10.2012 № 3695/10-01-17 до земельної ділянки площею 3.1100 га (кадастровий номер - 0110100000:02:015:0557), розташованої за адресою м. Сімферополь, вул. Бородина 22, що використовується ПП «Микрозрошування» для обслуговування та експлуатації виробничої бази коефіцієнту функціонального використання 2,5; зобов'язання Управління Держкомзему у м.Сімферополі АР Крим видати ПП «Микрозрошування» витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3,1100 га., (кадастровий номер - 0110100000:02:015:0557), розташованої за адресою м. Сімферополь, вул. Бородина 22, що використовується ПП «Микрозрошування» для обслуговування та експлуатації виробничої бази із застосуванням коефіцієнту функціонального використання 1,2 (для земель промисловості).

Таким чином позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

Судом 12.11.2012 року оголошена вступна та резолютивна частина постанови, а 18.11.2012 року постанова складена у повному обсязі.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 98,160-163 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1.Позовні вимоги задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльність Управління Державного комітету по земельних ресурсах у м.Сімферополі АР Крим щодо не внесення до форми № 6-зем відомостей про якісні характеристики та функціональне використання земельної ділянки (кадастровий номер - 01 101 000 00:02:015:0557), розташованої за адресою м. Сімферополь, вул. Бородина 22, відповідно до Договору оренди землі (державна реєстрація № 040900100005 від 30.01.2009р.) укладеного між ПП «Микрозрошування» та Сімферопольською міською радою.

3. Зобов'язати Управління Державного комітету по земельних ресурсах у м.Сімферополі АР Крим внести до форми № 6-зем відомості про якісні характеристики та функціональне використання земельної ділянки (кадастровий номер - 01 101 000 00:02:015:0557), розташованої за адресою м. Сімферополь, вул. Бородина 22, відповідно до Договору оренди землі (державна реєстрація № 040900100005 від 30.01.2009р.) укладеному між ПП «Микрозрошування» та Сімферопольською міською радою та видати ПП «Микрозрошування».

4. Визнати протиправними дії Управління державного комітету по земельних ресурсах у м.Сімферополі АР Крим щодо застосування у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.10.2012 № 3695/10-01-17 до земельної ділянки площею 3.1100 га (кадастровий номер - 0110100000:02:015:0557), розташованої за адресою м. Сімферополь, вул. Бородина 22, що використовується ПП «Микрозрошування» для обслуговування та експлуатації виробничої бази коефіцієнту функціонального використання 2,5.

5. Зобов'язати Управління Держкомзему у м.Сімферополі АР Крим видати ПП «Микрозрошування» витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3,1100 га., (кадастровий номер - 0110100000:02:015:0557), розташованої за адресою м. Сімферополь, вул. Бородина 22, що використовується ПП «Микрозрошування» для обслуговування та експлуатації виробничої бази із застосуванням коефіцієнту функціонального використання 1,2 (для земель промисловості).

6. Стягнути з Державного бюджету України на користь ПП «Микрозрошування» (ЄДРПОУ 20739173) 33,54 грн. судового збору.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Трещова О.Р.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення12.11.2012
Оприлюднено13.12.2012
Номер документу27968123
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-11489/12/0170/1

Постанова від 12.11.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Трещова О.Р.

Ухвала від 16.10.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Трещова О.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні